Mariana Leky – Dichterbij dan je denkt Recensie ∗∗∗∗∗

Mariana Leky Dichterbij dan je denkt recensie en informatie over de inhoud van deze Duitse roman. Op 20 mei 2019 verschijnt bij Uitgeverij Nieuw Amsterdam de nieuwe roman van de Duitse schrijfster Mariana Leky.

Mariana Leky Dichterbij dan je denkt Recensie en Informatie

Wat een prachtig en ontroerende roman in de vorm van een sprookje.  Ja, heftige ingrediënten zoals overspel, verlaten worden, de dood, letterlijk en figuurlijk tastbaar, de liefde en alles wat daarmee van doen heeft en in alle mogelijke kleuren en facetten.

Katja, de hoofdpersoon, naïef, blij, bang, klein, volwassen, komt met een slecht gebit bij tandarts Jakob. Boven haar hoofd een bord met de tekst; “Het duurt maar even”. Bang als zij is helpt dat haar.  Zij worden verliefd, gaan zelfs trouwen maar samenwonen past niet bij Jakob. Hij woont in een tent in haar tuin. De roze flamingo die zij krijgen van tante Rosa, en vooral de manier waarop dit stel ermee omgaat,is een prachtige metafoor voor hun relatie. Ja, Jakob lost op, Katja kan hem niet meer vinden, zij ziet hem niet meer. Of mankeert er iets aan haar ogen? En ja, het ergste gebeurt. Jakob heeft een ander en of dat niet al ernstig genoeg is overlijdt hij, een verkeersongeluk.

Maar gelukkig is daar de dode Dr. Blank. Katja komt hem tegen in het trappenhuis en hij trekt als vanzelf bij haar in. Dr. Blank zorgt voor Katja, gaat astronauten voeding voor haar regelen. De apotheek heeft dat wel. Zij moet op de been blijven vindt hij.

Mariana Leky Dichterbij dan je denkt Recensie

Dan op een avond komt de brandweerman Armin aanbellen. Het blijkt een foute brandmelding maar hij blijft plakken en doet zich tegoed aan het astronauten eten. Ook hij nestelt zich in Katja’s leven. Werken lukt even niet voor Katja. Haar chef denkt dat het beter is als zij even rust neemt. Dus waarom niet er even tussenuit? Het drietal trekt naar de Nederlandse kust. In het Zandvoortse hotel is ene McQuincy te gast. Een held uit allerlei karatefilms die Armin allemaal gezien heeft en alles van weet. Dus daarom ook dit hotel gekozen. Deze drie beleven prachtige en bizarre momenten. Na de vakantie blijkt Katja zwanger van de brandweerman en beginnen er steeds meer gaten te vallen in Dr. Blank. Hoe moet het nu verder?

Ontroerend, uitmuntend sprookje over rouw en leven dood en hoe ermee om te gaan

Mariana Leky heeft een ontroerend sprookje geschreven over rouw en leven en dood. En hoe daarmee te dealen.  En hoe belangrijk het is de realiteit onder ogen te zien. Dat het zinloos is om mooie praatjes te verkopen als het leven even niet zo wil. Dat het belangrijk is mooie dode of levende mensen om je heen te hebben. Dat dood wel dood is maar dat je daar altijd zo’n draai aan kunt geven dat je daarmee om kunt gaan. Dat dat absoluut niet hetzelfde is als ontkenning van de dood. En dat de liefde, naïviteit, verantwoordelijkheid, angst en blijdschap onontbeerlijke ingrediënten zijn om het leven te leven zoals het langskomt.

Ik heb uitbundig gesmuld  van dit boek, van het verhaal en van de prachtige taal die Mariana Leky bezigt. Dichterbij dan je denkt is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Recensie van Mieke Koster

Dichterbij dan je denkt

• Schrijfster: Mariana Leky (Duitsland)
  • Soort boek: tragi-komische roman
  • Origineel: Die Herrenaustaterin (2010)
  • Nederlandse vertaling: Lucienne Pruijs
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 20 mei 2019
  • Omvang: 192 pagina’s

Flaptekst van roman

Wanneer Katja haar man verliest, stort haar wereld in. Dan komt ze een oudere heer tegen in haar trappenhuis. Dr. Blank blijft logeren en weet haar met astronautenvoeding en wijze adviezen weer op de been te krijgen. Wanneer ook een brandweerman zich na een foutieve brandmelding met groot gemak in Katja’s leven nestelt, begint het avontuur pas goed. Het drietal onderneemt een roadtrip naar de Nederlandse kust, waar Katja haar levenslust hervindt.

Dichterbij dan je denkt is net als Vanuit hier zie je alles een sprookjesachtige roman, geschreven in de prachtige, kenmerkende stijl van Mariana Leky: droevig en grappig tegelijk.

Mariana Leky Informatie

• Geboren op 12 februari 1974