Charlie Gilmour – Vlieglessen

Charlie Gilmour Vlieglessen recensie en informatie over de inhoud dit boek met autobiografische verhalen. Op 5 maart 2021 verschijnt bij Uitgeverij Ambo | Anthos de Nederlandse vertaling van het boek Featherhood n van de Engelse schrijver Charlie Gilmour.

Charlie Gilmour Vlieglessen recensie en informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Vlieglessen. Het boek is geschreven door Charlie Gilmour. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het boek met autobiografische vogelverhalen van de Engelse schrijver Charlie Gilmour.

Liefdevol, humoristisch, ontroerend

Vlieglessen, een ernstig indrukwekkende autobiografie. Liefdevol, humoristisch, ontroerend. Dit zijn de eerste woorden die mij te binnen schieten bij het schrijven van deze recensie. Ergens in Zuidoost Londen valt een ekster uit zijn nest en deze ekster komt via via terecht bij Charlie Gilmour en zijn vriendin Yana. Hij hoeft die ekster niet zo nodig. Deze vogel herinnert hem aan een pijnlijke geschiedenis. Hoe zijn moeder en hij als twee jarige peuter ooit uit hun nest vielen.

Hoe hij eigenlijk vanaf dat moment een zoektocht start naar zijn vader. Die heeft ooit in een nacht de kuierlatten genomen en zijn moeder en hem ontredderd achtergelaten. Heatcote, zijn biologische vader, een beroemd dichter en toneelschrijver liet zich nauwelijks iets gelegen liggen aan die twee en met veel vallen en opstaan lukt het hen te overleven. Ja, er komt een nieuw gezin waarin zij beiden liefdevol worden opgenomen, maar Pa is niet zijn echte vader en Charlie gaat zich als een ettertje gedragen.

Nu gaat Yana voor een week naar Berlijn voor haar werk en wordt Charlie alleen gelaten met het eksterbeest. Ja, zijn vader had zich ooit ontfermd over een verzwakte kauw, daar kan zijn moeder hem veel over vertellen, en zijn vader heeft daar een lang gedicht over geschreven.

Hoe kon hij toch ooit met zoveel geduld een kauw grootbrengen en verzorgen en  als het ware zijn eigen zoon bij het groot vuil zetten en nooit meer naar omkijken?

Aldoende ontwikkelt Charlie een band met Benzene. Ja zo heet de ekster omdat hij gevonden is in een godverlaten vuile plek vol met geparkeerde auto’s in een olieachtige plas. Hij leert van Benzene, die na elke mislukte manoeuvre om iets gedaan te krijgen steeds weer fis en fruitig opnieuw begint, tot het hem lukt. Charlie denkt terug aan zijn eigen pogingen contact met z’n vader te krijgen en hoe hij keer op keer, net als een vogel steeds met zijn kop tegen een raam vliegt. De vogel leert daarvan, maar hem is dat eigenlijk nooit gelukt.

Charlie Gilmour Vlieglessen Recensie

Zo ontrolt zich een prachtige band tussen vogel en mens, en neemt Gilmour de lezer mee door zijn eigen verleden. Zijn recalcitrante gedrag, zijn ervaringen in de gevangenis, zijn gekte toen hij eruit kwam, zijn onderdompelen in drugs en dergelijke, zichzelf verwaarlozend, driftig, een opvliegerig baasje, nergens willen deugen. En nu, samenwonend met Yana, die graag een kind wil. Intussen wordt de band tussen Benzene en Charlie steviger. Hoe is het mogelijk dat hij zoveel geduld heeft met de vogel? Had zijn vader dat ook met zijn kauw?  Ontroerende taferelen komen langs. Hoe Benzene door de familie wordt opgenomen. Hoe Yana en Charlie regelmatig naar de familieboerderij gaan met de vogel, zodat hij leert hoe het leven buiten is. Misschien moeten zij hem daar achterlaten, de vrijheid geven. En hoe ontroerend en vooral ook hilarisch is het wanneer Benzene een vrouwtje blijkt te zijn, terwijl het idee was dat het een mannetje was. Benzene gaat stokjes verzamelen en op de ijskast een nest bouwen. En zij wil alleen maar nestmateriaal aannemen van de mannen om haar heen.

Ontroerend, vol humor, een onvergetelijk verhaal van een zoektocht van een zoon naar een vader

Zo helpt deze vogel Charlie zijn grootse angst, namelijk dat hij net zo’n eikel als zijn vader wordt beetje bij beetje te overwinnen. Kan hij beetje bij beetje het idee aan om zelf vader te worden en wellicht met zijn eigen vader in het reine komen en misschien zelfs omarmen.

Vlieglessen, een ontroerend boek, vol humor en relativeringsvermogen, een onvergetelijk verhaal over een zoon en zijn eindeloze zoektocht naar zijn vader. Hoe hij, Charlie na de dood van zijn vader in zijn papierwinkel en in zijn geschiedenis duikt en erachter komt hoe de vork aan de steel zit en hoe dat ruimte geeft om opnieuw te kijken naar zijn eigen leven. En dat allemaal in gang gezet door die ene uit het nest gevallen ekster. Prachtig en gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Mieke Koster

Vlieglessen

• Schrijver: Charlie Gilmour (Engeland)
  • Soort boek: memoires, vogelboek
  • Origineel: Featherhood (2020)
  • Nederlandse vertaling: Jan de Nijs
  • Verschijnt: 5 maart 2021
  • Omvang: 304 pagina’s

Flaptekst van het boek van Charlie Gilmour

Vlieglessen van Charlie Gilmour is een onvergetelijk verhaal over de band tussen een man en een vogel. Prachtige memoires over kind zijn en ouderschap, gevangenschap en vrijheid, rouw en liefde.

Vlieglessen van Charlie Gilmour is een verhaal over vaders en vogels…

… over een jonge ekster die uit het nest valt, in de handen van Charlie Gilmour – en diens leven verandert: dag en nacht wil het beestje wormen, het rooft het huis leeg en gebruikt Charlies haar als nest.

… maar ook over een kauw, als huisdier gehouden door Heathcote Williams, dichter, anarchist en Charlies biologische vader, die zijn zoon in het holst van de nacht verliet.

… en over hoe de geschiedenis zich herhaalt. Vader en zoon delen meer dan alleen hun liefde voor vogels; Charlie vreest dezelfde fouten te maken als zijn vader. Dit is een verhaal over verandering – van wild naar tam, van bijna dood naar leven, van vrijheid naar gevangenschap en terug.