Boekrecensies augustus 2020

Boekrecensies augustus 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand augustus 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies augustus 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies augustus 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< juli 2020 | overzicht recensies | september 2020 >

Een vrouw in Berlijn

Dagboekaantekeningen van april tot juni 1945

• Anoniem Een vrouw in Berlijn RecensieSchrijfster: Anoniem
  • Soort boek: oorlogsdagboek

Een dagboek van een vrouw in Berlijn, aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, Duitsland, dus ook Berlijn onder de voeten gelopen door de Russen. Een dagboek begonnen op de eerste dag dat Berlijn een slagveld werd. Door een vrouw, die ooggetuige en slachtoffer werd van de barbaarse daden van de Russische soldaten die de dienst gingen uitmaken in Berlijn. Een vrouw die het schrijven van dit dagboek nodig had om deze mensonterende tijd te kunnen overleven…lees verder >

Het licht van die dagen

• Schrijver: Stephan Abarbanell (Duitsland)
  • Stephan Abarbanell Het licht van die dagen RecensieSoort boek: Duitse roman, psychologische roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗ (zeer goed)

De Duitse schrijver met Libanese wortels, Stephan Abarbabell richt zich in zijn roman Het licht van die dagen op een bewogen periode in Libanon ten tijde van de oorlog aan het begin van de tachtiger jaren. De Amerikaanse medisch onderzoeker Robert Landauer is in grote problemen geraakt nadat een van de medicijnen gevaarlijk blijkt te zijn. Landauer laat Amerika achter zicht en probeert een nieuwe carrière op te bouwen in Berlijn…lees verder >

Motief X

Fabian Risk thriller

• Stefan Ahnhem Motief X RecensieSchrijver: Stefan Ahnhem (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller

Motief X is inmiddels de vierde thriller van de Zweedse schrijver Stefan Ahnhem die in Nederlandse vertaling is verschenen bij Uitgeverij The House of Books. Ook deze keer heeft hoofdinspecteur Fabian Risk een lastige opdracht. In de Zuid-Zweedse havenstad Helsingborg is een aantal moorden gepleegd die zo op het eerste gezicht geen verband met elkaar lijken te hebben…lees verder >

De laatste zomer in de stad

• Schrijver: Gianfranco Calligarich (Italië)
  • Gianfranco Calligarich De laatste zomer in de stad RecensieSoort boek: Italiaanse roman

Gianfranco Calligarich slaagt er overtuigend in zowel de rafelranden als de beau monde van Rome te beschrijven aan de hand van de belevenissen van zijn anti-held Leo Gazarra. Bovendien is het in de stad eigenlijk altijd te heet of te nat. De triestheid en leegheid van het stadse bestaan, spat zo’n beetje van elke pagina af. Echter Calligarich doet dit op een lichtvoetige wijze en in een stijl die ervoor zorgt dat de roman van begin tot eind een groot plezier is om te lezen. Volkomen terecht dat dit kleine meesterwerk uit de Italiaanse literatuur herontdekt en in Nederlandse vertaling te lezen is…lees verder >

Zomerboek

• Schrijfster: Tove Jansson (Finland)
  • Tove Jansson Zomerboek RecensieSoort boek: Finland-Zweedse roman

Ergens op een klein eiland in de Finse Bocht staat het huisje waar grootmoeder samen met haar zoon en kleindochter Sophie elk jaar de zomer doorbrengt. Oma, al ver in de tachtig, denk ik, en Sophie een jaar of zeven. Vader is vooral veel aan het werk. Tenminste hij zit aan zijn tafel met zijn rug naar de twee vrouwen. En zij zijn aan elkaar gewaagd. En beiden leven zij nog volop in hun magische levensfase en maken dus ook met elkaar ongelooflijke avonturen mee…lees verder >

Levende dingen

• Schrijver: Munir Hachemi (Spanje)
  • Munir Hachemi Levende dingen RecensieSoort boek: sociale roman, Spaanse roman
  • Waardering roman: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Ach, wat een urgent onderwerp heeft Munir Hachema bij de kop. De gang van zaken in de Europese voedselindustrie. De uitbuiting, onderdrukking, discriminatie, milieuvervuiling, huisvesting, arbeidsomstandigheden, salariëring, oogjes en mondje dicht. En hoe vier bevriende Spaanse jongens, studenten besluiten om met elkaar in een oude Suzuki, naar het zuiden van Frankrijk de reizen om daar tijdens hun zomervakantie geld te verdienen met het pukken van druiven…lees verder >

De Ardennen

De ontdekking van een grensland

• Hans Olink De Ardennen RecensieSchrijver: Hans Olink (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, non-fictie

De ondertitel van het boek is de ontdekking van een grensland en deze bewering maakt Olink volledig waar. In een uitstekende en zeer prettige stijl wisselt hij zijn persoonlijke ervaringen in de streek en de ontmoetingen met kleurrijke bewoners af met verhalen over de bewogen geschiedenis van het gebied. Bijzonder knap zijn vele feiten in het verhaal verwerkt zonder dat dit ergens afleidt of stoort. In tegendeel als lezer wil je zelf gelijk op pad om dit bijzondere gebied te ontdekken…lees verder >

Reizen naar de midzomerzon

Vier vrouwen, hun vriendschap en de wilde paarden Tory Bilski Reizen naar de midzomerzon Recensievan IJsland

• Schrijfster: Tory Bilski (Verenigde Staten)
  • Soort boek: IJsland reisverhalen

Reizen naar de midzomerzon vond ik vermakelijk, maar geen boek dat me voor altijd bij zou blijven, dacht ik. Tot ik mezelf aan het einde betrapte op betraande wangen. Als het definitieve afscheid nadert. Blijkbaar was IJsland, en dan vooral Pingeyrar, meer onder mijn huid gekropen dan ik vermoedde. De ruigheid, de ongereptheid. Hoe IJsland langzaam maar zeker verandert van een bestemming voor freaks naar een populaire vakantiebestemming voor avonturiers. En niet te vergeten de dames van het gezelschap. Blijkbaar had ik ze beter leren kennen dan ik zelf dacht. Stukje bij beetje gaven ze zichzelf bloot. Leerde ik hun nukken en grillen kennen. Hun problemen. Hun successen. Afscheid nemen doet toch een beetje pijn…lees verder >

Het kind met de Japanse ogen

• Schrijver: Reggie Baay (Nederland)
  • Reggie Baay Het kind met de Japanse ogen RecensieSoort boek: anti-oorlogsroman, familieroman

Wat een prachtige, pijnlijke en ontroerende familiegeschiedenis schreef Reggie Baay met dit boek. Een ode aan zijn ouders, een ode aan  de vele overlevenden van Japanse overheersing en de onafhankelijkheidsoorlog van Nederlands-Indië. En aan alle “slachtoffers” van deze oorlogen, die eind jaren ’40 naar Nederland zijn gerepatrieerd. In tegenstelling tot De Tolk van Java, van Alfred Berney is dit geen afrekening met een zwarte jeugd, nee veelmeer is dit een zoektocht naar het zware verleden van vooral vader, maar zeker ook van moeder…lees verder >

Der Insulaner

• Schrijver: Henning Boëtius (Duitsland)
  • Henning Boëtius Der Insulaner RecensieSoort boek: Duitse roman
  • Waardering redactie:∗∗∗∗ (uitstekend)

De roman volgt het leven van de schrijver B tijdens dat hij opnieuw ervaart tijdens de narcose waarin hij zich bevindt tijdens de operatie. Boëtius schets een portret van de twintigste eeuw vanaf de jaren dertig en neemt hiervoor met bijna 1000 pagina’s ruim de tijd. Maar juist daarin ligt de kracht van de roman, de tijd en de ruimte om te vertellen en je als lezer te laten meevoeren in een fascinerend mensenleven…lees verder >

Amundsens letzte Reise

• Schrijfster: Monica Kristensen (Noorwegen)
  • Monica Kristensen Amundsens letzte Reise Recensie Boek over Roald AmundsenSoort boek: biografie, geschiedenisboek
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Monica Kristensen focust zich op het einde van zijn leven en de dramatische dood van Roald Amundsen. Het boek concentreert zich op de reddingsmissie voor Umberto Nobile die met zijn luchtschip Nobile ergens bij Spitsbergen strandde. Amundsen ging naar hem op zoek met een vliegtuig dat ergens in de Noordelijke IJszee neerstortte en waarbij de bemanning, Inclusief Amundsen spoorloos verdween…lees verder >

Post uit Rusland

Over de macht en de eenling

• Laura Starink Post uit Rusland RecensieSchrijfster: Laura Starink (Nederland)
  • Soort boek: Russische reisverhalen

Laura Starink slaagt er overtuigend in een portret te schetsen van het land, de recente geschiedenis en de beweegredenen van de mensen die er wonen. En dit terwijl de Russen zelf zeggen dat zij niet te begrijpen zijn. Een soort van dogma waar Laura Starink geen genoegen mee neemt, sterker nog tegen strijdt. Het boek is zeer lezenswaardig en bovendien zeer prettig geschreven. Een echte aanrader voor wie meer te weten wil komen over Rusland en de Russen…lees verder >

Midwinter Break

• Schrijver: Bernard MacLaverty (Noord-Ierland)
  • Bernard MacLaverty Midwinter Break RecensieSoort boek: psychologische roman

Ernstig geloofwaardig schrijft deze Bernard MacLaverty over een relatie waar door de jaren heen de klad in is gekomen. Waarin wellicht te veel is gebeurd en ieder ook teveel zijn en haar eigen pijn alleen heeft doorworsteld. Dit moet haast wel uit het eigen leven gegrepen zijn. Een knappe en dappere roman…lees verder >

Das Netz

Reykjavik Noir, deel 1

• Lilja Sigurðardóttir Das Netz Recensie IJsland thrillerSchrijfster: Lilja Sigurðardóttir (IJsland)
  • Soort boek: IJslandse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Na haar scheiding is Sonja de voogdij over haar zoon kwijtgeraakt. Ze probeert deze met alle macht terug te krijgen en heeft hier alles voor over. Voorwaarde is dat ze over voldoende geld beschikt om haar zoon te kunnen onderhouden. Om het geld te bemachtigen is bijna niets haar te gek, zelfs drugssmokkel. Echter door de drugssmokkel raakt ze verwikkeld in een web waaruit ontsnappen bijna onmogelijk lijkt…lees verder >

Himmerlandsvolk

• Schrijver: Johannes V. Jensen (Denemarken)
  • Johannes V. Jensen Himmerlandsvolk RecensieSoort boek: Deense verhalen uit 1898

Johannes V. Jensen schetst in de verhalen op levendige wijze de schrijnende armoede en het noodlot dat eeuwenlang ieder moment kon toeslaan. Zijn streven zal zijn geweest om een indringend beeld te schetsen van een maatschappij die ingrijpend aan het veranderen was. Ulrich Sonnenberg heeft ervoor gekozen om de verhalen niet alleen te vertalen maar ook om te zetten in een Duitse taal die voor de hedendaagse lezer goed te lezen is. En hij is hierin wonderwel geslaagd zonder afbreuk te doen aan de oorspronkelijke stijl en inhoud…lees verder >

Der Leuchtturm

• Schrijver: Paolo Rumiz (Italië)
  • Paolo Rumiz Der Leuchtturm Vuurtoren RomanSoort boek: reisverhalen, vuurtoren boek

Der Lechtturm is het persoonlijke verslag van Paolo Rumiz aan het Kroatische eiland Palagruža en zijn verblijf in de vuurtoren. Niet alleen vertelt hij op aansprekende wijze over de geschiedenis van eiland, de vuurtoren en haar bewoners, hij mijmert ook over zijn eigen leven en bezoeken die hij bracht aan andere eilanden en vuurtorens. Uit alles blijkt dat Paolo Rumiz een grote liefde heeft voor de vuurtoren, de afgelegen, vaak door weer en wind geteisterde eilanden en de mensen en dieren die er wonen en werken…lees verder >

Stedevaart

• Schrijver: Jan Brokken (Nederland)
  • Jan Brokken Stedevaart RecensieSoort boek: reisverhalen

De mooie, ingetogen stijl zorg er in ieder geval voor dat elk verhaal een plezier is om te lezen. Jan Brokken zorgt er bovendien voor dat je als lezer veel van de steden zelf zou willen bezoeken en ontdekken. Zij het dat dat in deze tijden lastig is. Voordeel is ook dat je Stedevaart rustig kan lezen. De verhalen kun je het beste op je gemak tot je nemen…lees verder >

Ik weiger na te denken

• Schrijfster: Lotta Elstad (Noorwegen)
  • Lotta Elstad Ik weiger na de denken RecensieSoort boek: Noorse roman

Gelukkig hoef je niet de referenties te begrijpen om van dit boek te genieten. Want onder de sluier van het heden ligt het tijdloze thema van literatuur, zoals het recht om over je eigen leven te beslissen en de poging om je eigen lot te beheersen. Bovendien beschikt Lotta Elstad over een scherpe pen en pakt ze je bij de lurven en laat je pas los aan het einde van het boek. Ik weiger na te denken is een humorvolle, scherpe en modern feministische Noorse roadnovel…lees verder >

De wilde stilte

• Schrijfster: Raynor Winn (Engeland)
  • Raynor Winn De wilde stilte RecensieSoort boek: autobiografisch boek, natuurboek

In De Wilde Stilte staat Raynor meer stil bij alle mensen in haar leven. Daardoor krijgen zij meer diepgang dan in Het Zoutpad. Daardoor wordt je als lezer nog meer dit prachtige verhaal in getrokken dan in haar debuut nn geloof je samen met Raynor Winn in de kracht van de aarde als levend wezen, dat van binnenuit wordt aangestuurd door kokendhete krachten die steen doen smelten en rotsen door elkaar kunnen schudden. God wat mooi…lees verder >

De huiself

• Schrijver: Bruce Coville (verenigde Staten)
  • Bruce Coville De huiself Recensie kinderboekSoort boek: kinderboek (7+ jaar)

Recensie boek: Het knappe van De Huiself is dat er niet een enorm groot drama is. Natuurlijk is er de vloek, en de zoektocht van Alex en Angus om deze ongedaan te maken, stuurt wel degelijk het plot. Maar de kracht zit hem vooral in taalgebruik en de sterke karakters. Je waant je echt even bij Alex en Angus, of in het Betoverde Rijk. Veel zeggen zonder gedoe is een kracht. Aangezien dit boek bedoeld is voor kinderen vanaf een jaar of 7, maakt dit het extra geschikt voor de doelgroep. Het plot is goed te volgen, heeft genoeg spanning en is vooral uitermate grappig…lees verder >

Waar spelen de roman en andere boeken zich af?

Via onderstaande interactieve kaart kun je zien waar de nieuwe romans en andere die in 2020 verschijnen zich afspelen. Voor zover dit duidelijk is uiteraard.