Boekrecensies februari 2021

Boekrecensies februari 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand februari 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies februari 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies februari 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< januari 2021 | overzicht recensies | maart 2021 >

Coronakronieken

• Schrijver: Daan Heerma van Voss (Nederland)
  • Daan Heerma van Voss Coronakronieken RecensieSoort boek: non-fictie, verhalen
  • Uitgave: Paperback

Heerma Van Voss schreef deze kronieken om vat te krijgen op het begin van de onvoorspelbare coronatijd waarin Nederland, maar hij volgt de gebeurtenissen rondom Corona wereldwijd, bijna machteloos in verzeild is geraakt. Een boek om aan latere generaties uit te kunnen leggen wat er gebeurde en hoe er door politici en gezondheidszorg op gereageerd werd…lees verder >

Noord

• Schrijver: Jesse Goossens (Nederland)
  • Marieke ten Berge & Jesse Goossens Noord RecensieTekeningen: Marieke ten Berge (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek, prentenboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Ontmoet de meest bijzondere dieren van het hoge Noorden Marieke ten Berge is gefascineerd door het Noorden. In de kou lijkt haar bloed te bruisen. De prachtigste tekeningen komen voort uit de wandelingen die zij door die ijzige streken maakt. De dieren die ze op haar tochten zag, inspireerden haar tot de linosneden die dit schitterende platenboek rijk is. Jesse Goossens laat de dieren vertellen wie zij zijn…lees verder >

Bestaat er een raarder leven dan het mijne?

Jef Last 1898-1972

• Rudi Wester Jef Last biografie RecensieSchrijfster: Rudi Wester (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Uitgave: Gebonden Boek

Het leven van Jef Last was zo rijk dat zelfs de vuistdikke biografie die Rudi Wester over hem schreef bijna nog te weinig ruimte biedt voor alle verhalen. Toch is biografie Rudi Wester er uitstekend in geslaagd om het schelmenleven van één van de meest actieve Nederlandse politieke activisten en zeer productieve schrijver op zeer overtuigende wijze te boek te stellen…lees verder >

De ijzige verloofde

De spiegelpassante 1

• Christelle Dabos De ijzige verloofde Recensie De spiegelpassante 1Schrijfster: Christelle Dabos (Frankrijk)
  • Soort boek: fantasyroman (15+)

Als De Spiegelpassante 1 íets is, is het wel onvoorspelbaar en origineel. De onnavolgbaarheid maakt dat je je steeds meer verbonden gaat voelen met Ophelia. Net als zij, heb je al lezend geen flauw benul wie je wel en niet kunt vertrouwen. Dat maakt dat de wereld van de Arken enorm gaat leven. Het is bijna alsof je er middenin staat. Het wat trage begin wordt ruimschoots goed gemaakt door de onvoorspelbaarheid en originaliteit. Dabos is een klasse apart, niet zomaar ergens mee te vergelijken…lees verder >

De zeven levens van Oscar Benton

71 jaar blues en 1 evergreen

• Peter Bruyn De zeven levens van Oscar Benton Biografie recensieSchrijver: Peter Bruyn (Nederland)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Peter Bruyn is erin geslaagd om een boeiende biografie te schrijven over een van de meest aansprekende Nederlandse blueszangers. Een goed geschreven boek dat leest als een schelmenroman en boeiend genoeg is om zelfs mensen die niets met de blues hebben, kan aanspreken…lees verder >

Het Perenlied

• Schrijver: Joost Oomen (Nederland)
  • Joost Oomen Het Perenlied RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie van Tim Donker

Oomen is weg uit de magmakamer, hier is die debuutroman. Is dit de eruptie?, is het lava?, is het stollingsgesteente? Weetikveel, ik wil af van die zotte magmakamer-analogie. Een boek. Tweehonderdrieënvijftig pagina’s. Op de voorkant staat dat het een roman is, maar daar kun je nog over in diskussie. Het lijkt in ieder geval een pak minder narratief te zijn dan romans doorgaans zijn. Wat het gemeen heeft met poëzie is dat het stilistiek laat voorgaan op verhalenvertellerij. Een duidelijke plot lijkt minder belangrijk dan gevoelens- en beeldenoverdracht…lees verder >

Uitgemolken

Een nieuwe plattelandsidylle

• Irene van der Aart Uitgemolken RecensieSchrijfster: Irene van der Aart (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgave: Paperback / Ebook / Luisterboek

Invoelend en met humor laat Irene van de Aart zien wat het betekent om te stoppen met een melkveebedrijf dat al generaties in de familie van Boer zit. Zij neemt de lezer mee langs allerlei hedendaagse items rondom de natuur en het samengaan met het boerenleven. Het gaat over milieumaatregelen, dierenwelzijn, het klimaat. En over voedsel. Is dat eigenlijk niet veel te goedkoop? Kortom, zij spaart de consument niet en zeker de grote supermarktketens niet die zoals ieder weldenkend mens weet, een belangrijke rol spelen in dit hele verhaal. Kortom een super noodzakelijk boek…lees verder >

Zalm

Een biografie

• Lars Kvamme Zalm RecensieSchrijver: Lars Kvamme (Noorwegen)
  • Soort boek: natuurboek, non-fictie

Al met al is Lars Kvamma er uitstekend in geslaagd om een verhelderend boek te schrijven over de zalm. Hij heeft zowel oog voor de het leven van de vis, de geschiedenis van de vangst als voor alle consequenties die de industrialisatie van de viskweek heeft.  Kortom een boeiend en uitstekend geschreven boek dat een groot lezerspubliek verdient…lees verder >

Tabak

• Schrijver: Jonathan Robijn (België)
  • Jonathan Robijn Tabak RecensieSoort boek: Vlaamse roman
  • Uitgave: Paperback

Robijn schrijft met deze roman een ode aan de verstokte rokers, maar ook aan lekker eten en drinken en aan genieten en aan een mooi land Armenië. Maar ook over een generatie die op het punt van verdwijnen staat. Uit te tijd begint te vallen, over mijmeren van ”de goede oude tijd” en over zaken die geen keer nemen. Een herkenbaar verhaal…lees verder >

Het Churchillcomplex

Opkomst en ondergang van de Anglo-Amerikaanse orde

• Ian Buruma Het Churchillcomplex RecensieSchrijver: Ian Buruma (Nederland)
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

In een  uitmuntende stijl weet Ian Buruma op zijn welbekende wijze de ondergang Verenigd Koninkrijk als wereldmacht aan de hand van de relaties tussen de presidenten van Amerika en Groot-Brittannie tot op het bot te fileren. Een fascinerend, verhelderend en spannend leesavontuur!…lees verder >

Steden van Pandora

Drie vertellingen

• Paul Gellings Steden van Pandora RecensieSchrijver: Paul Gellings (Nederland)
  • Soort boek: novellen, verhalen
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Er zijn zo van die schrijvers die zich een klein beetje ophouden in de luwte van de literaire storm maar toch gestaag doorbouwen aan een oeuvre van hoog niveau. Paul Gellings is hiervan een uitstekend voorbeeld. Weliswaar ooit uitgegeven door De Geus is hij inmiddels jarenlang trouw aan de Groningens uitgeverij Passage. Met zijn nieuw bundel waarin drie langere verhalen een plek hebben gekregen bewijst eens te meer dat hij een schrijver is die meer dan voldoende kwaliteit heeft om door een groot lezerspubliek gelezen te worden…lees verder >

Het smartlappenkwartier

• Schrijver: Philip Snijder (Nederland)
  • Philip Snijder Het smartlappenkwartier RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Een beetje in de luwte bouwt Philip Snijder gestaag aan zijn romans gebaseerd op zijn eigen afkomst en leven. In Het smartlappenkwartier staat de relatie met de moeder centraal, een moeder die zichzelf van het juk van het familiebestaan probeert te bevrijden. Na haar plotselinge verdwijning haar zestienjarige zoon naar haar op zoek. Het smartlappenkwartier is een nieuw deel in het lezenswaardige en overtuigende autobiografische serie boeken over Bickersieland in Amsterdam…lees verder >

De vrouw en de weduwe

• Schrijver: Christian White (Australië)
  • Christian White De vrouw en de weduwe RecensieSoort boek: Australische thriller
  • Uitgave: Paperback / Ebook

Origineel zijn in plotwendingen bij een thriller kan een uitdaging zijn. Wat mij betreft is Christian White daar prima in geslaagd. Dankzij zijn prettige schrijfstijl met goede afwisseling tussen dialoog en beschrijving, voelt De Vrouw en de Weduwe als een toegankelijk warm bad. De personages blijven helaas wat oppervlakkig, maar de plottwist maakt weer een hoop goed…lees verder >

De kliniek

• Schrijver: Ahmed Bouanani (Marokko)
  • Ahmed Bouanani De kliniek RecensieSoort boek: Marokkaanse roman
  • Uitgave: Gebonden Boek

Ahmed Bouanani neemt de lezer mee naar de meest duistere randen van het menselijk bestaan. Daar waar een eigen mening, een eigen initiatief, een eigen idee direct onderdrukt wordt door het systeem, het regime. Dat bepaalt de regels, en degene die om welke reden dan ook niet meekunnen of wellicht zelfs niet mee willen lopen, of struikelt over de uitgezette lijnen  zal terzijde worden geschoven, de mond gesnoerd, of zelfs gedrogeerd als dat het beste werkt. Zeer indrukwekkend…lees verder >

De hofdame

Mijn bijzondere leven in de schaduw van de Britse kroon

• Anne Glenconner De hofdame RecensieSchrijfster: Anne Glenconner (Engeland)
  • Soort boek: autobiografie, memoires
  • Uitgave: Paperback / Ebook

Anne Glenconner, die door diverse actrices uit The Crown werd geraadpleegd voor hun rol, vertelt in de proloog van het boek, dat ze zich eigenlijk nooit zo realiseerde hoe bijzonder haar leven eigenlijk was. Ze had geleerd niet veel stil te staan bij het verleden, maar vooruit te kijken. Pas toen ze er met deze actrices en de schrijvers van de serie over ging praten, kwamen er veel verhalen naar boven. Zoveel verhalen, dat ze besloot om zelf een boek te schrijven…lees verder >

Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Voor liefhebbers van subtiliteit en geraffineerde plots, zal dit boek van Schwab een genoegen zijn om te lezen. Het is niet dat er niks gebeurd, integendeel. Maar het is geen queeste die er dik bovenop ligt. Geen taak die duidelijk volbracht moet worden. Het onzichtbare leven van Addie la Rue speelt zich af op de laag er onder. Ik zou bijna willen zeggen, tussen de regels door. Het is een kat-en-muisspel van hoog niveau. Er zit wat mij betreft geen woord te veel bij…lees verder >

De stof in haar handen

• Schrijfster: Bianca Pitzorno (Italië)
  • Bianca Pitzorno De stof in haar handen RecensieSoort boek: Italiaanse roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook

Ik heb genoten van dit boek – het is prachtig en invoelend geschreven en heb het achter elkaar uitgelezen. Emancipatie in het dagelijks leven is als thema prachtig verweven door het verhaal van de ik-persoon en van de andere vrouwen die een rol in het boek spelen. Het is ook bijzonder dat dit verhaal over emancipatie door een naaister wordt verteld. En het is beslist knap hoe de schrijfster behoorlijk wat verschillende verhaallijnen tot een vloeiend geheel weet te verweven…lees verder >

Mijn lieve gunsteling

• Auteur: Marieke Lucas Rijneveld (Nederland)
  • Marieke Lucas Rijneveld Mijn lieve gunsteling RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook

God, wat een aangrijpende roman heeft Marieke Lukas Rijneveld geschreven. Als lezer had ik de fantasie dat zij deze roman bijna in één ademtocht schreef. Alleen tussen de hoofdstukken krijg je als lezer de ruimte om even naar adem te happen. Achter elkaar door, ja, wel met komma’s en met punten, maar zonder alinea’s, wordt je meesleept door deze roman. Terwijl je eigenlijk al wel weet waar dit verhaal op uitdraait dus dit boek graag een slinger wilt geven, in de hoek wilt gooien en nooit meer zult oppakken, niet hoeft te weten…lees verder >