Boekrecensies januari 2021

Boekrecensies januari 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand januari 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies januari 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies januari 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< december 2020 | overzicht recensies | februari 2021 >

Dochters van een nieuwe tijd

De Nieuwe Tijd deel 1

• Carmen Korn Dochters van een nieuwe tijd RecensieSchrijfster: Carmen Korn (Duitsland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)

Carmen Korn heeft een fijne en boeiende manier van schrijven – je wordt meegezogen in de verhalen van de vier zo verschillende vrouwen en hun familie en vrienden. Je leeft moeiteloos met ze mee en het verhaal zet je aan het denken: dingen zijn en waren niet zo zwart-wit, goed-fout als we vaak denken. Keuzes in iemands persoonlijke leven zeggen vaak andere dingen dan misschien op het eerste gezicht wordt gedacht. Hierdoor wordt alles heel menselijk en kun je er met zachte ogen naar kijken…lees verder >

De hoeken van het hart

• Schrijfster: Françoise Sagan (Frankrijk)
  • Françoise Sagan De hoeken van het hart RecensieSoort boek: Franse roman
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Na een zwaar auto-ongeluk, waarvan niemand had gedacht dat hij het zou overleven, laat staan helemaal zou herstellen, moet Ludovic Cresson weer zien te wennen aan het leven thuis. De drie jaar durende tocht langs ziekenhuizen, revalidatiecentra en psychiatrische klinieken was zwaar voor hem, maar niet voor zijn vrouw Marie-Laure, die de rol van rijke weduwe maar al te graag speelde…lees verder >

De zwarte specht

• Schrijver: Koos Dijksterhuis (Nederland)
  • Koos Dijksterhuis De zwarte specht RecensieSoort boek: vogelboek
  • Uitgave: Gebonden Boek Ebook
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De toch al zeer boeiende en unieke reeks vogelboeken van Uitgeverij Atlas Contact, is verrijkt met een nieuwe parel. Koos Dijksterhuis verschaft de lezer op enthousiaste wijze inzicht in het leven van één van de meest fascinerende bosvogels van ons land, de zwarte specht…lees verder >

Het aanzien van 2020

Twaalf maanden wereldnieuws in beeld

• Het aanzien van 2020 Fotoboek RecensieSchrijver: Han van Bree (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, journalistiek boek
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Recensie boek: Dat 2020 een uniek, zeer bijzonder en gedenkwaardig jaar was blijkt eens te meer uit het zoals altijd hoogwaardige fotoboek Het aanzien van 2020. Als we het boek over een jaar of tien twintig weer eens openslaan, kunnen we waarschijnlijk nauwelijks meer geloven wat voor een jaar het is geweest. Maar de uitstekende beknopte teksten en de foto’s leveren het bewijs…lees verder >

Stille sport

• Schrijver: Mart Smeets (Nederland)
  • Mart Smeets Stille sport RecensieSoort boek: sportverhalen
  • Uitgave: Paperback / Eookk

Uiteraard kiest Mart Smeets de sport als rode draad in zijn verhalen. Maar juist door zich hierop te focussen en de actualiteit van het waanzinnige jaar 2020 hierin te verweven weet hij de verwarring, toenemende angst, boosheid en toch ook veerkracht op een aansprekende wijze te verwoorden. Stille sport is mede daardoor één van de beste boeken die Mart Smeets in zijn rijke en veelomvattende oeuvre, heeft geschreven…lees verder >

Langs het pad naar de tempel

Cornelis Vreeswijk roman

• Hans van den Pol Langs het pad naar de tempel Cornelis Vreeswijk romanSchrijver: Hans van den Pol (Nederland)
  • Soort boek: biografische novelle
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Een ooit beroemde zanger die nu aan lagerwal is, gaat op de laatste dag van het jaar naar een oude vlam die hem lang geleden zijn huwelijk kostte. Zij heeft hem uitgenodigd om oudejaarsavond bij haar in de Zweedse hoofdstad te vieren. Ze kijken televisie, naar een avondvullend concert, live vanuit Stockholm. Als zijn vroegere liefde in slaap valt, besluit de zanger te vertrekken…lees verder >

Het museum van verbroken beloftes

• Schrijfster: Elizabeth Buchan (Engeland)
  • Elizabeth Buchan Het museum van verbroken beloftes RecensieSoort boek: Engelse roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook

Laure, hoofdpersonage van deze roman van Elizabeth Buchan houdt een speech tijdens een fondsenwervingsavond  in Parijs voor haar museum. Blz. 299. Wanneer de vraag komt naar het waarom van dit museum zegt zij o.a. “Wie van u heeft niet meegemaakt dat een belofte verbroken werd? Door uzelf of door een ander. De gevolgen kunnen grappig, tragisch, van voorbij gaande aard of levenslang zijn. Tevens bestaat de mogelijkheid dat een belofte die u als verbroken beschouwt dat in feite niet is.” Kortom, dit museum geeft de mogelijkheid tot reflectie, een andere werkelijkheid rondom de gebeurtenis krijgt de kans om boven te komen drijven…lees verder >

De vluchteling uit Damascus

Een historische novelle

• Kay Tengeler De vluchteling uit Damascus RecensieSchrijver: Kay Tengeler (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, novelle

De lezer komt het verhaal binnen in de zomer van het jaar 750 in de plaats Kufa aan de Euphraat, ten zuiden van Damascus en hij verlaat het boek in 755 aan de haven van Sebta aan de Straat van Gibraltar. Op weg naar Andalusië. De hoofdpersoon is prins Abdel, die beschouwd wordt als de stichter van het Emiraat van Cordoba, dat tot 1031 lag in het grootste deel van Spanje, Portugal en Noord-Afrika.  Zijn familie is uitgemoord door de Abbasiden na de val van het Umayyaadse Rijk. Hij en een vriend moesten vluchten door Afrika…lees verder >

Wat zou Justyce doen?

• Schrijfster: Nic Stone (Verenigde Staten)
  • Nic Stone Wat zou Justyce Doen RecensieSoort boek: young adult boek (15+ jaar)
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Wat zou Justyce doen is een scherp, toegankelijk, schrijnend en prachtig verhaal. Een verhaal dat vertelt moest worden, maar vooral, een verhaal dat gelezen moet worden. Omdat het op een toegankelijke manier inzicht geeft in discriminatie. Het laat ook zien hoe belangrijk vriendschap kan zijn en dat het van levensbelang is dat je mensen om je heen hebt die het goede in je zien. Nic Stone heeft wat mij betreft een meesterwerk geschreven. Een boek dat je altijd bij blijft…lees verder >

Aarzelsnede

• Schrijfster: Berber Kapitein (Nederland)
  • Berber Kapitein Aarzelsnede RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Deze roman heb ik vooral gelezen als een gedetailleerd verslag van een uitgebreide supervisie of intervisie van Rinske, de belangrijkste behandelaar van Sara. Ja, Kapitein neemt de lezer ook nog mee door het privé leven van deze jonge arts. We zien haar vooral worstelen met de liefde. Een knipperlicht relatie met een getrouwde man. In tegenstelling tot haar krachtig en doelgericht handelen en optreden als arts, lost zij op in deze relatie en laat zij zich drijven op de nukken van haar vriend…lees verder >

Stille duisternis

• Schrijfster: Fenneke Zwaaneveld (Nederland)
  • Fenneke Zwaaneveld Stille duisternis RecensieSoort boek: YA-boek, jeugdroman (13+ jaar)
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Vera houdt van de bloemen in de bloementuin. Ze laat ze tot leven komen op haar schilderdoek. Ze zou graag naar de kunstacademie gaan, maar is te verlegen om haar werk te laten zien. Dan is er plotseling een akelig, zwart wolkendek dat de wereld in grauwheid omhult. De mensen om haar heen gedragen zich vreemd. Haar dominante vader is nog dominanter dan anders, haar gehoorzame moeder lijkt meer en meer een schim te worden. De problemen lijken zich op te stapelen. Waar komt die duisternis toch vandaan? En hoe kan het weer licht worden?…lees verder >

Strandroof

Een tragisch godsgeschenk voor West-Vlieland

• Anne Doedens en Jan Houter Strandroof RecensieSchrijvers: Anne Doedens, Jan Houter (Nederland)
  • Uitgave: Paperback

De auteurs deden in 2019 een onderzoek naar de geschiedenis van het verdronken dorp West-Vlieland en liepen toevallig tegen een document aan uit 1703 dat over een strandroof ging op Vlieland. Uit nader onderzoek bleek dat het ging over tientallen verhoren van West-Vlielanders die bij een “ernstige strandroof met internationale aspecten” betrokken waren. De documenten gaven ruim inzicht in het denken en handelen van de dorpelingen. Daarom besloten ze deze stukken tot de kern van hun verhaal te maken dat ze aanvankelijk wilden naken over een dorpsgemeenschap op Vlieland…lees verder >

Het gesprek

• Schrijver: Jeroen van Rooij (Nederland)
  • Soort boek: gedichten, poëzie
  • Uitgave: Paperback
  • Recensie van Tim Donker

Dierengebeden en buitengebieden

• Schrijver: Jeroen van Rooij (Nederland)
  • Soort boek: gedichten, poëzie
  • Recensie van Tim Donker

Jeroen van Rooij Het gesprek Recensie

Jeroen van Rooij Dierengebeden en buitengebieden Recensie

Zomaar een dag in een wereld die nog niet nog gekker geworden was: ik breng mijn kinderen naar school want dat had Maffe Mark toen nog niet verboden. Begin december. Mijn zoon bij mij achterop. Want dat wisselen ze af. Op zijn gymdagen zit mijn zoon achterop. De andere dagen mijn dochter. Het is maandag, een gymdag, mijn zoon zit er. Ik open mijn mond en als steeds weet ik niet wat eruit zal komen als ik zeg: “Er was een gast. Een onderwatergast die de zee beheerste…lees verder >

Berlijn

Muzikale revolutie

• Leo Blokhuis Berlijn Muzikale Revolutie RecensieSchrijver: Leo Blokhuis (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Blokhuis slaagt er overtuigt in om de boeiende muziekgeschiedenis van de stad waar het experiment eerder regel dan uitzondering is geweest op een aanstekelijke en helder wijze voor de Nederlandse muziekliefhebber en bezoeker van Berlijn te ontginnen en beschrijven. Natuurlijk is er veel aandacht voor David Bowie maar Blokhuis exploreert ook de andere muziek die de Duitse hoofdstad rijk is geweest, een geschiedenis waar voor de gemiddelde muziekloefhebber nog veel verrassends te ontdekken valt…lees verder >

Het Ministerie van Oplossingen en de Zilverjongen

Het Ministerie van Oplossingen deel 4

• Sanne Rooseboom Het ministerie van Oplossingen en de Zilverjongen RecensieSchrijfster: Sanne Rooseboom (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek (10+ jaar)

Het eeuwenoude Ministerie van Oplossingen helpt in het geheim mensen die het moeilijk hebben. Ralf is zo iemand. Zijn ouders hebben constant ruzie, hij wil graag vaker naar zijn vader, maar dat vindt zijn moeder niet goed, op school gaat het slecht en hij is steeds zo boos dat zijn vrienden hem links laten liggen. Nina vindt het maar wat moeilijk om hem te helpen…lees verder >

Familie liegt nooit

• Schrijfster: Karen M. McManus (Verenigde Staten)
  • Karen M. McManus Familie liegt nooit RecensieSoort boek: Amerikaanse thriller, YA-thriller

Ontrafel de bizarre familiegeschiedenis van het gefortuneerde gezin Story. Onverwachte en verwachte plotwendingen, geheimzinnigheid en een scheut niet-kleffe romantiek…lees verder >

Toevluchtsoord

• Schrijver: Jérôme Loubry (Frankrijk)
  • Jérôme Loubry Toevluchtsoord RecensieSoort boek: Franse thriller, eilandthriller
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prix Cognac de Meilleur Roman Francophone
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Sommige boeken kun je niet weg leggen, omdat je móet weten hoe het zit. Je wilt de personages begrijpen. Dat is bij Toevluchtsoord ook het geval. Op het puntje van je stoel, zul je waarschijnlijk de bladzijdes omslaan. Af en toe met enige voorzichtigheid, omdat het verhaal soms zulke onverwachte wendingen neemt, dat het verhaal behoorlijk weet te choqueren…lees verder >

001Boek-BestellenViktor

• Schrijfster: Judith Fanto (Nederland)
  • Judith Fanto Viktor RecensieSoort boek: historische roman, debuutroman

Het boek gaat over de rechtenstudente Geertje van den Berg, die haar verhaal vertelt in de ik-vorm midden in de jaren negentig. Maar centraal staat het leven van Viktor Rosenbaum, haar achteroom. Zijn verhaal wordt in de hij-vorm verteld, waardoor wat afstand wordt genomen van zijn leven. Eposodes uit hun beide levens komen steeds in wisselende hoofdstukken aan de orde. Beide verhaallijnen lopen naar elkaar toe, omdat Geertje op zoek gaat naar haar Joodse identiteit en daardoor gefascineerd wordt door het verborgen leven van Viktor. Volgens de familieverhalen wilde hij niet deugen, was hij een rokkenjager en maakte zijn studies niet af…lees verder >

Moeder, dochter, minnares

Een ode aan leven, liefde en lust

• Heleen van Royen Moeder dochter minnares RecensieSchrijfster: Heleen van Royen (Nederland)
  • Soort boek: columns, verhalen
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Moeder, Dochter, Minnares is het aangename resultaat van 20 jaar schrijverschap. Heleen weet je menig glimlach te ontlokken, maar ook zo hier en daar een traan te laten vloeien. Open, eerlijk, geen blad voor de mond. Heel fijn! In zes delen belicht Heleen van Royen kanten van haar leven. Als schrijver, dochter, moeder, minnares, vrouw en vriendin. Rollen die voor velen herkenbaar zullen zijn…lees verder >