Boekrecensies November 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies November 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand november 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies november2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< oktober 2018 | overzicht recensies | december 2018 >

Het verhaal van Sinterklaas Gouden Boekje RecensieHet verhaal van Sinterklaas Gouden Boekje

• Schrijver: Sjoerd Kuyper (Nederland)
  • Soort boek: Sinterklaas Boek
  • Leeftijd: 3+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Het verhaal van Sinterklaas geeft antwoord op vragen als. Waarom Pieten roetvegen hebben? Waar komt de Sint nu eigenlijk vandaan? En is hij geboren  met die lange, witte baard? Sjoerd Kuyper is één van de beste Nederlandse schrijvers van het moment, als je het mij vraagt. Zelfs van een heel klein, eenvoudig verhaal, weet hij iets moois te maken…lees verder >

Jane Gardam De dochter van Crusoe RecensieDe dochter van Crusoe

• Schrijfster: Jane Gardam (Engeland)
  • Soort boek: Engelse roman, familieroman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

De hoofdrol in het boek is voor Polly Flint. Ze is de dochter van een zeekapitein en wordt aan het begin van de vorige eeuw achtergelaten in Het Gele Huis, ergens aan de Engelse kust, in de handen van twee oude, excentrieke tantes, de oude mevrouw Woods en een dienstmeisje. Polly groeit daardoor op in een niet gangbare omgeving voor een jong meisje. Ze is helemaal gegrepen door de roman Robinson Crusoe –dit boek loopt als een rode draad door haar leven, ook als ze al lang volwassen is. Polly voelt zich verwant met Crusoe…lees verder >

Nelleke Zandwijk Het mooiste verhaal over mijn familie RecensieHet mooiste verhaal over mijn familie

• Schrijfster: Nelleke Zandwijk (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Tragisch komisch zo kun je Het mooiste verhaal over mijn moeder, de vierde roman van beeldend kunstenares Nelleke Zandwijk het beste duiden. Op anekdotische wijze schildert de vertelster van de roman de lotgevallen van haar familie en geliefden, inclusief zichzelf. Vlijmscherpe, genadeloze vaak hilarische observaties van een familie die meer en meer in verval lijkt te raken…lees verder >

Boek Paradiso 50 jaar Hester Carvalho RecensieParadiso 50 jaar

In 50 legendarische concerten

• Schrijfster: Hester Carvalho (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Op 30 maart 2018 bestond de legendarische poptempel Paradiso al weer 50 jaar. Als één van de allerberoemdste popzalen ter wereld zijn er in de periode heel wat onvergetelijke concerten en evenementen te genieten geweest. Popjournalist Hester Carvalho heeft de taak opgenomen om een boek te schrijvern over 50 jaar Paradiso. Dat moet een heidense klus geweest zijn. Allereerst om een keuze te maken uit de 23.000 concerten en evenementen. Bovendien is ze ook nog eens op zoek gegaan naar bezoekers die live getuigen waren van de optredens…lees verder >

Jan Westerhof We waren erbij Boek over de radio RecensieWe waren er bij

De eeuw van de radio

• Titel: We waten er bij
  • Schrijver: Jan Westerhof (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, radiogeschiedenis
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In het rijk geillustreerde, mooi en verzorg uitgegeven boek We waren erbij De eeuw van de radio vertelt Jan Westerhof in korte hoofdstukken het verhaal van de Nederlandse radio. Aangezien de radiogeschiedenis bijna helemaal parallel loopt opkomst van de omroepen vertelt daarnaast ook de geschiedenis daarvan. En zelfs als zou je het boek niet willen lezen alleen door het bekijken van de vele tientallen foto’s krijg je al een goede indruk van de ontwikkeling van de Nederlandse radio geschiedenis…lees verder >

Tony Coppers De genezerDe genezer

• Schrijver: Tony Coppers (België)
  • Soort boek: Antwerpen thriller, Vlaamse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Toni Coppers is één van de meest geliefde Vlaamse thrillerschrijvers. En terecht. Inmiddels heeft hij een rijk oeuvre opgebouwd van sfeervolle thrillers. De geloofwaardigheid van zijn hoofdpersonen kenmerken zijn werk. Bovendien is Toni Coppers ook in staat om een geloofwaardig en bovendien spannend plot te verzinnen. De genezer, een nieuw deel in de reeks thrillers met de Antwerpse commissaris Liese Meerhout in de hoofdrol, is hiervan weer een uitstekend voorbeeld…lees verder >

Hans Fallada Liefde en puin RecensieLiefde en puin

• Schrijver: Hans Fallada (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De Cossee Broekzakbibliotheek is een mooie reeks met goedkope pockets met pareltjes uit de wereldliteratuur. Nu is hierin van Hans Fallada Liefde en puin opgenomen. In het boekje is een aantal mooie verhalen van de Duitse schrijver Hans Fallada opgenomen. Bij Cossee zijn in de afgelopen jaren al verschillende van de zeer indrukwekkende romans van Hans Fallada verschenen. Liefde en puin is een mooie kennismaking voor het Nederlandse lezerspubliek met zijn verhalen. Bovendien kan het voor Nederlandse lezers die nog nooit iets gelezen hebben van Hans Fallada een mooie introductie zijn…lees verder >

Willem Elsschot Het tankschip Recensie en samenvatting Roman uit 1941Het tankschip

• Schrijver: Willem Elsschot (België)
  • Soort boek: satirische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In 1941, tijdens de Tweede Wereldoorlog, verscheen de novelle Het tankschip van de bekende Vlaamse schrijver Willem Elsschot. Wellicht zijn meest omstreden boek. Alhoewel Het tankschip minder bekend is als een aantal andere boeken van Willem Elsschot, is ook deze novelle zeer lezenswaardig. De thema’s van Het tankschip, hebzucht en ongebreideld kapitalisme zijn bovendien wellicht actueler dan ooit…lees verder >

Carry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers Recensie boek van Carry TefsenCarry Tefsen Zestig jaar in de schijnwerpers

• Schrijfster: Carry Tefsen (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, memoires
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Toen ik het boek van Carry Tefsen in de winkel zag liggen, was ik direct geïntrigeerd. Als oud-student Theater, Film en Televisie wetenschappen voel ik me nog immer aangetrokken tot die wereld. Niet zozeer tot de theorie, maar vooral tot de verhalen. En wie kan er nu beter over vertellen dan iemand die zestig jaar in al die disciplines heeft gewerkt? Zestig jaar in de schijnwerpers is een intrigerende, indrukwekkende rollercoaster over het leven voor en achter de schermen van een Grande Dame van toneel, televisie en film…lees verder >

Henk Spaan Nouri de belofteNouri de belofte

• Schrijver: Henk Spaan (Nederland)
  • Soort boek: portret, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Henk Spaan is erin geslaagd om een mooi en aangrijpend portret te schetsen van een jonge voetballer die aan het begin staat van een veelbelovende carrière. Hij spreekt met veel familie, vrienden en andere betrokkenen. Bovendien kan hij putten uit zijn eigen herinneringen aan de voetballer Nouri en de persoonlijke contacten die hij met hem had. Je kunt zonder enige schroom zeggen dat Henk Spaan groot fan is van de voetballer en de mens Nouri. Hij heeft dan ook een betrokken en persoonlijk portret geschreven…lees verder >

80 jaar oorlog Recensie Boek over de Tachtigjarige Oorlog80 jaar oorlog

De geboorte van Nederland

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Bij de tentoonstelling in Het Rijksmuseum, waar spotprenten, tapijten, wapens, schilderijen van onder anderen Brueghel, Rubens en Ter Borch als ooggetuigen het verhaal van het ontstaan van Nederland vertellen, is ook een boek verschenen. Niet echt een tentoonstellingscatalogus, al staan de werken er wel in vermeld. Per hoofdstuk worden de thema’s orde, chaos, verdreven, breuk, in oorlog, identiteit, grenzeloos en vrede door historicus en sr conservator Gijs van der Ham uitgebreid toegelicht. Deze thema’s komen ook terug in de tentoonstelling…lees verder >

Javier Marías Berta Isla RecensieBerta Isla

• Schrijver: Javier Marías (Spanje)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Berta Isla is de nieuwste roman van Javier Marías, de Madrileense schrijver van al een hele rij veelgeprezen en met prijzen bekroonde romans en een bovendien serieuze kandidaat voor de Nobelprijs voor de Literatuur. Berta Isla is een kloeke roman van maar liefst 572 pagina’s. Het thema van de roman is “Hoe goed kennen wij eigenlijk iemand?”. Zelfs iemand met wie je een heel bijzondere band hebt, iemand die je heel na staat, ken je misschien wel niet echt, of niet op de manier waarop je die persoon denkt te kennen…lees verder >

Herman van Veen Voor het eerst RecensieVoor het eerst

• Schrijver: Herman van Veen (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Inmiddels is cabaretier, zanger, violist, dichter en schrijver Herman van Veen de zeventig gepasseerd. Ouderdom is daardoor, al heeft hij zelf nog niet echt te kampen met klachten, een belangrijk onderwerp geworden van zijn. Het grootste deel van zijn leven ligt achter hem. Desondanks staat Herman van Veen vol in het leven en treedt hij nog vaak op in binnen- en buitenland. Productiviteit en creativiteit bepalen onverminderd zijn leven…lees verder >

Hans Münstermann De onderstroom RecensieDe onderstroom. Een ode

• Schrijver: Hans Münstermann (Nederland)
  • Soort boek: pscyhologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In zijn nieuwe roman De onderstroom beschrijft Hans Münstermann de zoektocht van een vader naar zijn zoon. Een onderwerp dat natuurlijk wel vaker wordt beschreven in de literatuur. Echter Münstermann heeft echter een bijzonder uitgangspunt genomen. De zoektocht is van der een vader die zijn nooit echt goed heeft kunnen leren kennen. In 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog, is de vader namelijk gefusilleerd door de Duitsers. Zijn zoon was toen nog amper een peuter…lees verder >

Stephen Moss Het roodborstje RecensieHet roodborstje

Een biografie

• Schrijver: Stephen Moss (Engeland)
  • Soort boek: monografie, vogelboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Het roodborstje is de nationale vogel van Groot-Brittannië. Nergens is het zangvogeltje zo geliefd als bij onze buren aan de overkant van de Noordzee. Met regelmaat verschijnen er dan ook boeken over het roodborstje. Het ene boek wat beter dan het ander. Een van de bekendste natuurschrijvers van Engeland, Stephen Moss, heeft zich nu gewaagd aan dit nationale Britse symbool. Bovendien is hij erin geslaagd om een zeer mooi boek te schrijven over het roodborstje…lees verder >

Redmond O'Hanlon De groene stad RecensieDe groene stad

• Schrijver: Redmond O’Hanlon (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek, reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Almere is niet een voor de hand liggende stad om te associeren met de bekende Engelse avonturier, reisboekenschrijver en natuurliefhebber Redmond O’Hanlon. Verrassend genoeg heeft hij toch drie jaar gewoond in de grootste stad van Flevoland. In de groene stad schrijft hij op aantekelijke wijze over zijn ervanringen met de jongste stad van Nederland…lees verder >

Michel van Egmond Wim Kieft De terugkeer RecensieWim Kieft De Terugkeer

• Schrijver: Michel van Egmond (Nederland)
  • Soort boek: portret, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De enorme aantallen waarin zijn eerste boek verkocht is, zorgden ervoor dat Wim Kieft langzaam maar zeker uit de financiële problemen kwam. Hij ging daarnaast aan de slag met zijn drugsprobleem. En wist grote vorderingen te maken. Echter bovenmatig drankgebruik bleef nog altijd een grote rol spelen. Uiteindelijk ging Wim Kieft ook hiermee aan de slag. Inmiddels is hij nu zover dat hij geen druppel drank meer wil aanraken. Echter de weg hier naartoe was een lastig en confronterend…lees verder >

Michiel Janzen De aanslag die moest gebeuren RecensieDe aanslag die moest gebeuren

• Schrijver: Michiel Janzen (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

In Den Haag wordt er een aanslag gepleegd op een extreem rechtse politicus. Door deze gebeurtenis raken twee mannen onafhankelijk van elkaar betrokken bij deze gebeurtenis. Een man is journalist bij een onderzoeksplatform op internet. De ander heeft een geschiedenis als beroepmilitair die onder andere in Afghanistan actief is geweest. Beide mannen spreken Arabisch en proberen op hun eigen manier, al dan niet gedwongen, binnen te komen in jihadistisch extremistische kringen in Den Haag. De ontwikkelingen volgen elkaar al snel op. En alles lijkt toch gecompliceerder en minder duidelijk dan vooraf leek…lees verder >

Renato Cisneros De afstand die ons scheidt RecensieDe afstand die ons scheidt

• Schrijver: Renato Cisneros (Peru)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De afstand die ons scheidt wordt door de Peruaanse schrijver Renato Cisneros zelf aangeduid als een fictieve autobiografie. Veel van de elementen in dit rijke boek stemmen dan ook met de waarheid. Echter Cisneros heeft de vrijheid genomen om de waarheid niet volledig te volgen. De romanvorm biedt hem de gelegeheid om daarmee zijn verhaal te vertellen. De roman is niets verhullend en onverbloemd en zeer geslaagd verslag van een getroebleerde vader-zoon relatie…lees verder >

Marleen Hartog Anders wonen RecensieAnders wonen

Verhalen van paradijsvogels

• Schrijfster: Marleen Hartog (Nederland)
  • Soort boek: levenskunstboek, woonboek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De omslag van het boek maakt me al blij: heel kleurrijk vormgegeven en met een “hartjes-huis” op de voorkant, vrolijke bloemen, vogeltjes… Op het titelblad staat dat het boek is bedoeld: Voor iedereen die vertrouwt op zijn eigen vleugels – En voor iedereen die wil leren op zijn eigen vleugels te vertrouwen”. Na een inleiding door Marleen Hartog over hoe ze tot het schrijven van dit boek kwam, volgen maar liefst negen verhalen van mensen die het gewoon deden: die uit het gangbare systeem stapten en hun eigen woonwensen vormgaven…lees verder >

Stuart Hill Sandra Lawrence Atlas van Monsters RecensieAtlas van Monsters

Mythische wezens uit de hele wereld

• Schrijfster: Sandra Lawrence (Groot-Brittannië)
  • Tekeningen: Stuart Hill (Groot-Brittannië)
  • Soort boek: geillistreerd kinderboek (6+ jaar)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Atlas van Monsters is een fraai uitgegeven en spannend boek. Een boek dat niet alleen kinderen zal aanspreken maar ook bij menig volwassene het hart sneller zal doen kloppen. Het boek zal de lezers inspireren om op zoek te gaan naar de volledige verhalen over de mytische wezens en monsters die erin zijn opgenomen. Een leuke tip als cadeau voor Sinterklaas en Kerst voor kinderen en volwassenen…lees verder >

Bobbie Peers William Wenton en het Cryptoportaal RecensieWilliam Wenton en het cryptoportaal

• Schrijver: Bobbie Peers (Noorwegen)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdboek (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Nadat William Wenton de gevaarlijke Abraham Talley min of meer heeft verslagen, kan hij terug naar huis. Inmiddels weet de top code kraker dat hij voor 49% machine is, vanwege het luridium metaal dat in zijn wervels zit. Zonder dat, had hij niet meer geleefd. Het luridium metaal versterkt zijn intelligentie en vermogen tot het kraken van codes. Maar er lijkt ook iets vreemds met hem te gebeuren. Hij krijgt onverklaarbare aanvallen die hem compleet desoriënteren…lees verder >

Vicki Baum Grand Hotel Recensie Roman uit 1929Grand Hotel

• Schrijfster: Vicki Baum (Oostenrijk)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Heel bijzonder, dat een boek van bijna een eeuw oud nog zo modern aandoet! De schrijfstijl van Vicky Baum is dan ook vlot, er zit echt vaart in het verhaal en de thema’s van het boek zijn van alle tijden: liefde, geluk, maar ook angst en wanhoop, hebzucht en moord. Een boek waarin je als lezer wordt uitgenodigd een echte voyeur te zijn – jij weet van alles over de mensen die in het grote luxe hotel verblijven, wat de personages beslist niet van elkaar weten…lees verder >

Eric Idle Always Look on the Bright Side of Life RecensieAlways Look on the Bright Side of Life

Een autobeetjegrafie

• Schrijver: Eric Idle (Engeland)
  • Soort boek: autobiografie, memoires
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Eric Idle is samen met Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Terry Jones en Michael Palin verantwoordelijk voor het illustere gezelschap Monty Python. Met hun spraakmakende absurdistische tv-programma’s, vijf films, life-optredens, boeken en games hebben ze een ontuiwisbare indruk gemaakt tijdens de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Een invloed die zich tot op de dag vandaag doet gelden…lees verder >

Andrea Camilleri Net van bescherming RecensieNet van bescherming

• Schrijver: Andrea Camilleri (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse thriller, Montalbano thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Vertrouwd zijn weer de ingrediënten die elke Montalbano thriller zo kenmerken. De liefde voor het Italiaanse eten en het eiland van de Siciliaanse levensgenieter. Daarnaast de onorthodoxe aanpak van de commissaris die niet binnen de lijntjes wenst te lopen. Bovendien verschillende verhaallijnen en zelfs het ontbreken van een moord zorgen voor een originele Siciliaanse thriller…lees verder >

Violet Leroy Mijn Italiaanse moeder RecensieMijn Italiaanse moeder

• Schrijfster: Violet Leroy (Nederland)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Nog niet eerder las ik iets van de Violet Leroy, die al drie eerder geschreven en goed ontvangen thrillers op haar naam heeft staan. Leroy is geboren in Amsterdam en woont en werkt tegenwoordig in Renkum. Haar eerste roman Mijn Italiaanse moeder is deels autobiografisch en gebaseerd op ware gebeurtenissen. De roman is, mede door het fantasieverhaal van Anna over haar Italiaanse moeder, heel boeiend. Heerlijk om met Anna mee op schoolreis naar Italië te gaan, wetende dat Anna eigenlijk op zoek is naar haar “echt moeder”…lees verder >

Bobbie Peers William Wenton en de Luridiumdief RecensieWilliam Wenton en de luridiumdief

• Schrijver: Bobbie Peers (Noorwegen)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

William Wenton en de luridiumdief kreeg ik als leessuggestie toen ik de Grijze Jager deel 13 uit had. Aangezien ik de boeken van uitgeverij Gottmer altijd erg kan waarderen, leek het me de moeite van het proberen waard. Daar waar veel van hun boeken een meer middeleeuws karakter hebben, is William Wenton meer van het futuristische soort. Normaal gesproken niet helemaal mijn ding. Maar Gottmer krijgt van mij altijd het voordeel van de twijfel. Gelukkig maar. Want William Wenton en de luridiumdief leest weg als een fijne, spannende codekraker!…lees verder >

Éric Vuillard De orde van de dag RecensieDe orde van de dag

• Schrijver: Éric Vuillard (Frankrijk)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Sinds een jaar of tien schrijft de Franse schrijver Éric Vuillard voornamelijk zogenaamde recits. Hiermee wordt bedoeld op feiten gebaseerde fictie, ook wel feitenrelaas genoemd. In De orde van de dag beschrijft hij op briljante en ontluisterende wijze twee gebeurtenissen in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. De totstandkoming van de financiering door Duitse fabrikanten van de Nazi’s in 1933 en de Oostenrijkse Anschluss in 1938…lees verder >

Selma Noort Silas en de wolf RecensieSilas en de wolf

• Schrijfster: Selma Noort (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek (7+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Silas en de wolf speelt in een klein dorpje dat een beetje Scandinavisch aan doet. Voor wie bekend is met “Kerst met Linus”… daar deed het boek me een beetje aan denken. Een echt kinderboek, bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of 8. Een boek dat een prachtige sfeer weet te creëren, ontroerend, zonder vals sentiment. Silas gaat verhuizen naar een klein dorpje in het Zuiden. Hij komt op een school met maar tien kinderen, ze zitten allemaal bij elkaar in de klas. Zijn moeder werkt in een landhuis en Silas maakt er vrienden…lees verder >

Nicole Harmsen De Rusluie RecensieDe Rusluie

• Schrijfster: Nicole Harmsen (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman, debuutroman
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Het verhaal van de familiegeschiedenis begint in 1739 in het Drentse Vriezenveen. De oogst is mislukt en een ondernemende dorpeling vertrekt met zijn huifkar naar St Petersburg om geld te verdienen met de verkoop van tuinzaden, vlaszaden en lijnzaadolie. Hij moet dan wel zijn gezin een winter lang achterlaten. Andere familieleden volgen en de Russen zijn hun welgezind. De koopwaar wordt uitgebreid met linnen en binnen een paar generaties zijn de Drentse boeren en marskramers welgestelde kooplieden met winkels in de grote straten van St Petersburg. Na verloop van tijd vestigen de mensen uit ’t Vjenne zich definitief in Rusland…lees verder >