Boekrecensies mei 2021

Boekrecensies mei 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand mei 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies mei 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies april 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< april 2020 | overzicht recensies | juni 2021 >

Beer

• Schrijfster: Marian Engel (Canada)
  • Marian Engel Beer RecensieSoort boek: psychologische roman

Marian Engel en Beer. Een prachtige roman over een onmogelijkheid en toch oh zo helder en geloofwaardig. Over het grote, bijna dierlijke verlangen, naar geborgenheid, veiligheid, en wellicht niet te dichten kloof tussen dat verlangen en het echte leven. De kloof tussen mannelijke en vrouwelijke seksualiteit, intimiteit. Over angst en eenzaamheid en over de troost die boeken kunnen geven. Prachtig,..lees verder >

Bruna

• Schrijfster: Hannelore Bedert (België)
  • Hannelore Bedert Bruna RecensieSoort boek: Vlaamse novelle
  • Uitgever: Manteau
  • Boek kopen bij: Boekhandel / Bol

Een jong gezin, een flitsende carrière, een flitsende man. Kortom, alles erop en eraan. En maar doorwerken, verdwijnen in haar werk, dat was altijd haar kracht. Maar het gaat niet meer.  Wanneer vrienden komen eten kan zij het niet meer opbrengen de gesprekken te volgen, geanimeerd mee te praten. Ja, wijn drinken dat gaat goed, misschien wel te goed. En ook haar man hoeft haar niet meer aan te raken. Weg naar haar mistige, alcoholische landschap. Daar is het goed toeven…lees verder >

Verlaten oorden

De natuur na de mens

• Cal Flyn Verlaten oorden RecensieSchrijfster: Cal Flyn (Schotland)
  • Soort boek: klimaatboek, reisverhalen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Schrijfster Cal Flyn doet doet in Verlaten oorden verslag van haar reizen naar een flink aantal plekken in de wereld die meestal door toedoen van de mens zo goed als vernietigd werden beschouwd. Toch blijkt tijdens de bezoeken dat de natuur over een ongekende weerbaarheid beschikt. Het incasseringsvermogen is soms ronduit sensationeel te noemen. Cal Flyn slaagt erin om een genuanceerd beeld te schetsen over tot welke vernietigende kracht de mens maar ook de natuurkrachten in staat zijn…lees verder >

Regensoldaten

• Schrijfster: Kristien De Wolf (België)
  • Kristien De Wolf Regensoldaten RecensieSoort boek: Vlaamse roman

Ooit, lang geleden, mijmert Mus, was zij ,Magda Vonck, in het dagelijks leven Mus genoemd, haar moeders oogappel. Wanneer moeder samen met de buurvrouwen en vriendinnen samen kwam, had moeder verhalen. Verhalen over Mus, haar dochter. Ja, het hele huis hing vol met die verhalen. (Nu eerst even een slokje). Overal, door het hele huis hingen foto’s van haar. Mus in de wieg, Mus op de tafel, Mus aan de hand van moeder en ga zo maar door…lees verder >

De gevangenisjaren

• Schrijver: Erdal Balci (Turkije, Nederland)
  • Erdal Balci De gevangenisjaren RecensieSoort boek: autobiografische roman

Weg moet Erdal, weg uit Nederland en terug naar Turkije. Daar de mensen spreken. Hoe is het leven daar? Hoe vrij leven zij? Erachter komen hoe hij gevangen zit in het web van de Westerse vrijheidsdoctrine versus de doctrines van eigen Cultuur. Een vrije schrijver wil hij worden, wil hij zijn. Daarvoor is nodig dat hij teruggaat naar zijn wortels, beginnen bij het begin. En niet bang zijn dat hij met zijn schrijven een groot deel van de conservatieve Turkse gemeenschap over zich heen krijgt. Een grote opdracht die hij zich zelf stelt…lees verder >

Spaanse Successieoorlog

Het definitieve einde van de Nederlandse Gouden Eeuw

• Anne Doedens & Liek Mulder Spaanse Successieoorlog recensieSchrijvers: Anne Doedens & Liek Mulder (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek

Het boek over de Spaanse Successieoorlog verschijnt in de serie Oorlogsdossiers, die inmiddels uit 10 publicaties bestaat. De meeste gaan over wat minder bekende oorlogen die de gang van de geschiedenis mede hebben bepaald. Toch zal deze oorlog weinig mensen wat zeggen. En dat ons land hierbij betrokken was ook niet. Sommige gebeurtenissen uit deze oorlog zijn nog steeds actueel. Een voorbeeld hiervan is Gibraltar, dat in 1704 door de Engelsen en de Nederlanders werd veroverd…lees verder >

Vlucht

• Schrijfster: Charlotte McConaghy (Australië)
  • Charlotte McConaghy Vlucht RecensieSoort boek: Australische roman

Vlucht, een roman over het leven van dieren op aarde en hoe deze langzaam maar zeker ten prooi vallen aan de consumptiedrift van de met name westerse mens. Maar ook een roman over rouw, liefde, onmacht, verdriet, verwerking . Een ornitholoog, Franny Stone besluit haar leven te geven voor de Noordse Stern. In deze dystoptische roman gaat deze vogel haar laatste reis maken van Groenland  naar de Arctische zeeën…lees verder >

Van steen en been

• Schrijfster: Bérengère Cournut (Frankrijk)
  • Bérengère Cournut Van steen en been RecensieSoort roman: Franse roman,  klimaatroman
  • Prix du roman Fnac 2019

Jagers, nomaden in het Noordpool gebied. Ja, ze bestaan nog, maar hun manier van leven wordt bedreigd. Door de westerse wereld, door de almaar doordenderende consumptie maatschappij, door de almaar voortdenderende milieuvervuiling en de daarmee samengaande klimaat verandering. Bérengere Cournut schrijft met deze roman Van Steen en Been een hommage aan deze groep mensen die het barre koude klimaat, de oeromstandigheden, de ruwe elementen die daarbij horen, omarmen, met respect tot zich nemen, zich ertoe verhouden…lees verder >

Kiendops oorlog

• Schrijfster: Janneke Holwarda (Nederland)
  • Janneke Holwarda Kiendops oorlog RecensieSoort boek: coming-of-age roman

Janneke Holwarda schreef met deze roman Kiendops oorlog een ontroerend portret. Zonder dikdoenerij, het verhaal van deze opgroeiende puber zonder omhaal, rechtstreeks weergegeven lijkt het. Alsof jij als lezer erbij zat toen Willem Reinen zijn verhaal vertelde aan Janneke Holwarda. En ja adem zat in te houden om Wim niet te onderbreken, geen vragen te stellen. Maar laat maar praten deze oude man. Dit kan niet anders dan een rauw en glashelder verslag worden van het laatste oorlogsjaar door de ogen van een machteloze en eenzame puber. Prachtig…lees verder >

Historische Verhalen 5

• Schrijvers: Diverse auteurs
  • Historische Verhalen 5 RecensieSoort boek: verhalen
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)

Inmiddels is bundel 5 verschenen van deze uitgever wiens publicaties gebaseerd zijn op historische feiten, maar waar de (amateur)auteurs er een menselijk verhaal aan hebben toegevoegd. Op deze wijze wordt kleur aan de geschiedenis gegeven. Elk verhaal sluit af met een historische achtergrond, waarbij de auteur toelicht wat fictie is en wat historie. Ook ditmaal zijn de gekozen onderwerpen uitermate origineel gekozen en bepaald niet voor de hand liggend. Een dikke pluim voor de auteurs!…lees verder >

God onder de mensen

• Schrijver: Toon Tellegen (Nederland)
  • Toon Tellegen God onder de mensen RecensieSoort boek: verhalen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Recensie van Tim Donker

God onder de mensen is een fijn en licht en grappig boek is met kleine verhalen over een zeker niet altijd onberispelijke God. Maar neem nog één tip van mij aan. Lees niet lang in dit boek. Lees kort. Lees heel even. Wel, als dit dan toch een kinderboek voor volwassenen is, leg het op uw nachtkast. Lees elke avond één verhaal (ik zou bijna zeggen verhaaltje maar ik hou niet zo van diminutieven), knip het lichtje uit en val in slaap…lees verder >

De moord op Arno Linter

Liese Meerhout thriller

• Toni Coppers De moord op Arno Linter RecensieSchrijver: Toni Coppers (België)
  • Soort boek: Vlaamse thriller
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Jaarlijks verschijnen er één of zelfs meerdere thrillers van de Vlaamse schrijver Toni Coppers. Kan dat soms de kwaliteit negatief beïnvloeden, bij Coppers is dat geenszins het geval. En dat is best knap gezien het feit dat dit al weer het 18e deel is in de reeks thrillers met de Antwerpse Lise Meerhout in de hoofdrol. Ook nu weer koppelt Toni Coppers een sterke en verrassende plot aan interessante hoofdpersonen…lees verder >

Toen godenzonen niet bestonden

• Schrijver: Maarten Spanjer (Nederland)
  • Maarten Spanjer Toen godenzonen niet bestonden RecensieSoort boek: voetbalverhalen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Maarten Spanjer is een meester in het vertellen van door hem zelf beleefde gebeurtenissen. Zijn lichtvoetige toon en rake beschrijving zorgen regelmatig voor een lach bij de lezer. Zo ook in zijn nieuwe boekje waarin hij zijn licht nostalgische verhalen over voetbal heeft verzameld. Over zijn eigen belevenissen als jonge voetballer en als bezoeker van voetbalwedstrijden tot aan zijn latere ervaringen als tv-maker waarbij hij zelfs beroemde wereldvoetballers ontmoette…lees verder >