Elizabeth Jane Howard – Welbeschouwd

Elizabeth Jane Howard Welbeschouwd recensie en informatie over de inhoud van deze Engelse roman uit 1956. Op 3 maart 2020 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact de Nederlandse vertaling van de roman The Long View van schrijfster Elizabeth Jane Howard.

Elizabeth Jane Howard Welbeschouwd Recensie en Informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Welbeschouwd, de roman van Elizabeth Jane Howard. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van deze roman uit 1956 van de Engelse schrijfster Elizabeth Jane Howard.

De Britse schrijfster Elizabeth Jane Howard ken ik van haar vijfdelige serie romans over de Cazalets, die ik met veel plezier en interesse las. Ik begon dus met veel belangstelling aan Welbeschouwd, wat pas de tweede roman van deze schrijfster was. Het boek werd voor het eerst uitgegeven in 1956.

Mooie, bedachtzame en intense schrijfstijl

Welbeschouwd is een roman die bestaat uit vijf delen. Het boek begint in 1950 en vertelt over Antonia Fleming en haar leven. Heel bijzonder is dat elk deel van het boek ons verder terugvoert naar haar leven en op die heel mooi laat zien, hoe Antonia Fleming verworden is tot de vrouw die zij in het begin van de roman is. Antonia leren we kennen als echtgenote van Conrad Fleming, maar we zien haar verderop in het boek als moeder, als geliefde, dochter, en jong meisje. Steeds verder terug in haar verleden, tot we als lezer begrijpen, waarom Antonia zich in het begin van de roman zo wanhopig voelt. Ze wordt al vele jaren door haar man Conrad vernederd tot op het bot.

Elizabeth Jane Howard Welbeschouwd Recensie001Boek-Bestellen

Het boek heeft een feministisch thema – het laat zien hoe vrouwen eigenlijk alleen bestaansrecht hadden door mannen. Hoe ze zich in allerlei bochten wringen om daaraan te blijven voldoen, omdat ze simpelweg niet weten hoe het anders te doen. Het is gangbaar en een andere optie is er alleen met strenge consequenties. Zo wordt Antonia door Conrad gekneed tot wat hij graag in haar wil zien, ze wordt behandeld als een pop of een klein meisje. Ze is zijn eigendom en hij kan met haar doen wat hij wil – hij mag alles van haar vragen, haar in veelvoud bedriegen – het is een akelig beeld van het huwelijk, zoals dat voor veel vrouwen in de betere Britse kringen geweest moet zijn in de eerste helft van de vorige eeuw.

Je voelt haar vernedering, haar wanhoop en haar pijn en tegelijkertijd haar kracht

Zoals Howard dat kan, is het boek ongelofelijk knap geschreven – de woordkeuze, de opbouw, de scenes die zich afspelen – alles bij elkaar zorgt het dat je als lezer een akelige, beklemmende sfeer voelt. Dat je als moderne vrouw meeleeft met Antonia en begrip kunt opbrengen voor haar keuzeloosheid. Je voelt haar vernedering, haar wanhoop en haar pijn en tegelijkertijd haar kracht, om dit alles zoveel jaren lang te dragen en dan nog overeind te staan.

Ik vond het een prachtig boek en heb het telkens verwachtingsvol gelezen. Een aanrader, als je van een mooie, bedachtzame en intense schrijfstijl houdt en als je interesse hebt in feministische thema’s. Welbeschouwd is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Welbeschouwd

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard (Engeland)
  • Voorwoord: Hilary Mantel
  • Soort boek: Engelse roman, psychologische roman
  • Origineel: The Long View (1956)
  • Nederlandse vertaling: Inge Kok
  • Verschijnt: 3 maart 2020
  • Omvang: 464 pagina’s

Flaptekst van de Engelse roman uit 1956

In het Londen van de jaren vijftig wordt de drieënveertigjarige Antonia Fleming geconfronteerd met het vooruitzicht haar leven alleen te moeten slijten. Haar kinderen zijn inmiddels volwassen en hebben hun eigen besognes; haar overheersende en emotioneel complexe man, Conrad, heeft meegedeeld dat hij haar wil verlaten. Terwijl Antonia naar haar toekomst kijkt, gaat de roman gestaag terug in de tijd, volgt Antonia’s relatie met Conrad tot het ondoordachte begin ervan in de jaren twintig, door jaren van vergissingen en moederschap, dromen en oorlog.

“Welbeschouwd’, voor het eerst gepubliceerd in 1956, is geschreven met het scherpe waarnemingsvermogen en de opbeurende geestigheid die “De Cazalets’ kenmerkt. Het is het hartverscheurende en navrante verslag van de dood en de geboorte van een relatie, het is zowel uitzonderlijk als tijdloos.