Sara Shepard – Pretty Little Liars The Perfectionists

Sara Shepard Pretty Little Liars The Perfectionists recensie en informatie over de inhoud van deze Young Adult thriller. Op 19 juni 2019 verscheen bij Moon Uitgevers een nieuw deel in de reeks boeken Pretty Little Liars van schrijfster Sara Shepard.

Sara Shepard Pretty Little Liars The Perfectionists Recensie

Na de succesvolle serie Pretty Little Liars, schreef Sara Shepard een nieuw verhaal. Volledig in Pretty Little Liars stijl: een kat en muis spel waarbij een aantal meiden ten prooi vallen aan de macabere grillen van een gewetenloze psychopaat. En zoals het een ware PLL betaamt, is de grote vraag: wie probeert de vriendinnen er in te luizen?

De perfecte moord. En jij hebt het niet gedaan. Maar je wordt er wel van verdacht

Perfectionisme is het sleutelwoord op Beacon High. Goed is niet goed genoeg. Perfect moet het zijn. Daar doen Mac, Caitlin, Ava en Julie dan ook alles aan. Julie’s vriendin Parker vroeger ook, tot haar vader zich zo op haar uit leefde, dat haar eens perfecte gezicht onder de littekens zit. Daar waar Parkers barsten aan de buitenkant zitten, blijkt bij de andere meiden dat er achter hun perfecte façade ook het één en ander schuil gaat. Nolan Hotchkiss, de “koning” van Beacon High, weet meer van hun geheimen. Sterker nog, hij heeft in sommige van hun drama’s een niet zo positieve rol gespeeld. Nolan regeert met arrogantie en laster. Zonder mededogen chanteert hij, breekt hij mensen hun reputaties. Het lijkt de vriendinnen heerlijk als zíjn reputatie eens aan het wankelen wordt gebracht. Ze bedenken de perfecte moord. Als grap. Niet echt natuurlijk. Als Nolan na een feest écht dood blijkt te zijn, is het niet meer zo grappig. En wie probeert hen die moord toch in de schoenen te schuiven?

De eerste Pretty Little Liars ken ik eigenlijk alleen van tv. De boeken heb ik nooit gelezen. Dus dit was het eerste boek van Sara Shepard dat ik las. Wat me opviel, was de enorme hoeveelheid aan personages (net als in de serie). En velen van hen zijn op de een of andere manier beschadigd of gekwetst. Dat maakt dat er ook veel personages zijn die een motief hebben om een moord te plegen en die een ander in de schoenen te schuiven. Shepard is een kei in rookgordijnen opwerpen. Toch doet dat voor mij ook wel wat afbreuk aan het verhaal. Het wordt er wat rommelig van en voor mijn smaak moet ik iets te veel switchen tussen al die verhaallijnen. Daardoor blijven de hoofdpersonen ook een beetje op afstand. Ze zijn ook niet per se enorm sympathiek, maar dat is ergens nog wel grappig. Toch is er ook iets dat maakt dat je blijft lezen. Je wil het toch weten.

Ondanks de vele verhaallijnen moet je blijven lezen, je wil toch weten hoe het zit

Hoewel De Perfectionists beslist niet het beste boek is dat ik ooit heb gelezen, heb ik het toch wel met interesse gelezen. Het is zo bizar en soms bijna angstaanjagend, dat je móet weten wie je die angst aan jaagt. Jammer dat Shepard daar alleen zoveel rookgordijnen voor gebruikt. Het is een stijl. Je moet er van houden. Persoonlijk vind ik het fijner als er iets meer gelaagdheid, meer diepgang in de personages zit. Misschien een kwestie van smaak. Ik vond het een ∗∗∗∗∗ (goed) boek. Maar wie weet, als  je juist van dit soort rollercoasters houdt, ben je veel enthousiaster dan ik! Het heeft me wél nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg!

The Perfectionists

Pretty Little Liars

• Schrijfster: Sara Shepard (Verenigde Staten)