Carmen Korn – En de wereld was jong

Carmen Korn En de wereld was jong recensie en informatie van deel één van de Duitse romanserie Drie steden. Op 23 november 2021 verschijnt bij uitgeverij Signatuur de roman Und die Welt war Jung, geschreven door de Duitse schrijfster Carmen Korn.

Carmen Korn En de wereld was jong recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman En de wereld was jong, Drie steden deel1. Het boek is geschreven door Carmen Korn. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de nieuwe roman van de Duitse schrijfster Carmen Korn.

Van Carmen Korn las ik eerder met veel plezier de trilogie Dochters  van een nieuwe tijd, Tijd om opnieuw te beginnen en De tijden veranderen. En de wereld was jong is de net uitgekomen vertaling van het eerste deel van haar nieuwe trilogie, die, net als de vorige een historische roman is.

Het verhaal begint in het begin van de jaren 50. Er is een nieuwe tijd aangebroken, een tijd waarin mensen kunnen gaan opbouwen en steeds welvarender worden, maar waarin de sporen die de oorlog heeft achtergelaten nog maar al te voelbaar zijn.

Carmen Korn is een meesteres in het verbinden van de geschiedenis met prachtige, menselijke, echt tot leven komende personages

Tegen deze achtergrond begint de nieuwjaarsdag van 1950 bij drie heel verschillende gezinnen op verschillende locaties: Gerda en Heinrich Aldenhoven in Keulen, Elisabeth (de vriendin van Gerda) en haar man Kurt in Hamburg en Margarethe, geboren Aldenhoven, met haar man Bruno in het Italiaanse San Remo. Elk gezin heeft zijn eigen zorgen, Gerda en Heinrich hebben het financieel niet breed. Bij Elisabeth en Kurt is hun schoonzoon na de oorlog niet naar huis gekomen – hun dochter kan maar moeilijk haar leven oppakken, omdat ze niet weet of haar man nog leeft of niet. In San Remo speelt de rijke bemoeizuchtige schoonmoeder van Margarethe een lastige rol in de familie. Ook de kinderen uit elke familie en hun vrienden en partners spelen belangrijke rollen in het boek.

Net als in haar eerdere trilogie is Korn een meesteres in het verbinden van de geschiedenis als achtergrond met prachtige, menselijke, echt tot leven komende personages. Kwetsbaar en echt zijn ze en je wordt vanaf de eerste bladzijde meegezogen in hun levens, hun zorgen, hun geluk en hun vragen. Op deze manier beleef je het jaren 50 decennium moeiteloos zelf mee.

Ik heb genoten van dit eerste deel van de nieuwe trilogie van Carmen Korn en ik kijk reikhalzend uit naar de vertaling van deel 2! Een absolute aanrader, ook deze roman die is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Carmen Korn En de wereld was jong Recensie

En de wereld was jong

Drie steden, deel 1

• Schrijfster: Carmen Korn (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse roman
  • Origineel: Und die Welt war jung (2021)
  • Nederlandse vertaling: Olga Groenewoud
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 23 november 2021
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van de nieuwe roman van Carmen Korn

Drie families, drie steden, één decennium. Het eerste deel in de nieuwe serie van bestsellerauteur Carmen Korn.

1 januari, 1950: een nieuw decennium is aangebroken. Er wordt reikhalzend naar uitgekeken, want de oorlog heeft diepe wonden achtergelaten. Het huis van Gerda en Heinrich Aldenhoven in Keulen barst uit zijn voegen, maar Heinrichs kunstgalerie levert niet genoeg geld op om alle hongerige monden te voeden. In Hamburg verlangen Gerda’s vriendin Elisabeth en haar man Kurt naar de terugkeer van schoonzoon Joachim. Is hij nog in leven? En Margarethe, geboren Aldenhoven, is van Keulen naar San Remo verhuisd. Het leven aan de zijde van haar Italiaanse echtgenoot lijkt zorgeloos, maar haar bemoeizieke schoonmoeder kwelt haar. Hoe verschillend ze hun nieuwjaarsdag ook doorbrengen, ze vragen zich allemaal hetzelfde af: zullen onze oorlogswonden eindelijk helen? En wat zal de toekomst ons brengen?

Carmen Korn Tussen vandaag en morgen RecensieCarmen Korn (Duitsland) – Tussen vandaag en morgen
Drie steden serie deel 2
Duitse roman