Sara Kroos – Rood is ja

Sara Kroos Rood is ja recensie en informatie over de inhoud van het autobiografische boek van de Nederlandse cabaretier en schrijfster. Op 18 november 2022 verschijnt bij uitgeverij Ambo | Anthos het boek over haar persoonlijke ervaringen met seksueel misbruik, geschreven door Sara Kroos.

Sara Kroos Rood is ja recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Rood is ja. Het boek is geschreven door Sara Kroos. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het autobiografische boek over seksueel misbruik van cabaretier en schrijfster Sara Kroos.

Al sinds haar 18e veegt Sara Kroos het toneel aan met scherpe teksten, pittige humor en schuwt ze haar persoonlijke verhaal van het misbruik in haar kindertijd niet. Het blijkt echter niet bij die ene keer gebleven te zijn. In Rood is ja vertelt ze hoe ze opnieuw misbruikt is in de kliniek waar ze kwam om te herstellen van wat haar is overkomen als klein meisje. Een ontluisterend, gruwelijk, hartverscheurend verhaal dat dankzij de toch lichte toon leesbaar blijft. Sara neemt je met zachte hand mee door haar harde, pijnlijke verhaal en geeft zo een inkijkje in hoe misbruik ontstaat, waarom herhaling op de loer licht en hoe de gezondheidzorg bizarre steken laat vallen.

Het boek grijpt je rechtstreeks naar de strot!

Rood is ja grijpt je naar de strot. Het geeft inzicht in de rookgordijnen die plegers opwerpen. Het lezen van Sara haar verhaal gaf mij al kronkels in mijn hoofd. Je voelt dat de zetten die Agnes, de therapeut in dit boek zet, niet kloppen, terwijl er aan de oppervlakte niets aan de hand lijkt. Maar daar schuilt nu exact de clou, precies dát maakt dat je aan jezelf gaat twijfelen. Het is niet zwart/wit. Zeker niet als iemand niet met geweld wordt overmeesterd. Dan wordt alles nog schimmiger. “Je wilde het toch zelf ook? Waarom heb je je niet verzet? Je bent zelf naar haar toe gegaan.” Loop je het risico dat de beeldvorming zich tegen je keert. Maar dat maakt het misbruik niet goed.  Dat staat ook als een paal boven water. Op een plek waar je op je kwetsbaarst bent, waar de mensen die daar voor zijn opgeleid voor jouw veiligheid (en die van zichzelf) moeten zorgen, daar mag je geen fouten maken. Net als je dat van een chirurg ook niet wilt. Die fouten zijn té kostbaar. En áls je voelt dat je de fout in gaat, dan moet daar een borgingssysteem voor zijn. Zodat de verkeerde richting gestopt kan worden voor er nog meer ongelukken gebeuren.

Sara stelt heel scherp het systeem aan de kaak, waarin mede-therapeuten de andere kant op kijken. De “relatie” aanmoedigen zelfs. Het heldere nawoord van Iva Bianic (klinisch psycholoog) en Richard Korver (advocaat) helpt om door het woelige water nog duidelijker te zien wat er schort aan de huidige gang van zaken in de GGZ. Ik hoop dat dit boek door iedereen die kan lezen, ook daadwerkelijk gelezen zal worden. Om de ernst van de zaak in te zien. Omdat de kans dat je iemand in je omgeving hebt die hiermee te maken heeft, groot is. Of omdat je jezelf herkent in het verhaal van Sara. Wees niet bang. Hoewel dit geen boek is waar je vrolijk van wordt, houden Sara’s bespiegelingen op de juiste momenten de lucht er in. De liefde van en voor haar vrouw Daan, haar vrienden die haast stil, maar zo krachtig op de achtergrond aanwezig zijn, de therapeuten die wél doen waar ze voor zijn opgeleid, bieden hoop en verzachting, gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Sara Kroos Rood is ja Recensie

Rood is ja

• Schrijfster: Sara Kroos (Nederland)
  • Soort boek: autobiografie
  • Verschijnt: 18 november 2022
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Prijs: € 22,99 / € 12,99
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Flaptekst van het autobiografische boek van Sara Kroos

In Rood is ja deelt Sara Kroos voor het eerst haar persoonlijke verhaal. Een kwetsbare en krachtige autobiografie over misbruik en herstel. Met een nawoord van Iva Bicanic en Richard Korver.

Cabaretier Sara Kroos schuwde in haar theaterprogramma’s het persoonlijke verhaal niet. Openhartig, hard, ontroerend en buitengewoon grappig vertelde ze behalve over vrolijke onhandigheid ook over de zwarte thema’s in haar leven: seksueel misbruik en depressie. In een razend tempo maakte ze gewaardeerde programma’s en trad ze in het hele land op voor volle zalen.

Totdat haar stressvolle bestaan in combinatie met haar voorgeschiedenis zoveel van haar eiste dat ze vastliep. Sara liet zich opnemen in een psychiatrische kliniek, waar ze seksueel werd misbruikt door de therapeut die haar moest helpen met het verwerken van het misbruik uit haar jeugd. In de jaren die volgden gaf ze alles om overeind te blijven, kreeg ze na een lange juridische weg erkenning van de pleger en de kliniek, en besloot ze uiteindelijk niet meer te zwijgen.