Boekrecensies november 2021

Boekrecensies november 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand november 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies november 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies november 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< oktober 2020 | overzicht recensies | december 2021 >

De nalatenschap

Een joodse familiegeschiedenis

• Menachem Kaiser De nalatenschap recensieSchrijver: Menachem Kaiser (Verenigde Staten)
  • Soort boek: familiegeschiedenis
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Wat is het boek eigenlijk? Een roman, een dagboek met aantekeningen? De feiten, namen, en gebeurtenissen kloppen met de werkelijkheid. Toch houd ik het op een roman, omdat nooit zeker is of wat er in het boek staat ook zo gebeurd is. Het verhaal is ook geschreven in de verteltrant met beschouwingen. Dat de hoofdpersoon (ik) dezelfde naam heeft als de auteur doet daar niets aan af. De auteur beschrijft de gebeurtenissen aangrijpend, ook al gebeurt er eigenlijk niet zo veel. Toch blijft het spannend. En dat is klasse…lees verder >

De goede dood

• Schrijver: Klaas ten Holt (Nederland)
  • Klaas ten Holt De goede dood RecensieSoort boek: Nederlandse dystopische roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (zeer goed)

Klaas ten Holt heeft een indringende roman geschreven over een maatschappij waarin populisten het voor het zeggen hebben. Zeer drastische en gewelddadige maatregelen tegen andersdenkenden zijn aan de orde van de dag. Franz Czekalski wordt bovendien verliefd op zijn buurmeisje die werkzaam is in de sexclub en een relatie heeft met een van de voormannen van het dorp. Alhoewel hij zich eigenlijk een beetje afzijdig wil houden, kan hij toch niet ontkomen aan het gewelddadige machtsspel dat het stadje in de greep houdt. Op bijna lichtvoetige wijze beschrijft Klaas ten Holt in de moderne roman noir een dystopische maatschappij die niet eens zover van de onze lijkt te staan. Verontrustend en boeiend tegelijkertijd.…lees verder >

De Moomins en de onzichtbare gast

• Schrijfster: Tove Jansson (Finland)
  • Tove Jansson De Moomins en de onzichtbare gast RecensieSoort boek: kinderboek, prentenboek (4+ jaar)
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Recensie van Tim Donker

De Moomins had ik ook als kind kunnen kennen, want die gaan al ettelijke decennia mee. Tove Jansson schreef die verhalen al toen ik nog geboren moest worden. Ik heb geen enkele duidelijke herinnering aan de Moomins. Vaagweg meen ik een paar van de figuurtjes (een soort van witte nijlpaarden) te herkennen van een televisieprogramma uit mijn jeugd maar ik weet niet of dat kan. Herinneringen horen niet alleen onvolledig maar ook geheel of gedeeltelijk onjuist te zijn. Ons brein houdt ons immers voortdurend voor de gek…lees verder >

A.D.

• Schrijver: Gustaaf Peek (Nederland)
  • Gustaaf Peek A.D. RecensieSoort boek: historische roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Dat de VOC een kolonialistische geldmachine was die nietsontziend huishield in de Nederlandse kolonie mag inmiddels wel bekend worden geacht. Toch zijn de wantoestanden en de ronduit schokkende praktijken niet vaak zo indringend en rauw beschreven als in de nieuwe roman van Gustaaf Peek. Bovendien vertelt hij  het verhaal in een schitterende stijl het complexe verhaal dat nergens uit de bocht vliegt…lees verder >

Im Saal von Alastalo

• Schrijver: Volter Kilpi (Finland)
  • Volter Kilpi Im Saal von Alastalo Finse romanSoort boek: Finse roman
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering roman∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Zo nu en dan komen er zeer bijzondere boeken tevoorschijn die lang verborgen zijn gebleven voor de gemiddelde lezer. Im Saal von Alastalo is hiervan een goed voorbeeld. De omvangrijke Finse roman van ruim 1000 pagina’s werd in 1933 in een vrij kleine oplage gepubliceerd. De speelt zich af in het midden van de 19e eeuw in een dorp aan de Finse kust. Hier komen een aantal van de belangrijkste reders bij elkaar om met elkaar te spreken over zaken. De bijeenkomst duurt niet langer dan een aantal uren. Toch weet Volter Kilpi hierover een omvangrijke roman te schrijven die uniek te noemen is en geen seconde verveelt…lees verder >

Typisch Carlo & Irene

30 jaar een duo

• Eric de Munck Typisch Carlo & Irene boek RecensieSchrijver: Eric de Munck (Nederland)
  • Soort boek: portret, boek over televisie
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Het televisie duo met de meeste chemie éver… Dat is toch wel Carlo en Irene. Zet deze twee aan een tafel en laat ze “los”, dan komt het hoe dan ook goed. Wat zij met elkaar hebben, dat kun je niet spelen of nadoen, dat is iets ongrijpbaars, iets om te koesteren (geef die twee weer een programma!). Meer dan terecht dat er een boek is gemaakt over dit legendarische tweetal dat na 30 jaar nu even geen project meer samen zal gaan doen. Terecht, omdat Carlo en Irene staan voor jeugdsentiment, het zondagmiddaggevoel en hysterische persiflages…lees verder >

Wonderjaren

• Schrijver: Frits Marnix Woudstra (Nederland)
  • Frits Marnix Woudstra Wonderjaren RecensieSoort boek: autobiografisch verhaal
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Beeldend kunstenaar en schrijver Frits Marnix Woudstra is een meester van de mijmering. Hij maakte al eerder indruk met zijn aangrijpende en indringende boek over zijn zoon die zelfmoord pleegde. Nu kijkt hij terug op zijn eigen jeugd en met name op zijn afwezige vader. In korte schetsen, tekent hij het verhaal op van een gebroken gezin met een enigszins excentrieke vader die op een dag vertrekt en niet meer terugkomt…lees verder >

Het Grote Rail Away Boek

• Schrijvers: Joanne BrouwerGerben van Ommen
  • Het Grote Rail Away Boek RecensieSoort boek: spoorwegboek, tv-boek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (Uitstekend)

Rijk geïllustreerd en zorgvuldig en mooi gemaakt ademt het boek precies dezelfde sfeer uit als het tv-programma. De mooiste treinreizen in Nederland, Europa en ver erbuiten komen aan bod. Informatief en zeer goed leesbaar zijn de teksten over de reizen die gemaakt zijn. Al met al doet Het Grote Rail Away Boek volledig recht aan de kwaliteiten die het tv-programma heeft en zal de liefhebbers ervan zeker aanspreken…lees verder >

• Schrijver: Benny Baudewyns (België)
  • Benny Baudewyns Moordgriet RecensieSoort boek: Vlaamse thriller
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Alhoewel Benny Baudewijns voor de Vlaamse thrillerlezer geen onbekend zal zijn, is zijn naam en faam in Nederland nog niet of nauwelijks doorgedrongen. Sowieso is er in Nederland veel te weinig aandacht voor Vlaamse thrillers terwijl er met regelmaat uitstekend werk wordt geschreven. Moordgriet is een goed voorbeeld van de kwaliteit. De thriller heeft een originele plot, gekoppeld aan een spannend verhaal met veel verve en humor verteld…lees verder >

Katla

De reis naar Dorestad

• Luit van der Tuuk Katla RecensieSchrijver: Luit van der Tuuk (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Katla gaat over een vrouw die in de 9e eeuw leefde in Zweden. Haar moeder, een rijke, vrome vrouw, voelde aankomen dat ze zou gaan sterven en vroeg haar dochter alles wat zij bezat onder de armen te verdelen. En omdat in haar woonplaats Birka weinig armen leefden, vroeg ze alles te verkopen en naar Dorestad, het huidige Wijk bij Duurstede, te reizen en daar het geld uit te delen. Daar zijn veel kerken, priesters en geestelijken te vinden aan wie ze hierover advies kan vragen…lees verder >

De drakenleerling

Drakenstorm deel 1

• Alistair Chisholm Drakenstorm 1 De drakenleerling RecensieSchrijver: Alistair Chisholm
  • Soort boek: kinderboek (10+ jaar)
  • Nederlandse vertaling:  Daniëlle Futselaar
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Wát een leuk boek is De drakenleerling zeg! Zo’n verhaal dat je niet weg wil leggen. Gelijk vanaf de eerste pagina is het raak. Het is een lekker stoer verhaal, maar er zitten ook kwetsbare kantjes aan. Dit geeft het boek een fijne balans en maakt het uitnodigend om te lezen. Hoe cool is het om je eigen draak te hebben? Na het lezen van dit boek wil ik er ook wel één, zo geloofwaardig en enthousiast heeft Alastair Chrisholm hierover weten te schrijven…lees verder >

Een mogelijk begin van veel

29 dichters aan het werk

• Hester van Hasselt Bianca Sistermans Een mogelijk begin van veel recensieSchrijfster: Hester van Hasselt
  • Foto’s: Bianca Sistermans
  • Soort boek: interviews, poëzie
  • Recensie van Tim Donker

Ik blijf lezen in Een mogelijk begin van veel. Verwoed, voor mijn doen. Dat ik iedere keer weer word teruggezogen naar dit boek, ook waar monologen vraaggesprekken zijn geworden (en dat met mijn ingesleten achterdocht tegen interviews en interviewers) komt door Hester van Hasselt. Eén en al liefde. Liefde voor haar gesprekspartner. Liefde voor de taal. Liefde voor poëzie. Dat druipt, met emmers tegelijk, van dit boek af. Een mogelijk begin van veel is zo’n ontzettend liefdevol werk…lees verder >

De verbannen koningin

Elfhame-serie deel 3

• Holly Black De verbannen koningin RecensieSchrijfster: Holly Black (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Genoten heb ik van de Verbannen Koningin. Dankzij die vele dubbele bodems, blijft het soms lastig te bepalen wie je wel en niet kunt geloven. Waardoor je toch altijd lichte achterdocht houdt en je nooit helemaal kunt ontspannen. Gelukkig biedt Black precies op de juiste momenten toch wat ontlading, door tóch iets prijs te geven, of een fijn personage te laten verschijnen. Zachtaardig, of juist bloedvals, beiden zorgen voor het nodige “comic relief”. De Verbannen Koningin is het welverdiende, krachtige slot van deze trilogie die je echt als een rollercoaster meeneemt…lees verder >

Offline

• Schrijver: Marco Kunst (Nederland)
  • Marco Kunst Offline RecensieTekeningen: Yannick Pellegrin
  • Soort boek: jeugdboek, kinderboek (9+ jaar)
  • Uitgever: Gottmer

Mike gaat binnenkort met zijn ouders naar de stad Nieuw Babylon verhuizen. Daar waar huizen, winkels en scholen geprojecteerd worden en auto’s zelf rijden. Alles gaat online, met speciale 3D printers, drones en virtuele brillen. In de stad ontmoet hij meneer Groman, die hem vertelt dat er groot gevaar dreigt bij de volgende update. Een gevaar voor de hele mensheid. Hij hoopt dat Mike de wereld wil redden, zelf kan hij dat niet meer. Spreekt meneer Groman de waarheid? En zo ja: is één kind dan in staat om daar iets aan te doen?…lees verder >

Vijf vrolijke verhalen

• Schrijver: Adriaan van Dis (Nederland)
  • Adriaan van Dis Vijf vrolijke verhalen RecensieSoort boek: verhalen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De intensiteit van het werk van Adriaan van Dis lijkt wel met de jaren toe te nemen, net als de activistische die hij ook bij zijn optredens in de media tentoonspreidt. Gelukkig doet dit geen afbreuk aan de kwaliteit, in tegendeel het lijk er sterker en nog lezenswaardiger door te worden. Geen enkel verhaal in de bundel is een teleurstelling maar het autobiografische Vlagduin behoort zeker tot het allerbeste dat Van Dis gepubliceerd heeft…lees verder >

Viva La Frida!

Life and Art of Frida Kahlo

• Viva La Frida Boek over Frida Kahlo recensieSchrijver: Circe Henestrosa
  • Soort boek: kunstboek, catalogus

Een grote droom is waar geworden voor het Drents Museum in Assen: in 2021 mag daar eindelijk het prachtige werk van de bekende Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo in een tentoonstelling worden getoond. De catalogus behorend bij de tentoonstelling ziet er schitterend en heel uitnodigend uit – prachtige felle kleuren en boordevol met mooie foto’s van het werk van de kunstenares…lees verder >

More Than a Woman

Een ode aan de overvraagde veertig plus-vrouw

• Caitlin Moran More Than a Woman RecensieSchrijfster: Caitlin Moran (Engeland)
  • Soort boek: vrouwenboek

Ik heb hardop gelachen bij het lezen van dit boek – wat kan Caitlin Moran ontzettend grappig schrijven… juist omdat het allemaal zo herkenbaar is. En het is knap, om onderwerpen die raken, die vaak schrijnend en pijnlijk zijn, met zoveel humor te kunnen beschrijven. Juist dat maakte dat ik het boek achter elkaar uit wilde lezen. Het boek is vlot geschreven en leest lekker weg, maar heeft een enorme diepgang tegelijkertijd…lees verder >

Het einde van het lied

• Schrijver: Willem du Gardijn (Nederland)
  • Willem du Gardijn Het einde van het lied RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Recensie van Tim Donker: & even later & Gunther was dood & gasten aan de keukentafel & de dingen die je dan zegt. De vrouw zegt dat ze boeken leest, en de man zit daar maar en praat over formule één, en zit daar maar, en drinkt bier, en lacht. Maar de vrouw zegt dat ze boeken leest, dus ik luister met één oor naar haar. Romantiese boeken, specificeert ze en het ene oor wordt een half oor. Ze mompelt wat, noemt wat namen van schrijfsters…lees verder >

Het licht van Luna Park

• Schrijfster: Addison Armstrong (Verenigde Staten)
  • Addison Armstrong Het licht van Luna Park RecensieSoort boek: historische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Wat een werkelijk ongelofelijk prachtig boek heeft Addison Armstrong geschreven met Het licht van Luna Park. Voor de liefhebbers van mooie verhalen èn van onbekende stukjes geschiedenis. Een boek dat raakt, op veel manieren. Een verhaal met romantiek en spanning en een absolute aanrader…lees verder >

Nelly en de eksterbende

• Schrijfster: Anouk Kool (Nederland)
  • Anouk Kool Nelly en de eksterbende RecensieSoort boek: kinderboek (9+ jaar)
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Van de ene op de andere dag komt Nelly haar beste vriendin haar niet meer ophalen om naar school te gaan. Ze zit nu steeds met een ander meisje. En geen enkele klasgenoot praat meer met haar. Nelly snapt niet zo goed waarom. Ja, ze bepaalt best vaak wat iedereen gaat doen, maar dat is toch ook alleen maar handig? Anders duurt alles zo lang. Daar denken de andere kinderen toch anders over. Nelly vindt het toch wat eenzaam. Totdat er ineens een ekster voor haar raam verschijnt…lees verder >