Iben Mondrup – Tabita

Iben Mondrup Tabita recensie en informatie over de inhoud van de Deense roman. Op 21 februari 2023 verschijnt bij uitgeverij Querido de Nederlandse vertaling van de Groenland roman Tabita van de Deense schrijfster Iben Mondrup.

Iben Mondrup Tabita recensie

Wat veel mensen in Nederland niet zullen weten is dat Groenland sinds 1814 een Deense kolonie was nadat de Denen het er al in 1721 koloniseerden. Op de oorspronkelijk bevolking van het zeer dun bevolkte land, de Inuit, werd lang neergekeken door de Denen. Beter gezegd was discriminatie de norm. Pas in 1979 verleende Denemarken zelfbestuur aan Groenland. In 2008 verzelfstandige het land verder, maar de Deense blijft regering verantwoordelijk voor buitenlandse zaken, defensie, politie en justitie.

De Deense schrijfster Iben Mondrup laat in haar historische roman op invoelende en subtiele wijze zien hoe diep deze discriminatie ingreep in het leven van twee kinderen. In de jaren zestig van de vorige eeuw leeft het jonge Deense stel Eva en Berthel in Groenland. Het lukt niet om kinderen te krijgen en daarom adopteren ze de twee kinderen van hun Groenland huishoudster Abelone.

Iben Mondrup laat op overtuigende wijze zien hoe  koloniale uitbuiting en discriminatie ook in het Denemarken van de zestiger en zeventiger jaren nog bijna als vanzelfsprekend konden plaatsvinden. De aangrijpende roman laat zien hoe deze mechanismen doorwerken in het leven van mensen en eigenlijk onontkoombaar zijn. De roman is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Iben Mondrup Tabita recensie

Tabita

• Schrijfster: Iben Mondrup (Denemarken)
  • Soort boek: Deense roman
  • Origineel: Tabita (2020)
  • Nederlandse vertaling: Bart Kraamer
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 21 februari 2023
  • Omvang: 350 pagina’s
  • Prijs: € 23,99

Flaptekst van de Groenland roman van Iben Mondrup

Intense, intelligente, beeldschone roman over het leven in een gezin waarin de kinderen moeten vechten voor zichzelf én voor elkaar.

Eva en Berthel keren na een jarenlang verblijf in Groenland met twee geadopteerde kinderen terug naar Denemarken. Het is halverwege de jaren zestig en zowel de verhouding tussen Eva en Berthel als die tussen Groenland en Denemarken is gespannen. De kinderen, Tabita van vijf en Vitus van één, moeten hun weg zien te vinden in een gezin dat het verleden het liefst zou vergeten, een verleden dat barst van de geheimen. De moeder van de kinderen, Abelone, is in Groenland achtergebleven. Ze was de hulp in de huishouding bij Eva en Berthel en werd door omstandigheden gedwongen haar twee jongste kinderen met het nieuwe gezin naar Denemarken te laten gaan.

Iben Mondrup (Kopenhagen, 26 september 1969) verhuisde met haar gezin naar Groenland toen ze drie jaar oud was, maar keerde op haar achttiende terug naar Kopenhagen om naar de kunstacademie te gaan. Ze debuteerde in 2009 en haar romans zijn sindsdien buitengewoon goed ontvangen en in meerdere talen vertaald. Eerder verscheen van haar in vertaling de roman Kinderjaren, die in 2014 werd bekroond met de prestigieuze DR-prijs voor de beste roman van het jaar. Tabita stond in de top drie van de Deense bestsellerlijst.