Carmen Korn – Tijd om opnieuw te beginnen

Carmen Korn Tijd om opnieuw te beginnen recensie en informatie deel twee van De nieuwe tijd trilogie. Op 3 november 2020 verschijnt bij uitgeverij Signatuur de roman Zeiten des Aufbruchs van de Duitse schrijfster Carmen Korn.

Carmen Korn Tijd om opnieuw te beginnen recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op de pagina de recensie en waardering vinden van Tijd om opnieuw te beginnen, De nieuwe tijd deel 2. Het boek is geschreven door Carmen Korn. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de het tweede boek in de trilogie De Nieuwe Tijd, geschreven door de Duitse schrijfster Carmen Korn.

Tijd om opnieuw te beginnen is het tweede deel van de historische roman-trilogie geschreven door de Duitse schrijfster Carmen Korn.

Het verhaal over de vier vriendinnen Henny, Käthe, Ida en Lina en hun familieleden en geliefden gaat verder waar het vorige boek (Dochters van een nieuwe tijd) eindigt, net na de de tweede wereldoorlog, in 1949. Käthe is op dat moment nog onvindbaar. Iedereen heeft wel iemand verloren in de oorlog en de bombardementen echoën nog na in ieders oren. Toch is er een groot verlangen om weer een leven op te bouwen en dat doen ze alle vier. De kinderen van de vier vriendinnen krijgen steeds meer hun eigen leven, waarin we als lezer ook worden meegenomen. Florentine, de dochter van Ida en Tian, die een modellencarrière begint, en Klaus, de zoon van Henny, met zijn vriend Alex, die muzikant is. De jaren 50 treden in, de jaren 60… we lezen zijdelings over The Beatles en over de Berlijnse muur. Prachtig ook hoe de levens van de 4 vriendinnen ook nu met elkaar verweven blijven, ook al maken ze zoveel verschillende dingen mee.

Het is ongelofelijk mooi om zo lang mee te mogen leven met deze boeiende romanpersonages

Ook dit tweede deel van de trilogie pakt me, het is ongelofelijk mooi om zo lang mee te mogen leven met romanpersonages en Carmen Korn weet uitstekend hoe ze dat voor elkaar moet krijgen. Ook nu verstrijkt er weer een periode van zeker 30 jaar en de spanning blijft er in, terwijl tegelijkertijd je relatie met de personages krachtiger en intiemer wordt. Ook nu weer die menselijkheid geplaatst tegen het tijdsbeeld van de jaren 50, 60 en 70…heel bijzonder. Met heel veel plezier weer gelezen en ik ga meteen aan deel 3 beginnen! Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Carmen Korn Tijd om opnieuw te beginnen Recensie

Tijd om opnieuw te beginnen

De nieuwe tijd 2

• Schrijfster: Carmen Korn (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse roman
  • Origineel: Zeiten des Aufbruchs (2017)
  • Nederlandse vertaling: Olga Groenewoud
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 3 november 2020
  • Omvang: 544 pagina’s

Flaptekst van de roman van Carmen Korn

Vier vrouwen, vier families, één eeuw geschiedenis: het tweede deel in deze allesomvattende, meeslepende trilogie.

Het is 1949; de nazi’s zijn verslagen. Het geluid van de bombardementen is nog maar net weggestorven. Hamburg ligt in puin. Velen hebben iemand verloren. Henny is op zoek naar haar vriendin Käthe, die verdwenen is. Lina opent een boekwinkel in de stad en Ida is teleurgesteld over haar relatie met de Chinese Tian.

Het tweede deel van de trilogie vertelt verder over het leven van de vriendinnen en hun kinderen, die op hun beurt hun eigen verhaal hebben. Ondertussen voltrekken zich op de achtergrond de pastelkleurige jaren vijftig en de beweeglijke jaren zestig, met onder andere de maanlanding, de bouw van de Berlijnse Muur en de muziek van The Beatles.