Boekrecensies juli 2020

Boekrecensies juli 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand juli 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies juli 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies juli 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< juni 2020 | overzicht recensies | augustus 2020 >

Wie waarlijk leeft

Portret van mijn moeder

• Ronald Giphart Wie waarlijk leeft RecensieSchrijver: Ronald Giphart (Nederland)
  • Soort boek: portret

Met Wie waarlijk leeft heeft Ronald Giphart een mooi en gevoelig portret geschreven voor zijn bijzondere moeder die altijd haar eigen weg koos. Zonder in vals sentiment te vervallen is het een aangrijpend boekje met mooie, bijzondere en soms emotionele herinneringen. Een waardig monument voor een bijzondere vrouw…lees verder >

De Goldbaum-dynastie

• Schrijfster: Natasha Solomons (Engeland)
  • Natasha Solomons De Goldbaum-dynastie RecensieSoort boek: familieroman, historische roman

De Goldbaum Dynastie is een prachtige, meeslepende familieroman over de rijke Joodse bankiersfamilie Goldbaum en hoe de oorlog alles veranderde. Het verhaal is geïnspireerd door de geschiedenis van de machtige Rothschildt familie. Het is een prachtig en goed geschreven boek met levendige personages, waar je meer over wilt weten. De entourage is ook erg aansprekend, het prachtige Temple Court met zijn mooie tuinen en de excentrieke bezoekers…lees verder >

Een vrouw maakt een plan

• Schrijfster: Maye Musk (Zuid-Afrika)
  • Maye Musk Een vrouw maakt een plan RecensieSoort boek: lifestyleboek, vrouwenboek

De titel: Een vrouw maakt een plan heeft ze gekozen, omdat dat precies is wat ze altijd heeft gedaan in haar leven: een plan maken. En, als het plan anders uitpakte dan ze had gehoopt of verwacht, niet bij de pakken neerzitten en opnieuw een plan maken. Een leuk boek om te lezen voor wie van mode houdt en de de relatie vrouwenemancipatie – luchtig en met humor geschreven, in behapbare korte stukjes om telkens even in te lezen…lees verder >

Rodham

• Schrijfster: Curtis Sittenfeld (Verenigde Curtis Sittenfeld Rodham RecensieStaten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Sittenfeld vermengt overtuigend het politieke bedrijf met de persoonlijke beslommeringen van Hillary, haar dilemma’s, haar worsteling met relaties en haar enigszins koele en truttige uitstraling. Zonder sentimenteel te zijn, krijgt de roman hier en daar zelfs een emotionele lading. Al met al vertelt de roman op zeer geslaagde, geloofwaardige, soms spannende en levensechte wijze de alternatieve levensgeschiedenis van Hilary Rodham…lees verder >

Het Pungelhuis

• Schrijfster: Annet Huizing (Nederland)
  • Annet Huizing Het Pungelhuis RecensieSoort boek: jeugdroman, kinderboek (10+ jaar)

Zelf vond ik het eenvoudige van het boek wel heel fijn. Maar ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die íets meer actie en avontuur wel prettig zouden vinden. Er gebeurt gewoon echt niet super veel. Desalniettemin is het een aansprekend verhaal. Te meer als je weet dat het echt gebeurt zou kunnen zijn. Er werd vroeger veel gesmokkeld en dat zorgde voor veel criminaliteit en zelfs doden. Er werd meer over gezwegen dan gesproken. En dat weet Annet erg mooi weer te geven…lees verder >

001Boek-BestellenApostelkind

In de greep van een gesloten genootschap

• Renske Doorenspleet Apostelkind Recensie en InformatieSchrijfster: Renske Doorenspleet (Nederland)
  • Soort boek: autobiografisch boek

Een indrukwekkende zoektocht naar de persoonlijke legitimatie voor Renske Doorenspleet uit deze Apostolische Gemeenschap te stappen. Ik ben er erg van onder de indruk. En met name de manier waarop zij dit doet. Schoorvoetend, schuchter, zo objectief mogelijk, zorgvuldig, twijfelend aan haar eigen noodzakelijkheid en de eventuele schade voor de achterblijvende gemeenschap.  Erg knap…lees verder >

001Boek-BestellenDe straat

• Schrijfster: Ann Petry (Verenigde Staten)
  • Ann Petry De straat RecensieSoort boek: Amerikaanse roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Ann Petry beschrijft de schrijnende situatie van een zwarte vrouw in het Harlem van de jaren veertig van de vorige eeuw. Een situatie waarin gedurende de afgelopen tachtig jaar niet veel verbetering lijkt te zijn gekomen, gezien alle initiatieven rondom Black Lives Matter van dit moment. Bovendien doet ze dit op een indringende, spannende en zeer stijlvolle wijze waardoor de roman, ondanks de schrijnende inhoud, toch een groot genoegen is om te lezen. Wat goed dat dit meesterwerk uit de Afro-Amerikaanse literatuur nu in Nederlandse vertaling beschikbaar is…lees verder >

001Boek-BestellenDas Eis brechen

Meine Reise in die Arktis

• Julien Blanc-Gras Das Eis brechen RecensieSchrijver: Julien Blanc-Gras (Frankrijk)
  • Soort boek: reisverhalen, zeilboek
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Julien Blanc-Gras slaagt er goed in om in zijn boeiende en kritische reisreportage een beeld te schetsen van de hedendaagse Groenlandse maatschappij. Zijn licht ironische ondertoon zorgt ervoor dat je wil blijven doorlezen en het boek niet al te zwaar op de hand wordt, want, ondanks de indrukwekkende natuur, echt vrolijk is de situatie niet op het grootste eiland van de wereld…lees verder >

001Boek-BestellenHet verbrande huis

Een Surinaamse familiegeschiedenis

• Bodil de la Parra Het verbrande huis RecensieSchrijfster: Bodil de la Parra (Suriname, Nederland)
  • Soort boek: familiegeschiedenis
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In het verbrande huis vertelt Bodil de la Parra de verhalen van haar eigen familie en voorouders in Suriname. Ze vertelt liefdevol over haar kleurrijke ongetrouwde tantes Gus, Pop en Jet, haar opa, de apotheker en enigszins afstandelijke pater familias van het geslacht De la Parra en over haar vader die na een heftig leven in Nederland zijn rust heeft gevonden in Suriname…lees verder >

De storm

• Schrijver: John Grisham (Verenigde Staten)
  • John Grisham De storm RecensieSoort boek: Amerikaanse thriller

Net als in de eerste thriller met Bruce Cable in de hoofdrol, lijkt John Grisham erg veel plezier te hebben gehad in het schrijver van het boek en het verzinnen van zijn hoofdpersonen. Er zit een soort van ontspanning in De storm, zonder echt in te leveren in spanning en met een interessante plot. Het boek is een echte aanbeveling voor een aantal uren ontspannen vakantie leesplezier…lees verder >

001Boek-BestellenBeest

• Schrijfster: Ane Riel (Denemarken)
  • Ane Riel Beest RecensieSoort boek: Deense roman. psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Beest is de nieuwe roman van de Deense schrijfster Ane Riel die bekend is geworden met Hars. een unieke en uitmuntende psychologische thriller die veel indruk heeft gemaakt. Dan is het altijd even afwachten of het volgende boek aan de hoge verwachtingen kan voldoen. Gelukkig is deze vraag met een ja te beantwoorden, alhoewel misschien iets minder verrassend. Beest is en dramatische roman over lotsverbondenheid, onmogelijke liefde en vriendschap…lees verder >

Nacht in Caracas

• Schrijfster: Karina Sainz Borgo (Venezuela)
  • Karina Sainz Borgo Nacht in Caracas RecensieSoort boek: sociale roman

Adelaide woont samen met haar moeder ergens in de buitenwijken van Caracas. Waar langzaam maar zeker het recht van de sterkste zal gaan gelden. In een land waar de politie, samen met de Kinderen van de Revolutie de dienst uitmaken. Nu de oliegelden opdrogen of verdwijnen in de zakken van de corrupte elite van dit land en het land er economisch ernstig beroerd voorstaat ontstaat er een steeds grotere groep mensen die zich al rovend en moordend op de been houdt. En nee, niemand zal je beschermen, nergens valt recht te halen. Borgo kijkt gelukkig samen met de lezer ook terug in het leven  van Adelaide Falcón, om even op adem te komen…lees verder >

Waar spelen de roman en andere boeken zich af?

Via onderstaande interactieve kaart kun je zien waar de nieuwe romans en andere die in 2020 verschijnen zich afspelen. Voor zover dit duidelijk is uiteraard.