Thom Hoffman – Indië, betovering en desillusie

Thom Hoffman Indië, betovering en desillusie recensie en informatie over de inhoud van dit geschiedenisboek. In september 2019 verschijnt het boek over Nederlands-Indië van Thom Hoffman – Indië, betovering en desillusie bij Uitgeverij Meulenhoff.

Thom Hoffman Indië, betovering en desillusie Recensie en Informatie

Nadat de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de Thom Hoffman Indië, betovering en desillusie recensie en in waardering vinden. We gaan ook aandacht besteden aan de waardering die anderen aan het boek geven. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opegenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie over de inhoud van het boek van Thom Hoffman – Indië, betovering en desillusie; Een persoonlijke zoektocht naar een verborgen geschiedenis lezen.

Indië, betovering en desillusie

Een persoonlijke zoektocht naar een verborgen geschiedenis

• Schrijver: Thom Hoffman (Nederland)
  • Verschijnt: september 2019
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Waardering:

Flaptekst van het boek ver Nederlands-Indië

Acteur en fotograaf Tom Hoffman gaat met zijn grote liefde voor de literatuur op zoek naar de verborgen geschiedenis van Nederlands-Indië.

Indië, betovering en desillusie is de levenslange zoektocht van Hoffman naar Indië. Na zijn eerste kennismaking via zijn grootmoeder met Indië, waarbij alle mooie nostalgische verhalen de boventoon voeren, stuit hij onvermijdelijk op minder mooie geschiedenissen. Hij raakt erdoor gefascineerd en wordt een verwoed verzamelaar van boeken en documenten over Indië. Die tonen een vrijwel onbekend gebleven beeld van de kolonie onder Nederlands gezag. De Indische sfeer van nostalgie, in witte pakken naar het vaderland verlangende kolonialen en de tijd van tempo doeloe, blijkt een mythe, een droombeeld, een betovering. De werkelijkheid van de koloniale samenleving is veel complexer, lastiger en harder dan de vergeelde foto’s ons doen geloven. Dat wat in al die mooie verhalen werd toegedekt – de koloniale misstanden, de zogenoemde politionele acties en zoveel meer – wordt door Hoffman op overtuigende wijze onthuld.

Indië, betovering en desillusie is een boeiende en persoonlijke zoektocht naar de waarheid achter deze voormalige Nederlandse kolonie.

Thom Hoffman Een verborgen geschiedenis Fotoboek Nederlands-Indische fotografieThom Hoffman – Een verborgen geschiedenis
Anders kijken naar Nederlands-Indische fotografie
Soort boek: fotoboek, geschiedenisboek
Uitgever: WBOOKS
Verschijnt: 5 september 2019
Inhoud boek: Indiëkenner Thom Hoffman neemt de lezer mee op een fascinerende reis door de tijd, aan de hand van betoverende en soms confronterende foto’s uit Nederlands-Indië. Een verborgen geschiedenis, het resultaat van 20 jaar onderzoek in de schatkamers van Nederlandse musea en erfgoedinstellingen, daagt uit tot een andere manier van kijken naar historische foto’s uit de voormalige kolonie…lees verder >