Boekrecensies november 2020

Boekrecensies november 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand november 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies november 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies november 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< oktober 2020 | overzicht recensies | december 2020 >

Gevonden

• Schrijver: Cees van den Berg (Nederland)
  • Cees van den Berg Gevonden RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)

Frida, of Frietje voor vrienden, is van het zorgzame type. Alle zielige, achtergelaten dieren die ze vindt, neemt ze mee naar huis. Op een dag vindt ze een man op het fietspad. Op zijn pantoffels. Terwijl iedereen hem links en rechts voorbij suist, neemt Frietje een besluit. Ze neemt hem mee. De meneer is in de war. Hij weet niet wie hij is, en wat hij daar deed. Ze noemt hem meneer Fritz. Dan begint de zoektocht naar zijn verleden. En moeten ze ook nog uit handen blijven van instanties die meneer Fritz willen opsluiten. Zou meneer Fritz ooit weer herinneren wie hij is?…lees verder >

Bewaar de zomer

• Schrijfster: Alma Mathijsen (Nederland)
  • Alma Mathijsen Bewaar de zomer RecensieSoort boek: autobiografische verhalen

Op jonge leeftijd verliest Alma Mathijsen haar vader. Een leverkwaal, bovenmatig drankgebruik, gecombineerd met een longontsteking en hartfalen zorgen ervoor haar vader op veel te jonge leeftijd sterft. Het is een traumatische gebeurtenis die de jeugd en het verdere leven van de op dat moment negenjarige Alma tekent…lees verder >

Liefde in de Lage Landen

Een portret van Nederland in 15 huwelijken

• Mirjam Janssen Liefde in de Lage Landen RecensieSchrijfster: Mirjam Janssen (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse geschiedenis
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschijnt: 5 juni 2020
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boek: Liefde in de lage landen is een boek dat makkelijk leest. De meeste huwelijken zijn goed gekozen; hun levensverhaal is niet zo algemeen bekend. De verhalen geven goed beeld de maatschappelijke veranderingen van de Nederlandse maatschappij door de eeuwen heen. Zoals Janssen het zelf aangeeft: Iedere liefde biedt een ander decor. Een aanrader…lees verder >

De gevallen koning

Elfhame deel 2

• Holly Black De gevallen koning Elfhame 2 RecensieSchrijfster: Holly Black (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De bewoners van Elfhame leven intens, gepassioneerd, en sommigen alsof ze boven en onder de wet staan. Met dezelfde intensiteit is De gevallen koning geschreven. Razend spannend, veel list en bedrog. Personages die dubbelrollen spelen. Soms haast onnavolgbaar. Maar ik houd wel van een schrijver die me bij de les houdt. Zoveel vragen, losse eindjes. De gevallen koning doet je smachten naar het vervolg…lees verder >

Harald

• Schrijver: Paul Christiaan Smis (Nederland)
  • Paul Christiaan Smis Harald RecensieSoort boek: historische Vikingen roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗ (zeer goed)

Harald is gebaseerd op historische feiten. De meeste figuren hebben bestaan, wat in de boeken van deze uitgever altijd wordt toegelicht. Harald III Sigurdsson (zoon van Sigurd), alias Harald Hardrade (de harde regent of rechter), was koning van Noorwegen van 1047 tot zijn dood in 1066. Zijn mislukte veldtocht in 1066 om Engeland te veroveren luidde het einde van het Viking-tijdperk in…lees verder >

Mijn dagen met Niets

• Schrijfster: Mireille Geus (Nederland)
  • Mireille Geus Mijn dagen met Niets RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (goed)

Je zal maar van de ene op de andere dag het huis niet meer uit mogen. Je vriendinnetjes niet meer mogen zien. Zelfs je vader, die moet werken in het ziekenhuis, moet je missen. Want je hebt astma, en dan ben je veel te kwetsbaar. Dat overkomt Elshontely. Ze verveelt zich te pletter. Haar lichtpuntjes zijn de korte sessies voor school, als ze haar juf weer even via de laptop ziet…lees verder >

De stotteraar

• Schrijver: Charles Lewinsky (Zwitserland)
  • Charles Lewinsky De stotteraar RecensieSoort boek: Zwitserse roman
  • Recensie van: Tim Donker

Het is ook een geniale zet van Lewinsky om het boek op te bouwen met louter en alleen de uitgaande brieven. Een oplichter is op zijn best als je alleen zijn weergave van de feite kent, immers. Op deze manier genereert Lewinsky bij de lezer een zeker sympathie voor Stärckle. Daarin schijnt de Zwitser wel vaker te floreren. Ik weet het niet, dit is het eerste boek dat ik van hem lees maar ik hoor zeggen dat hij vaak een onaangename hoofdpersoon kiest met wie de lezer na verloop van bladzijden dan toch meeleven gaat…lees verder >

Dag, Sinterklaasje

• Schrijver: Jacques Vriens (Nederland)
  • Jacques Vriens Dag Sinterklaasje RecensieTekeningen: Marja Meijer
  • Soort boek: Sinterklaas boek (4+ jaar)

Eén van mijn all-time favoriete Sinterklaasboeken is al jarenlang Dag, Sinterklaasje van Jacques Vriens. Hij beschrijft de gespannen verwachting, de kriebels in je buik, de geheimzinnigheid en het enorme plezier dat het Sinterklaasfeest is, in mijn ogen het allerbest. Alles komt aan bod in deze heruitgave van het oorspronkelijke verhaal dat uit de jaren ’80 van de vorige eeuw dateert. De kinderen hebben namen die meer aansluiten bij deze tijd, de liedjes zijn hier en daar wat gemoderniseerd. Maar het Sinterklaasgevoel is nog altijd even sterk…lees verder >

Erebos ontwaakt

• Schrijfster: Ursula Poznanski (Duitsland)
  • Ursula Poznanski Erebos ontwaakt RecensieSoort boek: dystopische thriller, Duitse thriller

De liefhebbers van spannende boeken zullen hun ogen niet van Erebos ontwaakt kunnen afhouden. Je móet weten welke rol een ieder speelt en wat het grotere plan is. Door te kiezen voor geloofwaardige jongeren als personages, spreekt Poznanski exact deze doelgroep aan. Hun manier van doen, praten en denken zal heel herkenbaar zijn. Daarnaast zit het verhaal gewoon heel goed in elkaar. Je blijft op het puntje van je stoel zitten, omdat je simpelweg niet weet wie er wel en niet te vertrouwen zijn…lees verder >

De bergen zingen

• Schrijfster: Phan Que Mai Nguyen (Vietnam, Phan Que Mai Nguyen De bergen zingen RecensieAustralië)
  • Soort boek: Vietnamese roman, familieroman

Nguyen vertelt deze Vietnamese familiegeschiedenis vanuit een dubbel perspectief, twee verhaallijnen. Haar manier van schrijven vind ik toegankelijk en uitnodigend en zeker ook met een soort lichtheid. Daardoor ga ik als lezer mee op de hoop op een betere toekomst, terwijl  geconfronteerd met de impact van als maar oorlog op de verschillende generaties, je daar niet voor weg kunt kijken. Zij verhaalt van de schoonheid van haar geboorteland, over de kracht van de natuur. Is dat de basis voor de hoop en de zekerheid van de Vietnamezen dat het ooit beter gaat worden? Dat zij door decennia oorlog weten dat zij krachtig en flexibel zijn?…lees verder >

Sommerverschwendung

• Schrijfster: Barbara Schwarcz (Oostenrijk)
  • Barbara Schwarcz Sommerverschwendung RecensieSoort boek: Oostenrijkse roman

Zo op het eerste gezicht bevat deze debuutroman een verhaal dat wel vaker is verteld. Echter Barbara Schwarcz kiest een bijzonder vertelperspectief wat de roman een extra dimensie geeft. Ze laat in de roman de belevenissen reflecteren door een alter ego van de zevenjarige. Om precies te zijn een volwassen alter ego dat probeert de ervaringen en gebeurtenissen te relativeren en het meisje moed te geven…lees verder >

Varkensribben

• Schrijfster: Amarylis De Gryse (België)
  • Amarylis de Gryse Varkensribben RecensieSoort boek: Vlaamse roman, debuutroman

Door te kiezen voor een enigszins tragikomische verteltrant krijgt de roman een plezierige lichtvoetigheid en wint de hoofdpersoon aan kracht. Waar Amarylis De Gryse vooral in uitblinkt zijn de herinneringen aan luisterrijke maaltijden uit het verleden die Marieke op moeilijke momenten op de been houdt met precies de juiste balans tussen humor en nostalgie. Varkensribben is het debuut van een nieuw Vlaams schrijftalent. De roman overtuigt en smaakt naar meer…lees verder >

Levy en het witte wonderdoosje

• Schrijfster: Lara Reims (Nederland)
  • Lara Reims Levy en het witte wonderdoosje recensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)

Een prachtig, intens en ook spannend kinderboek over thema’s die voor veel kinderen herkenbaar zullen zijn. Zonder het heel diepgaand te maken, waardoor het als een trein leest. Anders is niet stom. Anders is juist mooi, je moet alleen leren hoe je met jezelf moet omgaan. Een belangrijke boodschap!…lees verder >

001Boek-BestellenDe opgang

• Schrijver: Stefan Hertmans (België)
  • Stefan Hertmans De opgang RecensieSoort boek: oorlogsroman, Vlaamse roman
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook

De geur van de blauwe regen in die tuin bracht hem direct terug naar de verwilderde tuin van zijn jeugd. Een prachtig oud pand, verwaarloosd maar oh zo aantrekkelijk. Ja, wellicht een bouwval dat al jaren leeg stond. Een impulsieve aankoop. Met de makelaar loopt hij door het verwaarloosde pand, van kelder tot aan de zolder en deze rondgang verweven met de geschiedenis van Willem Verhulst, een vooraanstaande SS-er uit Gent verwordt zo een adembenemende tocht…lees verder >

De weg naar Cliffrock Castle

Een vlucht naar de Schotse Hooglanden

• Josephine Rombouts De weg naar Cliffrock Castle RecensieSchrijfster: Josephine Rombouts (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen

De weg naar Cliffrock Castle is meer dan een boud avontuur. Het is een persoonlijke ervaring van het systeem waar we onze kinderen in proberen te proppen. En wat keihard oordeelt als dat kind hier toe niet in staat is. Dan ligt de fout bij het kind, bij de ouders. Maar nooit bij het systeem. Josephine Rombouts legt dit haarscherp bloot. Natuurlijk, gekleurd door haar eigen emoties en ervaring. Dat is er wat mij betreft juist zo goed aan. Door bij haar eigen ervaring te blijven, kan de lezer voor zichzelf bepalen wat die er van vindt. Mij heeft Josephine Rombouts in ieder geval volledig mee weten te slepen…lees verder >

Het geheime boek van Sinterklaas

• Schrijfster: Floortje Zwigtman (Nederland)
  • Het geheime boek van Sinterklaas RecensieTekeningen: Sassafras De Bruyn
  • Soort boek: Sinterklaas boek (12+ jaar)
  • Winnaar Zilveren Griffel 2020

Zwigtman en De Bruyn nemen je mee in de geschiedenis van Sinterklaas. Wie was hij nu eigenlijk? Heeft hij ooit geleefd? Hoe lang geleden dan? Wat is de link met de kerstman? En hoe is Piet ooit in zijn leven gekomen? Was die er altijd al? Waarom eten we pepernoten (of eigenlijk: kruidnoten) en hoe maak je ze zelf? Op deze, en nog véél meer vragen krijg je antwoord in Het Geheime Boek van Sinterklaas. Het risico is dat het een saai en droog boek wordt. Iets wat veel gebeurt als zo’n boek voor volwassenen wordt geschreven. De schrijvers van dit boek hebben humor. En ze zetten dit in volop in!…lees verder >

V2

• Schrijver: Robert Harris (Engeland)
  • Robert Harris V2 RecensieSoort boek: Engelse thriller, oorlogsroman

Vanuit het perspectief van twee hoofdpersonen, een Duitse wetenschapper en een Engelse vrouw die direct betrokken zijn bij de gebeurtenissen vertelt Robert Harris het spannende verhaal dat zich op drie dagen in november 1944 ontvouwt. Voor zover mogelijk heeft Harris zich gebaseerd op bekende feiten die hij op spannende wijze met een tweetal krachtige personages kleur en inhoud geeft…lees verder >

Een man met goede schoenen

• Schrijver: Rob van Essen (Nederland)
  • Rob van Essen Een man met goede schoenen RecensieSoort boek: verhalen
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Verhalen van zeer hoge kwaliteit zijn er in het nieuwe boek van Rob van Essen Een man met goede schoenen te lezen. Net is zijn eerdere twee bundels hebben de meeste verhalen een absurdistische plot. Buitengewoon knap is de wijze waarop Van Essen onwaarschijnlijke gebeurtenissen als vanzelfsprekend laat plaatsvinden. Hij slaagt en bovendien in de lezer mee te nemen in zijn bijzondere universum zonder uit de bocht te vliegen in de absurditeit…lees verder >

Voorbij het Wederwoud

De Raad van Vha’Rhymn, deel 1

• Valentijn Ringelberg Voorbij het Wederwoud RecensieSchrijver: Valentijn Ringelberg (Nederland)
  • Soort boek: fantasyboek, YA-roman
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Phaun woont al zolang ze zich kan herinneren met haar oudere zus Céli in het Wederwoud. Vroeger zorgde Céli voor Phaun. Tegenwoordig is het andersom. Céli is ernstig ziek. Niemand weet wat ze precies mankeert. Ondertussen vreet de ziekte haar van binnenuit op. Dan blijkt er een mogelijkheid te zijn dat Phaun Céli kan redden. Het is vaag. Slechts een strohalm. Maar Phaun besluit het er op te wagen. Het is het begin van een reis vol verrassingen, onmogelijke keuzes en bijzondere ontmoetingen…lees verder >

Groeten uit Den Haag

• Schrijver en fotograaf: Robert Mulder (Nederland)
  • Groeten uit Den Haag Fotoboek RecensieSoort boek: fotoboek van Den Haag

Goed is dat fotograaf Robert Mulder ervoor gekozen heeft om de nieuwe foto’s een vergelijkbare sfeer te geven als de oude. Net als de oude foto’s lijken ook de nieuwe toevallige momentopnames. Door deze keuze om schijnbaar zonder enige opsmuk te werken winnen de oude en nieuwe foto in relatie tot elkaar aan kracht. Groeten uit Den Haag geeft op overtuigende wijze in eenvoudige foto’s weer hoe Den Haag in de afgelopen honderd jaar is geëvolueerd of juist enigszins stil is blijven staan. Het fotoboek is een echte aanrader voor Hagenaars en Hagenezen of andere die een binding hebben met de Hofstad…lees verder >

Star Stable Soul Riders deel 2 De legende ontwaakt

• Star Stable Soul Riders deel 2 De legende ontwaakt recensieSchrijfster: Helena Dahgren (Zweden)
  • Soort boek: kinderboek (10+ jaar)

Hoewel ik over het eerste deel niet zo te spreken was, en ik het begin van De legende ontwaakt niet zo sterk vond, ben ik uiteindelijk wel enthousiaster geworden. Een boek gebaseerd op één van de populairste paardengames (ter wereld? ), daar zit natuurlijk een hoop potentie in! Helemaal omdat je er ook nog Youtube filmpjes van kunt kijken. Ik ben blij dat die potentie uiteindelijk veel meer werd waargemaakt. De karakters gaan meer leven, er komt meer richting en structuur in het verhaal, waardoor het ook voor niet-spelers gewoon een leuk boek wordt…lees verder >