Boekrecensies augustus 2020

Boekrecensies augustus 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand augustus 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies augustus 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies augustus 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< juni 2020 | overzicht recensies | augustus 2020 >

Post uit Rusland

Over de macht en de eenling

• Laura Starink Post uit Rusland RecensieSchrijfster: Laura Starink (Nederland)
  • Soort boek: Russische reisverhalen

Laura Starink slaagt er overtuigend in een portret te schetsen van het land, de recente geschiedenis en de beweegredenen van de mensen die er wonen. En dit terwijl de Russen zelf zeggen dat zij niet te begrijpen zijn. Een soort van dogma waar Laura Starink geen genoegen mee neemt, sterker nog tegen strijdt. Het boek is zeer lezenswaardig en bovendien zeer prettig geschreven. Een echte aanrader voor wie meer te weten wil komen over Rusland en de Russen…lees verder >

Midwinter Break

• Schrijver: Bernard MacLaverty (Noord-Ierland)
  • Bernard MacLaverty Midwinter Break RecensieSoort boek: psychologische roman

Ernstig geloofwaardig schrijft deze Bernard MacLaverty over een relatie waar door de jaren heen de klad in is gekomen. Waarin wellicht te veel is gebeurd en ieder ook teveel zijn en haar eigen pijn alleen heeft doorworsteld. Dit moet haast wel uit het eigen leven gegrepen zijn. Een knappe en dappere roman…lees verder >

Das Netz

Reykjavik Noir, deel 1

• Lilja Sigurðardóttir Das Netz Recensie IJsland thrillerSchrijfster: Lilja Sigurðardóttir (IJsland)
  • Soort boek: IJslandse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Na haar scheiding is Sonja de voogdij over haar zoon kwijtgeraakt. Ze probeert deze met alle macht terug te krijgen en heeft hier alles voor over. Voorwaarde is dat ze over voldoende geld beschikt om haar zoon te kunnen onderhouden. Om het geld te bemachtigen is bijna niets haar te gek, zelfs drugssmokkel. Echter door de drugssmokkel raakt ze verwikkeld in een web waaruit ontsnappen bijna onmogelijk lijkt…lees verder >

Himmerlandsvolk

• Schrijver: Johannes V. Jensen (Denemarken)
  • Johannes V. Jensen Himmerlandsvolk RecensieSoort boek: Deense verhalen uit 1898

Johannes V. Jensen schetst in de verhalen op levendige wijze de schrijnende armoede en het noodlot dat eeuwenlang ieder moment kon toeslaan. Zijn streven zal zijn geweest om een indringend beeld te schetsen van een maatschappij die ingrijpend aan het veranderen was. Ulrich Sonnenberg heeft ervoor gekozen om de verhalen niet alleen te vertalen maar ook om te zetten in een Duitse taal die voor de hedendaagse lezer goed te lezen is. En hij is hierin wonderwel geslaagd zonder afbreuk te doen aan de oorspronkelijke stijl en inhoud…lees verder >

Der Leuchtturm

• Schrijver: Paolo Rumiz (Italië)
  • Paolo Rumiz Der Leuchtturm Vuurtoren RomanSoort boek: reisverhalen, vuurtoren boek

Der Lechtturm is het persoonlijke verslag van Paolo Rumiz aan het Kroatische eiland Palagruža en zijn verblijf in de vuurtoren. Niet alleen vertelt hij op aansprekende wijze over de geschiedenis van eiland, de vuurtoren en haar bewoners, hij mijmert ook over zijn eigen leven en bezoeken die hij bracht aan andere eilanden en vuurtorens. Uit alles blijkt dat Paolo Rumiz een grote liefde heeft voor de vuurtoren, de afgelegen, vaak door weer en wind geteisterde eilanden en de mensen en dieren die er wonen en werken…lees verder >

Stedevaart

• Schrijver: Jan Brokken (Nederland)
  • Jan Brokken Stedevaart RecensieSoort boek: reisverhalen

De mooie, ingetogen stijl zorg er in ieder geval voor dat elk verhaal een plezier is om te lezen. Jan Brokken zorgt er bovendien voor dat je als lezer veel van de steden zelf zou willen bezoeken en ontdekken. Zij het dat dat in deze tijden lastig is. Voordeel is ook dat je Stedevaart rustig kan lezen. De verhalen kun je het beste op je gemak tot je nemen…lees verder >

Ik weiger na te denken

• Schrijfster: Lotta Elstad (Noorwegen)
  • Lotta Elstad Ik weiger na de denken RecensieSoort boek: Noorse roman

Gelukkig hoef je niet de referenties te begrijpen om van dit boek te genieten. Want onder de sluier van het heden ligt het tijdloze thema van literatuur, zoals het recht om over je eigen leven te beslissen en de poging om je eigen lot te beheersen. Bovendien beschikt Lotta Elstad over een scherpe pen en pakt ze je bij de lurven en laat je pas los aan het einde van het boek. Ik weiger na te denken is een humorvolle, scherpe en modern feministische Noorse roadnovel…lees verder >

De wilde stilte

• Schrijfster: Raynor Winn (Engeland)
  • Raynor Winn De wilde stilte RecensieSoort boek: autobiografisch boek, natuurboek

In De Wilde Stilte staat Raynor meer stil bij alle mensen in haar leven. Daardoor krijgen zij meer diepgang dan in Het Zoutpad. Daardoor wordt je als lezer nog meer dit prachtige verhaal in getrokken dan in haar debuut nn geloof je samen met Raynor Winn in de kracht van de aarde als levend wezen, dat van binnenuit wordt aangestuurd door kokendhete krachten die steen doen smelten en rotsen door elkaar kunnen schudden. God wat mooi…lees verder >

De huiself

• Schrijver: Bruce Coville (verenigde Staten)
  • Bruce Coville De huiself Recensie kinderboekSoort boek: kinderboek (7+ jaar)

Recensie boek: Het knappe van De Huiself is dat er niet een enorm groot drama is. Natuurlijk is er de vloek, en de zoektocht van Alex en Angus om deze ongedaan te maken, stuurt wel degelijk het plot. Maar de kracht zit hem vooral in taalgebruik en de sterke karakters. Je waant je echt even bij Alex en Angus, of in het Betoverde Rijk. Veel zeggen zonder gedoe is een kracht. Aangezien dit boek bedoeld is voor kinderen vanaf een jaar of 7, maakt dit het extra geschikt voor de doelgroep. Het plot is goed te volgen, heeft genoeg spanning en is vooral uitermate grappig…lees verder >

Waar spelen de roman en andere boeken zich af?

Via onderstaande interactieve kaart kun je zien waar de nieuwe romans en andere die in 2020 verschijnen zich afspelen. Voor zover dit duidelijk is uiteraard.