Boekrecensies November 2019

Boekrecensies November 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand november 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies November 2019 Reviews Nieuwe Boeken

Het overzicht met boekrecensies november 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< oktober 2019 | overzicht recensies | december 2019

Ein Hummerleben

• Schrijver: Erik Fosnes Hansen (Noorwegen)
  • Erik Fosnes Hansen Ein Hummerleben RecensieSoort boek: Noorse roman, coming-of-age roman
  • Engelse vertaling: Lobster Life (2019)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend).

Met veel vaart en zonder in sentiment te vervallen vertelt Erik Fosnes Hansen op tragikomische wijze het coming of age verhaal van Sedd, de zoektocht naar zijn verdwenen moeder en vader en de teloorgang van een Noors berghotel in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het is een roman die ook een Nederlandse vertaling verdient…lees verder >

Messias

Liese Meerhout thriller

• Toni Coppers Messias RecensieSchrijver: Toni Coppers (België)
  • Soort boek: Antwerpen thriller, Vlaamse thriller
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Zoals vrijwel altijd lukt het Coppers om het verhaal van begin tot eind boeiend en spannend te houden, zonder te ontsporen. Bovendien zorgt hij ervoor dat de karakters van Lise Meerhout en de andere de andere terugkerende hoofdpersonen weer een verdere ontwikkeling doormaken waardoor de lezer geïnteresseerd blijft in een volgend deel. Zonder enige terughoudenheid kun je stellen dat Coppers zich inmiddels kan meten met de beste Europese thrillerschrijvers…lees verder >

Het geheim van de goudenregen

• Schrijver: Chris Houtman (Nederland)
  • Chris Houtman Het geheim van de goudenregen RecensieSoort boek: historische roman, jeugdroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Als je wil leren over de geschiedenis, doe je er goed aan om een aansprekend boek te lezen! Zoals dit prachtige verhaal over Elizabeth Blossom. Er is duidelijk met zorg onderzoek gedaan naar haar leven. Betsy heeft vechtlust, wijsheid, een groot rechtvaardigheidsgevoel en is moedig. Maar ze is ook menselijk. Met gemak draagt ze het meer dan 300 pagina’s tellende boek. Indringend, spannend en ontroerend…lees verder >

Lennon

• Schrijver: David Foenkinos (Frankrijk)
  • David Foenkinos Lennon RecensieSoort boek: biografische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Al een flink deel van zijn leven is de Franse schrijver David Foenkinos liefhebber van de muziek van The Beatles en gefascineerd door John Lennon in het bijzonder. Aangezien Lennon veel te vroeg en plotseling overleden is, heeft hij nooit de mogelijkheid gehad om zijn eigen herinneringen te boek te stellen. Op basis van lang en grondig onderzoek heeft David Foenkinos dit min om meer voor hem gedaan…lees verder >

De wetten van water

• Schrijver: Cynan Jones (Wales)
  • Soort boek: dystopische roman
  • Cynan Jones De wetten van water RecensieGetipt bij DWDD
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De wetten van water schetst een niet al te hoopvol toekomstbeeld waarin mensen proberen letterlijk hun hoofd boven water te houden. Bij vlagen aangrijpend, regelmatig indringend maar toch met compassie, liefde en diep verborgen toch een beetje hoop,  laat Jones de lezer kennismaken met een wereld waarvan je hoopt dat deze nooit de dagelijkse realiteit zal zijn. Een overrompelende, overtuigende en verontrustende roman…lees verder >

Het spel

• Schrijver: Mart Smeets (Nederland)
  • Mart Smeets Het spel RecensieSoort boek: liefdesroman, sportroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

In de roman laat Smeets de lezer kennismaken met de wereld van het topbasketbal en de wetten en regels die er gelden en brengt de lezer in contact met de muziek en lotgevallen van componist Jean Sibelius waarvan hij zelf ook al jaren een liefhebber is. Mart Smeets is er met Het spel in geslaagd een zeer onderhoudende roman te schrijven over liefde, trouw, passie en sport…lees verder >

De schilders langs de IJssel

• Schrijfster: Linda Barendse (Nederland)
  • De schilders langs de IJssel Recensie KunstboekSoort boek: kunstboek, monografie
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De rivier de IJssel, het landschap en de bewoners inspireerde bekende en minder bekende kunstenaars tot het maken van mooie kunstwerken. Natuurlijk is er veel aandacht voor de bekendste IJsselschilder uit de geschiedenis, Jan Voerman (1857-1941). Hij woonde en werkte zijn gehele leven in de buurt van de IJssel en er is waarschijnlijk geen andere schilder die de rivier zo vaak vastlegde in al haar verschijningen. Maar ook het werk van andere kunstenaars is het bewonderen meer dan waard…lees verder >

Manifest van een immigrant

• Schrijver: Suketu Mehta (India)
  • Suketu Mehta Manifest van een immigrant RecensieSoort boek: non-fictie
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Dit boek gaat over mensen die hun huis verlaten en over de aarde trekken: over de vraag waarom ze trekken, waarom er angst voor ze is en waarom ze verwelkomd zouden moeten worden. Dit is de eerste zin van het voorwoord. En onderweg, op reis door dit boek draagt Metha hiervoor zoveel argumenten aan dat ieder weldenkend mens zonder tegenstribbelen, voor een groot deel mee kan reizen met de schrijver. Tenminste, zo verging het mij…lees verder >

Het vuur in mij

• Schrijfster: Erin Stewart (Verenigde Staten)
  • Erin Stewart Het vuur in mij RecensieSoort boek: jeugdroman, YA boek (15+ jaar)

Ava is na de brand in haar ouderlijk huis onzeglijk veel verloren. Haar ouders, haar nichtje, maar bovenal: zichzelf. Ze herkent zichzelf niet meer in de spiegel en wil niets liever dan de buitenwereld buitensluiten. Zodat niemand hoeft te dealen met haar littekens. En zij niet hoeft te dealen met hun ongemak. Geen vriendinnen meer, geen kans meer op een vriendje, geen toneel, niet meer zingen…lees verder >

Niets voor de familie

• Schrijver: Walter Van den Broeck (België)
  • Walter Van den Broeck Niets voor de familie RecensieSoort boek: familieroman, Vlaamse roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Walter van den Broeck blijkt gestaag door te blijven werken aan zijn genealogische levenswerk. De roman niets voor de familie is de nieuwe loot aan deze boom. Hierin beschrijft hij het verhaal van zijn tante Leen en zijn aangetrouwde oom en architect en antiquair Jaak Jacobs…lees verder >

Scharlakenrode magie

Vloeken uit het verleden, deel één

• Cassandra Clare Scharlakenrode magie RecensieSchrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyroman (15+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Genieten op hoog niveau, zoals je van Cassandra Clare gewend bent. Wat een waanzinnig begaafde schrijfster is zij. Altijd garant voor boeken vol spanning, magie, tomeloze, passievolle liefde en avontuur. Waarin zij ook nog eens haar nek uit durft te steken voor alle seksualiteiten die anders zijn dan heteroseksueel. Zonder dat het ook maar iets teniet doet aan de kracht van het verhaal…lees verder >