Boekrecensies augustus 2021

Boekrecensies augustus 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand augustus 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies augustus 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies augustus 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< juli 2020 | overzicht recensies | september 2021 >

Schreeuw om middernacht

• Schrijver: Benjamin Read (Engeland)
  • Benjamin Read Schreeuw om middernacht RecensieSoort boek: kinderboek 10+ jaar
  • Tekeningen: Laura Trinder
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Heb je zin in een licht absurdistisch, sterk humoristisch verhaal met een goede scheut magie? Dan ben je bij Schreeuw om Middernacht aan het goede adres. Het leest heerlijk weg, de dialogen voelen levensecht en dansen door het boek. De illustraties van Laura Tinder passen perfect bij het verhaal. Spookachtig en grappig. Het einde laat héél veel ruimte voor nog een deel, waar ik nu al benieuwd naar ben…lees verder >

Escape Game

• Schrijfster: Maren Stoffels (Nederland)
  • Maren Stoffels Escape Game RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)

Voor iedereen die van puzzels en spannende boeken houdt die niet ál te ingewikkeld zijn, is Escape Game zéker een aanrader. Het is mooi levendig geschreven, waardoor je het gevoel krijgt dat je er zélf ook in zit. Hier en daar had er van mij dus nog iets meer uitgewerkt mogen worden, dat het verhaal voor mij nog sterker gemaakt. Maar al met al is Escape Game fijn leesvoer…lees verder >

Leven in Rome

• Schrijfster: Rosita Steenbeek (Nederland)
  • Rosita Steenbeek Leven in Rome RecensieSoort boek: verhalen uit Rome
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering boek∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Rosita Steenbeek woont al zo’n half mensenleven in de Italiaanse hoofdstad Rome. Een stad waar de geschiedenis op bijna elke straathoek te vinden is. Al jarenlang schrijft ze korte verhalen over de eeuwige stad voor het tijdschrift Italië Magazine. In dit boek is een flink aantal van deze verhalen gebundeld. Steenbeek neemt de lezer meer en presenteert de stad en haar inwoners op aanstekelijke wijze…lees verder >

De magie van het beeld

• Schrijver: Oek de Jong (Nederland)
  • Oek de Jong De magie van het beeld RecensieSoort boek: essays over kunst
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Oek de Jong schrijft met regelmaat korte artikelen over kunst voor het Museumtijdschrift. Op stijlvolle wijze in zijn kenmerkende heldere stijl weet hij kort en bondig duidelijk te maken waarom een werk hem raak. Hij heeft opvallend weinig woorden nodig om de lezer mee te nemen in zijn persoonlijke overwegingen van waardering. Hij schrijft zowel over beeldende kunst, architectuur, fotografie als over film. Bovendien meandert hij probleemloos door de tijd en heeft zowel aandacht voor moderne kunstuitingen als voor werk dat al eeuwen de tand des tijds heeft doorstaan…lees verder >

Michiel Romeyn

Bepaal jij dat?

• Robert Lagendijk Michiel Romeyn biografie RecensieSchrijver: Robert Lagendijk (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Wellicht is het nog wat vroeg voor een biografie van Michiel Romeyn. Geboren op 19 januari 1955 staat hij nog volop in het leven. Maar Robert Lagendijk is er toch aam begonnen. Terecht blijkt want het leven van de kunstenaar, acteur en komiek is boeiend genoeg. Veel aandacht is er uiteraard voor de hoogtijdagen van het legendarische en grensverleggende tv-programma Jiskefet dat hij samen met Herman Koch en Kees Prins maakte. Daarnaast is er ook veel aandacht voor allerhande andere initiatieven en projecten waarbij hij betrokken is…lees verder >

Breng me thuis

• Schrijver: Nando Boers (Nederland)
  • Nando Boers Breng me thuis RecensieSoort boek: Nederlandse roman, roadnovel
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Iets meer dan een jaar na zijn geslaagde debuutroman Zandvoort, verschijnt al weer de tweede roman van de sportjournalist. Deze keer beschrijft hij het verhaal van twee jonge emigranten die in de jaren vijftig van de vorige eeuw het benauwde Nederland ontvluchtten om een bestaan op te bouwen aan de andere kant van de wereld. Al snel in krijgen ze een zoon. Maar helaas blijkt Australië vooral voor de moeder even benauwend en beklemmend als het Nederland waar ze wegwilde. Vanuit een wisselend perspectief beschrijft van moeder en zoon Nando Boers hoe het de drie hoofdpersonen vergaat en de onvermijdelijke verwijdering…lees verder >

Handboek vogels in vlucht

Herken vliegbeelden van zangvogels

• Handboek vogels in vlucht RecensieSchrijver: Tomasz Cofta
  • Soort boek: vogelboek, vogelgids
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Zangvogels zijn veelal klein van formaat en houden ze zich verborgen. Herkennen is dan voor veel soorten uit uitdaging. De zang is dan de beste wijze om de vogels te herkennen. Maar dat is op zichzelf ook een uitdaging omdat veel zangvogels uitstekend imitators zijn. Wel vliegen zangvogels vaak van tak naar tak, struik naar struik en boom naar boom. Je ziet ze dan als een soort van schicht voorbij vliegen. Maar als je goed kijkt, zeker met behulp van een goede kijker, zijn veel soorten tijdens de vlucht te herkennen. En dat is precies waarbij dit uitmuntende vogelboek zeer goed kan helpen…lees verder >

Vier soldaten

• Schrijver: Hubert Mingarelli (Frankrijk)
  • Hubert Mingarelli Vier soldaten RecensieSoort boek: Franse roman, oorlogsroman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Winnaar Prix Médicis 2003

Het Rode Leger,  de Russische burgeroorlog, 1919. Op de vlucht voor de Roemenen. Benja, de  verteller komt onderweg Pavel tegen, zij besluiten samen op te trekken, de colonne in het vizier, maar een beetje aan de rand. Onderweg in Galicië ontmoeten zij de Oezbeek. En grote sterke beer met een beetje domme uitstraling. Doet een potje dobbelen met Pavel om tabak, verliest alles maar Pavel geeft hem de helft terug. Kjabin heet deze goedmoedige beetje domme beer. Hij sluit zich aan, en ze lopen verder…lees verder >

Het laatste kind

• Schrijver: Philippe Besson (Frankrijk)
  • Philippe Besson Het laatste kind RecensieSoort boek: Franse roman

Voor de hoeveelste keer doet zij dit nu, Anne-Marie? De tafel dekken voor het ontbijt? Maar na vandaag zal het nooit meer zo zijn, zal alles veranderen, wordt het nooit meer zoals het hoort te zijn. Haar jongste zoon, haar laatste kind, Théo, gaat vandaag verhuizen, op kamers wonen, in de stad studeren. En ja, zo hoort het te gaan, dat weet zij ook wel, maar het lijkt of alles wat zij in zich heeft zich hiertegen verzet. Nee, niet hardop natuurlijk…lees verder >

De onderstroom

• Schrijver: Benjamin Myers (Engeland)
  • Benjamin Myers De onderstroom RecensieSoort boek: Engelse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

De Onderstroom, een bedwelmend sprookje, over de schoonheid van de natuur, over de ongrijpbaarheid van de elementen, over een jaloersmakende vriendschap over de generaties heen, over de schoonheid van het Noord-Engelse landschap. Over vooruitgang, over vernietiging, en over de noodzaak het leven voluit te leven en vooral over de opdracht die een mens heeft ten opzichte van zichzelf, zijn en haar medemens en het leven…lees verder >

Kwam een vrouw bij de slijterij

• Schrijfster: Bonnie St. Claire (Nederland)
  • Bonnie St. Claire Autobiografie Kwam een vrouw bij de slijterij RecensieSoort boek: autobiografie

Over Bonnie St. Claire is de afgelopen decennia een hoop gezegd en geschreven. Met name door de roddelpers. In “Kwam een vrouw bij de slijterij” neemt Bonnie je mee door haar leven, en maakt duidelijk welke waarheden en onwaarheden zij over haar heen heeft gekregen. Van haar prille jeugd het opgroeien in een redelijk arm gezin waar respect voor een ander een groot goed was, tot haar ontdekking door Peter Koelewijn, rol als zangeres in de rockband Unit Gloria, naar hoe ze uiteindelijk bekend werd als Nederlandstalig zangeres…lees verder >

Een liefde

• Schrijfster: Sara Mesa (Spanje)
  • Sara Mesa Een liefde RecensieSoort boek: Spaanse roman

Een ontroerend mooie roman over een vrouw die verstrikt raakt in een cultuur van uiterlijke saamhorigheid, maar gebaseerd op onderling wantrouwen en achterdocht, een onafhankelijk leven denkt te kunnen leiden. Sara Mesa grijpt mij als lezer naar de strot door het ongemak, de duistere sferen, de mores van de dorpsgemeenschap voelbaar en zichtbaar wordt…lees verder >

Aquitanië, land van water

• Schrijfster: Eva García Sáenz de Urturi (Spanje)
  • Eva García Sáenz de Urturi Aquitanië RecensieSoort boek: Spaanse historische roman
  • Winnaar Premio Planeto 2020

Aquitanië, land van water vond ik mooi, spannend en imposant geschreven. Het verhaal is gebaseerd op de biografie van Eleonora van Aquitanië, maar vertelt maar over een klein deel van haar leven, de jonge jaren, als zij nog een jonge koningin is. Een imposante vrouw, zeker in die tijd. Afwisselend komen ze aan het woord in de vier delen waaruit het boek bestaat: Eleonora, Lodewijk en de jongen. Wat ik bijzonder knap vind, is dat er een sterk plot met meerder intriges ten grondslag ligt aan het boek…lees verder >

Het bijenbalkon

Van een kaal terras naar een zoemende balkonjungle

• Caspar Janssen Het bijenbalkon RecensieSchrijver: Caspar Janssen (Nederland)
  • Soort boek: natuurboek

Caspar Janssen schreef met dit Bijenbalkon een erg aantrekkelijk en toegankelijk boek. Vooral ook omdat het vol staat met nuttige en vooral duurzame informatie. Over wat voor potten je gebruikt, waar je welke zaden kunt kopen, waar biologische bloemen en planten kwekerijen te vinden zijn. Over potgrond, wel of niet te halen bij het tuincentrum. Waar let je op als je potgrond haalt. En is het nodig elk jaar nieuwe grond te gebruiken. Veel foto’s, veel informatie waar je wat aan hebt wanneer de natuur en de biodiversiteit je aan je hart gaat…lees verder >

Verzonken stad

• Schrijfster: Marta Barone (Italië)
  • Marta Barone Verzonken stad RecensieSoort boek: Italiaanse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Een prachtig geschreven, historische en autobiografische roman, deze Verzonken Stad. Een hommage aan een centrale figuur uit de roerige zeventiger jaren in Italië. Van een figuur, ergens ver weg in haar leven verwordt haar vader via historische gebeurtenissen langzaam maar zeker  de man waar zij veel respect voor heeft, die zij bewondert, waar zij zeker van kan houden. Knap, dapper, ontroerend…lees verder >

Storegga

• Schrijfster: Élisabeth Filhol (Frankrijk)
  • Élisabeth Filhol Storegga RecensieSoort boek: Franse roman, klimaatroman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

In dit tijdsgewricht waarin de opwarming van de aarde steeds meer voelbaar wordt, neemt ook het aantal dystopische klimaatromans dat verschijnt in hoog tempo toe. Soms zijn de boeken opvallend en het lezen meer dan waard, maar dat is lang niet altijd het geval. Echter de Franse schrijfster Élisabeth Filhol verdient alle lof voor haar roman Storegga (Doggerland in het Frans). Op vernuftige en uiterst boeiende wijze weet ze wetenschappelijke klimaatfeiten en de ondergang van Doggerland te vermengen met een origineel hedendaags liefdesverhaal…lees verder >

Onder het oppervlak

Duik mee naar de bodem van de oceaan

• Mariasole Bianco Onder het oppervlak RecensieSchrijfster: Mariasole Bianco (Italië)
  • Soort boek: natuurboek, non-fictie
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Dat de Italiaanse schrijfster Mariasole Bianco begaan is het het lot van de oceanen en al wat er in en omheen leeft spat van elke pagina af. Op heldere en geïnspireerde wijze weet ze in een kort tijdsbestek, de omvang van het boek is niet veel meer dan 200 pagina’s, haar liefde voor de zee en alle bedreigingen die opdoemen te beschrijven. Bovendien is ze ook in staat om in dit compacte boek de rijkdom van de oceanen voor de lezer over het voetlicht te brengen…lees verder >

Stenen eten

• Schrijver: Koen Caris (Nederland)
  • Koen Caris Stenen eten RecensieSoort boek: Nederlandse debuutroman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie: ∗∗∗ (zeer goed)

Koen Caris heeft voordat hij zijn debuutroman Stenen eten schreef al behoorlijk wat ervaring opgedaan als schrijver, vooral voor de radio en het theater. Die ervaring heeft zeker geholpen bij het schrijven van zijn eerste roman. Hij weet op authentieke wijze de beklemmende sfeer van een groep pubers in een dorpsgemeenschap tijdens een hittegolf overtuigend te beschrijven. Een groot aantal pubers is naarstig op zoek naar zichzelf en de eigen identiteit. Een zoektocht die leidt tot extreme keuzes en uitzonderlijk destructief gedrag…lees verder >

Paloma

• Schrijver: Cees van den Berg (Nederland)
  • Cees van den Berg Paloma RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)
  • Boek kopen  bij: Boekhandel / Bol

Als Paloma’s moeder overlijdt, is haar vader zó verdrietig, dat hij veel te veel drinkt. Hierdoor kan hij eigenlijk niet meer zo goed voor zijn dochter en zichzelf zorgen. Paloma verzint een plan. Ze heeft immers niet voor niets de geniale wiskundeknobbel van haar moeder gekregen? Als het haar lukt, zal ze steenrijk worden, zodat ze al hun problemen kan oplossen. Hiervoor moet ze echter wel in Amsterdam terecht zien te komen. Met haar slimme, maar ook koppige geit Napoleon. Voor een meisje van elf nog geen eenvoudige opgave. Maar Paloma is er van overtuigd: voor elk probleem bestaat een oplossing…lees verder >

Het kattentheater

Haar verhalen, gedichten, verzen en fragmenten met katten in de hoofdrol

• Mensje van Keulen Het kattentheater RecensieSchrijfster: Mensje van Keulen (Nederland)
  • Soort boek: verhalen, gedichten, teksten

Katten komen met regelmaat voor in het werk van Mensje van Keulen, zowel in haar romans, verhalen als in haar gedichten. In dit prachtig uitgegeven, gebonden boek heet uitgeverij Atlas Contact het beste werk over katten van de Nederlandse schrijfster gebundeld. Bovendien verrijken een aantal mooie illustratie van Willem van Malsen, Jan Jutte en Olivia Ettema het boek…lees verder >

Het project

Lotgenoten deel 1

• Arne van der Linden Het project RecensieSchrijver: Arne van der Linden (Nederland)
  • Soort boek: Young Adult roman (13+ jaar)

Een carrière als geheim agent. Maar dan moet je wel álles achter laten wat je kent en hebt. Voor altijd. Dat overkomt Alan Gray als bizarre omstandigheden er voor zorgen dat hij gescheiden wordt van zijn ouders. Hij kan kiezen tussen een kamer in een jongerengevangenis of een plek in Project (Lotgenoot). Alan kiest voor het laatste en maakt kennis met de geheime trainingslocatie, zijn klasgenoten, docenten en vooral de uitdagingen die het leven daar met zich mee brengt. Is hij opgewassen tegen dit alles?…lees verder >

De verloren vriendin

• Schrijfster: Milena Busquets (Spanje)
  • Milena Busquets De verloren vriendin RecensieSoort boek: Spaanse roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Vol verwachting begon ik aan De verloren vriendin van Busquets. Ik heb meer een inkijkje gekregen in een succesvol leven van een moderne vrouw die het gemaakt heeft dan een zoektocht naar een verloren vriendin. Heerlijk zo’n leven van een jonge veelbelovende en door menigeen geliefde vrouw.  Voor mij heeft het lezen van dit boek geen meerwaarde, maar wellicht heb ik de strekking van deze roman niet goed begrepen…lees verder >

Het uur van de profeet

Profeettrilogie 2

• Håkan Östlundh Het uur van de profeet RecensieSchrijver: Håkan Östlundh (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

De Zweedse thrillerschrijver Håkan Östlundh heeft al een flink aantal spannende boeken uit zijn pen laten vloeien. Ervaring met het bedenken en schrijver van een goed geconstrueerde, spannende en interessante thriller heeft hij inmiddels ruimschoots voldoende. Zijn nieuwste boek, het tweede deel van de profeettrilogie is overtuigend bewijs hiervan. Een boeiende hoofdpersoon die worstelt zijn positie tussen een zijn eigen en een aangenomen identiteit, spannende plotwendingen en karakters die eigenlijk geen van allen echt te vertrouwen zijn maken Het uur van de profeet tot een geslaagde thriller die je in één keer uit wilt lezen…lees verder >

De wereldwandelaars

Een verbond van idealisten

• Wim Willems De wereldwandelaars RecensieSchrijver: Wim Willems (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 1 oktober 2020
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Recensie boek: Drie jonge jongens uit een arbeidersmilieu, jonge idealisten gaan op 16 juli 1911 op stap. De wereld verkennen. Lopend. Ze vertrekken vanaf de Dam in Amsterdam, uitgeleide gedaan door familie, vrienden, geestverwanten en andere nieuwsgierigen. Een feest was het, hun vertrek, aangekondigd in een bulletin over hun reis, met afspraken voor verschillende kranten en weekbladen een verslag te zullen maken. Geen geld op zak, hun inkomsten zouden zij verwerven door verkoop van ansichtkaarten met daarop het doel van hun reis, en de idealen die zij nastreefden…lees verder >