Elizabeth Day – Het feest

Elizabeth Day Het feest recensie en informatie over de inhoud van deze Engelse roman. Op 19 juli 2019 verschijnt bij Uitgeverij Ambo | Anthos de nieuwe roman van de Engelse schrijfster Elizabeth Day.

Elizabeth Day Het feest Recensie

Het feest, geschreven door de Britse schrijfster en journaliste Elizabeth Day, is een ongelofelijk spannend en ook maatschappijkritisch boek: met een geweldig goed opgebouwd, thriller-achtig verhaal stelt Day in deze roman de klassenverschillen en machtsverhoudingen die daardoor heersen in Groot Brittanië op kritische wijze aan de orde.

We weten als lezer als vrij snel dat er tijdens Het feest – een extravagant feest dat gegeven is voor de 40ste verjaardag van de uit een aristocratische familie afkomstige Ben Fitzmaurice – iets heel ernstig is voorgevallen. Maar wat is er gebeurd? We komen er als lezer achter door de geschiedenis van de vriendschap van Martin Gilmour, een arebeiderszoon, en Ben Fitzmaurice te leren kennen. De roman begint in de verhoorkamer van een politiebureau, waar Martin zijn verhaal mag doen. Martin’s verhaal wordt afgewisseld door hoofdstukken die fragmenten zijn uit het dagboek van zijn vrouw Lucy en waarin zij haar versie van gebeurtenissen geeft. Deze wisseling van perspectief vind ik heel krachtig werken, omdat het vaak net een ander licht op gebeurtenissen werpt en je als lezer mee mag kijken met de visies en herinneringen van beide personages.

Elizabeth Day Het feest Recensie

We lezen hoe de vriendschap tussen Martin en Ben, inmiddels zijn de twee 25 jaar bevriend en ze leerden elkaar kennen op school, is ontstaan en wat de relatie is tussen de arbeiderszoon Martin en de aristocratische familie Fitzmaurice. Al snel blijkt dat de boezemvriendschap voor Martin iets heel anders betekent dan voor Ben. En hoe de vriendschap in de loop van de jaren verandert en beïnvloed wordt door de echtgenotes Lucy en Serena. Zijdelings wordt ook pijnlijk duidelijk dat iemand die voor een dubbeltje geboren is (Martin) nooit een kwartje zal worden (in de ogen van de aristocratische familie van Ben) en dat heeft grote consequenties voor de vriendschap.

Een ontzettend krachtige en goed geschreven Engelse roman die je meeneemt naar een andere wereld

En ondertussen, stukje voor stukje, krijgt de lezer steeds een beetje verder in beeld “Wat er op het feest is gebeurd”… Het antwoord op die vraag laat heel lang op zich wachten. Dat is de kracht van de roman en het getuigt van groot talent bij de schrijfster om de spanning ongestraft zo lang vast te kunnen houden. Je weet nog bijna niks en toch wil je zo graag verder lezen. Dat komt ook doordat de personages van Ben en Martin en ook van Lucy en Serena boeiend zijn en diepgang hebben, ze worden behoorlijk goed uitgewerkt, je leert ze als lezer echt kennen en leeft met ze mee.

Een ontzettend krachtige en goed geschreven roman die je meeneemt naar een andere wereld. Een echte aanrader, zeker als je van boeken (of series) als Downtown Abbey, Upstairs Downstairs of The Cazalets houdt. Het feest is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Het feest

• Schrijfster: Elizabeth Day (Engeland)
  • Soort boek: Engelse roman, sociale roman
  • Origineel: The Party (2017)
  • Nederlandse vertaling: Eefje Bosch
  • Uitgave: Ambo | Anthos
  • Verschenen: 19 juli 2019
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook / Luisterboek

Flaptekst van de roman Het feest

Het feest van Elizabeth Day is een ontluisterende roman over obsessie, verraad, privilege en hypocrisie in het hart van het Britse establishment, voor de fans van Brideshead Revisited en De verloren geschiedenis.

Martin is al vijfentwintig jaar bevriend met Ben, vanaf het moment dat ze samen op Burtonbury School zaten. Ze vormen een vreemde combinatie: Martin is een jongen uit een arbeidersgezin met de verkeerde kleding en het verkeerde accent, en Ben is een populaire, welgestelde aristocraat. Ben is als een broer die Martin nooit had. Martin doet alles voor hem en kent zijn grootste geheim. Bens veertigste verjaardagsfeest blijkt een kantelpunt. Te midden van de Britse elite beseft Martin opnieuw dat hij er niet bij hoort en hij voelt dat er onheil in de lucht hangt. Maar Ben zou nooit iets doen wat hun vriendschap op het spel zou zetten. Toch?