Nieuwe Prive-Domein Delen Boeken Recensie

Nieuwe Privé-Domein Delen Boeken Recensie Waardering Boekbespreking. In reeks Privé-domein, uitgegeven door De Arbeiderspers, verschijnen al decennia lang de beste autobiografieën, brievenboeken en andere autobiografische boeken. Jaarlijks verschijnen er weer nieuwe Privé-domein delen.

Nieuwe Privé-Domein Delen Boeken Recensie

Jaarlijks verschijnen er weer nieuwe Privé-domein delen. In het onderstaande overzicht zijn informatie, recensies, boekbesprekingen en waardering te vinden van Privé-domein boeken.

Nieuwe Privé-Domein Delen Boeken 2017

In chronologische volgorde is hier een overzicht van nieuwe Privé-domein delen en boeken opgenomen.

Roald Dahl Liefs van Boy Recensie Prive-Domein boekLiefs van Boy

Brieven aan mijn moeder

• Schrijver: Roald Dahl ♂ (Engeland)
  • Soort boek: brievenboek
  • Origineel: Love from Boy
  • Nederlandse vertaling: Auke Leistra
  • Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein
  • Verschenen: 5 september 2017
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Roald Dahl schreef zijn eerste brief aan zijn moeder, Sofie Magdalene, toen hij negen jaar oud was en op een kostschool verbleef. Zijn moeder was zijn eerste lezer en zonder zijn correspondentie met haar was hij misschien wel nooit schrijver geworden. Zij was degene die hem aanmoedigde om te verzinnen, te overdrijven en te vermaken. Zo ontwikkelde Dahl de duistere humor en fantastische verbeelding waarmee hij later zijn tijdloze verhalen zou schrijven. Deze brieven, geschreven tussen 1925 en 1967, omspannen een groot deel van Dahls leven: we volgen hem op een Engelse kostschool, in Afrika bij Shell, bij de Royal Air Force en in Amerika.
  • Recensie en waardering: Nog niet gelezen door de redactie

Anna Enquist Een tuin in de winter Prive-domein 294 RecensieEen tuin in de winter

Herinneringen aan Gerrit Kouwenaar

• Schrijfster: Anna Enquist ♀ (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische herinneringen
  • Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein 294
  • Verschijnt: 13 juni 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Begin jaren negentig ontmoetten Anna Enquist en Gerrit Kouwenaar elkaar op Poetry International in Rotterdam. Het was vriendschap op het eerste gezicht – al dachten sommige collega-dichters dat Kouwenaar een verhouding met haar had –, en het begin van een langdurige omgang die zijn beslag kreeg in jaarlijkse bezoeken aan Kouwenaars huis in Zuid-Frankrijk, gezamenlijke literaire excursies in het buitenland en geregelde ontmoetingen in Amsterdam. Een tuin in de winter is het verhaal van die dichtersvriendschap: ‘Het enige wat ik, als vriendin en collega, wilde is het weergeven van mijn herinneringen aan Gerrit Kouwenaar voor het te laat is.’

Georges Perec De duistere winkel Recensie AutobiografieDe duistere wereld

123 dromen

• Schrijver: Georges Perec ♂ (Frankrijk)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Origineel: La boutique obscure (1973)
  • Nederlandse vertaling: Edu Borger
  • Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein nr. 293
  • Verschijnt: 30 mei 2017
  • Prijs: € 24,99 / € 12,99
  • Inhoud: Een autobiografie van de nachtelijke activiteit. Georges Perec was ernstig getraumatiseerd door het verdwijnen van zijn ouders tijdens de Tweede Wereldoorlog, en onderging diverse psychoanalytische behandelingen tijdens zijn leven. Het verklaart iets van het belang dat hij hechtte aan zijn dromen, die hij tussen mei 1968 en augustus 1972 noteerde in zijn dagboek, ook om in het reine te komen met een stukgelopen liefde. Perec kwam al doende een nieuwe manier van schrijven op het spoor die een verontrustende intensiteit had. De gefragmenteerde grondstof van nachtelijke hersenspinsels vormt in De duistere winkel een compleet verhaal, gedrenkt in humor en overlopend van stilistische hoogstandjes.

Laurie Langenbach Brieven, dagboeken en een geheime liefde RecensieBrieven, dagboeken en een geheime liefde

• Schrijfster: Laurie Langenbach ♀ (Nederland)
  • Soort boek: brieven, dagboek en een roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein Nr. 292
  • Verschijnt: 24 april 2017
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 12,99
  • Inhoud boek: Laurie Langenbach (1947-1984) was een veelzijdige persoonlijkheid: ze schreef over popmuziek en mode in bladen als Hitweek en Aloha, richtte de feministische beweging ‘Woman Power’ op en had relaties met Armand, de Griekse zanger Vangelis en de Amsterdamse ‘outsider’ Wally Tax. In 1977 debuteerde ze als schrijfster met Geheime liefde, waarin ze haar obsessie voor een onbekende ‘hij’ verwoordde. Die ‘hij’ bleek schaker Jan Timman te zijn. Met haar persoonlijke bekentenisliteratuur – nieuw in de jaren zeventig, de recensenten waren niet mild – had Laurie Langenbach een eigen stem. Door haar vroege dood heeft ze nooit kunnen aantonen of ze daadwerkelijk de Nederlandse Virginia Woolf kon worden, zoals Heere Heeresma haar ooit voorspelde.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen door de redactie

Colette De eerste keer dat ik mijn hoed verloor Prive-domeinDe eerste keer dat ik mijn hoed verloor

Zelfportret in verhalen

• Schrijfster: Colette ♀ (Frankrijk)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Origineel:
  • Nederlandse vertaling: Kiki Coumans
  • Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein 291
  • Verschijnt: 28 februari 2017
  • Prijs: € 26,99
  • Inhoud boek: Ze kreeg als eerste vrouw in Frankrijk een staatsbegrafenis en haar oeuvre is in vier kloeke delen opgenomen in de prestigieuze Pléiade-reeks. De literaire status van Colette is in Frankrijk onbetwist, en berust vooral op haar zinnelijke en beeldende stijl. De vrouw achter dat imposante oeuvre is niet minder interessant. De veelsoortige teksten die in deze uitgave zijn samengebracht – over haar jeugd, liefdesleven, de Grote Oorlog, de relatie met haar moeder en de vele plekken die van betekenis zijn geweest in haar leven, met name de Provence en Parijs – vormen al met al een scherp en ongekend rijk zelfportret. Het merendeel van de hier gebundelde teksten is nooit eerder in boekvorm verschenen.

Nieuwe Privé-Domein Delen Boeken 2016

Arnon Grunberg Aan nederlagen geen gebrek Recensie Prive-domeinAan nederlagen geen gebrek

Brieven en documenten 1988-1994

• Schrijver: Arnon Grunberg (Nederland)
  • Soort boek: brieven, ego-documenten
  • Uitgever: De Arbeiderspers, privé-domein 289
  • Verschenen: 1 november 2016
  • Omvang: 518 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 12,99
  • Recensie boek: De prive-domein reeks van De Arbeiderspers is kortgeleden uitgebreid met een interessant en nieuw brievenboek. In an nederlagen geen gebrek zijn de brieven en andere documenten verzameld die Arnon Grunberg schreef voordat hij als schrijver was doorgebroken. Uitgever Vic van Reijt heeft zich op deze taak gestort en geprobeerd om zoveel mogelijk brieven en andere documenten verzameld die Arnon Grunberg in de periode van 1988 tot 1994 heeft geschreven. Dat moet een tijdrovende klus geweest zijn…lees verder >
  • Oordeel en recensie redactie: +++++ (zeer goed) Theo Jordaan

Clarice Lispector - De ontdekking van de wereldDe ontdekking van de wereld

• Schrijfster: Clarice Lispector ♀
  • Genre: autobiografische verhalen, columns
  • Origineel: A descoberta do mundo (1984)
  • Nederlandse vertaling: Harrie Lemmens
  • Uitgever: De Arbeiderspers, Privé-domein 286
  • Verschenen: mei 2016
  • Omvang: 456 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 12,99
  • Inhoud boek: De Braziliaans-joodse auteur Clarice Lispector werd in Oekraïne geboren en emigreerde al op jonge leeftijd naar Brazilië, waar zij uitgroeide tot een literaire grootheid met een naam die op ieders lippen lag. Tussen 1967 en 1973 schreef zij zogenaamde crônicas in de zaterdageditie van Jornal do Brasil. Deze mengeling van essays, aforismen, gesprekken, gedachtestromen, herinneringen en mijmeringen, in Brazilië in 1984 in boekvorm verschenen onder de titel A Descoberta do Mundo, levert bij elkaar een prachtig zelfportret op, waaruit de lezer veel te weten komt over het persoonlijk leven van dit literaire fenomeen: haar geschiedenis, herinneringen, obsessies en opvattingen. ‘Ik ben zo mysterieus dat ik mezelf niet begrijp,’ schrijft Clarice Lispector op 13 juli 1968 in haar wekelijkse zaterdagcolumn in de Jornal do Brasil. Vertaler Harrie Lemmens in zijn nawoord bij deze uitgave: ‘Alsof ze een spiegel wil zijn van de lezers, die haar steevast omschrijven als raadselachtig, hermetisch, ondoorgrondelijk, enigmatisch en, dus, mysterieus. Maar ook als aangrijpend, diep-filosofisch en emotioneel. Een sfinx, dat statige Egyptische wezen dat de toerist aankijkt alsof het niet begrepen wil worden. Wie was deze vrouw, de grootste schrijfster die Brazilië ooit heeft gehad?

Overzicht Privé-domein Delen en Boeken

Georges Perec – De duistere wereld

123 dromen