Susan Smit – De heks van Limbrigt

Susan Smit De heks van Limbrigt recensie en informatie Nederlandse historische roman. Op 26 mei 2021 verschijnt bij uitgeverij Lebowski de nieuwe roman van de Nederlandse schrijfster Susan Smit.

Susan Smit De heks van Limbrigt recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman De heks van Limbrigt. Het boek is geschreven door Susan Smit. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden te vinden. Bovendien kun je op deze pagina informatie over de inhoud van de nieuwe historische roman van de Nederlandse schrijfster Susan Smit.

De heks van Limbricht, ik keek uit naar deze nieuwe roman van Susan Smit – en ik mocht genieten van weer een prachtige roman van de pen van deze schrijfster. Alhoewel, misschien is genieten wel niet helemaal het juiste woord…

Het  is namelijk een boek wat flink bij mij binnenkomt – ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er ook maar één vrouw is, bij wie dat niet zo zal zijn. De roman is namelijk een op feiten gebaseerd verhaal over een vrouw, die in 1674 in Limbricht als heks in de gevangenis belandde en het – ontzettend heftige – proces niet overleefde.

Susan Smit brengt op een prachtige manier tot leven

Entgen Luijten woont al sinds haar jeugd in Limbricht. Van haar vader en haar oma krijgt ze de liefde voor de wijsheid van de natuur mee. Als oudste dochter is het eigenlijk niet de bedoeling dat ze trouwt -ze hoort volgens gebruik voor haar ouders te zorgen, maar de eigengereide Entgen vindt een perfect passende echtgenoot. Als haar echtgenoot is overleden en haar dochter is getrouwd, staat Entgen er alleen voor in het leven, maar ze redt zich prima. Door verraad wordt ze opgepakt voor hekserij. Er volgt een lang en ongelofelijk oneerlijk proces – Entgen houdt lang stand, ondanks de verschrikkelijke omstandigheden.

Susan Smit heeft Entgen op een prachtige manier tot leven gebracht en haar niet alleen een stem gegeven, maar haar ook in ere hersteld. Wat een dappere, moedige en krachtige vrouw was zij! Prachtig dat deze eigenzinnige, sterke vrouw op deze manier alsnog de geschiedenis in mag gaan, in plaats van in het vergeet-hoekje te belanden, zoals vermoedelijk vele, vele anderen.

Een prachtig, ontroerend en rakend boek – een roman die geschreven moest worden!

Het boek heeft me geraakt – zowel de reis van Entgen, als ook hoe dicht bij de heksenvervolging daardoor ook voor mijzelf kwam. Vrouwen die voor zichzelf konden zorgen, werden niet gewaardeerd, vrouwen die een stem hadden, werd het zwijgen opgelegd, letterlijk. En vrouwen werden opgezet tegen elkaar, zodat er van verbinding met elkaar geen sprake kon zijn. Een trauma wat we zelfs vandaag de dag nog collectief met ons meedragen. Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Susan Smit De heks van Limbrigt Recensie

De heks van Limbrigt

• Schrijfster: Susan Smit (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse historische roman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 26 mei 2021
  • Omvang: 256 pagina’s

Susan Smit te gast bij tv-programma Tijd voor Max

Op donderdag 27 mei 2021 is schrijfster Susan Smit te gast bij het tv-programma Tijd voor Max om te vertellen over nieuwe historische roman.

Flaptekst van de nieuwe roman van Susan Smit

Naar het adembenemende, waargebeurde verhaal van een vrouw die de machten trotseert die haar willen breken.

Limbricht, nabij Sittard, eind zeventiende eeuw. Haar leven lang is Entgen Luijten gewend haar eigen weg te gaan, in familiekwesties, in zaken en in de liefde. Ze wordt daarin gesteund door een grote kennis van de natuur, die ze ook regelmatig aanwendt om haar dorpsgenoten te helpen. Maar dan wordt ze vanwege een paar ongelukkige voorvallen beschuldigd van hekserij. De kasteelheer is gebrand op een bekentenis, waarvoor hij gebruikmaakt van alle middelen die de inquisitie hem ter beschikking stelt. Maar wat als Entgen tegen alle verwachtingen in standhoudt?

De heks van Limbricht is een op feiten gebaseerde roman over de moed, eigenzinnigheid en het politieke bewustzijn van een ongetemde vrouw. Haar proces in 1674, waarvan alle stukken bewaard zijn gebleven, verloopt anders dan iedereen had kunnen voorspellen.

Susan Smit De wijsheid van de heks RecensieSusan Smit (Nederland) – De wijsheid van de heks
boek over hekserij
Uitgever: Lebowski