Boekrecensies september 2021

Boekrecensies september 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand september 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies september 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies september 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< augustus 2020 | overzicht recensies | oktober 2021 >

https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl/recommends/gerard-janssen-hackers-bestellen/In de voetsporen van mijn grootvader

• Schrijfster: Margot Dijkgraaf (Nederland)
  • Margot Dijkgraaf In de voetsporen van mijn grootvader RecensieSoort boek: familiegeschiedenis
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Tijdens de corona lockdown is menig auteur gekomen tot een boek waaraan ze in andere tijden niet begonnen waren. Zo ook schrijfster Margot Dijkgraaf. Eindelijk neemt ze de tijd om een koffer door te pluizen die lange tijd onder het bed van haar moeder heeft gelegen. In de koffer treft ze onder andere een artikel aan over de Duitse schrijver Heinrich von Kleist dat van de hand van haar grootvader blijkt te zijn. Dit spoort haar aan om zich in het leven van haar opa te gaan verdiepen. Verassend genoeg blijkt, net als Margot zelf, een voorliefde te hebben voor de literatuur…lees verder >

De vier elementen

• Schrijver: Robert Pollack (Nederland)
  • Robert Pollack De vier elementen RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De Vier Elementen van Robert Pollack, auteur van De Taak, is een meeslepende roman over naziroofkunst, familiegeheimen en grote liefde. De Duitse industrieel Bernhard Wenzel wordt ervan beschuldigd dat zijn bedrijf vier kostbare schilderijen verbergt. Deze schilderijen, De Vier Elementen, zijn tijdens de Kristallnacht door de nazi’s van een joodse familie geroofd. Wenzel ambieert een politieke carrière binnen de rechts-nationalistische partij en kan dit schandaal er niet bij hebben. Aan advocaat Leo Spier de taak hem te helpen…lees verder >

Hier komen wij vandaan

• Schrijfster: Leonieke Baerwaldt (Nederland)
  • Leonieke Baerwaldt Hier komen wij vandaan RecensieSoort boek: Nederlandse roman, debuut
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Recensie van Tim Donker

Een kopje koffie in de ochtend, een (dag)droom, je fiets, een gevoel van onwerkelijkheid, zag ik dat nou goed?, de dag waarop alles klopt, dingen die gebeuren, een wonder in de supermarkt, grootse ellende en als je denkt dat het niet ellendiger kan wordt het toch nog ellendiger, een zeewind waait, je ziet een hele moje vogel, of binnen en muziek horen zo prachtig dat het bijna niet kan bestaan, de kinderen uit school: zitten er niet elke dag wel wat wonderbaarlijke sprankeltjes in de treurige sleur? Leonieke Baerwaldt verenigt het onverenigbare tot iets geloofwaardigs…lees verder >

Kleedkamer in kindertijd

• Schrijver: Patrick Modiano (Frankrijk)
  • Patrick Modiano Kleedkamer in kindertijd RecensieSoort boek: Franse roman uit 1989
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Je zou verwachten dat alle romans van de Franse Nobelprijswinnaar Patrick Modiano wel in het Nederlands zijn vertaald, wellicht op een enkele jeugdzonde na. Toch blijk dit niet het geval gezien het feit dat nu pas de vertaling van de roman Vastiaire de l’enfance uit 1989 verschijnt. Zeker na lezing van het boek is het een raadsel waarom dit niet eerder gebeurd is. Kleedkamer in kindertijd is namelijk een uitstekend voorbeeld van waarom het werk van Modiano zo boeiend en fascinerend is…lees verder >

Mist

• Schrijver: Eric Corton (Nederland)
  • Eric Corton Mist RecensieSoort boek: Nederlandse debuutroman, thriller
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Mist is de eerste roman van acteur, muzikant en tv-presentator Eric Corton. Je kunt dus met een gerust hart zeggen dat hij een multi-talent, zeker gezien het feit dat hij zijn sporen in deze activiteiten wel verdiend heeft. Nu heeft hij zich ook gewaagt aan het schrijven van een roman. Het is een verhaal geworden dat zich beweegt op het grensgebied van de spannende en psychologische roman. Na een hier en daar wat wankel begin weet Corton het verhaal en de roman toch aardig op gang te brengen…lees verder >

Heldinnen

Vrouwen die sportgeschiedenis schreven

• Luca Caioli & Elvira Giménez Heldinnen RecensieSchrijvers: Luca CaioliElvira Giménez
  • Soort boek: sportboek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Tot enkele decennia geleden kwam de vrouwensport qua aandacht vaak te kort ten opzichte van die van mannen. Gelukkig komt hierin in deze tijd snel verandering en krijgen bijzondere sportvrouwen de aandacht en zelfs meer en meer de beloning die ze verdienen. Neemt niet weg dat er ook in het verleden vrouwen waren die uitblonken in de sport en soms ongelofelijke prestaties leverden. Het boek van Luca Caioli en Elvira Giménez staat vol met de verhalen van deze vrouwen…lees verder >

De vele gezichten van Sicilië

• Schrijver: Fik Meijer (Nederland)
  • Fik Meijer De vele gezichten van Sicilië RecensieSoort boek: geschiedenisboek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De Nederlandse oudhistoricus heeft al een groot aantal succesvolle boeken over de klassieke oudheid op zijn naam staan. Nu heeft hij zich vol overgave gestort op de geschiedenis van het eiland Sicilië waarvan hij een regelmatige bezoeker is. Tegenwoordig behorend tot Italië, ken het grootste eiland van de Middellandse Zee een lange en bewogen geschiedenis door de strategische ligging tussen Zuid-Europa en Noord-Afrika.  Duizenden jaren lang wisselt hei eiland van bewoners en machthebbers. De meeste van deze bewoners hebben wel sporen achtergelaten die tot op de dag van vandaag terug te vinden zijn…lees verder >

Al is de misdaad nog zo snel

• Schrijver: Christian Frascella (Italië)
  • Christian Frascella Al is de misdaad nog zo snel RecensieSoort boek: Italiaanse thriller
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Het nieuwe boek van de Italiaanse schrijver Christian Frascella is een echte hardboiled detective.  De grenzen tussen goed en kwaad zijn niet goed te trekken en bijna alle figuren waaronder hoofdpersoon privédetective Contrera hebben scherpe kantjes. Bovendien gaat het eigenlijk slecht met Contrera en zit hij behoorlijk op zwart zaad. Met humor en zonder zich rekenschap te geven van politieke correctheid worden de avonturen van Contrara beschreven die zich hoofdzakelijk afspelen aan de zelfkant van Turijn…lees verder >

Een film met Sophia

• Schrijver: Herman Koch (Nederland)
  • Herman Koch Een film met Sophia RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

In zijn nieuwe roman Een film met Sofia komen de kwaliteiten die het eerdere werk van Herman Koch zo kenmerken weer volop bovendrijven. Een beroemde filmregisseur maakt na jarenlang in het buitenland te hebben gewerkt weer een nieuwe film in Nederland. Voor de hoofdrol kiest hij een onervaren zeventienjarig meisje en dochter van een schrijver die langzamerhand passé is. De regisseur Stanley Forbes is in de ban geraakt van het meisje en de gehele film draait langzaam maar zeker om zijn fascinatie om haar…lees verder >

De wilde eend

Atlas Contact vogelserie deel 21

• Gerard Ouweneel De wilde eend RecensieSchrijver: Gerard Ouweneel (Nederland)
  • Soort boek: vogelboek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De wilde eend is een vogel die zoveel voorkomt dat er over het algemeen weinig aandacht aan besteed wordt, behalve wellicht als we eenden gaan voeren in parken en sloten. Hierdoor gaan we vaak voorbij aan de mooie tekening van zowel het mannetje als de minder opvallende vrouwtjes. In het nieuwe deel in de onvolprezen reeks vogelboeken van uitgeverij Atlas Contact is er nu uitgebreid aandacht voor een van de meest bekende vogels van het land die trouwens op heel veel plekken ter wereld te vinden…lees verder >

Duivelseiland

Een interneringskamp, het eiland Urk en de Eerste Mandy van Dijk Duivelseiland RecensieWereldoorlog

• Schrijfster: Mandy van Dijk (Nederland)
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Urk is de afgelopen jaren nogal eens negatief in het nieuws geweest, door het verzet tegen coronavaccinatie en onrust veroorzaakt door jongeren. Maar Urk heeft ook een geschiedenis als eiland die eindigde in 1939 toen het een dijk kreeg die het verbond met Lemmer. Tijdens de Eerste Wereldoorlog nam het Urk een bijzondere positie in. Op het eiland werd een interneringskamp ingericht waar Belgische, Franse en Engelse legerofficieren werden gevangengehouden. Het waren mannen die in de meeste gevallen al vluchtpogingen vanuit andere kampen hadden ondernomen…lees verder >

De trotse bedelaars

• Schrijver: Albert Cossery (Egypte)
  • Albert Cossery De trotse bedelaars RecensieSoort boek: Egyptische roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

In de afgelopen jaren brengt uitgeverij Jurgen Maas de Nederlandse vertalingen van de Franstalige Egyptische schrijver Albert Cossery uit. De vertalingen van zijn romans zijn meestal al wel eerder verschenen maar inmiddels moeilijk te vinden. Het kleine oeuvre van de schrijver bevat eigenlijk alleen maar pareltjes. En dat geldt ook voor De trotse bedelaars. Gebouwd op ironie en cynisme vertelt ook deze roman het schrijnende verhaal van de verschillen tussen arm en rijk en over falende machthebbers…lees verder >

Is China nog te stoppen?

Hoe een virus de wereldorde verandert

• Henk Schulte Nordholt - Is China nog te stoppen? RecensieSchrijver: Henk Schulte Nordholt (Nederland)
  • Soort boek: boek over China
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Als je meer te weten wilt komen over het huidige China, haar leiders en de kijk op het westen en vice versa dan moet je meestal worstelen met een vuistdik boek. Maar dat het ook mogelijk is om een glasheldere analyse te schrijven in een boek van slechts zo’n 130 pagina’s bewijst de Nederlandse sinoloog, ex bankier en zakenman Henk Schulte Nordholt. Op uitmuntende wijze weet de handelswijze en strategie het huidige China en haar leiders te verklaren vanuit zowel de geschiedenis van het land als de karakterstructuur en het machtsdenken. Uiterst verhelderend, zonder grote woorden lijkt hij tot de kern door te dringen…lees verder >

Mein Helgoland

• Schrijfster: Isabel Bogdan (Duitsland)
  • Isabel Bogdan Mein Helgoland RecensieSoort boek: eilandboek
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

De Duitse schrijfster en vertaalster Isabel Bogdan bezoekt met grote regelmaat Helgoland met name om er ongestoord te kunnen werken. In het reisboek Mein Helgoland staat ze uitgebreid stil bij wat een klein eiland doet voor het schrijverschap. Daarnaast vertelt ze tussen de wat introspectievere delen van het boek over het eiland, de geschiedenis, de natuur, het vogelleven, de toeristen en de eilandbewoners…lees verder >

Het Zijden Huis

• Schrijfster: Kayte Nunn (Australië)
  • Kayte Nunn Het Zijden Huis RecensieSoort boek: Australische historische roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Een roman die ik achter elkaar heb uitgelezen door de heerlijke, vlotte schrijfstijl van Kayte Nunn en de levendige personages. Geweldig ook de historische kant, over de zijdehandel en het maken van patronen en het weven van zijde stoffen. De beide verhaallijnen zijn heel knap met elkaar verweven. Zelfs het spook-gedeelte sprak me erg aan – hoewel ik niet van boeken over geesten en dergelijke hou – het past perfect in het verhaal. Voor mij klopt alles aan dit boek – ik raad het dan ook enorm aan!…lees verder >

Willem die Madoc maakte

• Schrijver: Nico Dros (Nederland)
  • Nico Dros Willem die Madoc maakte RecensieSoort boek: historische roman
  • Boek bestellen bij: boekhandel / bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Alle registers over de Middeleeuwen heeft Drost opengetrokken. De kloosters, kloosterlingen en hun leven, het boerenleven tegenover leven op en kasteel, de Parijse universiteit met haar scholastiek, de leer van de katharen en de kruistocht om hen te vernietigen, de mystieke Hadewijch als echtgenote van Madoc, de middeleeuwse literatuur.de hoofse liefde, oorlog en duels…lees verder >