Ian Buruma Tokio mon amour

Ian Buruma Tokio mon amour recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. In juni 2018 is bij Uitgeverij Atlas Contact het nieuwe boek met Japanse verhalen verschenen van Ian Buruma – Tokio mon amour.

Ian Buruma Tokio mon amour Recensie

Ian Buruma Tokio mon amour Recensie

Als zoon van een Engels Joodse moeder en de eerste doopsgezinde legerpredikant, groeide Ian Buruma op in Den Haag. Na zijn studie Chinees aan de Rijksuniversiteit Leiden. De studie Chinees bevalt hem niet. China is veel te gesloten voor de wereldse Buruma. Hij besluit over te stappen op Japans. Een flim van de Franse regisseur François Truffaut met het Japanse model Hiroko inspireert hem hiertoe. Daarna gaat Buruma in het midden van de jaren 70 van de vorige eeuw een studie Japanse film volgen aan de Nihon Universiteit in Tokio.

Vrijhaven waar erotische fantasieën domineren

In Tokio zijn de gevolgen van de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog nog volop waar te nemen. Bovendien is armoede overal aanwezig. Laat staan dat Japanners naar het buitenland kunnen reizen. Daarom zijn er overal in de stad “Eurpese horecagelegenheden” te vinden. De bars, restaurants en clubs worden gefrequenteerd door de Japanse bohème waarmee Buruma via een Amerikaanse journalist in contact komt. Het blijkt een vrijhaven te zijn waar kunstenaars hun erotische fantasieën de vrij loop laten. Ook blijkt op homoseksualiteit in deze kringen geen enkel taboe te rusten. Sterker nog in films, op toneel en in de fotografie is het een dominant thema.

Fascinerend verslag van Japanse bohème in het Tokio van de jaren 70

Ian Buruma blijft tot op zekere hoogte een buitenlander. Zijn naam Buruma, die in het Japans onderbroek betekent, helpt hier niet bij. Desondanks kan hij zich aansluiten bij een experimentele Japanse theatergroep waar hij een rol krijgt en mee op tournee gaat. Buruma weet diep door te dringen in deze door erotiek en extremiteiten doordrongen subcultuur van het Tokio van de jaren 70. Alhoewel hij hiervan ruim veertig jaren later verslag doet, leest het alsof het recenst gebeurd is. Bovendien doet hij dit in de prachtige stijl die zijn eerdere boeken ook kenmerkt. Ian Buruma Tokio mon amour is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Ian Buruma – Tokio mon amour

Japanse avonturen

• Titel: Tokio mon amour