Boekrecensies juli 2020

Boekrecensies juli 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand juli 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies juli 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies juli 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< juni 2020 | overzicht recensies | augustus 2020 >

Het zoutpad

Over oude wegen naar een nieuw begin

• Raynor Winn Het zoutpad RecensieSchrijfster: Raynor Winn (Engeland)
  • Soort boek: non-fictie, wandelboek
  • Recensie boek: Doorlopen tot het donker wordt, ergens stiekem een plek voor de tent vinden, of het nu regent, of niet, waait, stormt of niet. Er moet toch elke nacht weer een plek gevonden worden de tent op te zetten. En hoe gaat het met Moth, de dokter had aangeraden rustig aan te doen, geen lange wandelingen te maken, geen roofbouw te plegen op zijn lijf. En wat deed hij nu? Maar lijkt het erop dat deze reis hem juist goed doet? Beweegt hij zich makkelijker?…lees verder >

001Boek-BestellenOver mensen en paarden

• Schrijfster: Juli Zeh (Duitsland)
  • Juli Zeh Over mensen en paarden RecensieSoort boek: non-fictie, paardenboek

De Duitse schrijfster Juli Zeh neemt je mee in haar grote passie voor paarden. Met rake woorden en beeldende beschrijvingen weet ze die vreemde paardenwereld te omschrijven. Maar ook, wat de paarden hebben betekent voor de mens door de jaren heen. En hoe ze dat nog steeds doen. Door haar eigen ervaringen te delen, weet ze zelfs voor de niet-paardenmens deze ietwat krankzinnige wereld tot leven te wekken…lees verder >

Bonuskind

• Schrijfster: Saskia Noort (Nederland)
  • Saskia Noort Bonuskind RecensieSoort boek: Nederlandse thriller

Als de moeder van Lies op een ochtend verdwenen is, weet ze dat er iets niet klopt. Ze doet er alles aan om haar omgeving, met name haar vader en zijn nieuwe vrouw, te overtuigen van het feit dat haar iets ergs is overkomen. Maar omdat Jet bekend staat als emotioneel niet altijd even stabiel, neemt haar ex-man het niet direct zo nauw. Hoewel de politie uiteindelijk wordt ingeschakeld, heeft Lies daar weinig vertrouwen in. Ze besluit zelf op onderzoek uit te gaan en dreigt verstrikt te raken in een akelig wespennest…lees verder >

De battle

• Schrijfster: Hanneke Groenteman (Nederland)
  • Hanneke Groenteman De battle RecensieSoort boek: kinderboek, jeugdroman (10+ jaar)

Buitengesloten worden, asielzoekersproblematiek, jaloezie, scheiding, puberverliefdheden, er komt van alles aan bod. En zoals je ziet, niet per se de lichtste thema’s. Toch weet Groenteman dit op haast eenvoudige manier te brengen. Geen woord te veel, maar elk woord is raak. Door de twee hoofdpersonen in een dagboek te laten schrijven, wisselt het perspectief regelmatig, waardoor een dynamisch geheel ontstaat…lees verder >

001Boek-BestellenDe luiaards in de vruchtbare vallei

• Schrijver: Albert Cossery (Egypte)
  • Albert Cossery De luiaards in de vruchtbare vallei RecensieSoort boek: Egyptische roman

In een buitenwijk van Caïro woont een familie die buitensporige luiheid als grote deugd beschouwt. De broers Siraag, Rafiek en Galaal, hun vader Hafiz en oom Mustafa willen hun dagen doorbrengen door de slapen en volstrekt niets te doen. Ze worden verzorgd door huishoudster Hoda. Niets gebeurt er in het huis waar de familie woont en daarmee lijken ze gelukkig…lees verder >

Weideland

Een jaar in het leven van een weiland

• John Lewis-Stempel Weideland RecensieSchrijver: John Lewis-Stempel (Engeland)
  • Soort boek: natuurdagboek

Een jaar lang meelopen met boer John Lewis Stempel over zijn landgoed in Herefordshire. Vanaf januari t/m december. En ik moet zegen, dat is mij erg goed bevallen. Regen, wind, sneeuw, droogte, mist, hitte, Siberische kou. Het maakt voor de lezer niets uit. Maar ook voor de boer niet. Altijd valt er iets op te merken, iets te ruiken, iets verdachts te horen of juist iets te horen dat de oren streelt, iets waar je als buitenmens al op hoopte, naar uit zag. Kortom, elke dag erop uit…lees verder >

Net nitroglycerine

Lisa Engström thriller, deel 1

• Frida Moisto Net nitroglycerine RecensieSchrijfster: Frida Moisto (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller

Opvallend goed passen Frida Moisto de vaak rauwe, nietsontziende beschrijvingen van de gebeurtenissen in de plot bij het karakter van de hoofdpersoon. Zo rauw dat je de neiging krijgt om soms een stukje over te slaan. Echter daardoor is het haar wel overtuigend gelukt om de thriller en hoofdpersoon zeer goed te laten samenvallen…lees verder >

De Correspondent in Amerika

de belofte van radicaal ander nieuws

• Leendert van der Valk De Correspondent in Amerika RecensieSchrijver: Leendert van der Valk (Nederland)
  • Soort boek: journalistieke non-fictie
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Het boek beschrijft hoe de jonge oprichters met een crowdfundingcampagne het voor elkaar krijgen een succesvolle nieuws organisatie op te zetten in Nederland. Het is niet alleen een interessant verhaal van idealisme, durf en ondernemerschap, maar ook van zaken in het juiste perspectief zetten. Een kenmerkend voorbeeld vind ik wanneer de auteur een “ledendag” beschrijft waar alleen gelijk gestemde en geklede leden op af mogen komen (ieder draagt een knotje en een linnen tas over de schouder)…lees verder >

Dodeneiland

• Schrijver: Gerhard Meier (Zwitserland)
  • Gerhard Meier Dodeneiland RecensieSoort boek: Zwitserse roman

Baur en Bindschädler, twee oude vrienden die elkaar kennen uit de tijd in het leger, maken hun vaste wandeling langs de Aare, door het Zwitserse stadje stadje Amrain. Twee oude mannen, het werkend leven achter zich gelaten, dwalen samen over hun  Dodeneiland, het land van hun herinneringen. Het land dat geweest is en nooit meer terug zal komen. Het land waar zij zich thuis voelden, waarin zij geworteld zijn. Zij vinden elkaar, lopen samen op, de één luisterend, de ander pratend…lees verder >

Lesereise Georgien

Zum Tschatscha in den zweiten Himmel

• George Hausemer Lesereise Georgien Reisverhalen uit GeorgiëSchrijver: George Hausemer (Luxemburg)
  • Soort boek: Georgië reisverhalen
  • Taal: Duits

Georgië is een land dat ligt aan de rand van Oost-Europa in de Kaukasus. Grenzend aan Rusland, Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, en de Zwarte Zee kent het een bewogen geschiedenis waarvan de gemiddelde lezer niet veel zal afweten. Sinds 1991, na de val van de Sovjet-Unie, is onafhankelijke republiek Georgië een zelfstandig land…lees verder >

Quotum

Project Z

• Marloes Morshuis Quotum RecensieSchrijfster: Marloes Morshuis (Nederland)
  • Soort boek: dystopische jeugdroman (12+ jaar)

Omdat ik het plot niet wil verklappen, kan ik minder goed uitleggen wat dit boek zo zenuwslopend maakt. Maar geloof me als ik zeg dat je het bijna met hartkloppingen zult lezen! Is het een boek waar je vrolijk van wordt? Nou, nee. Maar het is wel een boek dat je met ingehouden adem en samengeknepen billen in één ruk uit wilt lezen…lees verder >

Orkanfluten

Gegen Inslen, Halligen und Küsten

• Georg Quendens Orkanfluten Boek over overstromingen in DuitslandSchrijver: Georg Quedens (Duitsland)
  • Soort boek: non-fictie
  • Taal: Duits

Het boek Orkanfluten laat zien dat ook Noordwest Duitsland een lange historie kent in de strijd tegen het water. In een helder chronologisch en rijk geïllustreerd overzicht beschrijft Georg Quedens de geschiedenis van overstromingen en verwoestende orkanen langs de Duitse Noordzeekust. Het Duitstalige boek is een aanbeveling voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de strijd tegen het water…lees verder >

Het hellen van een leven

• Schrijver: Luis Carrasco (Spanje)
  • Luis Carrasco Het hellen van een leven RecensieSoort boek: Spaanse roman

Luis Carrasco raakte zelf verliefd op de rauwe bergachtige streek in het Spaanse Andalusië waar hij zijn debuutroman situeert. Op sobere en poëtische wijze beschrijft hij een man die probeert zo goed en zo kwaad als het kan de traditionele wijze van leven met respect voor de grond en natuur te behouden. Carrasco doet dit zonder te vervallen in sentimentaliteit en overdreven melancholie. Het hellen van het leven is een subtiele en geslaagde liefdesverklaring aan Andalusië. Een echte aanrader…lees verder >

Het spel

• Schrijfster: Emke Rientsma (Nederland)
  • Emke Rientsma Het spel RecensieSoort boek: jeugdroman, young adult boek (15+ jaar)

Het Spel leest als een soort road trip, inclusief het klassieke element van jezelf tegenkomen, beter leren kennen en overwinnen. Wanda krijgt de schrik van haar leven als ze haar vader gewond aan treft in zijn schaakcentrum. Ze neemt een impulsieve beslissing en gaat achter de mannen aan van wie ze vermoedt dat zij het op hun geweten hebben. Dit brengt haar in een gevaarlijke positie, wat als ze ontdekt wordt?…lees verder >

De tweede doodzonde

De grote eeuw, deel 9

• Jan Guillou De tweede doodzonde RecensieSchrijver: Jan Guillou (Zweden)
  • Soort boek: historische roman, Zweedse roman

Het negende deel van De grote eeuw is spannend en doet denken aan de politiek geladen en geëngageerde thrillers rondom Carl Hamilton, die trouwens een kort cameo optreden heeft in deze roman, waarmee Jan Guillou in de tweede helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw wereldwijd succes had. Ook nu worden historische feiten op een spannende en zeer boeiende wijze verweven met de fictieve familiegeschiedenis. Bovendien biedt het een ontluisterende inkijk in de Zweedse maatschappij van de jaren tachtig van de vorige eeuw…lees verder >

001Boek-BestellenDe heren van de tijd

De witte stad, deel 3

• Eva García Sáenz de Urturi De heren van de tijd RecensieSchrijfster: Eva García Sáenz de Urturi (Spanje)
  • Soort boek: Spaanse thriller

In de heren van de tijd vermengt Eva García Sáenz de Urturi nog duidelijker dan in de vorige delen de geschiedenis met misdaden die in het moderne Vitoria plaatsgrijpen. Sterker nog ze vermengt letterlijk de thriller met de historische roman. Een gewaagde keuze van een thriller vermengd met een historische roman die wonderbaarlijk goed uitpakt…lees verder >

001Boek-BestellenOp het geniale af

• Schrijver: Benedict Wells (Zwitserland, Duitsland)
  • Benedict Wells Op het geniale af RecensieSoort boek: roadnovel, sociale roman

Wells beschrijft de dromen en angsten van de drie jongvolwassenen op boeiende en overtuigende wijze en schetst hun gecompliceerde verhouding. Bovendien lukt het hem uitstekend om de lezer mee te laten reizen en hun avonturen mee te laten beleven. Daarnaast heeft de roman diepere filosofische en morele lagen waarmee hij op een bijna luchtige wijze de lezer aan het denken zet zonder overduidelijk zelf stelling te nemen…lees verder >

Wie waarlijk leeft

Portret van mijn moeder

• Ronald Giphart Wie waarlijk leeft RecensieSchrijver: Ronald Giphart (Nederland)
  • Soort boek: portret

Met Wie waarlijk leeft heeft Ronald Giphart een mooi en gevoelig portret geschreven voor zijn bijzondere moeder die altijd haar eigen weg koos. Zonder in vals sentiment te vervallen is het een aangrijpend boekje met mooie, bijzondere en soms emotionele herinneringen. Een waardig monument voor een bijzondere vrouw…lees verder >

De Goldbaum-dynastie

• Schrijfster: Natasha Solomons (Engeland)
  • Natasha Solomons De Goldbaum-dynastie RecensieSoort boek: familieroman, historische roman

De Goldbaum Dynastie is een prachtige, meeslepende familieroman over de rijke Joodse bankiersfamilie Goldbaum en hoe de oorlog alles veranderde. Het verhaal is geïnspireerd door de geschiedenis van de machtige Rothschildt familie. Het is een prachtig en goed geschreven boek met levendige personages, waar je meer over wilt weten. De entourage is ook erg aansprekend, het prachtige Temple Court met zijn mooie tuinen en de excentrieke bezoekers…lees verder >

Een vrouw maakt een plan

• Schrijfster: Maye Musk (Zuid-Afrika)
  • Maye Musk Een vrouw maakt een plan RecensieSoort boek: lifestyleboek, vrouwenboek

De titel: Een vrouw maakt een plan heeft ze gekozen, omdat dat precies is wat ze altijd heeft gedaan in haar leven: een plan maken. En, als het plan anders uitpakte dan ze had gehoopt of verwacht, niet bij de pakken neerzitten en opnieuw een plan maken. Een leuk boek om te lezen voor wie van mode houdt en de de relatie vrouwenemancipatie – luchtig en met humor geschreven, in behapbare korte stukjes om telkens even in te lezen…lees verder >

Rodham

• Schrijfster: Curtis Sittenfeld (Verenigde Curtis Sittenfeld Rodham RecensieStaten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Sittenfeld vermengt overtuigend het politieke bedrijf met de persoonlijke beslommeringen van Hillary, haar dilemma’s, haar worsteling met relaties en haar enigszins koele en truttige uitstraling. Zonder sentimenteel te zijn, krijgt de roman hier en daar zelfs een emotionele lading. Al met al vertelt de roman op zeer geslaagde, geloofwaardige, soms spannende en levensechte wijze de alternatieve levensgeschiedenis van Hilary Rodham…lees verder >

Het Pungelhuis

• Schrijfster: Annet Huizing (Nederland)
  • Annet Huizing Het Pungelhuis RecensieSoort boek: jeugdroman, kinderboek (10+ jaar)

Zelf vond ik het eenvoudige van het boek wel heel fijn. Maar ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die íets meer actie en avontuur wel prettig zouden vinden. Er gebeurt gewoon echt niet super veel. Desalniettemin is het een aansprekend verhaal. Te meer als je weet dat het echt gebeurt zou kunnen zijn. Er werd vroeger veel gesmokkeld en dat zorgde voor veel criminaliteit en zelfs doden. Er werd meer over gezwegen dan gesproken. En dat weet Annet erg mooi weer te geven…lees verder >

001Boek-BestellenApostelkind

In de greep van een gesloten genootschap

• Renske Doorenspleet Apostelkind Recensie en InformatieSchrijfster: Renske Doorenspleet (Nederland)
  • Soort boek: autobiografisch boek

Een indrukwekkende zoektocht naar de persoonlijke legitimatie voor Renske Doorenspleet uit deze Apostolische Gemeenschap te stappen. Ik ben er erg van onder de indruk. En met name de manier waarop zij dit doet. Schoorvoetend, schuchter, zo objectief mogelijk, zorgvuldig, twijfelend aan haar eigen noodzakelijkheid en de eventuele schade voor de achterblijvende gemeenschap.  Erg knap…lees verder >

001Boek-BestellenDe straat

• Schrijfster: Ann Petry (Verenigde Staten)
  • Ann Petry De straat RecensieSoort boek: Amerikaanse roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Ann Petry beschrijft de schrijnende situatie van een zwarte vrouw in het Harlem van de jaren veertig van de vorige eeuw. Een situatie waarin gedurende de afgelopen tachtig jaar niet veel verbetering lijkt te zijn gekomen, gezien alle initiatieven rondom Black Lives Matter van dit moment. Bovendien doet ze dit op een indringende, spannende en zeer stijlvolle wijze waardoor de roman, ondanks de schrijnende inhoud, toch een groot genoegen is om te lezen. Wat goed dat dit meesterwerk uit de Afro-Amerikaanse literatuur nu in Nederlandse vertaling beschikbaar is…lees verder >

001Boek-BestellenDas Eis brechen

Meine Reise in die Arktis

• Julien Blanc-Gras Das Eis brechen RecensieSchrijver: Julien Blanc-Gras (Frankrijk)
  • Soort boek: reisverhalen, zeilboek
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Julien Blanc-Gras slaagt er goed in om in zijn boeiende en kritische reisreportage een beeld te schetsen van de hedendaagse Groenlandse maatschappij. Zijn licht ironische ondertoon zorgt ervoor dat je wil blijven doorlezen en het boek niet al te zwaar op de hand wordt, want, ondanks de indrukwekkende natuur, echt vrolijk is de situatie niet op het grootste eiland van de wereld…lees verder >

001Boek-BestellenHet verbrande huis

Een Surinaamse familiegeschiedenis

• Bodil de la Parra Het verbrande huis RecensieSchrijfster: Bodil de la Parra (Suriname, Nederland)
  • Soort boek: familiegeschiedenis
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In het verbrande huis vertelt Bodil de la Parra de verhalen van haar eigen familie en voorouders in Suriname. Ze vertelt liefdevol over haar kleurrijke ongetrouwde tantes Gus, Pop en Jet, haar opa, de apotheker en enigszins afstandelijke pater familias van het geslacht De la Parra en over haar vader die na een heftig leven in Nederland zijn rust heeft gevonden in Suriname…lees verder >

De storm

• Schrijver: John Grisham (Verenigde Staten)
  • John Grisham De storm RecensieSoort boek: Amerikaanse thriller

Net als in de eerste thriller met Bruce Cable in de hoofdrol, lijkt John Grisham erg veel plezier te hebben gehad in het schrijver van het boek en het verzinnen van zijn hoofdpersonen. Er zit een soort van ontspanning in De storm, zonder echt in te leveren in spanning en met een interessante plot. Het boek is een echte aanbeveling voor een aantal uren ontspannen vakantie leesplezier…lees verder >

001Boek-BestellenBeest

• Schrijfster: Ane Riel (Denemarken)
  • Ane Riel Beest RecensieSoort boek: Deense roman. psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Beest is de nieuwe roman van de Deense schrijfster Ane Riel die bekend is geworden met Hars. een unieke en uitmuntende psychologische thriller die veel indruk heeft gemaakt. Dan is het altijd even afwachten of het volgende boek aan de hoge verwachtingen kan voldoen. Gelukkig is deze vraag met een ja te beantwoorden, alhoewel misschien iets minder verrassend. Beest is en dramatische roman over lotsverbondenheid, onmogelijke liefde en vriendschap…lees verder >

Nacht in Caracas

• Schrijfster: Karina Sainz Borgo (Venezuela)
  • Karina Sainz Borgo Nacht in Caracas RecensieSoort boek: sociale roman

Adelaide woont samen met haar moeder ergens in de buitenwijken van Caracas. Waar langzaam maar zeker het recht van de sterkste zal gaan gelden. In een land waar de politie, samen met de Kinderen van de Revolutie de dienst uitmaken. Nu de oliegelden opdrogen of verdwijnen in de zakken van de corrupte elite van dit land en het land er economisch ernstig beroerd voorstaat ontstaat er een steeds grotere groep mensen die zich al rovend en moordend op de been houdt. En nee, niemand zal je beschermen, nergens valt recht te halen. Borgo kijkt gelukkig samen met de lezer ook terug in het leven  van Adelaide Falcón, om even op adem te komen…lees verder >

Waar spelen de roman en andere boeken zich af?

Via onderstaande interactieve kaart kun je zien waar de nieuwe romans en andere die in 2020 verschijnen zich afspelen. Voor zover dit duidelijk is uiteraard.