Mahir Guven – Broer Recensie ∗∗∗∗∗

Mahir Guven Broer recensie en informatie over de inhoud van deze roman. Op 28 mei 2019 is bij Uitgeverij Ambo | Anthos de uitmuntende roman verschenen van de Franse schrijver Mahir Guven.

Mahir Guven Broer Recensie

Dit boek van Mahir Guven heeft bij van het begin tot het eind bij de strot gegrepen. Een super ongemakkelijke inkijk, inkijkje is een veel te klein woord, in het leven van een migranten  in de Parijse banlieues. Wijken die door de media vooral afgeschilderd worden al broeinesten van dikke shit en radicaliseren. Guven maakt daar een einde aan. Schetst het werkelijke leven van deze mensen. Mensen van vlees en bloed, die dromen, een beter leven willen voor henzelf en hun kinderen. Maar bijna door een onzichtbare hand worden tegengewerkt. Of is dit gewoon niet meer dan vette pech?

Broer en broertje, beiden aan het woord, in gesprek met elkaar, Broer, de taxichauffeur bij Uber en Broertje, de dromer. De jihadist,terrorist,humanist? In de verschillende hoofdstukken zijn om en om Broer en Broertje aan het woord, halen herinneringen op, mijmeren over hun leven. En zo kijk je als lezer bij alles mee in de ontwikkelingen van dit gezin. En hou je onderweg keer op keer je hart vast.

Guven schets een reëel beeld van het leven in de Franse banlieu

Vader een hoog opgeleide immigrant uit Syrië, die zijn geloof heeft afgezworen,  moeder een student uit vaders klas, oma na de dood van opa naar Parijs gehaald. Beide jongens in Frankrijk geboren. Er werd thuis kerst gevierd! Om je rot te schamen. Wat waren zij? Frans, Syrisch? Of toch ? “ Geen ruggengraat: geen echte Fransen, geen echte Syriërs, geen echte autochtonen, geen christenen, geen moslims.” blz 58. De jongens zijn echte straatvechters, straatvoetballertjes. Worden gescout bij hun voetbalclub. Zijn goed, dromen van een voetbalcarrière. Door een stomme uithaal van een van de tegenstanders gaat dit verschrikkelijk mis. Einde van deze droom. Moeder overlijdt plotseling en het nodige verband in dit gezin begint zichtbaar te rafelen.  Broer stopt met school en begint aan een criminele carrière. Hosselen, drugskoerier, overvallen, jatten. Broertje maakt zijn school af en wordt een toegewijd verpleegkundige.

Maar is dat wel zo?Ja, iedereen is zeer tevreden over hem. Maar Broertje kijkt ook goed in het rond in het ziekenhuis. Ziet hoe hoogopgeleide immigranten daar in dat ziekenhuis toch onderaan de maatschappelijke ladder blijven hangen. Welke krachten zijn hier aan het werk? Discriminatie? Broertje verdiept zich in de Koran, wordt steeds religieuzer, wil echt mensen helpen, zoals dat in de Koran staat.

Mahir Guven Broer Recensie

Broer intussen leeft zijn leven op straat, of liever gezegd in de Taxi. Net als vader, maar dat is een ouwe lul en blijft zijn leven trouw aan de al oude taxicentrale waar hij al zijn hele Parijse leven voortknoedelt om dit gezin draaiende te houden. Broer zit bij Uber.  Het snellere leven. Ontvangt zo’n beetje de hele wereld in zijn taxi. Leert veel. Ontmoet zijn matties op de geëigende plek waar iedereen samenkomt als er even geen ritjes zijn of willens en wetens de app even op uit staat. Broer haalt herinneringen op over Broertje. Die gek is verdwenen, op missie, op weg naar Sham, het oude land waar zij vader is geboren. Daar is hij nodig? Broer is razend, kan en wil het niet geloven, struint het internet af op zoek naar beelden van zijn Broertje. Intussen moet hij zich koest houden.

Een zogenaamde goede politieman heeft het beste met hem voor. Zorgt dat hij uit de gevangenis blijft, zorgt dat schulden verdwijnen, zorgt voor een flatje. Is eigenlijk een vader voor hem.  Maar natuurlijk staat daar wat tegenover. Hij wordt een politiehoer. Hij wordt met rust gelaten door de politie door straatinformatie door te spelen. Broer droomt, of liever gezegd droomt zich van nachtmerrie naar nachtmerrie en geeft tegelijkertijd inzicht in het leven in zijn wijk. Vertelt over politici die plannen hebben voor de achtergebleven banlieues. Zij laten hun smoel daar nooit zien en weten precies wat er moet gebeuren. De aanslagen die plaatsvinden en Parijs en hoe elke moslim verandert in een potentiële terrorist. Hoe duur moet je je huid verkopen om echt mee te kunnen doen in de wereld van mensen die het voor het zeggen hebben. Of om gewoon jouw leven in te richten zoals je het gedroomd, gewenst, bedacht had?

Ernstig noodzakelijke en uitmuntende Franse roman

Nou zeg, deze Mahir Guven beukt erop los. Tenminste dat gebeurde mij. Tijdens het lezen van dit boek sleurt hij mij bij de haren bij de les. Wat doe ik? Wat kan ik doen? Hoe groot is de kloof tussen immigranten en autochtonen? Wat heb ik daaraan gedaan? Kan ik daar iets aan doen? En wat dan? Het is vooral de manier waarop hij dit boek schreef dat dit zo binnenkomt. De straattaal die je letterlijk meeneemt de straat op. Waardoor je de geur opsnuift. De onmacht ruikt. Bijna misselijk wordt van de witte boorden gelijkheid. De onverschilligheid ten opzichte van vele groepen migranten.

Broer is een ernstig noodzakelijk roman, verplicht op de literatuurlijst van alle Europese middelbare scholen. Niet alleen vanwege de broodnodige bewustwording van deze problematiek, maar zeker ook vanwege de manier waarop Guven zijn woorden kiest waardoor dit boek en wake-upp call is geworden. Tenminste, zo is het mij vergaan. Broer de roman van Mahir Guven is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Recensie van Mieke Koster

Broer

• Schrijver: Mahir Guven (Frankrijk)