Marion Lagoda – Een tuin aan de Elbe

Marion Lagoda Een tuin aan de Elbe. Recensie en informatie over de inhoud van de Nederlandse vertaling van de roman Ein Garten über die Elbe van de Duitse schrijfster Marion Lagoda.

Marion Lagoda Een tuin aan de Elbe recensie

Marion Lagoda liet zich voor haar debuutroman Een tuin aan de Elbe inspireren door het leven van Else Hoffa, de eerste hoofdtuinierster van Duitsland, en de familie van Max M. Warburg.

Het verhaal is fictief en vertelt over 25 jaar uit het leven van hoofdtuinierster Hedda (Flora) Herzog, die in 1913 buiten Hamburg in dienst komt van de rijke bankiersfamilie Clarenburg. Hedda, door haar vader opgeleid als tuinierster, maar niet de erfgename van zijn tuin, omdat ze nou eenmaal een vrouw is, heeft vanaf het begin van haar betrekking een duidelijke mening over alles. Ze draagt broeken, wat in die tijd ondenkbaar was voor een vrouw, en geeft leiding aan de tuiniers. Ze leeft een vrij leven in het tuiniershuis wat haar is toegewezen en heeft relaties met mannen, zonder met hen te willen trouwen.

Hedda verliest steeds verder haar hart aan de tuin van de Clarenburgs. De tuin tovert ze jaar in jaar uit verer om in een prachtige zee van planten, bomen en bloemen. Haar werk en de planten worden uitgebreid beschreven in het boek, verrassend boeiend. In de Eerste Wereldoorlog is de tuin onmisbaar om de familie en het personeel van de Clarenburgs van voedsel te voorzien, Hedda anticipteert daarop en zorgt daarvoor. Tijdens en na de oorlog gaat Hedda jonge vrouwen opleiden tot tuinierster. Het is de tijd waarin vrouwen van hobby-tuinier naar professioneel tuinier gaan.

Er volgen een aantal goede en gelukkige jaren, tot de jaren ’30 aanbreken en het in Duitsland steeds onveiliger wordt voor Joden – zowel de Clarenburgs als Hedda zelf zijn Joods. Hedda kan geen afscheid nemen van haar paradijs op aarde en lange tijd gaat het “op de berg” ook nog redelijk goed, ook al wordt de strijd in Duitsland steeds grimmiger. Ze blijft als een van de laatsten aan… tot uiteindelijk ook zij moet vluchten. Ze vlucht naar Engeland, waar haar vriendin Elizabeth een baan voor haar heeft geregeld als tuinierster van een adelijke familie.

Een mooie roman over een krachtige en bijzondere vrouw en een sprookjesachtige tuin aan de Elbe. Het boek leest heerlijk weg en heeft alles wat een roman nodig heeft om boeiend te zijn, gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Marion Lagoda Een tuin aan de Elbe

Een tuin aan de Elbe

• Auteur: Marion Lagoda (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse roman, debuutroman
  • Origineel: Ein Garten über der Elbe (2022)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 28 maart 2023
  • Omvang: 360 pagina’s
  • Prijs: € 25,99 / € 14,99

Flaptekst van de roman van Marion Lagoda

Hamburg, 1913. Als Hedda haar baan als hoofdtuinier bij de Joodse bankiersfamilie Clarenburg inneemt, heeft ze het niet makkelijk. Ze is de eerste vrouw die deze functie bekleedt op het parkachtige terrein boven de Elbe en wordt dan ook argwanend bekeken door haar uitsluitend mannelijke collega’s. Niet alleen haar mentale doorzettingsvermogen wordt op de proef gesteld, maar ook fysiek wordt er veel van haar gevraagd op het enorme landgoed. Als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, en de middelen schaarser worden, slaagt Hedda er door haar vindingrijkheid toch in om haar tuiniersdroom te realiseren. Maar als de tijden in de jaren dertig duisterder worden, komen zowel Hedda, die Joodse voorouders heeft, als de familie Clarenburg in gevaar.

Schrijfster Marion Lagoda groeide op in het Bergische Land, landstreek in Nordrhein-Westfalen, Duitsland. Ze werkte lang als journalist en specialiseerde zich in natuur en tuinen. Ze is auteur van talrijke tuinboeken en schrijft tuinverslagen voor verschillende tijdschriften. Een tuin aan de Elbe is haar debuutroman.