Boekrecensies juni 2021

Boekrecensies juni 2021 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand juni 2021 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies juni 2021 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies juni 2021 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< mei 2020 | overzicht recensies | juli 2021 >

Ik zoek mijn man

• Schrijver: Hans Münstermann (Nederland)
  • Hans Münstermann Ik zoek mijn man RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Anita reist met haar schoonouders per auto naar Polen. Echter ergens in Twente, nog in Nederland dus, komen ze terecht in een file. Het verkeer rijdt niet meer en komt urenlang in de zomerhitte tot stilstand. Erwin de man van Anita had ook mee moeten reizen maar is er niet bij. Waarom hij er niet is, wordt langzaamaan duidelijk terwijl de temperatuur in de auto het kookpunt benadert en de gemoederen oververhit raken. Langzamerhand wordt wel duidelijk dat er indringende gebeurtenissen hebben plaatsgehad…lees verder >

10 Truths en een Dare

• Schrijfster: Ashley Elston (Verenigde Staten)
  • Ashley Elston 10 Truths en een Dare RecensieSoort boek: Young Adult roman (15+ jaar)

Olivia is het op één na beste meisje van de klas. School is altijd belangrijk voor haar geweest. Goed presteren, veel vakken, vakken op een hoger niveau, dat is hoe zij haar schoolcarrière wil afsluiten. Dan blijkt een ogenschijnlijk onbeduidend keuzevak roet in het eten te gooien, waardoor ze niet mag afstuderen. Ze wil dit koste wat kost buiten haar grote, nieuwsgierige familie houden – straks moet ze dit na jaren nog horen. Het enige wat haar kan redden is vier dagen vrijwilligerswerk…lees verder >

Licht op Lissabon

Stadsverhalen

• Harrie Lemmens Licht op Lissabon RecensieSchrijver: Harrie Lemmens (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen

Vertaler Harrie Lemmens heeft zijn hart verpand aan Lissabon. In zijn nieuwe boek wandelt hij door de stad en doet verslag van wat hij ziet en waarneemt, vertelt over ontmoetingen met inwoners van de stad en verhaalt over de auteurs en kunstenaars die zich door Lissabon hebben laten inspireren. Lemmens kent de stad en haar bewoners door en door en laat de lezer bijna letterlijk ervaren wat de stad betekent…lees verder >

Bik

• Schrijver: Cor Gout (Nederland)
  • Cor Gout Bik RecensieSoort boek: Nederlandse debuutroman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)

Verhalenschrijver Cor Gout heeft zich voor het eerst aan een roman gewaagd. Hij beschrijft in fragmenten het leven van Bik, een individualist die een grote liefde had in het Berlijn van vlak voor de Tweede Wereldoorlog en haar na korte tijd kwijt raakte. Op documentaire wijze beschrijft Cor Gout in korte schetsen het leven van Bik, over zijn leven in het Berlijn van vlak voor de oorlog en in Den Haag tijdens en na de Tweede Wereldoorlog…lees verder >

De lucht is van ons allemaal

Kouplan thriller 3

• Sara Lövestam De lucht is van ons allemaal RecensieSchrijfster: Sara Lövestam (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Sara Lövestam slaagt er opvallend genoeg uitstekend in om de op het eerste gezicht ongeloofwaardige hoofdpersoon van een thriller volledig tot leven te krijgen. Juist de vermenging van de beschrijving van illegalen en dakloze junks aan de rand van de Zweedse maatschappij in combinatie met de perikelen van een ontheemde transgender die probeert te wortelen in Zweden zorgt voor een bijzondere  invalshoek. De lucht is van ons allemaal en unieke en zeer lezenswaardige thriller…lees verder >

Lalalanding

• Schrijfster: Emily Kocken (Nederland)
  • Emily Kocken Lalalanding RecensieSoort boek: Nederlandse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Emily Kocken, en haar Lalalanding. Een wervelende stroom van woorden, fragmenten, gedachtenspinsels, over de armoe na de oorlog, het verschil tussen arm en rijk, over kunst, over literatuur. Over kansen en kansloos zijn. Over het moment pakken dat je een andere slinger aan je leven kunt geven. Absoluut geen logische lijn in dit boek, geen plot, geen houvast voor mij als lezer maar toch boeiend genoeg om nieuwsgierig te blijven en uit te lezen….lees verder >

Betty

• Schrijfster: Tiffany McDaniel (Verenigde Staten)
  • Tiffany McDaniel Betty RecensieSoort boek: Amerikaanse roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Tiffany McDaniel heeft een indrukwekkende en indringende roman geschreven over de ronduit vijandige maatschappij waarmee indianen te maken krijgen (en vaak nog steeds krijgen) in de Verenigde Staten. Bovendien heeft ze aandacht voor de verziekte omgangsvormen en geweld naar vrouwen die werd vergoeilijkt en zonder enige mededogen voor de slachtoffers onder het tapijt werd geschoven. Uiterst knap is hoe Tiffany MacDaniels naast het rauwe en afschuwelijke gewerd waarmee Betty wordt geconfronteerd toch ook een liefdevol portret schetst van een unieke en originele vrouw die zich ondanks de benarde situatie weet te ontwikkelen tot een krachtige persoonlijkheid…lees verder >

Tijd om opnieuw te beginnen

De nieuwe tijd 2

• Carmen Korn Tijd om opnieuw te beginnen RecensieSchrijfster: Carmen Korn (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse roman

Het verhaal over de vier vriendinnen Henny, Käthe, Ida en Lina en hun familieleden en geliefden gaat verder waar het vorige boek (Dochters van een nieuwe tijd) eindigt, net na de de tweede wereldoorlog, in 1949. Käthe is op dat moment nog onvindbaar. Iedereen heeft wel iemand verloren in de oorlog en de bombardementen echoën nog na in ieders oren. Toch is er een groot verlangen om weer een leven op te bouwen en dat doen ze alle vier…lees verder >

Wij zijn licht

• Schrijfster: Gerda Blees (Nederland)
  • Gerda Blees Wij zijn licht RecensieSoort boek: psychologische roman

Hoe zou zij dit aanpakken? De schrijfster Gerda Blees. Een roman over zo’n schokkend waargebeurd verhaal? Hoe doe je dit zonder verzeild te raken in sensationele kitsch? Verrassend kan ik zeggen. Vanuit vijfentwintig perspectieven loodst Blees je geloofwaardig door deze onwaarschijnlijke en bijna niet te vatten geschiedenis. Zo knap…lees verder >

Henny

• Schrijver: Kevin Kraan (Nederland)
  • Kevin Kraan Henny Huisman biografie recensieSoort boek: biografie
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Fascinerend, vond ik de televisie in de jaren ’90. Met name de commerciële tv had iets magisch. Alles leek te kunnen, spelshows, talentenjachten, verrassingsshows… De bomen groeide de hemel in, de emoties die hierbij los kwamen werden vakkundig de huiskamers in geslingerd. Henny Huisman was één van de grootste sterren aan het firmament. Het was dit soort televisie dat me deed besluiten Film en Televisiewetenschappen te studeren (niet dat het íets van de sfeer bracht waar ik zo van in de ban was geraakt…lees verder >

Derksen

Biografie van Johan Derksen

• Johan Derksen biografie recensieSchrijvers: Michel van EgmondAntoinnette Scheulderman
  • Soort boek: biografie, voetbalboek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Scheulderman en Van Egmond zijn er in geschaald om een boeiend en uitstekend portret te schrijven van een kleurrijke man. Een man waarvan het leven, zeker op persoonlijk vlak, lang niet altijd over rozen is gegaan. Johan Derksen komt naar voren als een koppige, soms ronduit botte, kleurrijke en opvallend genoeg gevoelige man van een generatie die langzaam maar zeker uitsterft…lees verder >

Wandola

Hoe Boeddha verdwijnt uit Cambodja

• Wil Thijssen Wandola Recensie boek over CambodjaSchrijfster: Wil Thijssen (Nederland)
  • Soort boek: Cambodja reisverhalen
  • Boek betalen bij: Boekhandel / Bol

In 2010 reist Wil Thijssen voor het eerst naar een klein vissersdorpje aan een groot meer in Cambodja. Gefascineerd door de mensen en het gebied keert ze er sindsdien regelmatig terug. In aan uitstekend geschreven boek Wandola doet ze verslag van de vriendschappen die ze sluit met de mensen die er wonen in de paalwoningen. In dit decennium verandert Cambodja in een dictatoriale éénpartijstaat waar de Chinezen steeds meer de touwtjes in handen krijgen…lees verder >

Het eigenlijke

• Schrijfster: Iris Hanika (Duitsland)
  • Iris Hanika Het eigenlijke RecensieSoort boek: Duitse roman

Wat een indrukwekkende, humoristische en empathische roman. Een roman die heilige huisjes omver schopt, je aan het denken zet. Over herdenken en over het hoe en wat en waarom daarvan. Ook in Nederland kun je je  inmiddels wel vragen stellen over het hele circus dat jaarlijks opgetuigd wordt rondom het grote lijden van de tweede wereldoorlog. Het gekissebis over wie wel en niet herdacht mag worden. En, wanneer de week van de 4de en 5de mei voorbij is,  kunnen wij ook hier weer vrolijk doorgaan met een onmenselijke vluchtelingenbeleid…lees verder >

De Veleda trilogie

• Schrijver: Chris Houtman (Nederland)
  • Chris Houtman De Veleda Trilogie RecensieSoort boek: historische romans
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Vlotte en sfeervolle historische trilogie uit de tijd van de Bataafse opstand, waarin historische figuren ook een belangrijke rol spelen. Boeiend en spannend geschreven De lezer zal veel opsteken van het dagelijks leven die hoog is gewaardeerd…lees verder >

Aan zee

Een kroniek van de kust

• Martin Hendriksma Aan zee RecensieSchrijver: Martin Hendriksma (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenis, reisverhalen
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In zijn nieuwe boek beschrijft hij de Nederlandse kust en vooral het leven, wonen, werken en recreëren aan zee in alle tijden en alle schakeringen. Naast schoonheid is er ook veel aandacht voor de bedreigingen van de zee. Niet alleen van de bedreigingen van de stijgende zeespiegel en de rauwheid van de kust maar ook de consequenties van menselijk ingrijpen voor persoonlijk gewin komen volop aan bod. Bovendien bewijst Martin Hendriksma eens te meer dat hij over uitstekende pen beschikt wat ervoor zorgt dat zijn boek niet alleen zeer informatief is maar ook een genot om te lezen…lees verder >

Hij die niet bestaat

Een Vha’Rhymn novelle

• Valentijn Ringelberg Hij die niet bestaat RecensieSchrijver: Valentijn Ringelberg (Nederland)
  • Soort boek: fantasyroman (15+ jaar)
  • Waardering roman: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Liefhebbers van Voorbij het Wederwoud, zullen smullen van Hij die niet bestaat. Het had hier en daar wat meer uitleg mogen hebben. Ik houd van de kunst van het weglaten. Maar nu wordt er voor de lezer af en toe iets te veel te raden over gelaten. Desalniettemin erg de moeite waard om over de verschillende levensfases van Kojvo te lezen. Blij hem beter te leren kennen. Ik kijk verwachtingsvol uit naar het tweede deel van de De Raad van Vha’Rhym!…lees verder >

De opdrachtgever

• Schrijver: Rudy Soetewey (België)
  • Rudy Soetewey De opdrachtgever RecensieSoort boek: Vlaamse thriller
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De Vlaamse thrillerschrijver Rudy Soetewey heeft zijn sporen al eerder verdiend met hoogwaardige thrillers. Ook zijn nieuwe boek De opdrachtgever is weer een goed geslaagd spannend verhaal. Een man raakt na een dramatische gebeurtenis in zijn eigen huis op drift en langzaam maar zeker op de vlucht. Machten groter dan hem zelf hebben een grote invloed op de gebeurtenissen en hij blijkt uiteindelijk helemaal aan zijn lot overgelaten…lees verder >

Vang de haas

• Schrijfster: Lana Bastašić (Bosnië en Herzegovina)
  • Lana Bastašić Vang de haas RecensieSoort boek: Bosnische roman
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Winnaar The European Prize for Literature
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De debuutroman, Vang de haas van Lana Bastašić. is een prachtige en indringende roman over de oorlog in Bosnië, terwijl er nauwelijks over deze oorlog wordt geschreven. De haas blijkt geen haas, en ja  over de Haas van Dúrer, het raadsel of die nu dood was of leefde tijdens het schilderen, daarmee eindigt denk ik dit verhaal over een nog steeds voortdurende dramatische geschiedenis in Bosnië…lees verder >

Luchtschepen

• Schrijfster: Amélie Nothomb (België)
  • Amélie Nothomb Luchtschepen RecensieSoort boek: Brussel roman

Amélie Nothomb schrijft met sprankelende vaart en korte zinnen een prachtig verhaal over een ontluikende liefde. Een  verhaal over wat literatuur vermag in een mensenleven. Een uitbundig en verleidelijk pleidooi om literatuur te gebruiken als instrument om grip te krijgen op de groei van het innerlijke en als reisgids door de rest van je leven.  Grappig, origineel, en super uitnodigend om nog veel meer te gaan lezen…lees verder >

Kallocaïne

• Schrijfster: Karin Boye (Zweden)
  • Karin Boye Kallocaïne RecensieSoort boek: Zweedse dystopische roman
  • Origineel: Kallocain (1940)
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Recensie Tim DonkerBoye schrijft niet over deze tijd, maar veel uit Kallocaïne is wel toepasbaar op deze tijd. Ik snap hoe voor de collega de verleiding groot is om in toevalligheden te denken. Maar het is wel degelijk een kwaliteit van Kallocaïne en van de schrijfkunst van Karin Boye. Iedereen kan een nachtmerrie verzinnen. Maar een mogelijke nachtmerrie is nog iets anders. De schrijfster van Kallocaïne had goed gekeken naar de spoken van haar tijd; spoken die klaarblijkelijk zo onuitroeibaar zijn dat ze ook in andere tijden -in een andere gedaante- weer op konden duiken…lees verder >