Boekrecensies januari 2021

Boekrecensies januari 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand januari 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies januari 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies januari 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< december 2020 | overzicht recensies | februari 2021 >

Wat zou Justyce doen?

• Schrijfster: Nic Stone (Verenigde Staten)
  • Nic Stone Wat zou Justyce Doen RecensieSoort boek: young adult boek (15+ jaar)
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Wat zou Justyce doen is een scherp, toegankelijk, schrijnend en prachtig verhaal. Een verhaal dat vertelt moest worden, maar vooral, een verhaal dat gelezen moet worden. Omdat het op een toegankelijke manier inzicht geeft in discriminatie. Het laat ook zien hoe belangrijk vriendschap kan zijn en dat het van levensbelang is dat je mensen om je heen hebt die het goede in je zien. Nic Stone heeft wat mij betreft een meesterwerk geschreven. Een boek dat je altijd bij blijft…lees verder >

Aarzelsnede

• Schrijfster: Berber Kapitein (Nederland)
  • Berber Kapitein Aarzelsnede RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Deze roman heb ik vooral gelezen als een gedetailleerd verslag van een uitgebreide supervisie of intervisie van Rinske, de belangrijkste behandelaar van Sara. Ja, Kapitein neemt de lezer ook nog mee door het privé leven van deze jonge arts. We zien haar vooral worstelen met de liefde. Een knipperlicht relatie met een getrouwde man. In tegenstelling tot haar krachtig en doelgericht handelen en optreden als arts, lost zij op in deze relatie en laat zij zich drijven op de nukken van haar vriend…lees verder >

Strandroof

Een tragisch godsgeschenk voor West-Vlieland

• Anne Doedens en Jan Houter Strandroof RecensieSchrijvers: Anne Doedens, Jan Houter (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Uitgave: Paperback

De auteurs deden in 2019 een onderzoek naar de geschiedenis van het verdronken dorp West-Vlieland en liepen toevallig tegen een document aan uit 1703 dat over een strandroof ging op Vlieland. Uit nader onderzoek bleek dat het ging over tientallen verhoren van West-Vlielanders die bij een “ernstige strandroof met internationale aspecten” betrokken waren. De documenten gaven ruim inzicht in het denken en handelen van de dorpelingen. Daarom besloten ze deze stukken tot de kern van hun verhaal te maken dat ze aanvankelijk wilden naken over een dorpsgemeenschap op Vlieland…lees verder >

Het gesprek

• Schrijver: Jeroen van Rooij (Nederland)
  • Soort boek: gedichten, poëzie
  • Uitgave: Paperback
  • Recensie van Tim Donker

Dierengebeden en buitengebieden

• Schrijver: Jeroen van Rooij (Nederland)
  • Soort boek: gedichten, poëzie
  • Recensie van Tim Donker

Jeroen van Rooij Het gesprek Recensie

Jeroen van Rooij Dierengebeden en buitengebieden Recensie

Zomaar een dag in een wereld die nog niet nog gekker geworden was: ik breng mijn kinderen naar school want dat had Maffe Mark toen nog niet verboden. Begin december. Mijn zoon bij mij achterop. Want dat wisselen ze af. Op zijn gymdagen zit mijn zoon achterop. De andere dagen mijn dochter. Het is maandag, een gymdag, mijn zoon zit er. Ik open mijn mond en als steeds weet ik niet wat eruit zal komen als ik zeg: “Er was een gast. Een onderwatergast die de zee beheerste…lees verder >

Berlijn

Muzikale revolutie

• Leo Blokhuis Berlijn Muzikale Revolutie RecensieSchrijver: Leo Blokhuis (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Blokhuis slaagt er overtuigt in om de boeiende muziekgeschiedenis van de stad waar het experiment eerder regel dan uitzondering is geweest op een aanstekelijke en helder wijze voor de Nederlandse muziekliefhebber en bezoeker van Berlijn te ontginnen en beschrijven. Natuurlijk is er veel aandacht voor David Bowie maar Blokhuis exploreert ook de andere muziek die de Duitse hoofdstad rijk is geweest, een geschiedenis waar voor de gemiddelde muziekloefhebber nog veel verrassends te ontdekken valt…lees verder >

Het Ministerie van Oplossingen en de Zilverjongen

Het Ministerie van Oplossingen deel 4

• Sanne Rooseboom Het ministerie van Oplossingen en de Zilverjongen RecensieSchrijfster: Sanne Rooseboom (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek (10+ jaar)

Het eeuwenoude Ministerie van Oplossingen helpt in het geheim mensen die het moeilijk hebben. Ralf is zo iemand. Zijn ouders hebben constant ruzie, hij wil graag vaker naar zijn vader, maar dat vindt zijn moeder niet goed, op school gaat het slecht en hij is steeds zo boos dat zijn vrienden hem links laten liggen. Nina vindt het maar wat moeilijk om hem te helpen…lees verder >

Familie liegt nooit

• Schrijfster: Karen M. McManus (Verenigde Staten)
  • Karen M. McManus Familie liegt nooit RecensieSoort boek: Amerikaanse thriller, YA-thriller

Ontrafel de bizarre familiegeschiedenis van het gefortuneerde gezin Story. Onverwachte en verwachte plotwendingen, geheimzinnigheid en een scheut niet-kleffe romantiek…lees verder >

Toevluchtsoord

• Schrijver: Jérôme Loubry (Frankrijk)
  • Jérôme Loubry Toevluchtsoord RecensieSoort boek: Franse thriller, eilandthriller
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prix Cognac de Meilleur Roman Francophone
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Sommige boeken kun je niet weg leggen, omdat je móet weten hoe het zit. Je wilt de personages begrijpen. Dat is bij Toevluchtsoord ook het geval. Op het puntje van je stoel, zul je waarschijnlijk de bladzijdes omslaan. Af en toe met enige voorzichtigheid, omdat het verhaal soms zulke onverwachte wendingen neemt, dat het verhaal behoorlijk weet te choqueren…lees verder >

001Boek-BestellenViktor

• Schrijfster: Judith Fanto (Nederland)
  • Judith Fanto Viktor RecensieSoort boek: historische roman, debuutroman

Het boek gaat over de rechtenstudente Geertje van den Berg, die haar verhaal vertelt in de ik-vorm midden in de jaren negentig. Maar centraal staat het leven van Viktor Rosenbaum, haar achteroom. Zijn verhaal wordt in de hij-vorm verteld, waardoor wat afstand wordt genomen van zijn leven. Eposodes uit hun beide levens komen steeds in wisselende hoofdstukken aan de orde. Beide verhaallijnen lopen naar elkaar toe, omdat Geertje op zoek gaat naar haar Joodse identiteit en daardoor gefascineerd wordt door het verborgen leven van Viktor. Volgens de familieverhalen wilde hij niet deugen, was hij een rokkenjager en maakte zijn studies niet af…lees verder >

Moeder, dochter, minnares

Een ode aan leven, liefde en lust

• Heleen van Royen Moeder dochter minnares RecensieSchrijfster: Heleen van Royen (Nederland)
  • Soort boek: columns, verhalen
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Moeder, Dochter, Minnares is het aangename resultaat van 20 jaar schrijverschap. Heleen weet je menig glimlach te ontlokken, maar ook zo hier en daar een traan te laten vloeien. Open, eerlijk, geen blad voor de mond. Heel fijn! In zes delen belicht Heleen van Royen kanten van haar leven. Als schrijver, dochter, moeder, minnares, vrouw en vriendin. Rollen die voor velen herkenbaar zullen zijn…lees verder >