Salomon Kroonenberg – Kantelpunt

Salomon Kroonenberg Kantelpunt recensie en informatie over de inhoud van het boek over Kaspische Zee. In oktober 2019 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact het nieuwe boek van Salomon Kroonenberg.

Salomon Kroonenberg Kantelpunt Recensie en Informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Kantelpunt, het boek over de Kaspische Zee van Salomon Kroonenberg. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van Salomon Kroonenberg.

Salomon Kroonenberg Kantelpunt Recensie Boek over de Kaspische Zee

Kantelpunt

Hoe de grootste binnenzee op aarde zijn biodiversiteit verloor

• Schrijver: Salomon Kroonenberg (Nederland)
  • Soort boek: natuurboek, non-fictie boek
  • Verschijnt: oktober 2019
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Waardering:

Flaptekst van het boek over de Kaspische Zee

Biodiversiteit gaat niet alleen over neushoorns, koraalriffen en de kikkers van het tropisch regenwoud. De oorspronkelijke schelpdieren van de Kaspische Zee, een gesloten ecosysteem, zijn in de twintig ste eeuw vrijwel geheel verdrongen door soorten die daar helemaal niet thuishoren. Komt het door klimaatveranderingen? Zeespiegelschommelingen en bodemdaling? Nieuwe scheepvaartkanalen? Variaties in het zoutgehalte? Is dat eerder gebeurd in het geologisch verleden?

Salomon Kroonenberg, wetenschapper en begenadigd schrijver, neemt zijn lezers mee op de vele reizen die hij met een groep onderzoekers maakte naar de Kaspische Zee. Hij doet niet alleen verslag van hoe steuren, zeehonden en schelpdieren reageren op geologische en door de mens veroorzaakte veranderingen, maar hij laat ons ook op speelse en persoonlijke wijze zien hoe wetenschappelijk onderzoek werkt en hoe het zoeken naar kennis, het ontdekken van wetmatigheden in zijn werk gaat. Kroonenberg laat ons in zijn boeiende verslag van het wetenschappelijk avontuur bij de Kaspische Zee zien hoeveel we weten, maar ook hoeveel we niet weten. Verder maant hij ons onze invloed niet te onderschatten, maar ook zeker niet te overschatten. Zijn belangrijkste les echter, is dat we vooral respect moeten hebben voor de feiten en dat we altijd van die feiten uit moeten gaan. Met Kantelpunt gaat een wereld voor je open.