Claudia & Nadja Beinert – Marilyn

Claudia & Nadja Beinert Marilyn en de sterren van Hollywood recensie en informatie over de inhoud van de roman. Op 4 augustus 2022 verschijnt bij Uitgeverij Brandt de Nederlandse vertaling van de roman Marilyn und die Sterne von Hollywood van de Duitse schrijfster Claudia en Nadja Beinert.

Claudia & Nadja Beinert Marilyn recensie. en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Marilyn en de sterren van Hollywood. Het boek is geschreven door Claudia & Nadja Beinert Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van deze biografische roman over de actrice Marylin Monroe.

Recensie van Monique van der Hoeven

“The truth is, I’ve never fooled anyono. I’ve let people fool themselves. They didn’t bother to find out who and what I was. Instead they would invent a character for me” (Marilyn Monroe)

Deze quote trof ik aan op het titelblad van de nieuwe roman van Claudia en Nadja Beinert, die samen Marilyn en de sterren van Hollywood schreven. De dames hebben hun krachten gebundeld voor dit boek: Claudia schrijft historische romans en haar zus Nadja is werkzaam in de filmbranche.

Het boek vertelt het verhaal van het verlegen en eenzame meisje Norma Jean Baker, die later in haar leven uitgroeide tot het icoon Marilyn Monroe.

In de proloog ontmoeten we de jonge Norma Jean, als die voor het eerst met Grace naar de film gaat – een gebeurtenis die haar leven voor altijd zal veranderen. De film en vooral de hoofdrolspeelster Jean Harlow  maken diepe indruk op de kleine Norma. Als Grace haar dan ook nog beloofd dat zij haar moeder zal worden, is Norma Jean in de 7e hemel.

Hoewel de leven anders loopt dan het droomleven wat ze zich op die dag voorstelde – Norma’s nieuwe moeder blijkt ook niet zo “moederlijk” als het meisje graag zou willen en nodig had – laat de wens om actrice te worden zoals Jean Harlow de jonge Norma nooit los. Met een gearrangeerd huwelijk met Jim komt Norma al heel jong op eigen benen te staan. Ze probeert haar dromen te vergeten en een perfecte huisvrouw en echtgenote voor Jim te worden. Het lukt haar niet. Norma’s diepgewortelde gevoel voor onrechtvaardigheid en het uitspreken daarvan maakt haar bovendien tot een vreemde eend in de bijt bij haar buurtgenoten. Tot ze op een dag op haar werk een fotograaf ontmoet die haar opmerkt en ziet dat ze anders is en dat juist dit anders zijn haar wel eens grote roem kan gaan brengen. Ondanks veel hobbels met haar familie en schoonfamilie en met haar echtgenoot Jim zet Norma stappen in de richting van filmster worden.

Een prachtige roman, waarin het nogal beladen icoon Marilyn Monroe bijna volledig van haar negatieve imago wordt ontdaan. Alleen de brutaliteit, het doorzettingsvermogen en het vechten voor gerechtigheid blijven over. Verder hebben Claudia en Nadja Beinert Norma Jean als een warme, hartelijke en gepassioneerde jonge vrouw geschetst. Een vrouw die tot leven komt en een vrouw waarmee je je verbonden voelt. Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Claudia & Nadja Beinert Marilyn Recensie.

Marilyn en de sterren van Hollywood

• Schrijvers: Claudia & Nadja Beinert (Duitsland)
  • Soort boek: biografische roman
  • Origineel: Marilyn und die Sterne von Hollywood (2022)
  • Nederlandse vertaling: Katja Hunfeld
  • Uitgever: Uitgeverij Brandt
  • Verschijnt: 4 augustus 2022
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 22,50

Flaptekst van de roman over Marilyn Monroe

Los Angeles, 1942: Norma’s jeugd is eenzaam en getekend door armoede. Haar toevluchtsoord is de bioscoop waar ze de wereldsterren op het doek adoreert: actrices die uit een andere, betere wereld lijken te komen, die zelfbewust en geliefd zijn en die er adembenemend mooi uitzien. Met de vlucht in een gearrangeerd huwelijk lijkt ze de droom om zelf beroemd te worden op te geven. Tot ze een fotograaf ontmoet die ziet hoe fotogeniek zij is en haar als model beroemd wil maken.

Voor zijn lens lukt het Norma haar onzekerheid van zich af te gooien, en zich te tonen hoe zij gezien wil worden: een prachtige vrouw die bruist van energie. En een vrouw die zeker weet: ik wil actrice worden op het grote witte doek. Dan kan ik voor altijd gelukkig zijn.