Boekrecensies oktober 2020

Boekrecensies oktober 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand oktober 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies oktober 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies oktober 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< september 2020 | overzicht recensies | november 2020 >

De hele vis – Het kookboek

Een nieuw visie op koken en eten

• Josh Niland De hele vis Kookboek RecensieSchrijver: Josh Niland (Australië)
  • Soort boek: viskookboek

Uiterst knap is de helderheid en duidelijkheid waarmee alle bereidingstechnieken en recepten zijn geschreven. In heldere stappen en verrijkt met duidelijke foto’s kan zelfs de minder ervaren thuiskok aan de slag met vis. Bovendien kan ook de ervaren kok inspiratie en uitdaging halen uit dit uitmuntende kookboek. De hele vis maakt bovendien de titel volledig waar, als je de recepten volgt kunt vrijwel alle onderdelen van de vis gebruiken. Het is één van de allerbeste viskookboeken ooit verschenen…lees verder >

Treurzang voor een thuisland

• Schrijver: Ayad Akhtar (Verenigde Staten)
  • Ayad Akhtar Treurzang voor een thuisland RecensieSoort boek: Amerikaanse roman, sociale roman

Je kijkt als lezer mee over de schouder van het leven van succesvolle en toch teleurgestelde moslim immigranten  in het Amerika van nu. Grote tegenstellingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Grote verschillen tussen arm en rijk, de grote vragen over een fatsoenlijk functionerende democratie, met als maar in je achterhoofd de vraag wat er nu precies nodig is om de plek waar je woont je thuisland te kunnen noemen. Treurzang voor een thuisland is ernstig actueel en noodzakelijke roman…lees verder >

Negentig

Boek over de jaren 90

• Corinne van der Velden Negentig RecensieSchrijfster: Corinne van der Velden (Nederland)
  • Soort boek: jaren 90 boek, geschiedenisboek

Geboren in 1981, maakt dat de jaren ’90 mijn pubertijd vormden. Misschien dat ik daarom zo heb genoten van Negentig. Het gaat over de tijd die me voor een groot deel heeft gevormd. Ik ken werkelijk elke hit en elke film nog die in het boek wordt geschreven. Het leuke is, dat Corinne  van der Velden er meer van maakt dan alleen maar een trip down memory lane. Ze plaatst de gebeurtenissen in een politiek, economische en sociaal perspectief…lees verder >

De drie rivieren

Rivier de Lossie (2009)
Alfred Birney De drie rivieren Recensie en InformatieRivier de IJssel
 (2010)
Rivier de Brantas
(2011)

• Schrijver: Alfred Birney (Nederland)
  • Soort boek: drie novellen
  • Lees de heruitgave van de drie novellen over de rivieren Lossie, IJssel en Brantas die symbool staan voor de afkomst en het leven van Alfred Birney. Prachtig geschreven, indringend en helaas te weinig aandacht gekregen toen ze voor het eerst verschenen…lees verder >

Hitchcock compleet

Het verhaal van 57 films en 20 tv-films

• Hitchcock Compleet Recensie Boek over de films van Alfred HitchcockSchrijvers: Bernard BenolielGilles EspositoMurielle Joudet (Frankrijk)
  • Soort boek: biografie, filmboek

“Het leven is niet alleen ademhalen, maar ook je adem inhouden” volgens Alfred Hitchcock. Dit geldt zeker ook voor dit ook voor dit zeer omvangrijke uit het Frans vertaalde naslagwerk Hitchcock Compleet, het verhaal van zijn 57 films en 20 tv films. Een prachtig boek is het geworden. De schrijvers nemen je als het ware mee op de set van elke Hitchcock film en laten de achter coulissen gluren. Uiteraard is veel informatie over elke film te vinden, inclusief kleine wetenswaardigheden die zelfs filmkenners kunnen verrassen, van verhaallijn tot ontvangst film; van rolverdeling tot hoe de productie uiteindelijk tot stand is gekomen…lees verder >

Het afscheid van Lucia

• Schrijver: Ton van Reen (Nederland)
  • Ton van Reen Het afscheid van Lucia RecensieSoort boek: historische roman

Een sympathieke historische roman, mede dankzij het karakter van Lucia. Angst voor het onbekende wordt mooi van verschillende kanten belicht; mensen die vragen stellen en nieuwsgierig zijn, mensen die geloven wat ze ooit verteld is en mensen die de “andere” kant zijn. Dat Van Reen het verhaal baseert op ware gebeurtenissen, geeft het nog extra kracht en diepgang. Hier en daar had iets meer uitwerking het nog sterker kunnen maken…lees verder >

Het rijk van de Habsburgers

Een duizendjarig vorstengeslacht

• Martyn Rady Het rijk van de Habsburgers RecensieSchrijver: Martyn Rady (Engeland)

In de 10e eeuw begon in Zwitserland  de lange geschiedenis van de Habsburgse vorsten en na de Eerste Wereldoorlog valt het dan opgebouwde grote rijk uiteen.  In deze 1000 jaren komen – ook voor Nederland – bekende heersers voor zoals Karel V en het tragische leven van Frans Jozef en zijn echtgenoot Sisi.  In een vlotte stijl komen alle koningen en keizers van het Habsburgse Rijk aan bod…lees verder >

Mythische cols

De 30 machtigste beklimmingen

• Frederik Backelandt Mythische cols RecensieSchrijver: Frederik Backelandt (België)
  • Foto’s: David Stockman
  • Soort boek: wielerboek

Het zeer mooi uitgegeven boek Mytische Cols geschreven door Frederick Backelandt en met indrukwekkende foto´s van David Stockman kan dan een beetje herlderheid verschaffen. In het boek worden dertig van de meest bijzondere beklimmingen die voor wielrenners te berijden zijn, beschreven. Een echte aanbeveling voor zowel de actieve wielrenner als de passieve wielerliefhebber…lees verder >

Zo’n leuke leeftijd

• Schrijfster: Kiley Reid (Verenigde Staten)
  • Kiley Reid Zo'n leuke leeftijd RecensieSoort boek: Amerikaanse roman
  • Longlist Booker Prize 2020

Zo’n Leuke Leeftijd is een sprankelende roman waarin mij nog maar weer eens duidelijk wordt dat de kloof tussen zwart en wit veel dieper verankerd zit dan ik mij kan bedenken. Een boek dat niet beschuldigt vanwege de lichte toon waarop het geschreven is. Zo’n boek dat nog lang nasuddert  in mijn hoofd. Kiley Reid confronteert mij met het feit dat ik als blanke lezer nog veel heb te leren over het grote actuele thema discriminatie dat zeker nu door Black Live Matters op vele politieke agenda’s is terecht gekomen…lees verder >

Storm

De jonge jaren

• Jan Cremer Storm Recensie boek over de jonge jarenSchrijver: Jan Cremer (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie, fotoboek

Overtuigd van zichzelf en zijn eigen kunnen was Cremer er zeker van dat hij de wereld zou veroveren. En zoals wij nu weten is daaraan niets overdreven en veel uitgekomen. Storm is een met zorg vormgegeven en rijk geïllustreerd boek dat niet alleen een goed beeld schetst van de jonge onstuimige Jan Cremer maar ook een mooi tijdsbeeld schetst van de kringen waarin hij verkeerde…lees verder >

001Boek-BestellenOnze Vlaamse koersen

Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Dwars Onze Vlaamse koersen Recensie Boek over de Vlaamse wielerklassiekersdoor Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen, Scheldeprijs, De Brabantse Pijl

• Schrijver: Diverse auteurs (België)
  • Soort boek: wielerboek, fotoboek, sportboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De geschiedenis van elke koers komt aan bod. Naast de historie is dit wielerboek een overvloed aan mooie, droevige en indringende verhalen over wielrenners die deelnamen aan de koers en aan bijzondere gebeurtenissen te vinden. Bovendien zijn in dit rijke boek prachtige foto’s uit heden en verleden opgenomen. Onmisbaar voor de liefhebbers van de koers en het rijke Vlaamse leven…lees verder >

De Saamhorigheidsgroep

• Schrijver: Merijn de Boer (Nederland)
  • Merijn de Boer De saamhorigheidsgroep RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Gelukkig zorgt één verhaallijn ervoor dat Merijn de Boer zijn nieuwe roman naar een hoger niveau tilt en dat is de geheime liefde tussen Bernard Werkman en Liza in verhouding tot haar man Tristan. Hun worsteling, gevoel, verwarring en het verwoestende effect voor Tristan worden door Merijn de Boer zeer overtuigend en indringend over het voetlicht gebracht…lees verder >

Dodemanstango

• Schrijver: Geir Tangen (Noorwegen)
  • Geir Tangen Dodemanstango Recensie Noorse thrillerSoort boek: Noorse thriller
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Geir Tangen kiest ervoor om met een spannende apotheose en bizarre plot definitief afscheid te nemen van zijn getormenteerde hoofdpersonen. Een gedurfde en goede keuze om er een definitief einde aan te maken die wellicht niet elke lezer zal begrijpen. Overdaad schaadt en dat risico ligt zeker op de loer bij thriller…lees verder >

Zeeangst

Een logboek

• L.H. Wiener Zeeangst RecensieSchrijver: L.H. Wiener (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, zeilboek

De cynische, soms droogkomische, toon die veel liefhebbers van de fictie van L.H. Wiener zo kenmerken, zijn ook in Zeeangst volop aanwezig.  Aan boord blijkt hij verre van een held te zijn. Alhoewel de Engelse zuidkust geen onbekend terrein voor hem is, ervaart hij overal gevaren. Hij vertrouwt de zee niet net als dit geldt voor de poes aan boord waaraan Wiener zich spiegelt. Toch raakt Wiener geïnspireerd door de natuur die hij tijdens de tocht ervaart. Bovendien mijmert hij volop over de vooral Engelse literatuur en nautische boeken. Hij neemt de tijd om op zijn welbekende wijze te mijmeren over zijn leven…lees verder >

Apokalyptische Variationen

• Schrijver: Antanas Škėma (Litouwen)
  • Antanas Škėma Apokalyptische Variationen Verhalen uit LitouwenSoort boek: autobiografische verhalen

Apokalyptische Variationen van alle autobiografische verhalen die de Litouwse schrijver Anasta Škėma schreef. Veel van de verhalen hebben een autobiografische inslag en schetsen een indringend beeld van het bewogen leven van de Litouwse schrijver. Hij verhaalt over de onderdrukking door de in Rusland en Oekraïne, over de barre vlucht voor de Sovjets naar Duitsland en het verblijf in kampen in Thüringen en Beieren en over het leven in Exil in Chicago en New York…lees verder >

De ogen van de astronoom

• Schrijver: Adam Ehrlich Sachs (Verenigde Adam Ehrlich Sachs De ogen van de astronoom RecensieStaten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (zeer goed)

Wat klopt er van wat we zien? Is dat de praktische betekenis of moet je dieper, verder, het innerlijk inkijken? Wat gebeurt er wanneer je je blind staart op de uitkomst, toewerkt naar een ongewisse uitkomst en intussen vergeet welke details je daarvoor inzet. En je vergeet je af te vragen of al dat werk zal leiden tot het “blinde” resultaat dat je al die tijd al voor ogen dacht te hebben. Wat als je je verliest in met name de belangwekkende details en de onbeduidende zaken over het hoofd ziet, verrukt over de buitenkant, onverschillig tegenover de binnenkant…lees verder >

001Boek-BestellenDe vlakte

• Schrijver: Gerald Murnane (Australië)
  • Gerald Murnane De vlakte RecensieSoort boek: Australische roman
  • Recensie van: Tim Donker

Hoewel ik ook zeer veel Engelstalig lees, is dit voor mij ook pas de eerste kennismaking met de Australiër. Ik raad maar zo’n beetje naar de ontwikkeling in Murnanes schriftuur; een raden dat ik doe op grond van het gegeven dat De Vlakte me intrigeerde zonder me helemaal te overtuigen. Ik kan me best voorstellen dat Gerald Murnane in de loop van komende jaren gaat uitgroeien tot één van mijn lievelingsschrijvers. Ik kan me ook voorstellen dat dat voornamelijk zal zijn vanwege elementen die in De Vlakte nog niet of nauwelijks aanwezig zijn. Dat het me over een jaar of vijftien nog zal verbijsteren dat De Vlakte mijn instapboek was…lees verder >

Chateau Désir

• Schrijver: Herman Stevens (Nederland)
  • Herman Stevens Chateau Désir RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Chateau Désir is een geslaagde moderne zedenschets en boeiende roman die op subtiele wijze de sociale gevolgen schetst voor mens en maatschappij van wat decennia van bovenmatig materialisme. De nieuwe roman van Herman Stevens is een boeiende, indringende en uitstekende roman…lees verder >

De zaak Mulder

• Schrijver: Barry Smit (Nederland)
  • Barry Smit De zaak Mulder RecensieSoort boek: misdaadroman

Barry Smit heeft met De zaak Mulder een krachtige, zeer goed geschreven en spannende roman geschreven die zich baseert op een waargebeurd verhaal. De keuze voor de romanvorm geeft Smit de vrijheid om eventuele lacunes zelf in te vullen en dat doet hij met verve. Sterk is bovendien dat Barry Smit erin slaagt om zelf geen partij te kiezen in deze zaak. Zijn verteller, de misdaadjournalist, laat hij wikken en wegen en zo onafhankelijk mogelijk verslag doen waardoor er voor de lezer ruimte blijft om zelf een mening te vormen over wat er gebeurt is…lees verder >

Eilandheimwee

• Schrijfster: Selma Noort (Nederland)
  • Selma Noort Eilandheimwee RecensieSoort boek: kinderboek (7+ jaar)
  • Eerste druk: 1992

Zodra je Eilandheimwee begint te lezen, voel je het zand onder je voeten, en ruik je de zee. Met slechts een paar woorden, weet Selma Noort de eilandbewoners tot leven te wekken. De vader van Raven die zo graag zingt, en verft. Zijn moeder die schildert. En Raven, die geniet van zijn leven op het eiland. Juffrouw Sippora die via het schelpenmeisje een persoonlijk verhaal vertelt. Een verhaal met enorm veel diepgang, waarbij de kracht echt zit in de eenvoud. Het is haast meer voelbaar dan dat het er letterlijk staat…lees verder >

Het lied van de vreemdeling

• Schrijfster: Linda Dielemans (Nederland)
  • Linda Dielemans Het lied van de vreemdeling RecensieSoort boek: jeugdroman (11+ jaar)

Bijzonder knap hoe Dielemans een tijd die al zo lang geleden is, opnieuw tot leven lijkt te wekken. Zij combineert op geweldige wijze haar passie voor historie en archeologie met schrijven. Zo ontstaat er een heel realistische, geloofwaardige wereld, waar je als lezer echt in op kunt gaan. Heel mooi hoe Une en Nano elkaar leren kennen, door vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn en zich te verwonderen over hun verschillen. Stiekem een mooi voorbeeld van hoe het ook nu nog zou kunnen… In feite is het een heel actueel thema. Ook in onze wereld hebben we veel te maken met cultuur verschillen, die vaak angst in boezemen, omdat we het niet begrijpen…lees verder >

001Boek-BestellenDe herinnerde soldaat

• Schrijfster: Anjet Daanje (Nederland)
  • Anjet Daanje De herinnerde soldaat RecensieSoort boek: historische roman. oorlogsroman

Ongelooflijk wat een ontdekking de schrijfster Anjet Daanje, waar ik in ieder geval nog nooit eerder van gehoord had. Ze heeft ernstig veel indruk op mij gemaakt. Hoe is het mogelijk om op zo’n manier en zo precies zo’n zoektocht naar identiteit te beschrijven dat je als lezer de hele roman lang op het puntje van je stoel  zit, je adem in te houden, mee te leven, geduld te blijven houden en vol empathie met deze beide prachtige hoofdpersonages van bladzijde na bladzijde mee blijft leven en hopen dat het goed gaat komen. Wat de uitkomst ook zal blijken te zijn…lees verder >

Beinahe Alaska

• Schrijfster: Arezu Weitholz (Duitsland)
  • Arezu Weitholz Beinahe Alaska RecensieSoort boek: reisverhalen

De Duitse journaliste en schrijfster Arezu Weitholz maakt samen met zo’n tweehonderd andere passagiers een cruise in de noordelijke wateren. Het is de bedoeling om een tocht te maken van Groenland, via noordelijk Canada naar Alaska. Wrang is dat deze reis door de opwarming van de aarde en het smeltende zeeijs die tot voor een tiental jaren gelden bijna niet te doen was, tegenwoordig steeds vaker in het aanbod van cruisemaatschappijen opgenomen is…lees verder >

Lesereise Persischer Golf

• Schrijver: Helge Sobik (Duitsland)
  • Helge Sobik Lesereise Persischer Golf Reisverhalen van de Perzische GolfSoort boek: reisverhalen
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Dit Duitstalige boek met reisverhalen over de landen aan de Perzische Golf, Dubai, Iran, Oman, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten is geschreven door de Duitse schrijver Helge Sobik en uitgegeven in de mooie en rijke reeks reisboeken Lesereise. Het biedt een inkijkje in dit fascinerende gebied dat zich kenmerkt door de rijkdom verkregen door gigantische winsten verkregen door oliewinning. Een aantal van deze landen hebben zich in buitensporige korte tijd ontwikkeld tot kosmopolitische oorden waar de rijken der aarden kunnen zwelgen in hun rijkdom…lees verder >

Op het eerste gezicht

• Schrijver: Nick Hornby (Engeland)
  • Nick Hornby Op het eerste gezicht RecensieSoort boek: Engelse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Nick Hornby bewijst met zijn nieuwe roman opnieuw de kwaliteit van zijn schrijverschap door op geloofwaardige wijze een modern verhaal te vertellen over twee mensen uit gescheiden werelden die elkaar toch weten te vinden. Bovendien weet hij en passant haarscherp te duiden wat Brexit doet met de Groot-Brittannië en haar bevolking. Een roman geschreven op het slappe koord maar waarop Hornby altijd het evenwicht bewaart…lees verder >

Waar spelen de roman en andere boeken zich af?

Via onderstaande interactieve kaart kun je zien waar de nieuwe romans en andere die in 2020 verschijnen zich afspelen. Voor zover dit duidelijk is uiteraard.