Boekrecensies Augustus 2019

Boekrecensies Augustus 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand augsustus 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies Augustus Reviews Nieuwe Boeken

Het overzicht met boekrecensies augustus 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< juli 2019 | overzicht recensies | september 2019

Hartenbreker

• Schrijver: Geir Tangen (Noorwegen)
  • Geir Tangen Hartenbreker RecensieSoort boek: Noorse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Hartenbreker is het tweede deel in de trilogie van thrillers waarin journalist Voljar Ravn Gudmundsson en prolitievrouw Lotte Skeisvoll een onderzoeksduo vormen. Skeisvoll is nog zwaar overspannen na de dood van haar zus en zou eigenlijk niet aan het werk moeten zijn. Ondanks alles kies ze hier toch voor. Als de zoon van Viljar, Alexander, op zondagmorgen ontwaakt na een feest vindt hij Emilie, het meisje waar hij verliefd op is, dood naast zich in bed. Van de nacht voorafgaand heeft hij nauwelijks herinneringen…lees verder >

Koude angst

• Schrijver: Mads Peder Nordbo (Denemarken)
  • Mads Peder Nordbo Koude angst Recensie Groenland ThrillerSoort boek: acrtische thriller, Groenland thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Mads Peder Nordbo heeft zelf een aantal jaren gewoond in de hoofdstad van Groenland, Nuuk wat je kunt merken aan de wijze waarop hij het gebied en de alom aanwezige elementen beschrijft in deze uitmuntende thriller. Bijzonder is dat hij ondanks de ruimte en leegte van Groenland de thriller een claustofobisch karakter meegeeft. Niet alleen is er de dreiging van mensen met kwade bedoelingen, ook het landschap en met name de ruige klimatologische omstandigheden zorgen hiervoor…lees verder >

De madonna van de bergen

• Schrijfster: Elise Valmorbida (Australië, Italië)
  • Elise Valmorbida De madonna van de bergen RecensieSoort boek: familieroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De madonna van de bergen is geschreven door Elisa Valmorbida, die opgroeide in Australië en tegenwoordig in Londen woont. Ze heeft deze roman gebaseerd op haar eigen familiegeschiedenis. Valmorbida vertelt het bewogen verhaal van Maria Vittoria en daarmee het verhaal van sterke vrouwen in oorlogstijd…lees verder >

De Asford affaire

• Schrijfster: Lauren Willig (Verenigde Stanen)
  • Lauren Willig De Ashford Affaire RecensieSoort boek: familieroman, historische roman
  • Waardering redactie∗∗ (zeer goed)

De Ashford Affaire is een historische familieroman van de hand van de Amerikaanse schrijfster Lauren Willig, die diverse bestsellers op haar naam heeft staan. Het verhaal van de roman speelt zich deels af in Kenia, deels in Manhatten en deels in Engeland en vertelt het verhaal en het geheim van drie generaties van één familie….lees verder >

Puur natuurlijk door de menopauze

Pak je klachten doeltreffend aan zonder Anntje Peeters Puur natuurlijk door de menopauze Recensiebijwerkingen

• Schrijfster: Anntje Peeters (België)
  • Soort boek: menopauzeboek, vrouwenboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Wat een wijs en handzaam boekje vol met bruikbare adviezen heeft de Vlaamse gezondheidscoach en herboriste Anntje Peeters geschreven met Puur natuurlijk door de menopauze! Een boekje wat ik elke vrouw aanraad, ongeacht haar leeftijd. Een boekje waarin de wijsheid van de natuur zelf, waar bij gewoon onderdeel van zijn, haar krachtige en wijze plaats in mag nemen en dat mag naar mijn mening in het leven van geen enkele vrouw ontbreken…lees verder >

Afscheid van Java

Het verhaal van Johannes Hoks

• Arjan Hoks Afscheid van Java RecensieSchrijver: Arjan Hoks (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Steeds vaker verschijnen er ook boeken waarin tweede of derde generatie nakomelingen schrijven over de ervaringen van hun voorouders. Zo ontstaat er een persoonlijke bertrokkenheid waarbij bovendien de keuze voor een iets rationelere benadering een meestal objectievere beschrijving geeft van historische gebeurtenissen en geschiedenis. Een goed voorbeeld hiervan is Afscheid van Java van Arjan Hoks. Op basis van een manuscript dat de grootvader van schrijver, Johannes Hoks, heeft nagelaten vertelt hij het verhaal van zijn grootvader gedurende het einde van de koloniale periode in Nederland-Indië en in ooorlijgstijd…lees verder >

Oh ja!

Het alfabet van onze jeugd

• Rob Krabben Oh ja RecensieSchrijver: Rob Krabben (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Waardering redactie∗∗ (zeer goed)

Rob Krabben is opgegroeid in de jaren 50 en 60. De wederopbouw was zo’n beetje achter de rug, Nederland stond op een kantelpunt. Er was nog niet veel geld, maar er kwamen zo zoetjes aan wel wat dingen die het leven net wat makkelijker maakten. De jeugd begon zich af te zetten tegen hun ouders. Radio en tv speelden beiden nog een belangrijke rol. In Oh ja neemt Krabben je mee langs allerlei voorwerpen en gewoontes uit de jaren 50 en 60. Aan de hand van het alfabet…lees verder >

Pleingeheimen

Of hoe je beste vrienden blijft

• Jacques Vriens Pleingeheimen RecensieSchrijver: Jacques Vriens (Nederland)
  • Tekeningen: Annet Schaap (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek (10+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Pleingeheimen bevat drie verhalen van de hand van Jacques Vriens waar de bewoners van het zogenaamde Kattenpleintje de hoofdrol spelen. Mooie, ontroerende, grappige verhalen die heel herkenbaar zullen zijn voor de kinderen die veel buiten spelen. En voor de kinderen die meer binnen zitten, misschien een inspiratie om eens wat vaker naar buiten te gaan…lees verder >

Twintig over twaalf

• Schrijver: Daniel Galera (Brazilië)
  • Daniel Galera Twintig over twaalf RecensieSoort boek: Braziliaanse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Galera schetst een portret van het leven de jonge culturele elite van Brazilië aan het einde van de jaren negentig, over de idealen en onderlinge verhoudingen. Twintg jaar later zijn de vrienden heel wat illusies armer en is het geluk vaak ver te zoeken. Ongetwijfeld heeft Galera voor zijn roman geput uit zijn eigen verleden als blogger. Genadeloos weet hij de desillusies van een generatie bloot te leggen en schetst indringend de teloorgang van een vriendschap vol illusies en verwachtingen te schetsen…lees verder >

De stilte van de witte stad

• Schrijfster: Eva García Sáenz de Urturi (Spanje)
  • Eva García Sáenz de Urturi De stilte van de witte stad RecensieSoort boek: Spaanse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Eva García Sáenz de Urturi heeft met De stilte van de witte stad een uitmuntend eerste deel geschreven van een trilogie van thrillers waarin de stad Vittoria centraal staat. Sfeer, een spannende plot en een uitstekende schrijfstijl doen direct verlangen naar het vervolg dat in het najaar van 2019 zal verschijnen. De trilogie is inmiddels zo succesvol dat Vitorai-Gasteiz een grote toename kent van bezoekers die naar aanleding van de thrillers debeziejswaardigheden en locaties uit de boeken in de stad zelf willen aanschouwen…lees verder >

Yaru Makki’s reis

• Schrijfster: Irene de Pous (Nederland)
  • Irene de Pous Yaru Makki's reis Recensie en Informatie Kinderboek over SchiermonnikoogTekeningen: Nora Tinholt
  • Soort boek: kinderboek (6+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗ (zeer goed)

Ja, een mooi verhaal, over een prachtig eiland, weergegeven in een oogstrelend kinderboek. Ontroerende illustraties, uitnodigend, kleurrijk, maar ook subtiele zwart-wit tekeningen van alle kriebelbeestjes op het strand en het wad. Prachtig getekende kaarten van dit gebied. En veel informatie over alle voorkomende dieren in dit verhaal. Leerzaam allemaal, en uitnodigend…lees verder >

Voor altijd onze man in Teheran

• Schrijver: Thomas Erdbrink (Nederland)
  • Thomas Erdbrink Voor altijd onze man in Teheran RecensieSoort boek: journalistieke verhalen, columns
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Niet alleen schetst Thomas Erdbrink een genuanceerd en fascinerend beeld van het hedendaagse Iran, bovendien weet hij en passant ook een mooie relativerende kijk te bieden op Nederland en de Nederlanders, gezien door de ogen van Iraniërs die ons land bezoeken en zijn eigen visie op het moederland waar geruime tijd niet meer woonachtig is geweest….lees verder >

’t Hooge Nest

• Schrijfster: Roxane van Iperen (Nederland)
  • Roxane van Iperen 't Hooge Nest RecensieSoort boek: geschiedenisboek, oorlogsboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Van Iperen heeft met dit boek maar weer eens duidelijk gemaakt dat lang nog niet alles is verteld over deze smerige oorlog. Het verraad, de meelopers, de Jodenhaat, de veerkracht van de slachtoffers, de grote immense verliezen die het Joodse volk heeft moeten ondergaan tijdens de tweede wereldoorlog. Verschrikkelijk…lees verder >

Schimmen van de schaduwmarkt

• Schrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Cassandra Clare Schimmen van de schaduwmarkt RecensieSoort boek: fantasyverhalen, Young Adult boek
  • Waardering redactie∗∗ (zeer goed)

Mijn lezershart maakt altijd een sprongetje van vreugde als er weer een boek van Cassandra Clare binnenkomt. De wereld van de schaduwjagers die zij heeft geschapen, is bijna tastbaar, zo rijk, beeldend en spannend is het. Ook Schimmen van de Schaduwmarkt is zeer het lezen waard, al lees ik toch liever één lang verhaal in plaats van tien kortere verhalen…lees verder >

Heksenjongen

• Schrijfster: Kelly Barnhill (Verenigde Staten)
  • Kelly Barnhill Heksenjongen RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Als je houdt van sprookjesachtige Fantasy met een stoer tintje, gaat Heksenjongen je waarschijnlijk heel goed bevallen. Na Het meisje dat de maan dronk was ik verkocht. Barnhill heeft een stijl die prikkelt, boeit en net een beetje anders dan anders is…lees verder >

De kunst van no-waste

Kook 100 recepten zonder iets te verspillen

• De kunst van no-waste Kookboek RecensieSchrijvers: Giovanna TorricoAmelia Wasiliev
  • Soort kookboek: duurzaam kookboek, no-waste kookboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De kunst van no-waste houdt ons een spiegel voor. Het laat zien wat voor voedsel we gewoon zijn weg te gooien, zonder erover na te denken. Maar bovendien, en dat is vooral de waarde van dit kookboek, laat het zien dat we veel meer van de vooral verse producten van de gemiddelde maaltijd kunnen gebruiken. Bovendien vaak met een bijzonder en lekker eindresultaat. Het leert ons met een andere blik kijken naar voedsel en inspireert ons veel minder voedsel weg te gooien…lees verder >

Dichterbij dan je denkt

• Schrijfster: Mariana Leky (Duitsland)
  • Mariana Leky Dichterbij dan je denkt RecensieSoort boek: tragi-komische roman, sprookje
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Mariana Leky heeft een ontroerend sprookje geschreven over rouw en leven en dood. En hoe daarmee te dealen.  En hoe belangrijk het is de realiteit onder ogen te zien. Dat het zinloos is om mooie praatjes te verkopen als het leven even niet zo wil. Dat het belangrijk is mooie dode of levende mensen om je heen te hebben. Dat dood wel dood is maar dat je daar altijd zo’n draai aan kunt geven dat je daarmee om kunt gaan. Dat dat absoluut niet hetzelfde is als ontkenning van de dood…lees verder >

Met de zon als kompas

6500 kilometer door de ruige natuur van Alaska

• Caroline van Hemert Met de zon als kompas Recensie Reisverhalen uit AlaskaSchrijfster: Caroline van Hemert (Verenigde Staten)
  • Soort boek: reisverhalen uit Alaska
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Grotendeels overgeleverd aan hun zelfredzaamheid ervaren ze de grootscheid van de indrukwekkende natuur aan den lijve. Ornithologe Van Hemert beschrijft op uitstekende wijze de enormheid van Alaska, de flora en fauna en vooral het rijke vogelleven. Met de zon als kompas is een zeer geslaagde combinatie van avonturenboek, reisverhaal, natuurbeschouwing en vogelboek in één. Zo’n boek dat je in één ruk wilt uitleest en je ondanks de onhergbergzaamheid van Alaska, doet verlangen om zelf op pad te gaan…lees verder >

Dwaalspoor

Wisting Kwartet, deel vier

• Jørn Lier Horst Dwaalspoor RecensieSchrijver: Jørn Lier Horst (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

In Dwaalspoor zijn de hoofdpersonen op nog overtuigendere wijze door Jørn Lier Horst en krijgen meer diepgang dan in de voorgangers. Je kunt wel stellen dat de karakters, en dan vooral van William Wisting en zijn dochter meer diepgang hebben gekregen. Ook de beschrijvingen van de plaatsen waar dit verhaal zich afspeelt, de stad Larvik en omgeving, komen goed uit de verf. Al met al is Dwaalspoor een uitstekend geschreven Noorse thriller met diepgang en een originele plot. …lees verder >

De populist

• Schrijver: Hans Münstermann (Nederland)
  • Hans Münstermann De populistSoort boek: politieke roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (goed)

Vol verwachting begon ik aan de Populist. Een speelse, veelstemmige en  virtuoos geschreven roman die veel stof voor discussie bevat, staat op de achterflap. Ik kan mij voorstellen dat Münstermann met veel plezier dit boek heeft geschreven. Dat spat er op elke bladzijde wel vanaf. Heerlijk op hol slaan met in je gedachten je hoofdpersoon die van zins lijkt vlak voor de verkiezingen heel Nederland bij de kladden te pakken. Of meent hij het serieus? …lees verder >