Boekrecensies september 2020

Boekrecensies september 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand september 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies september 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies september 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< augustus 2020 | overzicht recensies | oktober 2020 >

Koningskind

• Schrijfster: Selma Noort (Nederland)
  • Selma Noort Koningskind RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)

Koningskind is zo’n boek dat veel kinderen zal aanspreken. Het zit goed in elkaar, is ontzettend toegankelijk geschreven en heeft de juiste balans tussen spanning en rust. De karakters zijn mooi uitgewerkt en Zissel laat zien dat ook al ben je niet “perfect”, je altijd mogelijkheden hebt en kansen. Dat er altijd dingen zijn die je wél kunt…lees verder >

1349

Hoe de Zwarte Dood Vlaanderen en Europa veranderde

• Joren Vermeersch 1349 RecensieSchrijver: Joren Vermeersch (België)
  • Soort boek: geschiedenisboek

Vanuit het verre Kirgizië zou de Zwarte Dood-bacterie zich vanaf 1339 als een lopend vuurtje verspreiden over alle hoeken van  Europa en delen van Afrika en Azië. Tientallen miljoenen mensen stierven eraan en vaak zorgde de snelle dood voor een enorme paniek, omdat niemand de oorzaak van de ziekte kende. Lag het aan de lucht die men inademde, de stand van de sterren of aan het zondig gedrag van de mensheid? Er moest een verklaring komen. En die vond men dan ook: de joden. Zij hadden de waterbronnen van de christenen vergiftigd. Gevolg: nog meer doden…lees verder >

De laatste lezing

Hoe het verder moet met Israël

• Amos Oz De laatste lezing RecensieSchrijver: Amos Oz (Israël)
  • Soort boek: lezing, non-fictie
  • Waardering redactie: ∗∗∗ (zeer goed)

Wat Amos Oz vooral knap doet in de lezing is afstand nemen van geweld en op zoek gaan naar toenadering. Vooral toenadering in woorden. Het zal geen gemakkelijke weg zijn maar volgens hem is er maar één manier op tot een duurzame oplossing te komen van schijnbaar onoplosbare conflict. Deze weg zal bewandeld moeten worden met woorden. Verzoenende woorden die een helend verband kunnen leggen op de al decennia lang etterende worden die steeds opnieuw opgereten worden…lees verder >

Daniel Immerwahr Amerika buiten de Verenigde Staten RecensieAmerika buiten de Verenigde Staten

Een koloniale geschiedenis

• Schrijver: Daniel Immerwahr (Verenigde Staten)
  • Soort boek: geschiedenisboek

De VS die opkomen voor de mensenrechten in de hele wereld. Dat is het beeld dat we (wellicht voor Trump) van deze wereldmacht hebben. Maar minder bekend is het feit dat de VS zelf een koloniale macht zijn geweest die volkeren uitbuitten en onderdrukten. En eigenlijk nog steeds is. Het boek geeft een inkijk in een duister verleden van de VS. Goed om hiervan kennis te nemen en je te verbazen over de wreedheden…lees verder >

Polaroidmeisje

• Schrijfster: Femke Hendriks (Nederland)
  • Femke Hendriks Polaroidmeisje RecensieSoort boek: YA-roman (15+ jaar)
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (goed)

Het concept van een verlegen meisje dat ineens heel populair wordt via een social media kanaal is natuurlijk niet nieuw. Maar ik denk dat er veel meer uitgehaald had kunnen worden. Waardoor je als lezer echt “team Lize” wordt en intens met haar mee kunt leven. Dat gevoel had ik zelf wat minder. Sommige personages kwamen voor mij ook een beetje uit de lucht vallen. Kortom, meer uitwerking en verdieping van de personages hadden het boek in mijn ogen naar een ander niveau kunnen tillen…lees verder >

Mythische surfplekken in de wereld

Verken de meest indrukwekkende golven op de planeet

• Lonely Planet Mythische surfplekken in de wereld SurfgidsSchrijver: Lonely Planet
  • Soort reisgids: surfgids

In deze tijden van Corona waarin reizen nog altijd lastig is, zeker buiten Europa, getuigt het bijna van moet om een boek uit te brengen met de meest fantastische plekken om te surfen. Veel van deze, door de makers, mythische surfplekken genoemd zijn op dit moment vanuit Nederland en België zo goed als onbereikbaar. Maar is het erg dat je er niet naar toe kunt. Eigenlijk niet eens zo heel erg…lees verder >

001Boek-BestellenVerheven koninkrijk

• Schrijfster: Yaa Gyasi (Ghana)
  • Yaa Gyasi Verheven koninkrijk RecensieSoort boek: sociale roman

Hoofdpersoon in deze roman van Gyasi is Giffty, een jonge veelbelovende neurowetenschapper. Zij neemt je mee door haar verscheurde gezinsleven. Een depressieve moeder, een broer Nana die zelfmoord pleegt, een vader die zijn gezin in de steek laat en terug gaat naar Ghana. Hier komen zij vandaan. Moeder krijgt vader zover, wanneer alleen hun zoon is geboren naar Amerika, Alabama te emigreren om daar een betere toekomst voor haar gezin op te kunnen bouwen…lees verder >

Mijn eigen droompaard

Droompaarden

• Gertrud Jetten Droompaarden Mijn eigen droompaard RecensieSchrijfster: Gertrud Jetten (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek, paardenboek (8+ jaar)

Een verhaal om bij weg te dromen. Ik denk dat elke paardengek zich kan herkennen in Emma. Het verlangen om echt vriendjes te worden met je lievelingspony. De enige zijn die zo goed met hem om kan gaan. Zó graag willen dat hij van jou wordt. Tegelijk krijgt de lezer wat belangrijke dingen mee, en wordt op een leuke manier tot nadenken gezet over paardenwelzijn. Hoe is een paard nu echt gelukkig. Ik denk dat Gertrud Jetten daar een belangrijke bijdrage aan levert…lees verder >

Het hart van de adelaar

• Schrijfster: Emmelie Arents (België)
  • Emmelie Arents Het hart van de adelaar RecensieSoort boek: fantasyboek

Emmelie Arents is een veelbelovende schrijver waarvan ik verwacht dat de jaren haar net als goede wijn, alleen maar interessanter en smaakvoller zullen maken. Het hart van de Adelaar is een fijn boek voor de liefhebber van een spannende fantasy. Emmelie weet een geloofwaardige wereld te creëren waarin zich het spannende verhaal afspeelt…lees verder >

Dekema State Jelsum

Biografie van een landgoed

• Dekema State Jelsum Boek RecensieSchrijvers: Ymke KuiperSjoerd Cuperus  (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek

Op deze biografie van een landgoed, zoals het boek in de ondertitel wordt genoemd, weinig aan te merken. Of het zou moeten zijn dat het zeer omvangrijke boek wat lastig op schoot te lezen is. Fijn is bovendien dat de schrijvers het boek hebben geschreven in een vrij sobere stijl zonder al te veel superlatieven. Kortom het boek doet volledig recht aan de rijke geschiedenis van dit mooie Friese landgoed. Het boek Dekema State Jelsum is uiteraard een echte aanbeveling voor geïnteresseerden in de Friese geschiedenis. Maar ook liefhebbers van mooie boeken over de Nederlandse geschiedenis komen volledig aan hun trekken…lees verder >

De aftrap op

• Schrijver: Bel Kaufman (Verenigde Staten)
  • Bel Kaufman De aftrap op RecensieSoort boek: Amerikaanse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

De roman van Bel Kaufman is een lofzang op alle mensen  die het aandurven voor de klas te gaan staan, ondanks het slechte imago dat een onderwijsbaan nu eenmaal heeft. Een lofzang op alle leerlingen, die vaak zo jong al beschadigd door het leven gaan. Zich een weg banen in de jungle die leven wellicht voor hen is en zal blijven. Voor het geduld en de humor en de veerkracht en liefde waarmee docenten omgaan met hun leerlingen…lees verder >

Barre bevrijding

Dagboek januari – juni 1945

• Victor Klemperer Barre bevrijding RecensieSchrijver: Victor Klemperer (Duitsland)
  • Soort boek: oorlogsdagboek
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (goed)

De verwarring, de berichtgeving is onduidelijk, de verordeningen worden om de haverklap veranderd, niemand weet waar hij/zij aan toe is. Er gaan serieuze berichten over de geallieerden, die beetje bij beetje Duitsland bevrijden. Maar wat doet Hitler en wat doet Goebbels? En alle mensen waar zij aankloppen voor eten en of onderdak? Soms vage bekenden, soms kennissen, en altijd de verlammende angst voor de Gestapo…lees verder >

Een rooie aan de kant van de weg

• Schrijfster: Anne Tyler (Verenigde Staten)
  • Anne Tyler Een rooie aan de kant van de wegSoort boek: Amerikaanse roman
  • Longlist Booker Prize 2020

Op licht ironische wijze maar vol met empathie schetst Anne Tyler hoe haar hoofdpersoon worstelt met kleine veranderingen in zijn leven. Ook nu blijkt weer hoe Tyler in staat is om klein leed op prachtige en subtiele wijze te verwoorden. Liefdevol beschrijft hoe een vastgeroest leven van een man weer tot leven komt. Een rooie aan de kant van de weg is een lezenswaardige roman…lees verder >

Verdwijnende aarde

• Schrijfster: Julia Phillips (Verenigde Staten)
  • Julia Phillips Verdwijnende aarde RecensieSoort boek: Amerikaanse roman

Subtiel klinken in alle verhalen de effecten van de verdwijning door in de angsten, verlangengs en onvervulde wensen van vooral de vrouwen van Kamtsjatka. Philips heeft met Verdwijnende aarde een zeer geslaagde en overtuigende roman geschreven die zich afspeelt in een extreme uithoek van de wereld maar toch van een universele kracht getuigd…lees verder >

001Boek-BestellenZout

• Schrijver: Olivier Bourdeaut (Frankrijk)
  • Olivier Bourdeaut Zout RecensieSoort boek: Franse roman, psychologische roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Zo ontstaat een vriendschap tussen beiden. Alleen een raar soort van vriendschap. Keer op keer vindt er tussen hen een krachtmeting plaats, gebaseerd op een grote dosis testosteron, om hun vriendschap opnieuw  te bestendigen. Ja, Bourdeaut beschrijft zeker dat er momenten van genegenheid zijn tussen die twee, maar geen idee waarom nu zoveel geweld nodig blijkt…lees verder >

Die Erfindung des Countdowns

• Schrijver: Daniel Mellem (Duitsland)
  • Daniel Mellem Die Erfindung des Countdowns RecensieSoort boek: Duitse roman, biografische roman

In de biografische roman Die Erfindung des Countdowns is Daniel Mellem er in geslaagd om een boeiend portret te schetsen van een gedreven man die op alle manieren probeert zijn revolutionaire ideeën wereldkundig te maken. Bovendien een man die zijn hele leven streeft naar erkenning die hem slechts in beperkte mate ten deel valt. Een man ook die vaak laakbare keuzes maakt in zijn onstilbare honger naar bevestiging…lees verder >

De tussenzus

• Schrijver: Vincent Kortmann (Nederland)
  • Vincent Kortmann De tussenzus RecensieSoort boek: Nederlandse roman, debuutroman

Ik denk dat deze roman een actueel thema aansnijdt. Dat in de samengestelde gezinnen er soms zoveel hands aan dek nodig zijn om de zaak te laten draaien. En dan vooral op emotioneel terrein.  En ja, ik kan mij voorstellen hoe dit ten koste kan gaan van opgroeiende kinderen die in zo’n gezin wonen. Dat er niet altijd tijd wordt genomen hoe het gaat met de mentale gesteldheid  van deze kinderen. Dat is denk ik een ernstige valkuil voor veel van deze moderne gezinnen…lees verder >

Stad van tranen

Tijden van vuur deel 2

• Kate Mosse Stad van tranen RecensieSchrijfster: Kate Mosse (Engeland)
  • Soort boek: historische roman

Op 24 augustus 1572 vindt er een enorme slachtpartij plaats: de Bartholomeumnacht, waar duizenden hugenoten (protestanten)  vermoord worden onder wie admiraal Coligny. Het conflict begon in 1562, toen katholieke soldaten van de hertog van Guise ongewapende hugenoten vermoordden en eindigt met de ondertekening van het Edict van Nantes in 1598 door de koning, waarbij de hugenoten rechten kregen op de uitoefening van hun geloof. Ondertussen had Nederland te maken met de Tachtig jarige Oorlog en vanaf 1618 was bijna heel Europa verwikkeld in een grote godsdienstoorlog…lees verder >

Inktzwart

• Schrijver: Ragnar Jónasson (IJsland)
  • Ragnar Jónasson Inktzwart RecensieSoort boek: IJsland thriller

Inktzwart dat in IJsland al in 2011 verscheen is het tweede deel in een reeks thriller waarin Ari Thór Arason de hoofdrol speelt. Hij is politieman in Siglufjörður, een kleine kustplaats in het noorden van IJsland. Het plot van de thriller is net als in de voorganger, Sneeuwblind, prima en de spanning bouwt Jónasson uitstekend op. Maar wat de thriller vooral interessant en boeiend maakt zijn de beschrijving van de rauwe en imposante natuur en de mensen die zich hier proberen staande te houden…lees verder >

Op de vlakte der slangen

Een roadtrip door Mexico

• Paul Theroux Op de vlakte der slangen RecensieSchrijver: Paul Theroux (Verenigde Staten)
  • Soort boek: reisverhalen

Deze keer is de Amerikaanse schrijver Paul Theroux dicht bij huis gebleven en op reis gegaan in Mexico. Zijn focus heeft hij vooral gericht op het grensgebied tussen Mexico en de Verenigde Staten. Ook nu slaagt Theroux er weer in om een boeiend reisboek te schrijven. Door zijn ontmoetingen en gesprekken met mensen aan beide kanten van de grens schets hij een indringend portret van een kleurrijk land dat ten onder dreigt te gaan corruptie, geweld en politieke spanningen maar waarvan de bevolking over een grote veerkracht beschikt…lees verder >

La Florida

• Schrijfster: Laila Lalami (Marokko, Verenigde Staten)
  • Laila Lalami La Florida RecensieSoort boek: historische roman, slavernijroman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend

Estebanico is de grote observator van de tocht die de Spanjaarden maken naar en door Florida op zoek naar goud en de Appalachen. Rovend, dodend, verkrachtend, martelend slaan zij zich in weg door dit voor hen onbekende land. Elke plaats of dorp dat veroverd wordt wordt meteen toegeëigend door  de Spanjaarden onder het mom dat dit in opdracht gaat van de Spaanse koning. En onderweg wordt er natuurlijk gekerstend. Hij is slim, deze Estebanico. Hij leert de taal van de verschillende indianenstammen, heeft respect voor hen, begrijpt hun argumenten, hun gebruiken, leert snel, maar houdt vooral vaak zijn mond. Door zijn ogen kijken we mee naar de arrogantie van de macht van de zogenaamde witte superieure mens. Maar hem wordt niets gevraagd…lees verder >

Hoe Peter Sagan mijn geliefde verleidde

Bert Wagendorp Hoe Peter Sagan mijn geliefde verleidde RecensieSportstukken

• Schrijver: Bert Wagendorp (Nederland)

Bert Wagendorp is, net als Wilfried de Jong, een schrijver met oog voor detail. Neem daarbij zijn prachtige stijl en het eindresultaat zijn prachtige verhalen over sport en sporters, wielrenners in het bijzonder. Zelfs voor de niet sportliefhebber is het de moeite waard om de weerzin tegen sport aan de kant te zetten en de verhalen te lezen…lees verder >

Het witte land

• Schrijver: Rob Verschuren (Nederland)
  • Rob Verschuren Het witte land RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie romanDe grote kracht van Rob Verschuren is dat hij weinig pagina’s nodig heeft om de lezer mee te slepen. Op overtuigende wijze creëert hij een bijna magisch realistisch en sprookjesachtige sfeer die je als lezer volledig overtuigt. Het witte land is een mooie, stijlvolle en overtuigende roman die een groot lezerspubliek verdient…lees verder >

Waar spelen de roman en andere boeken zich af?

Via onderstaande interactieve kaart kun je zien waar de nieuwe romans en andere die in 2020 verschijnen zich afspelen. Voor zover dit duidelijk is uiteraard.