Boekrecensies maart 2021

Boekrecensies maart 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand maart 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies maart 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies februari 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< februari 2020 | overzicht recensies | april 2021 >

Verbrande suiker

• Schrijfster: Avni Doshi (Verenigde Staten)
  • Avni Doshi Verbrande suiker RecensieSoort boek: Amerikaanse roman
  • Shortlist Booker Prize 2020

Verbrande suiker is een roman waarin beetje bij beetje een pijnlijke analyse wordt gemaakt van de relatie tussen Tara en haar dochter Antara.  Avni Doshi durft het aan in alle duistere hoeken van deze relatie het stof  op te laten waaien en alle shit die daar ligt, zichtbaar te maken. Indrukwekkend…lees verder >

Het woud van wol en staal

• Schrijver: Natsu Miyashita (Japan)
  • Natsu Miyashita Het woud van wol en staal RecensieSoort boek: Japanse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Hoe verrassend was het, toen ik begon te lezen! Natsu Miyashita heeft een prachtige schrijfstijl, bedwelmend bijna. Ik werd meegezogen in het verhaal, wat eigenlijk nauwelijks een verhaal te noemen is. En juist dát is zo bijzonder. Want ondanks het vrij rustig kabbelende nauwelijks-verhaal, sloeg ik geboeid bladzijde na bladzijde van dit boek om. Om elke keer weer verrast te worden door de prachtige, meeslepende beschrijvingen van pianoklanken…lees verder >

KLiFi

Woede in de republiek Nederland

• Adriaan van Dis KLiFi RecensieSchrijver: Adriaan van Dis (Nederland)
  • Soort boek: dystopische roman, sociale roman

In KliFi schets Adriaan van Dis een niet al te rooskleurig beeld van Nederland in 2030. Het land is kortgeleden getroffen door de eerste echte orkaan in de geschiedenis die een verwoestend effect heeft gehad en een overstroming vele levens heeft gekost. Bovendien is Nederland inmiddels een republiek. De koning is het land uit gejaagd en vooral populisten hebben het voor het zeggen…lees verder >

Het verloren meisje

• Schrijfster: S.E. Durrant (Engeland)
  • S.E. Durrant Het verloren meisje RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)

Als de schimmel in je kamer door de muren komt, en je tweejarige broer en zus je leven doorlopend op zijn kop zetten, is het maar wat fijn om te kunnen ontsnappen aan alle chaos. Iris mag lekker bij haar oma Mimi wonen, terwijl haar vader zijn best doet om tussen de bedrijven door Iris kamer op te knappen. Wat haar betreft, mag dat nog wel even duren. Minstens tot de tweeling naar school is. Maar het liefst tot ze volwassen zijn…lees verder >

Lijn van wee en wens

• Schrijfster: Caro Van Thuyne (België)
  • Caro Van Thuyne Lijn van wee en wens RecensieSoort boek: Vlaamse roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook

Mari, zij is met Felix, haar partner, maar zij is in diepe rouw. Haar kleine zusje Lully die acht jaar geleden overleden is. Het zusje met het Warfarine syndroom. Zij kon niet lopen, haar hersenen minimaal ontwikkeld, blind en doof. Het zusje waar zij voogd over werd, haar verzorgde, waarvoor zij haar taal leerde, en waarmee communicatie alleen mogelijk was op basis van een  geestelijke en vooral fysiek een symbiose. De rouw, die haar onttakelt, waarin zij is ondergedompeld, maar het lukt haar niet die dood de accepteren,..lees verder >

Zilveren vleugels

Fayes wraak deel 2

• Camilla Läckberg Zilveren vleugels RecensieSchrijfster: Camilla Läckberg (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller, Scandinavische thriller
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (goed)

Net als Faye begint te denken dat de rust in haar leven is teruggekeerd, wordt ze plotseling weer in het nauw gedreven. Ze is in het buitenland een heel nieuw leven begonnen; haar ex-man Jack zit in de gevangenis en haar bedrijf Revenge is waanzinnig succesvol. Maar vlak voordat Revenge in de VS gelanceerd gaat worden, wordt het bedrijf serieus bedreigd en is Faye gedwongen naar Stockholm terug te keren…lees verder >

Utregse toestanden

Een koningsdrama in de Galgenwaard

• Rob van Scheers Utregse toestanden RecensieSchrijver: Rob van Scheers (Nederland)
  • Soort boek: voetbalboek

Dat FC Utrecht een voetbalclub is waar van oudsher met regelmaat veel reuring en onrust waar te nemen valt, zal voor voetbalvolgers geen verrassing zijn. Echter wat zich nu echt afspeelt in de bestuurskamer van menige profclub, blijft vaak een onbeantwoorde vraag. De Utrechtse journalist heeft zich verdiept in het onderwerp en een reconstructie gemaakt van een aantal decennia bestuursperikelen…lees verder >

Het Niemann Album

Foto’s van vernietigingskamp Sobibor

• Het Niemann Album Fotoboek over Sobibor RecensieSchrijvers: Diverse auteurs
  • Soort boek: fotoboek over de Tweede Wereldoorlog

Op 14 oktober 1943 vochten enige honderden Joden in het vernietigingskam Sobibor hun weg naar de vrijheid. Tijdens deze geplande opstand werden 11 SS-ers gedood onder wie de ss-Untersturmführer Johann Niemann. Hij was op deze dag de waarnemend commandant van het kamp. Hij werd doodgeslagen met een bijl, hetgeen het sein was voor een aantal Joden om de aanwezige Duitsers een voor een te doden en daarna te ontsnappen…lees verder >

De wereld in het klein

Wat eilanden ons vertellen over de relatie tussen mens en natuur

• Sietze Norder De wereld in het klein RecensieSchrijver: Sietze Norder (Nederland)
  • Soort boek: eilandboek, non-fictie
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Op sobere, maar indringende wijze en in een prettige stijl, gebaseerd op wetenschappelijke kennis en inzichten vertelt Norder over de steeds sneller teloorgang van de wereldwijde biodiversiteit en de consequenties die dit heeft. Gelukkig heeft Norder evenveel aandacht voor de schoonheid als voor de vernietiging en geeft hij bovendien hoop op een mooie toekomst, mits er snel en effectief maatregelen genomen worden door ons allemaal…lees verder >

De kosmische komedie

• Schrijver: Frank Westerman (Nederland)
  • Frank Westerman De kosmische komedie RecensieSoort boek: populair wetenschappelijk boek
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Geen groter projectiescherm dan de sterrenhemel. De kosmische komedie schildert onze voorstellingen van hemel en hel sinds Galileo de aarde definitief uit het middelpunt van het universum haalde. Het is een filmische vertelling over reikhalzen naar een betere wereld – desnoods buiten de dampkring. Middelpunt is de radiosterrenwacht Westerbork in het voormalige nazidoorvoerkamp – waarvandaan 102 000 zielen in de zwarte gaten van Auschwitz en Sobibor verdwenen. Wat volgt is een tijdreis door vijf eeuwen van almaar uitdijende vergezichten, via Eise Eisinga en Joeri Gagarin tot voorbij de Melkweg…lees verder >

Monstrum

• Schrijver: Miquel Bulnes (Nederland)
  • Miquel Bulnes Monstrum RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Jean-Pierre Lorentz is paleogeneticus. Uit vele duizenden jaren oude fossielen isoleert hij DNA, om als een legpuzzel het ontstaan van de mens te reconstrueren. Hij heeft een theorie ontwikkeld die hem de grootste moet maken in zijn vakgebied, een theorie die hij pas kan openbaren als hij haar heeft bewezen. Na jaren van obsessief onderzoek lijkt hij eindelijk een doorbraak te bereiken…lees verder >

De schattige pony

Manege de Zonnehoeve

• Gertrud Jetten De schattige pony Manege De Zonnehoeve recensieSchrijfster: Gertrud Jetten (Nederland)
  • Tekeningen: Ina Hallemans
  • Soort boek: kinderboek (7+ jaar)
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel

Gertrud is een kei in laten inzien hoe idioot het eigenlijk is wat wij mensen soms van paarden willen! Door de paarden uit haar verhalen een stem te geven, weet ze heel duidelijk te verwoorden dat paarden ook hun eigen emoties en wensen kunnen hebben. Die haaks soms haaks staan op dat wat mensen willen. Ik heb een aantal keren hardop gelachen om de treffende vergelijkingen die gemaakt worden: een voorpluk die voor de show wordt ingevet en daardoor voor Bella aan voelt als een nat vaatdoekje. Zo beeldend…lees verder >

De onafscheidelijken

• Schrijfster: Simone de Beauvoir (Frankrijk)
  • Simone de Beauvoir De onafscheidelijken RecensieSoort boek: Franse roman
  • Origineel: Les inséparables (1954, 2020)
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel

Wanneer Sylvie op haar negende na de zomer weer naar school gaat komt er een nieuw meisje in de klas. Een meisje, Andree, waar Sylvie direct ernstig van de onder de indruk raakt. Klein van stuk, knap, alert,slim en vrij van geest. Andree heeft vanwege een brandongeluk een achterstand op school opgelopen en zij vraagt Sylvie naar haar schriften. Sylvie is immers de slimste en de braafste van de klas. Een vriendschap wordt geboren…lees verder >

Noorderlicht

• Schrijfster: Anna van Praag (Nederland)
  • Anna van Praag Noorderlicht RecensieSoort boek: jeugdroman, young adult boek
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel

Ik denk dat Noorderlicht typisch zo’n boek is waar je van houdt, of waar je niet zoveel mee hebt. Het wazige, het onverklaarbare, het moet je aanspreken. Ik had er niet zoveel mee. Maar toch heb ik het boek snel uit kunnen lezen, omdat Anna zo’n aansprekende manier van vertellen heeft. En ik was toch steeds benieuwd of er opheldering kwam. Dat dit niet kwam, voelde voor mij wat teleurstellend. Maar wellicht voor een ander het perfecte einde!…lees verder >

Ik ga leven

• Schrijfster: Lale Gül (Nederland)
  • Lale Gül Ik ga leven RecensieSoort boek: autobiografische roman
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel

Gúl is boos, en terecht denk ik, en dat maakt dit boek, zeker het eerste deel, niet vanzelf makkelijk leesbaar. Maar wat dapper dat Lale Gúl het aangedurfd heeft deze roman te schrijven. Ik vind het een geschenk voor de niet moslim gemeenschap, want ik denk dat menigeen geen idee heeft hoe opgroeiende kinderen met een soort van vrije geest in een streng islamitisch gezin dagelijks schipperen en vallend, opstaand, verguisd en vervloekt door de hele familie, hun weg moeten vinden in een maatschappij waar hun ouders vaak niets mee te maken willen hebben en zij dolgraag in willen participeren…lees verder >

Aolles wier anders

Zeeland 1950-1975

• Wim van Gorsel Aolles wier andersSchrijver: Wim van Gorsel (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, geschiedenisboek
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel

De jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige zijn uiterst vormend geweest voor de provincie Zeeland. Na de verwoestende Watersnoodramp van 1953 werd snel een aanvang gemaakt met de aanleg van de Deltawerken die een volgende ramp moesten voorkomen. De Deltawerken betekende niet alleen dat er hoge en betere dijken en imposante waterwerken aangelegd werden, ook werd de provincie veel gemakkelijker bereikbaar en werd op die manier ontsloten en een populaire vakantiebestemming…lees verder >

Sleutel der zielen

Jane Doe deel 2

• Jeremy Lachlan Jane Doe 2 Sleutel der zielen RecensieSchrijver: Jeremy Lachlan (Australië)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdboek (13+)
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Jane Doe is weliswaar uit Het Slot ontsnapt, het gevaar is geenszins geweken. Haar vader is nog steeds in de handen van de tirannieke Roth en loopt het risico dat de kwaadaardige heerser in zijn geheugen gaat wroeten. Ondertussen heeft ze ontdekt dat zij zelf de derde sleutel is die toegang geeft tot de mythische Bron. De Bron die diep in Het Slot verborgen ligt, de enige plek om alle werelden die aan het verdwijnen zijn, te redden…lees verder >

001Boek-BestellenWelbeschouwd

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard (Engeland)
  • Elizabeth Jane Howard Welbeschouwd RecensieSoort boek: Engelse roman
  • Uitgave: Paperback / Ebook

Zoals Howard dat kan, is het boek ongelofelijk knap geschreven – de woordkeuze, de opbouw, de scenes die zich afspelen – alles bij elkaar zorgt het dat je als lezer een akelige, beklemmende sfeer voelt. Dat je als moderne vrouw meeleeft met Antonia en begrip kunt opbrengen voor haar keuzeloosheid. Je voelt haar vernedering, haar wanhoop en haar pijn en tegelijkertijd haar kracht, om dit alles zoveel jaren lang te dragen en dan nog overeind te staan…lees verder >

De lange adem

• Schrijver: Martijn Knol (Nederland)
  • Martijn Knol De lange adem RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Bol / Boekhandel

Met De lange adem schrijft Martijn Knol een voor mij veeleisende en ontregelende roman. Veeleisend omdat ik het idee heb dat je als lezer van goede huize moet komen om de draad, cq. de rode lijn vast te houden. Als dat al de bedoeling is! ? Dus voor mij staat de titel van deze roman vooral voor de lange adem die de lezer moet hebben. Maar toch, ruim anderhalve week lang heb ik mij uitgeleverd, of misschien moet ik zeggen overgeleverd aa