Luit van der Tuuk – Katla

Luit van der Tuuk Katla De reis naar Dorestad recensie en informatie boek over de Middeleeuwse reis die een vikingvrouw naar Dorestad. Op 26 mei 2021 verschijnt bij uitgeverij Omniboek dit nieuwe geschiedenisboek van Luit van der Tuuk.

Luit van der Tuuk Katla recensie en informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Katla, De reis naar Dorestad. Het boek is geschreven door Luit van der Tuuk. Ook zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek over de reis die een vikingvrouw maakte naar Dorestad tijdens de Middeleeuwen, geschreven door Luit van der Tuuk.

Recensie van Jos van Raan

Het leven was van magie doortrokken. Magiërs namen dan ook een belangrijke plaats in. Geen wonder dat de gemiddelde parochiepriester zich als een tovenaar ging gedragen, al was het maar door het maken van een kruisteken om onheil te bezweren…

Katla gaat over een vrouw die in de 9e eeuw leefde in Zweden. Haar moeder, een rijke, vrome vrouw, voelde aankomen dat ze zou gaan sterven en vroeg haar dochter alles wat zij bezat onder de armen te verdelen. En omdat in haar woonplaats Birka weinig armen leefden, vroeg ze alles te verkopen en naar Dorestad, het huidige Wijk bij Duurstede, te reizen en daar het geld uit te delen. Daar zijn veel kerken, priesters en geestelijken te vinden aan wie ze hierover advies kan vragen.

Dit verhaal staat opgeschreven in Het leven van de heilige Anskar, geschreven door ene Rimbert. Hij noemt in zijn verhaal veel kerken, priesters en geestelijken in Dorestad, maar volgens de auteur bedoelde hij het nabijgelegen Utrecht. Dorestad wordt genoemd, omdat Utrecht toentertijd nog niet zo bekend was, hoewel Willibrord daar toch al het missiecentrum had gesticht.

De nadruk van het boeiende boek ligt in de beschrijving van het dagelijkse leven

De auteur neemt heiligenverhaal als uitgangspunt om een denkbeeldige zeereis te beschrijven van Birka in Oost-Zweden langs de kust naar Denemarken, waar een deel over land gereisd moest worden langs de Elbemonding, tussen de Waddeneilanden door richting Almere en via de Vecht naar Utrecht. En dan de Rijn op naar Dorestad.

Ondertussen krijgt de lezer allerlei informatie over het leven van de Vikingen en de Noormannen in de 9e eeuw. Hoe leefden ze, wie waren hun goden. Hoe zag Dorestad eruit en met welke soort schepen werd er gevaren. En nog veel meer. De nadruk ligt in dit boek op een beschrijving van het dagelijkse leven. En van der Tuuk weet waarover hij schrijft. Hierdoor komt de lezer veel meer te weten dan wat Rimbert over Katla heeft prijsgegeven. Toch blijven er nog vragen over waar de auteur geen antwoord op kan geven. Reisde Katla alleen en ging zij na het uitdelen van de aalmoezen terug naar Zweden? In Dorestad zijn geen sporen van haar te vinden.

Rijk boek over Dorestad ten tijde van de Vikingen

In het laatste deel van het boek zijn kleurenfoto’s te vinden van de bouw van een middeleeuws vrachtschip dat nu in de haven van Wijk bij Duurstede te zien is. Het boek bevat ook een personen- en plaatsnamenregister en veel illustraties. Het kaartje van de reis had wat prominenter in het boek opgenomen mogen worden. Pas op pagina 125 staat de route van Katla op een te kleine kaart aangegeven. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Luit van der Tuuk Katla Recensie

Katla

De reis naar Dorestad

• Schrijver: Luit van der Tuuk (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Uitgever: Omniboek
  • Verschijnt: 26 mei 2021
  • Prijs: € 17,50 – € 22,50

Flaptekst van dit boek over de Vikingen van Luit van der Tuuk

Katla van Luit van der Tuuk is het verhaal van de buitengewone reis die de jonge vikingvrouw Katla maakte in de negende eeuw. Katla voer twaalf eeuwen geleden op een houten schip van het Zweedse Birka naar Dorestad; een tocht vol ontberingen en gevaar. Aan de hand van haar reis vertelt de Luit van der Tuuk de geschiedenis van Birka, Dorestad en de scheepvaart van de negende eeuw.

Katla is gebaseerd op historische en archeologische bronnen, maar leest als een meeslepend verhaal.

De auteur Luit van der Tuuk heeft zich gespecialiseerd in de vroegmiddeleeuwse geschiedenis van Noordwest-Europa; na het tijdperk Romeinen, waarbij de Franken, Friezen, Vikingen en Noormannen centraal staan. Hij is conservator van museum Dorestad in Wijk bij Duurstede, waar veel archeologische vondsten uit deze periode te zien zijn. Van hem verschenen veel boeken over deze onderwerpen.