Mikael Niemi – Beren koken Recensie ∗∗∗∗

Mikael Niemi Beren koken recensie en informatie over de inhoud van deze Zweedse historische roman over Lapland. Op 13 juni 2019 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact de roman Beren koken van de Zweedse schrijver Mikael Niemi.

Mikael Niemi Beren koken Recensie en Informatie

De Zweedse schrijver Mikael Niemi kun je inmiddels wel betitelen als de chroniquer van het leven in het uiterste noorden van Zweden en dan met name van het gedeelte van Lapland dat op het grensgebied ligt met Finland. Zelf is hij geboren en getogen in het plaatsje Pajala dat in het gebied ligt. Niemi is dat ook bij uitstek geschikt om te kunnen invoelen hoe het is om te leven in dit zeer dun bevolkte gebied waar de winters extreem koud en donker zijn en de zon in de zomer niet of nauwelijks achter de horizon verdwijnt.

Fascinerend portret van het uiterste noorden van Zweden in de 19e eeuw

Met zijn roman Popmuziek in Vittula bereikte Niemi bereikte Niemi terecht een groot publiek over de gehele wereld. Nu is er de historische roman Beren koken. In het midden van de 19e eeuw vindt de religieuze opwekkingsbeweging, geïnspireerd door dominee Lars Levi Læstedius een uitstekende voedingsbodem bij de Samen en andere bevolking in het uiterste noorden van Zweden. Tegelijkertijd zorgt deze ontwikkeling voor inrust en wantrouwens

Mikael Niemi Beren koken Recensie

Als er een veehoedster verdwijnt in de dichte bossen van het gebied, is het hek van de dam. De bevolking verdenkt een beer ervan dat hij de veehoedster heeft aangevallen. Echter de dominee komt na een onderzoek tot een andere conclusie. Samen met een Samenjongen die hij min of meer heeft geadopteerd, gaat hij op verder onderzoek uit.

Al snel blijkt dat het niet het werk van een beer is maar dat de dader ergens anders gevonden moet worden. Als de dominee en de jongen het onderzoek voortzetten, komen zelf in de knel. Er blijken krachten aan het werk die zelfs de opwekkingsbeweging in de knel doen raken en zelfs levensgevaarlijk zijn voor de jongen.

Historische roman, thriller en liefdesverhaal die een groot lezerpubliek verdient

Mikael Niemi heeft met Beren koken een zeer lezenswaardige historische roman geschreven. Niet alleen schets het boek een mooi en gedetailleerd beeld van het leven in het uiterste noorden van Zweden in de 19e eeuw, ook weet hij de spanning door het gehele boek vast te houden. De roman is een thriller, historische roman en liefdesverhaal ineen en verdient een groot lezerspubliek. Beren koken is door de redactie gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Beren koken

• Schrijver: Mikael Niemi (Zweden)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Origineel: Koka björn (2017)
  • Nederlandse vertaling: Geri de Boer
  • Verschenen: 13 juni 2019
  • Omvang: 432 pagina’s

Inhoud van de historische roman

De dominee deed de vondst. Van ergens ver op de verende moerasgrond floot hij scherp op zijn vingers, zoals hij in zijn jeugd in Kvikkjokk had geleerd. Ik haastte me naar hem toe. … Er stak een streng hooi uit het water. De dominee pakte die en bewoog hem heen en weer. In het donkere water slierde iets lichts. Toen, tot mijn onuitsprekelijke ontzetting, drong het tot me door dat het mensenhaar was.

Het is zomer 1852 in Kengis, het uiterste noorden van Zweden. Dominee Lars Levi Læstadius en zijn ‘adoptiefzoon’ Jussi, een Sami-jongetje, vinden het lichaam van een verdwenen veehoedster op een van hun lange tochten in de natuur. Zij lijkt te zijn gedood door een enorme beer. Er wordt een jacht georganiseerd, geld uitgeloofd, de beer wordt uiteindelijk gevonden en afgemaakt, maar de dominee vreest dat er een veel ergere moordenaar aan het werk is dan een beer. Zijn religieuze beweging, die ongekend veel weerklank vindt onder de Samische bevolking, dreigt weggevaagd te worden als Jussi in staat van beschuldiging wordt gesteld bij een volgend slachtoffer.