Zirimiri Press nieuwe boeken recensie

Zirimiri Press nieuwe boeken recensie uitgeverij informatie. Zirimiri Press is een kleine sympathieke uitgeverij die zich heeft gespecialiseerd in het uitgeven van boeken die oorspronkelijke geschreven zijn in een “kleine” taal. Zirimiri Press Nieuwe BoekenDeze boeken worden door Zirimiri Press uitgegeven in Nederlandse vertaling. Hierbij kun je denken aan talen als het Baskisch, Catalaans, Corsicaans, Fries, Noors en Tsjechisch. Het betreft romans, verhalen en poëzie die aandacht zou moeten krijgen maar waaraan vaak weinig tot geen aandacht wordt besteed. De meeste van de boeken van Zirimiri Press zijn ook herkenbaar aan de frisse en veelkleurige omslagen. Zirimiri is trouwens het Baskische woord voor motregen.

Zirimiri Press nieuwe boeken

De boeken zijn ingedeeld op de verschijningsdatum van de uitgave.

Park Life

• Auteur: Shuichi Yoshida (Japan)
  • Shuichi Yoshida Park LifeSoort boek: Japanse roman
  • Origineel: パーク・ライフ(2002)
  • Nederlandse vertaling: Luk Van Haute
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 26 oktober 2023
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 20,50
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Winnaar Akutagawaprijs
  • Inhoud roman: Hibiya-park is een oase van rust in het midden van Tokio. Daar komen dagelijks de medewerkers uit de omringende gebouwen om pauze te nemen. Een van hen – een jongeman, de hoofdpersoon en verteller van dit verhaal – heeft vandaag in dit park dezelfde vrouw gezien met wie hij eerder in de metro een paar woorden heeft gewisseld, toen de trein onverwachts stilviel. Vanaf dat moment komt hij haar vaak tegen en samen observeren ze de andere bezoekers van het park…recensie lezen >

Het graf van de wever

• Auteur: Seumas O’Kelly (Ierland)
  • Seumas O'Kelly Het graf van de wever recensieSoort boek: Ierse roman
  • Origineel:  The Weaver’s Grave (1919)
  • Nederlandse vertaling: Robert Dorsman
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 1 juni 2023
  • Omvang: 96 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 20,00
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Tim Donker recensieHet graf van de wever is een ongemeen rijk boek is. Absurd en beschouwelijk, meanderend en ontzettend humoristies. Vooral dat. Een humor die inderdaad neigt naar Beckett of O’Brien. Als dat iets tiepies Iers is houden die Ieren er wel een forse galgenhumor op na. Gepekeld kun je ook zeggen. Het graf van de wever is een gepekeld boek. En gepekeld smaakt literatuur het best…lees verder >

Heden ik, morgen gij

• Schrijfster: Kjersti Annesdatter Skomsvold (Noorwegen)
  • Kjersti Annesdatter Skomsvold Heden ik. morgen gij RecensieSoort boek: Noorse roman
  • Origineel: I dag jeg, i morgen du (2020)
  • Nederlandse vertaling: Liebeth Huijer
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 21 oktober 2022
  • Omvang: 136 pagina’s
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 20,50
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris
  • Inhoud roman: Peter Venn woont in zijn eentje in het appartement onder dat van zijn moeder. Hij werkt thuis aan de keukentafel als vertaler en maakt elke avond een vaste wandeling in de buurt van het kerkhof. Hij heeft een rijk innerlijk leven, maar verder gebeurt er bijna niets. Volgens zijn moeder stierf Peters vader toen hij klein was…lees verder >

Roerige tijden

• Schrijfster: Ingrid Winterbach (Zuid-Afrika)
  • Ingrid Winterbach Roerige tijden RecensieSoort boek: Zuid-Afrikaanse roman
  • Origineel: Die troebel (2018)
  • Nederlandse vertaling: Robert Dorsman
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 5 november 2021
  • Uitgave: paperback
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud roman: Magrieta Prinsloo, Zuid-Afrikaans zoöloog, maakt een crisis door. Ze bezoekt een psychiater, maar onder invloed van het verkeerde medicijn scheldt ze haar departementshoofd uit, keert ze zich af van vrienden en collega’s en maakt ze abrupt een einde aan haar briljante academische carrière. Uiteindelijk aanvaardt ze een positie bij het Bureau voor Voortgezet Onderwijs, waar de raadselachtige Markus Potsdam haar baas wordt. In haar nieuwe baan moet ze door het land reizen voor besprekingen met zakenrelaties en zal ze dingen tegenkomen die haar op een heel ander spoor zetten. Als Markus Potsdam op een ochtend verdwijnt, wordt haar leven nog ingewikkelder…lees verder >

Moeders zullen nooit

• Schrijfster: Katixa Agirre (Baskenland, Spanje)
  • Katixa Agirre Moeders zullen nooit RecensieSoort boek: Baskische roman
  • Origineel: Amek ez dute (2018)
  • Nederlandse vertaling: Mariolein Sabarte Belacortu
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 21 april 2021
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud roman: Een moeder doodt haar tweeling. De hoofdpersoon van dit relaas staat op het punt te bevallen, wanneer ze zich realiseert dat ze die vrouw kent. Deze ontdekking obsedeert haar. Ze vraagt meteen verlof, niet om haar kind te baren en te verzorgen, maar om te schrijven. Ze is schrijfster en wil vooral de waarheid achter deze misdaad ontdekken…lees verder >

De schuilplek

• Schrijver: Egon Hostovský (Tsjechië)
  • Egon Hostovský De schuilplek RecensieSoort boek: Tsjechische roman
  • Origineel: Úkryt (1943)
  • Nederlandse vertaling: Edgar de Bruin
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 17 februari 2021
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud roman: Als een Tsjechische ingenieur in 1939 in Parijs arriveert, kan hij niet vermoeden dat hij drie jaar later zal moeten onderduiken in de donkere kelder van een Franse arts. In een brief aan zijn ‘Lieve Hana’ biecht hij alles op: de illusie van een dwaze liefdesaffaire waarvoor hij naar Parijs reisde, de druk die hij ondervond om zijn militaire uitvinding in handen van de Duitse autoriteiten te geven en het daaropvolgende arrestatiebevel. Hij worstelt met zijn schuldgevoel na zijn familie te hebben achtergelaten en met de aanvaarding van zijn lot…lees verder >

Meer boeken van Zirimiri Press

Lien Botha Wonderboom RecensieWonderboom

• Schrijfster: Lien Botha (Zuid-Afrika)
  • Soort boek: dystopische roman, Zuid-Afrikaanse roman
  • Origineel: Wonderboom
  • Nederlandse vertaling: Robert Dorsman
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 8 maart 2019
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Magriet Vos moet vluchten. Ze is violiste en woont in een post-apocalyptisch Zuid-Afrika dat op de rand van de chaos staat. Magriet speelt geregeld voor de West-Kaapse tiran Albino X. Ze vreest dat ze haar leven niet zeker is als Albino X haar toenemende geheugenverlies ontdekt. Ze vertrekt in het geheim naar haar geboorteplaats, vijftienhonderd kilometer naar het noorden. Magriet Vos wil naar haar roots, voordat ze vergeet wie ze is…lees verder >

De ziel in het bloed

• Schrijfster: Ana Paula Maia (Brazilië)
  • Ana Paula Maia De ziel in het bloed RecensieNawoord: Nanne Timmer
  • Soort boek: Braziliaanse roman
  • Origineel: De gados e homens (2013)
  • Nederlandse vertaling: Maartje de Kort
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 22 oktober 2019
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud roman: Edgar Wilson werkt in een slachterij, waar hij het vee voor de slacht moet bedwelmen. Hij doet bekwaam zijn werk en bespaart de dieren veel leed – niet alleen om te voorkomen dat het vlees taai wordt, maar ook omdat hij een meelevend mens is. Op een ochtend, terwijl de baas weg is, wordt het personeel van het abattoir verrast door de mysterieuze verdwijning van een groep koeien. Wat in eerste instantie als diefstal wordt gezien, blijkt uiteindelijk collectieve zelfmoord te zijn…lees verder >

Zirimiri Press Nieuwe Boeken 2018

Egon Hostovský Vreemdeling zoekt kamer RecensieVreemdeling zoekt kamer

• Schrijver: Egon Hostovský (Tsjechië)
  • Origineel:
  • Nederlandse vertaling: Edgar de Bruin
  • Uitgever: Zirmiri Press
  • Verschijnt: oktober 2018
  • Omvang; 240 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud roman: In het New York van 1946 is dokter Marek, een Tsjechische arts, op zoek naar een kamer. Hij heeft het voornemen om zijn wetenschappelijke geschrift hier af te ronden. Hij verlangt naar rust en stilte, een kamer met een bed en een bureau waaraan hij kan werken, maar steeds ontstaan er onbenullige misverstanden tussen de verhuurder en de arts – een verkeerd begrepen woord, een verkeerd begrepen gebaar – en wordt hij weer gedwongen te verkassen…lees verder >

Senel Paz Aardbei en chocola RecensieAardbei en chocola

• Schrijver: Senel Paz (Cuba)
  • Soort boek: sociale novelle
  • Origineel: El lobo, el bosque y el hombre nuevo (1991)
  • Nederlandse vertaling: Pieter Lamberts
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: april 2018
  • Omvang: 55 pagina’s
  • Inhoud boek: Havana, dertig jaar na het uitbreken van de Revolutie. David, een jonge communistische militant, maakt kennis met Diego, homoseksueel, levensgenieter en gepassioneerd liefhebber van kunst en literatuur. Hun ontluikende vriendschap zet hen op een kruispunt: tussen genegenheid en homofobie, maar ook tussen politieke loyaliteit en de fascinatie voor een andere manier van leven. Dit relaas – tegelijk kritisch en solidair – is een van de grootste Latijns-Amerikaanse teksten van de twintigste eeuw en betekende in Cuba een keerpunt in de aanvaarding van homorechten. Aardbei en chocola is het meest gefotokopieerde boek in de Cubaanse geschiedenis. Het is in meer dan twintig landen gepubliceerd, in elf talen vertaald en diende als inspiratie voor negentien toneelstukken. In 1993 bracht de Cubaanse regisseur Tomás Gutiérrez Alea een gelijknamige film uit. Het is de enige Cubaanse film die ooit voor een Oscar is genomineerd.

Zirimiri Press Nieuwe Boeken 2017 – Recensie en Informatie

Patrik Ourednik Een afgedane zaak RecensieEen afgedane zaak

• Schrijver: Patrik Ouředník ♂ (Tsjechië)
  • Soort boek: Experimentele detectiveroman, sociale roman
  • Origineel: Ad acta (2006)
  • Nederlandse vertaling: Edgar de Bruin
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 20 maart 2017
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 18,00
  • Recensie boek: De kleine en sympathieke uitgeverij Zirimiri Press heeft de opvallende roman van de Tsjechische schrijver Patrik Ouředník – Een afgedane zaak uitgegeven. Een gewaagde stap want Een afgedane zaak is een bijzonder boek dat nauwelijks of niet te duiden valt. Maar laat je niet gelijk afschrikken want de roman is een zeer bijzonder leesavontuur. Schrijver Patrik Ouředník laat ons kennismaken met een aan bijzondere hoofdpersonen en inwoners van Praag. In een satirische roman vertelt hij de wetenswaardigheden van een aantal bewoners van de stad van Franz Kafka. En passant vallen er een aantal doden…lees verder >
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Trinus Riemersma Leven en dood volgens Jelke BosLeven en dood volgens Jelke Bos

• Schrijver: Trinus Riemersma ♂ (Friesland, Nederland)
  • Soort boek:
  • Origineel: Tinzen oer it Libben en de Dea (2001)
  • Nederlandse vertaling: Harmen Wind, Jantsje Post
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 4 oktober 2017
  • Omvang: 82 pagina’s
  • Prijs: € 14,50
  • Recensie boek: Zirimiri Press heeft een goede keuze gemaakt om de filosofische novelle Leven en dood volgens Jelke Bos uit te geven dat in 2001 in het Fries is verschenen met de titel Tinzen oer it Libben en de Dea. De verteller van het verhaal is de 11-jarige hond Jelke. Hij is een labrador die kort ervoor bijna verdronken is. Jelke is zich ervan bewust dat zijn dood aanstaande is en hij reflecteert op zijn leven. Hij heeft een enigszins nihilistische levenshouding…lees verder >
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Meer Zirimiri Press Boeken en Recensies

Marcu Biancarelli - Corsicaanse rapsodieCorsicaanse rapsodie

• Schrijver: Marcu Biancarelli ♂ (Corsica, Frankrijk)
  • Genre: psychologische roman, sociale roman
  • Origineel: Murtoriu o a baddata di Mansuetu (2009)
  • Taal: Corsicaans
  • Nederlandse vertaling: Marilena Verheus
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 2014
  • Omvang: 275 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Marcantonu Cianfarani is een onregelmatig schrijver met een desastreus liefdesleven. Hij heeft een literaire boekhandel die alleen buiten het hoogseizoen geopend is. Diep in de bergen van Corsica woont Marcantonu als een kluizenaar in het huis dat hij van zijn voorouders heeft geërfd. Hij verzet zich tegen de houding van zijn eilandgenoten die een materialistisch en toerisme-afhankelijk leven leiden. Marcantonu kan alleen het gezelschap van twee vrienden nog verdragen. De ene heet Traianu: een boer die gefascineerd is door geschiedenis en architectuur. De andere is Mansuetu: een zwijgzame en gehandicapte herder, de laatste vertegenwoordiger van een cultuur die generaties lang nauwelijks is veranderd. ‘Corsicaanse rapsodie’ confronteert de lezer met het verval van een eeuwenoude beschaving. Een proces dat ten tijde van Marcantonu’s opa begon toen de bevolking van het eiland gedecimeerd werd door de Eerste Wereldoorlog en dat vandaag de dag verergert als gevolg van de maffia en hordes toeristen die het eiland meedogenloos plunderen. ‘Corsicaanse rapsodie’ schetst het onontkoombare verdwijnen van een oude wereld maar ook de opstand van een individu dat boven alles voor een nieuw leven kiest en zich bevrijdt van het verleden.
  • Waardering redactie: ★★★ (zeer goed)
  • …Uitgebreide Informatie en Bestellen >

Harkaitz Cano Iemand loopt op de brandtrap Roman uit BaskenlandIemand loopt op de brandtrap

• Schrijver: Harkaitz Cano ♂ (Baskenland, Spanje)
  • Genre: gedichten
  • Origineel: Norbait dabil sute-eskaileran (2001)
  • Taal: baskisch
  • Nederlandse vertaling: Henrike Olasolo, Luk Van Mensel
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 13 september 2013
  • Omvang: 187 pagina’s
  • Prijs: € 17,00
  • Bijzonderheden: Baskisch-Nederlandse Editie

Julen Gabiria Van daarboven zie je de zee Oorlogsroman uit BaskenlandVan daarboven zie je de zee

• Schrijver: Julen Gabiria ♂ (Baskenland, Spanje)
  • Genre: oorlogsroman, psychologische roman
  • Origineel: Han goitik itsasoa ikusten da (2004)
  • Taal: Baskisch
  • Nederlandse vertaling: A. Peters
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 31 mei 2014 (herdruk 2015)
  • Omvang: 205 pagina’s
  • Prijs: € 15,00
  • Inhoud: Roman Alberdi ziet als kind in de Ronde van Baskenland van 1935 de beroemde sprinter Gino Bartali en als gevolg van een fikse ruzie met zijn vader wordt hij van het ene moment op het andere een fervent bewonderaar van de wielrenner. Een paar jaar later wordt Roman, net als duizenden andere Baskische kinderen, naar Frankrijk gestuurd om de Spaanse Burgeroorlog te ontvluchten. Daar ziet hij Gino Bartali voor de tweede keer: het is de Tour de France en Roman is een jongen van vijftien die het peloton is ingesprongen op zijn zware fiets. Dan komt plotseling Bartali langszij en geeft Roman een bidon water. Nog steeds onder de indruk van deze belevenis, besluit Roman na een aantal jaren zelfs om naar Ponte a Ema in Italië af te reizen, waar zijn idool woont.

Laura-Mintegi - Sisyphus verliefd Baskische romanSisyphus verliefd

• Schrijfster: Laura Mintegi ♀ (Baskenland, Spanje)
  • Genre: roman
  • Origineel: Sisifo maite minez (2001)
  • Taal: Baskisch
  • Nederlandse vertaling: Peter Smaardijk
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 2011
  • Omvang: 189 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Ane keert naar huis terug nadat ze jaren eerder man en kinderen heeft verlaten voor een gepassioneerde liefdesverhouding. Ze blijkt bij terugkomst te lijden aan een zware depressie; haar echtgenoot brengt haar naar de psychoanalytische praktijk van Esteban. Het verhaal van Ane blijft vragen oproepen bij Esteban en Anes beste vriendin Karmele. Ze proberen het raadsel van Anes leven te ontcijferen terwijl ze beiden met hun eigen onbevredigende liefdeslevens worden geconfronteerd. In de Griekse mythe van Sisyphus moet Sisyphus voor straf een gigantische steen naar de top van een berg brengen. Telkens als Sisyphus de top nadert, rolt de steen terug naar beneden. Mintegi interpreteert in haar roman Sisyphus verliefd die mythe als het lot van mensen telkens weer verliefd te worden. Een absurd lot, maar het kan ook een bron van kracht en vreugde zijn als men leert dat lot bewust te aanvaarden. Sisyphus verliefd speelt zich af in Baskenland, Nicaragua en de Verenigde Staten tijdens de laatste decennia van de twintigste eeuw.

Jordi Nopca Kom met me mee Verhalen uit BarcelonaKom met me mee

Verhalen uit Barcelona

• Genre: verhalen
  • Schrijver: Jordi Nopca ♂ (Catalonië, Spanje)
  • Origineel: Puja a casa (2015)
  • Taal: Catalaans
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 5 oktober 2016
  • Prijs: € 19,50
  • Recensie boekDe jonge Catalaanse schrijver Jordi Nopca (1983) is een ontdekking. Met Kom met me mee is voor het eerst een boek van hem in het Nederlands vertaald. En volkomen terecht. In tien verhalen wordt een beeld geschetst van het leven van inwoners van de stad Barcelona. De invloed van de crisis, het lastige bestaan, intermenselijke relaties, je krijgt in Kom met me mee een helder beeld van wat zich afspeelt achter de voordeuren in de hoofdstad van Catalonië…lees verder >

Kjersti Annesdatter Skomsvold Hoe harder ik loop, hoe kleiner ik benHoe harder ik loop, hoe kleiner ik ben

• Genre: psychologische roman
  • Schrijfster: Kjersti Annesdatter Skomsvold ♀ (Noorwegen)
  • Origineel: Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg (2009)
  • Nederlandse vertaling: Willem Ouwerkerk
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschenen: 9 oktober 2015
  • Omvang: 132 pagina’s
  • Prijs: € 17,50
  • Recensie boekKjersti Annesdatter Skomsvold heeft met Hoe harder ik loop, hoe kleiner ik ben een kleine, maar indrukkende debuutroman geschreven. Het is mooie en beeldende roman over de liefde, de vergankelijkheid en het ouder worden. In een korte bondige zinnen verhaal de hoofdpersoon Matthea over haar leven en de liefde voor haar man Epsilpn die zijn verweven met episodes over de leegheid en eenzaamheid van haar huidige bestaan tegen het einde van haar leven. Alhoewel het thema van de kleine roman niet direct vrolijk te noemen is, zorgen de licht hallucinerende beschrijvingen en de licht ironische en melancholische ondertoon er toch voor dat het geen zwaarmoedig boek geworden is. Hoe harder ik loop, hoe kleiner ik ben van Kjersti Annesdatter Skomsvold biedt een met veel inlevings-vermogen geschreven, melancholisch portret van het leven van een vrouw die haar hele leven met de rug naar de buitenwereld heeft gestaan. Bijzonder is dat Kjersti Annesdatter Skomsvold dit heeft geschreven terwijl ze zelf nog maar zo’n 30  jaar oud was. De redactie beoordeelt de roman als zeer goed.
  • Waardering★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Uitgeverij Zirimiri Press informatie