Nelleke Zandwijk Het mooiste verhaal over mijn familie Recensie

Nelleke Zandwijk Het mooiste verhaal over mijn familie recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 6 november 2018 is bij Uitgeverij Querido de nieuwe roman verschenen van de Nederlandse schrijfster Nelleke Zandwijk Het mooiste verhaal over mijn familie.

Tragisch komisch zo kun je Het mooiste verhaal over mijn moeder, de vierde roman van beeldend kunstenares Nelleke Zandwijk het beste duiden. Op anekdotische wijze schildert de vertelster van de roman de lotgevallen van haar familie en geliefden, inclusief zichzelf. Vlijmscherpe, genadeloze vaak hilarische observaties van een familie die meer en meer in verval lijkt te raken.

Vlijmscherpe, genadeloze observaties van een familie in verval

Haar Belgische zwager die er genoegen in stelt om in een uniform uit de Tweede Wereldoorlog rond te paraderen. Daarnaast heeft een hekel aan alles wat Nederlands is. Maar zit intussen wel met een Nederlandse vrouw en familie opgescheept. Haar moeder die met een klusjesman naar een boederij in Twente verhuist en daar de boel bestiert en manipuleert op geheel eigen wijze. Een tweelingzus die bij het minste of geringste denkt dat ze ten dode is opgeschreven. De tot mislukken gedoemde relaties die de vertelster er op na houdt. En op de achtgrond speelt ergens de totaal afwezige vader een steeds belangrijker rol.

Een tot mislukken gedoemde hilarische zoektocht naar familiegeluk

Kortom de roman staat boordevol familieperikelen. De directe verteltrant van Nelleke Zandwijk draagt bij aan de kwaliteit van de roman. Zonder enige opsmukt en recht op het doel af wordt het verhaal vertelt van een familie die het talent voor ongeluk bijna lijkt te koesteren. Vaak trouwens vrij klein ondeluk dat desondanks voor de nodige escalatie zorgt. En altijd maar de zoektocht naar geluk. Een zoektocht die deze familie nooit tot een goed einde lijkt te kunnen brengen. Nelleke Zandwijk heeft met Het mooiste verhaal over mijn familie een geslaagde, vaak hilarische, tragisch komische en originele familieroman geschreven. Nellek Zandwijk Het mooiste verhaal van mijn familie is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Nelleke Zandwijk – Het mooiste verhaal over mijn familie

• Titel: Het mooiste verhaal over mijn familie
  • Schrijfster: Nelleke Zandwijk (Nederland)