Boekrecensies oktober 2021

Boekrecensies oktober 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand oktober 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies oktober 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies oktober 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< september 2020 | overzicht recensies | november 2021 >

Overzicht nieuwe recensies van romans en andere boeken

De fjord

Cold Case Kwartet 2

• Jørn Lier Horst De fjord Recensie Cold Case Kwartet 2Schrijver: Jørn Lier Horst (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse thriller
  •  Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Dat de Noorse schrijver Jørn Lier Horst is staat is om goede thrillers te schrijven zal voor de lezers van zijn eerdere werk geen verrassing zijn. Ook zijn nieuwe thriller en tweede deel in de Cold Case reeks, is weer van een prima niveau. Zonder in de overtreffende trap te gaan weer hij langzaamaan een boeiend verhaal aan de lezer voor te schotelen. De karakters zijn geloofwaardig en boeiend.…lees verder >

Mijn mieren hoop

Een superorganisme in de tuin, Wat bosmieren ons leren

• Achilles Cools Mijn mieren hoop RecensieSchrijver: Achilles Cools (België)
  • Soort boek: boek over mieren
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering boek∗∗∗∗ (uitstekend)

De Belgische beeldend kunstenaar Achilles Cools is vooral bekend geworden door zijn boeken en tekening van kauwen waarmee hij een nauwe band opbouwde in zijn eigen tuin. In zijn nieuwe boek vindt hij wederom inspiratie dicht bij huis. Deze keer raakt hij gefascineerd door bosmieren. In zijn tuin is, mede door zijn eigen toedoen een hoge en grote mierenterp ontstaan. In plaats van de mieren te bestrijden raak Achilles Cools gefascineerd door deze bijzondere insecten. Hij gaat zich verdiepen in het functioneren van de mierengemeenschap…lees verder >

De Paardenfluisteraar 1

Een nieuw begin

• Gina Mayer De paardenfluisteraar 1 Een nieuw begin RecensieSchrijfster: Gina Mayer (Duitsland)
  • Soort boek: paardenboek voor kinderen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Recensie boek: De 13-jarige dwarsfluitiste Zoë weet net zo veel over paarden als over scheikunde – helemaal niets. Maar wanneer ze haar vriendin Kim vergezelt naar een proefles op het beroemde paardrij-internaat Snowfields in de wildernis van Canada, heeft ze daar een ontmoeting die haar blijft achtervolgen. De zwarte hengst Shaman staat bekend als schuw en gevaarlijk. Toch lijkt hij Zoë onmiddellijk te vertrouwen en voelt ze een sterke band met hem…lees verder >

Beter wordt het niet

Een reis door de Europese Unie en het Habsburgse Rijk

• Caroline de Gruyter Beter wordt het niet RecensieSchrijfster: Caroline de Gruyter (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, reisverhalen

Met veel aanhalingen uit de Habsburgse geschiedenis, waaruit blijkt dat deze vorsten het echt niet zo slecht deden, heeft De Gruyter een heerlijk boek geschreven dat ook actueel is. De dwarse houding van Hongarije wordt verklaard. Dat was ook al in de Habsburgse periode. Ook Polen komt aan bod. Ze interviewt veel Europese prominenten over hun mening over de overeenkomsten en verschillen tussen de EU en vroeger. Onder hen veel hedendaagse Habsburgers…lees verder >

Ketting van goud

De laatste uren, deel 1

• Cassandra Clare Ketting van Goud recensieSchrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek (15+ jaar)

Cordelia verruilt haar reizende leven voor een vaste verblijfplaats in Londen. Samen met haar broer en moeder wachten ze het proces af dat haar vader boven het hoofd hangt, na een bloederige afloop van een speciale expeditie dat bijna de relatieve rust tussen benedelingen en schaduwjagers in gevaar had gebracht. De hoop is dat ze in Londen voldoende vrienden maken, zodat de schande van hun vader, niet te veel afspiegelt op Cordelia en haar broer…lees verder >

Het wonder van Rotterdam

Beelden en herinneringen

• Nelleke Noordervliet Het wonder van Rotterdam RecensieSchrijfster: Nelleke Noordervliet (Nederland)
  • Soort boek: verhalen over Rotterdam
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Schrijfster Nelleke Noordervliet werd op 6 november 1945, direct na de Tweede Wereldoorlog dus, geboren in Rotterdam. Haar vroegste levensjaren bracht ze dus door in de stad waarvan na het bombardement van 1940 het oude centrum grotendeels verwoest was. In de jaren na de oorlog werd de stad herbouwd. Deze tijd van wederopbouw en het oorlogstrauma maakte ze dus als kind mee en vormde haar, zij het grotendeels onbewust. Alhoewel Nelleke Noordervliet als op haar 17e jaar Rotterdam verliet en er nooit meer woonde is de band met de stad nooit verbroken…lees verder >

De schilders van de Duin- en Bollenstreek

Kunstenaarskolonies in Nederland

• De schilders van de Duin- en Bollenstreek boek recensieSchrijver: Werner van den Belt, Bob Hardus (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De steeds verder uitdijende reeks die uitgeverij WBOOKS uitgeeft over kunstenaarskolonies in Nederland heeft er weer een nieuw en boeien deel bij. Deze keer staan de Duin- en bollenstreek centraal. Vooral de bloembollenvelden inspireren tot op de dag van vandaag schilders en tekenaars. De hoge mate van abstractie, de rechte lijnen en de kleurenrijkdom is zelfs in het werk van moderne kunstenaars aanwezig. Dit boek van Werner van den Belt en Bob Hardus biedt een mooi en gevarieerd overzicht van de schilderijen en tekeningen die het gebied heeft opgeleverd…lees verder >

Verwilderd

• Schrijver: Richard Powers (Verenigde Staten)
  • Richard Powers Verwilderd RecensieSoort boek: Amerikaanse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Shortlist Booker Prize 2021
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Richard Powers heeft zich in tegenstelling tot in veel van zijn andere roman ingehouden. Geen gecompliceerde verhaallijnen die hij uiteindelijk toch ingenieus bij elkaar weet te brengen. Deze keer een gevoelig, aangrijpend en rechttoe rechtaan verhaal van een getroebleerde vader-zoon relatie. Echter ook nu zet Powers de lezer aan het denken…lees verder >

De tas

• Schrijfster: Désanne van Brederode (Nederland)
  • Désanne van Brederode De tas RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Wat is waar en wat is een verzinsel. In haar nieuwe caleidoscopische roman speel schrijfster Désanne van Brederode op speelse wijze met perspectiefwisselingen. Een op zichzelf niet al te grote gebeurtenis wordt uitvergroot door er bespiegelen over te geven vanuit verschillende perspectieven. Lichtvoetig neemt ze de lezer mee op een zoektocht die zeker een aantal uren leesplezier oplevert…lees verder >

VICTORIEN, ik hou van je

• Schrijver: Kees ’t Hart (Nederland)
  • Kees 't Hart VICTORIEN, ik hou van je RecensieSoort boek: verhalen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Recensie van Tim DonkerWie is die Kees ’t Hart eigenlijk, een oplichter ofzo? Een illusionist? Een zwendelaar? Een querulant? (dat artikel in nY was raar, Kees) Ik weet het niet. Kees ’t Hart kan je dingen verkopen die je eigenlijk niet kopen wil, dat weet ik wel. Zoals toen. Met die dichtbundel van hem. Zijn tweede. Welk jaar was dat? Ja, 2008, dat kan ik ook wel opzoeken in het boek. Maar 2008 was niet het jaar waarin ik het kocht, al kan het ook niet veel later geweest zijn…lees verder >

Queen compleet

Het verhaal van alle 188 songs

• BenoÏt Clerc Queen compleet boek RecensieSchrijver: BenoÏt Clerc (Frankrijk)
  • Soort boek: muziekboek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De reeks boeken die uitgeverij WBOOKS uitgeeft over de discografie van beroemde zangers en bands breidt zich langzaam maar zeker uit. Sinds kort is het nieuwe deel over de albums van de legendarische rockband Queen verkrijgbaar. Ook nu is het weer een rijk geïllustreerd en prachtig uitgegeven kloek boek geworden. Wellicht niet een boek dat je van voor naar achter uitleest, alhoewel dat wel kan uiteraard. Maar alleen al het boek doorbladeren en zo nu en dan achtergronden lezen bij bekende en minder bekende nummers is een groot genoegen…lees verder >

Volwassen mensen

• Schrijfster: Marie Aubert (Noorwegen)
  • Marie Aubert Volwassen mensen RecensieSoort boek: Noorse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De debuutroman van de Noorse schrijfster Marie Aubert belooft veel voor de toekomst. Op lichtvoetige wijze beschrijft ze de teloorgang van familieverhoudingen tijdens een verblijf in een zomerhuisje. Vanuit het perspectief van de veertigjarige hoofdpersoon, de alleenstaande architect Ida fileert Aubert de getroebleerde verhouding met haar zus, haar nieuwe geliefde en zijn dochter en haar moeder met haar nieuwe man. Zelf probeert Ida op het laatste moment toch nog moeder te worden, terwijl haar zus juist zwanger is…lees verder >

De grenzeloze rivier

Verhalen uit het rijk van de Rijn

• Mathijs Deen De grenzeloze rivier RecensieSchrijver: Mathijs Deen (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, geschiedenis
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Dat schrijver en radiomaker Mathijs Deen een verbluffend goede verteller is bewees hij al eerder met zijn boeken en radioreportage. Maar mocht je nog enige twijfel hebben, De grenzeloze rivier is het definitieve bewijs van schrijverschap. Op zeer boeiende wijze vertelt hij over de rol die de rivier De Rijn speelt in de geschiedenis. Door te kiezen voor een combinatie van reisverhalen en geschiedenis met een fleugje wetenschap ontstaat er een caleidoscopisch beeld van de rivier die zo bepalend is voor ons land en eigenlijk voor geheel Noordwest-Europa…lees verder >

De man die van zijn been een lamp maakte

en andere ongelooflijke ware verhalen

• Lex Boon De man die van zijn been een lamp maakte RecensieSchrijver: Lex Boon (Nederland)
  • Soort boek: verhalen, reportages
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Soms leest het boek als een filmscript, soms als een detective verhaal, maar steeds zit er achter het ware, gebeurde verhaal een twist, een rake observatie of een humorvolle knipoog. Lex Boon is een verhalenverteller, met een fijne vlotte pen. Het boek leest lekker weg, heerlijk voor op vakantie. Je legt het even weg en dan begin je vol nieuwsgierigheid aan het volgende verhaal…lees verder >

Zonder ons is er geen muziek

• Schrijfster: Lotte Dondorp (Nederland)
  • Lotte Dondorp Zonder ons is er geen muziek RecensieSoort boek: verhalen, debuut
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Van elk verhaal dat Lotte Dondorp geschreven heeft, had ik graag een hele roman willen lezen. De verhalen triggeren en je wilt er meer van. Ze gaan ergens over. Over oprechte gevoelens;  onderdrukte gevoelens; echte gedachten, die soms niet uitgesproken mogen of kunnen worden. Over twijfel en verlangen, maar altijd neergezet in het decor van het gewone leven. Haar verhalen gaan dus over echte mensen, die soms worstelen en oplossingen zoeken in kleine gebaren…lees verder >

Brandingen

• Schrijver: Paul Verrept (België)
  • Paul Verrept Brandingen RecensieSoort boek: Vlaamse novelle
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Recensie van Tim Donker: Lukt het je nog lang om een van de Goede Mensen te blijven als je er iets voor moet inleveren? Iets dierbaars misschien? Of misschien niet eens iets dierbaars, misschien gewoon alleen maar elke dag een beetje van je tijd, een beetje van je aandacht, een beetje van het jouwe? Wat als betrokkenheid meer kost dan het delen van een foto op Facebook? Als het – o! – je je huwelijk zou kosten?…lees verder >

De schilders van Volendam

• Schrijver: Diverse auteurs
  • De schilders van Volendam Recensie boekSoort boek: kunstboek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De serie boeken die uitgeverij WBOOKS publiceert over plaatsen die als inspiratie dienden en dienen voor het kunstenaarschap is uitgebreid met een mooi nieuw deel. Deze keer staat het Noord-Hollandse Volendam centraal. Het vissersdorp blijkt geruime tijd zeer geliefd te zijn bij schilders uit binnen en buitenland. Aangewakkerd door de eigenaren van Hotel Spaander verblijven vele honderden schilders met regelmaat in Volendam waar ze het vissers- en dorpsleven in al de schakeringen vastleggen voor het nageslacht waardoor het uitgroeit tot het drukstbezochte kunstenaarsdorp van Europa…lees verder >

De Amerikaanse bril

• Schrijver: Robert Menasse (Oostenrijk)
  • Robert Menasse De Amerikaanse bril RecensieSoort boek: verhalen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Recensie van Tim Donker

Want dit proza speelt zich dus wél af aan de randen. Is géén traditioneel proza. Al is het moeilijk aanwijzen waarom het geen traditioneel proza is. Je moet het voelen. Als je het leest zul je het voelen. En als je het voelt ben je verkocht. k ben wakker. Wakker voor Menasse. Ben nu hevig benieuwd naar ander werk van hem, een roman bijvoorbeeld? Want hoe dan ook – De Amerikaanse bril smaakt me naar meer. Naar veel meer. Wat een fantastische schrijver heb ik hier leren kennen…lees verder >

De generaal van het dode leger

• Schrijver: Ismail Kadare (Albanië)
  • Ismail Kadare De generaal van het dode leger Albanese roman uit 1963Soort boek: Albanese roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

In 1963 verscheen het debuut van de enige Albanese schrijver die ook over de landsgrenzen naam en faam geniet er waarvan veel werk in Nederlandse vertaling is uitgegeven. Op een onorthodoxe wijze beschrijft hij de zoektocht van een Italiaanse generaal naar de vele tienduizenden landgenoten die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het onherbergzame Albanië zijn gesneuveld en achtergelaten…lees verder >

De schilders van Egmond

Kunstenaarskolonies in Nederland

• De schilders van Egmond boek van Peter J.H. van den Berg recensieSchrijver: Peter J.H. van den Berg (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie: ∗∗∗ (uitstekend)

De reeks boeken die uitgeverij WBOOKS uitgeeft over kunstenaarskolonies, plaatsen en regio’s waar een concentratie van schilders zich liet inspireren breidt zich gestaag uit. In het nieuwe deel staan de dorpen die gezamenlijk Egmond vormen centraal. De kustplaats inspireerde een flink aantal bekende en minder bekende kunstenaars tot mooi werk. Schrijver Peter J.H. van den Berg plaats het werk en de kunstenaars mooi in de tijd en geeft korte en bondige informatie over de achtergronden…lees verder >

Paniek

• Schrijfster: Sandra J. Paul (België)
  • Sandra J. Paul Paniek RecensieSoort boek: young adult thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Paniek is een boek met vaart en adrenaline. Ergens laat Paul je met wat losse eindjes achter, ik zou best willen weten hoe bijvoorbeeld Willem nu verder gaat met zijn leven, aangezien ze voor hem nog een kleine plottwist had. Maar er wordt voldoende “gegeven” om niet teleurgesteld achter te blijven. Als je houdt van stevig, zwart moordverhaal, zal Paniek je absoluut bevallen…lees verder >