David Foenkinos Nummer twee

David Foenkinos – Nummer twee

David Foenkinos Nummer twee Recensie en informatie over de inhoud van de Franse roman. Op 9 november 2022 verschijnt bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts de Nederlandse vertaling van de roman Numéro deux van de Franse schrijver David Foenkinos.

David Foenkinos Nummer twee recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op de pagina de recensie en waardering vinden van de roman Nummer twee. Het boek is geschreven door David Foenkinos. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe roman van de Franse schrijver David Foenkinos.

Tegen elke verwachting in, wordt hij aangesproken door een producer, terwijl hij wacht om op te moeten als figurant. Of hij het leuk zou vinden om de hoofdpersoon in een film te spelen. Harry Potter. Zowel Martin als zijn vader zijn met stomheid geslagen. En dan begint de race om de rol. Audities, met de regisseur, met zijn tegenspeler. Het gaat tussen hem en een andere jongen. Martin wordt bejubeld, de tests doet hij fenomenaal. Maar hij wordt het nét niet. Dat moment vormt een allesbepalend kruispunt in zijn leven. Dat moment zal de oorzaak zijn van vele gedachten en gebeurtenissen. De impact van deze uitkomst treft Martin op alle vlakken in zijn leven. En of hij die klap ooit weer te boven kan komen?

Nummer twee, een boek als geen enkel ander boek

David Foenkinos is scherp en ongelofelijk origineel in zijn benadering van de belevingswereld van zijn personages. Zijn manier om geloofwaardig te maken wat in basis ongeloofwaardig klinkt – want laten we wel zijn, dat één tegenslag iemands leven zó kan bepalen, is wat lastig te vatten – is ongeëvenaard. Hij maakt gebruik van feiten rondom de Harry Potter gekte, wat het boek nog meer lagen en diepte geeft. Zeker als je, zoals ik, de boeken destijds verslonden hebt, is het ontzettend prikkelend om een potentiële ándere kant van het verhaal te lezen. Het mooiste van het verhaal is Martin zelf. Hoe hij zich voelt, waar hij mee worstelt, hoe hij er maar niet uit kan komen, de keuzes die hij maakt om te overleven. En alsmaar de vraag: zal hij er echt overheen komen.

Een boek schrijven over de jongen die nét niet Harry Potter werd. Een geniaal idee. En fantastisch uitgevoerd. Een psychische reis, zó toegankelijk en tegelijk enorm interessant maken, is kunst. De bijrollen zijn goed gekozen en geven Martin zetjes om zichzelf verder te ontwikkelen. Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

David Foenkinos

Nummer twee

De jongen die niet Harry Potter werd

• Schrijver: David Foenkinos (Frankrijk)
  • Soort boek: Franse roman
  • Origineel: Numéro deux (2022)
  • Uitgever: Borgerhoff & Lamberigts
  • Verschijnt: 9 november 2022
  • Omvang: 200 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 22,99
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie: Een boek schrijven over de jongen die nét niet Harry Potter werd. Een geniaal idee. En fantastisch uitgevoerd. Een psychologische reis, zó toegankelijk en tegelijk enorm interessant maken, is kunst. De bijrollen zijn goed gekozen en geven Martin zetjes om zichzelf verder te ontwikkelen…lees verder >

Flaptekst van de nieuwe roman van David Foenkinos

Daniel Radcliffe werd wereldberoemd toen hij de rol van tovenaarsleerling Harry Potter mocht vertolken in de films. Tot op de dag van vandaag heeft hij een glansrijke carrière als acteur. Maar wat gebeurde er met de jongen die nét naast de rol greep?

Na het fenomenale succes van de Harry Potter-boeken, stemt auteur J.K. Rowling toe om haar geesteskind op het grote scherm te laten verschijnen. In 1999 begint de zoektocht naar een jongen die het gezicht van de kleine tovenaar met de ronde bril zal worden. Van honderden acteurs blijven er uiteindelijk twee kanshebbers over. Een van hen zal de rol nét niet te pakken krijgen, en voor altijd nummer twee zijn.

David Foenkinos (Parijs, 28 oktober 1974) is een Franse schrijver en regisseur wiens werk gekenmerkt wordt door spitsvondigheid en menselijk inzicht. Zijn werk wordt wereldwijd vertaald en hij won vele literaire prijzen, waaronder de prestigieuze Prix Renaudot en Prix Goncourt des lycéens. Eerder verschenen bij Borgerhoff & Lamberigts zijn romans Twee zussen en De familie Martin.