Boekrecensies September 2019

Boekrecensies September 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand september 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies September Reviews Nieuwe Boeken

Het overzicht met boekrecensies september 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

<augustus 2019 | overzicht recensies | oktober 2019

Zonder liefde

• Schrijver: Stefan Brijs (België)
  • Stefan Brijs Zonder liefde RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (goed)

De Vlaamse schrijver Stefan Brijs heeft inmiddels een aantal succesvolle en indrukwekkende romans op zijn naam staan waarin hij op indrukwekkende en vaak originele wijze het menselijk onvermogen beschrijft. In Zonder liefde verkent hij de mogelijkheden van een vriendschap tussen een man en een vrouw zonder dat hierin seks een rol speelt. Een waarbij clichés op de loer liggen…lees verder >

Wensen staat vrij

Kouplan thriller 2

• Sara Lövestam Wensen staat vrij RecensieSchrijfster: Sara Lövestam (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Zweden is het land waar opvallend veel thrillers van hoog niveau het licht zien. En nu is er de Nederlandse vertaling van de misdaadroman Wensen staat vrij van schrijfster Sara Lövestam. Het is een psychologische thriller die zelf tussen al dit kwaliteitswerk net nog een treetje hoger staat. Een bijzonder spannend boek dat de lezer van begin tot eind vasthoudt. Bovendien speelt moord en doodslag opvallend genoeg geen enkele rol…lees verder >

Alleen Beer mocht mee

Het waargebeurde verhaal van een meisje in Vivian den Hollander Alleen Beer mocht mee Recensieoorlogstijd

• Schrijfster: Vivian den Hollander (Nederland)
  • Soort boek: oorlogsboek voor de jeugd (10+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Alleen Beer mocht mee is een rake indringende beschrijving van de belevenissen van een Nederlands meisje tijdens  oorlogstijd in Nederlands-Indië. Een boek dat ik op basis van het onderwerp niet zo snel zou lezen. Ik ken Vivian den Hollander echter als een zeer goede schrijfster, en inderdaad, ik ben zeker niet teleurgesteld over dit prachtige jeugdboek dat terecht opnieuw is uitgeven.…lees verder >

De katholieke school

• Schrijver: Edoardo Albinati (Italië)
  • Edoardo Albinati De katholieke school RecensieSoort boek: Italiaanse roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Wat een imponerend boek. Alleen al qua omvang. Het heeft 1485 bladzijden en is prachtig gebonden. Ben benieuwd wat het weegt. Ongeveer twee kilo. Ik miste een integrale bladwijzer. Maar goed, deze recensie is natuurlijk niet bedoeld om over de uiterlijkheden van dit boek te spreken. De aanleiding voor Albinati om dit boek te schrijven is een verschrikkelijke verkrachtings-en moordzaak in 1975, gepleegd door jongens die bij hem om school hebben gezeten. Enkele zaten bij hem in de klas. Hij kende die jongens! Welke ingrediënten en omstandigheden maakten dat deze  jongens uit de zogenaamde betere milieus tot zo’n daad kwamen?…lees verder >

Ware held

Bovenwereld, deel 3

• Scarlett Thomas De ware held Recensie Bovenwereld 3Schrijfster: Scarlett Thomas (Engeland)
  • Soort boek: avonturenroman, fantasyboek (10+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (goed)

Naar het derde deel van Bovenwereld, keek ik ontzettend uit. Deel 1 en 2 heb ik echt in één ruk uitgelezen. Toch moest ik bij dit derde deel best een beetje inkomen. “Voor fans van Harry Potter” staat er op de flaptekst. En ik snap waarom dat geschreven wordt. In het geval van Drakendal en De Magiërs, kan ik me daar best in vinden. De Ware Held mist een klein beetje die scherpte om ook dat predicaat te verdienen, wat mij betreft. Toch wil je het wel lezen, als je zo genoten hebt van de eerste twee delen…lees verder >

De wonderdokter

• Schrijver: Albert Willem van Renterghem (Nederland)
  • Albert Willem van Renterghem De wonderdokter Recensie en InformatieSamensteller: Rinus Spruit
  • Soort boek: autobiografie
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Albert Willem van Renterghem (1845-1939) was een Zeeuwse huisarts en de Nederlandse pionier op het gebied van de hypnotherapie. Tijdens zijn lange en succevolle carrière als arts en hypnotherapeut ontmoette hij beroemdheden als Sigmund Freud en Carl Jung. Niet alleen in Nederland maar ook over de landsgrenzen genoot Van Renterghem aanzien en status. Bovendien had hij enige jaren een gezamenlijke hypnotherapiepraktijk met schrijver Frederik van Eeden. Toch raakte hij in Nederland langzamerhand in de vergetelheid…lees verder >

The Tower at the Edge of the World

• Schrijver: William Heinesen (Faeröer)
  • William Heinesen The Tower at the Edge of the World RecensieSoort boek: Faeröerse roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Een oude man vertelt in deze roman vanuit zijn kamer in Torshavn over het rauwe leven op de Faeröereilanden vanuit het perspectief van een kind en een oude man. Hij schets een prachig beeld van deze afgelegen gemeenschap. Ondanks alles is het een universeel verhaal over over het leven, liefde en de dood. De roman wordt gerekend tot de beste Scandinavische klassiekers van de twintigste eeuw…lees verder >

Zwarte schuur

• Schrijver: Oek de Jong (Nederland)
  • Oek de Jong Zwarte schuur RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

In vier delen vertelt Oek de Jong over het leven van Maris, van opgroeiend en onderzekere puberjongen die betrokken raakt bij een fatale gebeurtenis tot de succesvolle, enigszins macho, kunstenaar die hij nu is. Zwarte schuur is een prachtige en rijke roman met een ingehouden emotionele lading die nergens sentimenteel is. Het ultieme bewijs van Oek de Jongs vakmanschap en een genot om te lezen. Een hoogtepunt in zijn toch al mooie oeuvre…lees verder >

De schaduw

• Schrijfster: Melanie Raabe (Duitsland)
  • Melanie Raabe De schaduw RecensieSoort boek: Duitse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Met de stad Wenen als mooie locatie voor deze thriller is Melanie Raabe er opnieuw ingeslaagd om een zeer boeiende en originele thriller te schrijven met een bijzondere plot die zich past echt openbaart aan het einde. Ook nu geen bloederige taferelen, moord- en schietpartijen, alhoewel een revolver wel een doorslaggevende rol speelt. De schaduw is het lezen meer dan waard…lees verder >

Ziel van het zwaard

Jacht op de Drakenrol, deel twee

• Julie Kagawa Ziel van het zwaard RecensieSchrijfster: Julie Kagawa (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenroman, fantasyroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Julie Kagawa is een geslepen verteller. Ongemerkt en geraffineerd sleept ze je mee het verhaal in. Zo diep, dat je haar boek niet meer weg kunt leggen. Ze creëert een schaakspel met ongekende zetten, waardoor je als lezer niets anders kunt dan je laten verrassen. De plotwendingen hebben een soort verfijning die ik wel vindt passen bij het Japanse decor. Listig, sluw, doch verborgen achter een charmante, vriendelijke glimlach…lees verder >

Königin-Maud-Land ist geheim

• Schrijfster: Line Madsen Simenstad Line Madsen Simenstad Königin-Maud-Land ist geheim Recensie(Noorwegen)
  • Soort boek: verhalenbundel
  • Taal: Duits
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Op ingetogen wijzen en in een mooie en indringende stijl vertelt Line Madsen Simenstad verhalen over de pijnlijke en kwetsbare momenten in intermenselijke relaties, het verlangen om te vertellen en de angst om dit te doen. Königin-Maud-Land ist geheim is een zeer geslaagde debuutbundel van een literair talent in wording. Een boek dat het waard is om ook een Nederlandse vertaling te krijgen…lees verder >

Het echte leven

• Schrijfster: Adeline Dieudonné (België)
  • Adeline Dieudonné Het echte leven recensieSoort boek: sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Adeline Dieudonné heeft een rauwe en overtuigende coming-of-age roman geschreven van een meisje dat moet opgroeien in een totaal verziekt en door geweld geteisterd gezin. Het taalgebruik van Dieudonné is rijk, zonder in overbodige metaforen te vervallen. Een echte aanrader, ook voor jong volwassenen…lees verder >

Mein Amrum

• Schrijfster: Annette Pehnt (Duitsland)
  • Annette Pehnt Mein Amrum RecensieSoort boek: persoonlijk reisboek, eilandboek
  • Taal: Duits
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Annette Pehnt heeft  een veel universeler boek geschreven dan je wellicht zou verwachten. De titel Mein Amrum dekt in dit geval de lading zeer goed. Het is namelijk een zeer persoonlijk, reflecterend, op soms poëtisch en en in de beste stukken briljant boek opgeleverd dat een Nederlandse vertaling verdient…lees verder >

Rot fruit

• Schrijver: Jos Pierreux (België)
  • Jos Pierreux Rot fruit Recensie Luk BorréSoort boek: Vlaamse thriller, Luk Borré thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Recensie thrillerJos Pieurreux heeft een eigen stijl waarin regelmatig Vlaams idioom doorklinkt. Echter niet bovenmatig waardoor het boek ook voor de Nederlandse lezer goed leesbaar blijft. Hoofdpersoon Luk Borré is heeft een behoorlijk opvliegend karakter en bovendien een aantal meningen en eigenschappen die hem niet overdeeld positief doen uitkomen. Daarin schuilt tegelijkerijd echte kracht van de boeken over Luk Borré en Rot fruit in het bijzonder…lees verder >

Gedurig nader

• Schrijver: Huub Beurskens (Nederland)
  • Huub Beurskens Gedurig nader RecensieSoort boek: gedichten, poëzie

En dan een Oja. Een oja voor Huub Beurskens. Want oja Huub & oja Beurskens & oja hoe zat dat ook alweer? Ik krijg er almeteens een hoog Raster-gevoel bij, bij die Huub, bij die Beurskens maar of dat een verloren gelopen dan wel een terecht gevoel is weet ik niet…lees verder >

Die Leben der Elena Silber

• Schrijver: Alexander Osang (Duitsland)
  • Alexander Osang Die Leben der Elena Silber RecensieSoort boek: Duitse roman, familieroman
  • Taal: Duits
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Osang baseert zich voor deze roman voor een deel op de geschiedenis van zijn eigen familie. Hij zegt veel onderzoek te hebben gedaan en uitgebreid met familieleden te hebben gesproken. Maar het is zeker geen strikt biografische roman. Gelukkig kiest de schrijver ervoor om zaken zodanig naar zijn hand te zetten dat er zeer boeiend geheel ontstaat. Die Leben der Elena Silber is een zeer geslaagde familiegeschiedenis met een grote gelaagdheid die van begin tot einde boeit en de lezer vasthoudt. Een Duitse roman die een goede Nederlandse vertaling verdient…lees verder >

Als katten van de wereld verdwijnen

• Schrijver: Genki Kawamura (Japan)
  • Genki Kawamura Als katten van de wereld verdwijnen Recensie en InformatieSoort boek: filosofische roman, Japanse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Genki Kawamura heeft een unieke, fascinerende, liefdevolle en hoopgevende roman geschreven. Een roman die een moraliserend karakter heeft maar dit staat het verhaal en het leesplezier op geen enkele wijze in de weg en dat is wellicht zelfs de grootste kwaliteit van deze bijzondere Japanse roman…lees verder >

Pippa’s race

De paarden van Olympus

• Kallie George De paarden van Olympus Pippa's Race RecensieSchrijfster: Kallie George (Engeland)
  • Soort boek: fantasy kinderboek, paardenboek
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Nog nooit eerder las ik een boek van Kallie George. Maar ik ben aangenaam verrast door een zekere luchtigheid en lichtvoetigheid waarmee ze schrijft. Zonder dat het verhaal heel flauw of zoetsappig wordt. Want Pippa is een enorm stoere meid. Het is mooi om te lezen hoe ze telkens haar eigen keuzes moet maken, hoe ze kiest voor waar zij in gelooft…lees verder >

Wolfsjong

• Schrijver: Kevin van Vliet (Nederland)
  • Kevin van Vliet Wolfsjongen RecensieSoort boek: novelle, debuut
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

In slechts 92 pagina’s weet Kevin van Vliet in korte en bondige zinnen een indringende coming-of-age roman te schrijver. Nergens een woord te veel en zeer compact. Waar andere schrijvers 300 pagina’s nodig hebben, lijkt Kevin van Vliet er bewust voor de kiezen om de lezer te verleiden met een dunne debuutnovelle die overtuigt, zowel in stijl, spanningsopbouw en inhoud…lees verder >

Augustus

• Schrijfster: Irma Maria Achten (Nederland)
  • Irma Maria Achten Augustus RecensieSoort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Augustus is de beschrijving van een schijnbaar onmogelijke liefde tussen de veel jongere David en Chileense Mercè die meer dan twee keer zo oud is. David is op zestienjarige leeftijd bezeten van het zo lang mogelijk zijn adem inhouden onder water. Hij oefent dit in de Utrechtse rivier de Vecht die vlak langs zijn huis stroomt. Op een dag raakt er een auto onder enigszins verdachte omstandigheden te water als hij aan het oefenen is. Met veel moeite weet hij met hulp de inzittenden te redden. Vanaf het eerste moment van kennismaking raakt hij in de ban van Mercè…lees verder >

3 Sprookjes

• Schrijver: Cynan Jones (Wales)
  • Cynan Jones 3 Sprookjes RecensieTekeningen: Rohan Daniel Eason
  • Soort boek: sprookjes, verhalen
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Cynan Jones heeft ervoor gekozen om zijn sprookjes op een traditionele wijze inhoud te geven. Goed en kwaad zijn niet altijd duidelijk en moraliteit spelen een belangrijke rol. Zowel volwassenen als kinderen kunnen plezier beleven aan deze stijlvolle en mooie verhalen. Kritiek die je kunt hebben op dit stijlvolle kleine sprookjesboek is dat het van een beperkte omvang is…lees verder >

De bergeend

• Schrijver: Albert Beintema (Nederland)
  • Albert Beintema De bergeendSoort boek: vogelboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Op een unieke wijze weet Albert Beintema wetenschappelijke informatie te koppelen aan persoonlijke ervaringen. Zijn talent voor relativering voegt bovendien een extra dimensie toe aan het boek. Hij durft er ronduit voor uit te komen dat het vroege onderzoek dat hij naar de bergeend deed in de jaren zeventig met een aantal aannames die erop baseerde aan alle kanten rammelt. De kennis over de bergeend schiet naar zijn inzichten regelmatig tekort en behoeft dringend verdieping…lees verder >

Zo zie je alles

• Schrijver: Donald Niedekker (Nederland)
  • Donald Niedekker Zo zie je alles RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

We volgen een man tijdens een zondag en maandagochtend in zijn leven. Nog steeds woonachtig op de boerderij van zijn ouders die inmiddels overleden zijn, mijmert de verteller over zijn maquettes, zijn leven en reflecteert hij op het Friese platteland waar hij woonachtig is. Met een verbeeldingskracht neemt Donald Niedekker ons op overtuigende wijze mee in de rijke denkwereld van zijn verteller. Steeds meer lijken realiteit en fantasie in elkaar over te lopen…lees verder >

Oregon

• Schrijver: Jori Stam (Nederland)
  • Jori Stam Oregon RecensieSoort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De kwaliteit van Oregon schult vooral in de wijze waarop Jori Stam speelt met de interpratie van de werkelijkheid. Wat gebeurt er echt en wat speelt zich af in het hoofd van Stijn? En welke gebeurtenissen in het verleden hebben geleid tot de situatie waarin de vriend zich nu bevinden. Oregon is een geslaagde Nederlandse roman noir die het ontluikende schrijverstalent van Jori Stam op overtuigende wijze bevestigt…lees verder >

Dasja

Oftewel het leven van een pup

• Karel Čapek Dasja RecensieSchrijver: Karel Čapek (Tsjechië)
  • Soort boek: kinderboek

Op hoeveel manieren kun je een kinderboek lezen? Ik zou zeggen minstens drie. Er zijn kinderboeken die heel genietbaar zijn voor volwassenen. Die, in sommige gevallen, zelfs leuker, rijker, intenser zijn voor volwassenen. Omdat de humor pas met de jaren echt op smaak komt, of omdat het verwijzingen bevat die alleen begrepen kunnen worden door iemand met een wat ruimer referentiekader…lees verder >

De Grebbelinie

Een cultuurhistorische gids

• Bert Rietberg De Grebbelinie RecensieSchrijver: Bert Rietberg (Nederland)
  • Soort boek: cultuurgids, geschiedenisboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De auteur heeft een boeiende en goed verzorgde gids geschreven over de militaire geschiedenis van de Grebbelinie, waarbij hij oog heeft voor de hedendaagse natuur. Met het boek in je hand kan de wandelaar of fietser de restanten (monumenten) uit het verleden terugvinden en ontdekken wat daar is gebeurd. Een aanrader…lees verder >