Boekrecensies Juli 2019 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Juli 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand juli 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies Juli Reviews Nieuwe Boeken

Het overzicht met boekrecensies juli 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< juni 2019 | overzicht recensies | augustus 2019

Franchoys Ryckhals

Een Zeeuwse meester uit de Gouden Eeuw

• Fred G. Meijer Franchoys Ryckhals Recensie BoekSchrijver: Fred G. Meijer (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Als er aandacht is voor de schilderkunst is 17e eeuw passeren al snel de beroemde Nederlandse grootmeesters uit de Gouden Eeuw. Maar naast deze beroemdheden waren en vele tientallen, waarschijnlijk zelfs vele honderden schilders overal in Nederland aan het werk die vakkundig werk afleverden…lees verder >

De drone

• Schrijfster: Unni Lindell (Noorwegen)
  • Unni Lindell De drone RecensieSoort boek: Noorse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De Noorse thrillerschrijfster Unni Lindell heeft inmiddels een groot oeuvre opgebouwd van thriller op hoog niveau. En met De drone heeft ze weer een hoogwaardige thriller toegevoegd. Zelf schrijft ze in de korte inleiding van het boek dat we De drone moeten lezen als een sprookje voor volwassenen en in de tweede plaats als thriller…lees verder >

Een nacht bij de rivier

Mijn vrienden de Aboriginals

• Wayne McLennan Een nacht bij de rivier RecensieSchrijver: Wayne McLennan (Australië)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Net als in zijn eerdere boeken kiest Wayne McLennan voor een directe, niets verbloemende aanpak. Hij ontziet niets of niemand en schrijft desondanks met liefde en empathie. Zowel zijn eigen tekortkomingen als die van zijn Aboriginal vrienden komen aan bod. Een nacht bij de rivier is een geslaagde zoektocht en boeiend reisverslag van een auteur die geboren lijkt voor het avontuur. Het boek is een aanbeveling voor wie meer wil weten te komen over de Arborinals en een vollediger beeld wil krijgen van de soms te veel geïdealiseerde Australische samenleving…lees verder >

De grote angst in de bergen

• Schrijver: Charles-Fredinand Ramuz Charles-Ferdinand Ramuz De grote angst in de bergen Recensie(Zwitserland)
  • Soort boek: Zwitserse roman

Het werk van de franstalige Zwitserse schrijver Charles-Ferdinand Ramuz (1878-1947) was tot voor kort vrijwel onbekend in Nederland. Met de vertaling van zijn meesterwerk de roman De grote angst in de bergen is daar nu, volkomen terecht, verandering in gekomen. Het is klein meesterwerk dat een verhaal bevat met een alom aanwezige onderhuidse fatale spanning geschreven in een bijzondere indringende stijl…lees verder >

Heimweeland

• Schrijfster: Kati Naumann (Duitsland)
  • Kati Naumann Heimweeland RecensieSoort boek: familieroman, Duitse roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (zeer goed)

Heimweeland is een goede familieroman die verhaalt over de onmogelijke situatie van de twee Duitslanden. Het beschrijft de angst en de verwrongen situatie die het leven in het grensgebied van de DDR met zich meebracht en wat het deed met de mensen die dit moesten ondergaan. Alhoewel het geen meesterwerk is, is Kati Naumann er wel in geslaagd  om onderhoudende, soms zelfs boeiende familieroman te schrijven over de bewogen geschiedenis van de DDR. Het heeft zeker geholpen dat de schrijfster zelf in dit gebied in de voormalige DDR is opgegroeid en een deel van wat ze beschrijft zelf aan den lijve heeft moeten ervaren…lees verder >

De fiets De fiets

en nog veel meer sportverhalen

• Thijs Zonneveld De fiets De fiets Recensie Boek met SportverhalenSchrijver: Thijs Zonneveld (Nederland)
  • Soort boek: sportverhalen, wielerboek
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (zeer goed)

Oud wielrenner en sportjournalist Thijs Zonneveld is een man met een mening. In zijn columns die hij in het Algemeen Dagblad publiceert krijgt gelukkig ook de ruimte om die mening vrij te kunnen spuien. In de bundel De fiets De fiets is een aantal van zijn recente columns gebundeld…lees verder >

Beren koken

• Schrijver: Mikael Niemi (Zweden)
  • Mikael Niemi Beren koken RecensieSoort boek: historische roman, Zweedse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De Zweedse schrijver Mikael Niemi kun je inmiddels wel betitelen als de chroniquer van het leven in het uiterste noorden van Zweden en dan met name van het gedeelte van Lapland dat op het grensgebied ligt met Finland. Zelf is hij geboren en getogen in het plaatsje Pajala dat in het gebied ligt. Niemi is dat ook bij uitstek geschikt om te kunnen invoelen hoe het is om te leven in dit zeer dun bevolkte gebied waar de winters extreem koud en donker zijn en de zon in de zomer niet of nauwelijks achter de horizon verdwijnt…lees verder >

14 Juli

• Schrijver: Éric Vuillard (Frankrijk)
  • Éric Vuillard 14 Juli Recensie en InformatieSoort boek: historische roman

Vele duizenden publicaties zullen er sinds deze 14e juli het daglicht hebben gezien. Het is dan ook een bijna een daad van overmoed als een schrijver ervan overtuigd is dat er nog wat toegevoegd kan worden  En toch is dat precies wat Éric Vuillard heeft gedaan met zijn nieuwe roman 14 juli. Wonderwel is hij hierin ook nog eens op glansrijke en unieke wijze in geslaagd…lees verder >

De Bourgondiërs

Aartsvaders van de Lage Landen

• Bart Van Loo De Bourgondiërs RecensieSchrijver: Bart Van Loo (België)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De Bourgondiërs, onze aartsvaders, de geschiedenis vóór het  Plakkaat van Verlatinghe uit 1581, dat gezien wordt al de onafhankelijkheidsverklaring van de Nederlanden, is een heerlijk smulboek om te lezen. Je leest hoe Nederland en België zijn gevormd en wat is er nu nog hiervan te zien. Een aanrader van de bovenste plank. Het komt dan ook naast Herfsttij in mijn boekenkast te staan…lees verder >

Nederland heeft weer de gele trui

De geschiedenis van het Nederlandse wielrennen 1961-1985

• Benjo Maso Nederland heeft weer de gele trui Recensie en InformatieSchrijver: Benjo Maso (Nederland)
  • Soort boek: wielerboek, sportboek

Benjo Maso is uitgegroeid tot de historicus van het Nederlandse wielrennen. Na zijn alom geprezen boek Nederland heeft de gele trui, heeft hij nu een geschiedenis geschreven van het Nederlandse wielrennen tussen 1961 en 1985. Nederland heeft weer de gele trui beschrijft de definitieve opkomst van het Nederlandse profwielrennen, inclusief de succes en touroverwinningen van Jan Janssen en Joop Zoetemelk…lees verder >

Pelgrim langs Tinker Creek

• Schrijfster: Annie Dillard (Verenigde Staten)
  • Annie Dillard Pelgrim langs Tinker Creek RecensieSoort boek: poëtische non-fictie, natuurbeschouwing
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Annie Dillard gaat op pelgrimage, in een vallei waardoor de rivier de Tinker Creek loopt. Zij woont daar in een huis waarlangs de rivier stroomt. Zij leeft, ademt, eet, verslindt, ondergaat, wordt bedwelmt of beter gezegd laat zich bedwelmen door de natuur  in al haar verschijningsvormen daar langs en in en om de rivier. In haar jonge enthousiasme is niets haar te gek of te veel. Ze ondergaat, of onderwerpt zich aan de natuur als rupsje nooitgenoeg. Het naadje van de kous wil ze weten. Hoe en wat heeft de Schepper bedoeld met dit alles? De natuur als grote kermisattractie en wanneer het donker wordt lijkt de groet goochelaar verdwenen? Hoe zit dat?…lees verder >

Stef Clement Anders

• Schrijver: Thomas Olsthoorn (Nederland)
  • Stef Clement Biografie Anders van Thomas Olsthoorn RecensieSoort boek: biografie, portret, wielerboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Het boek dat Thomas Olsthoorn zou maken over Stef Clemt moest een verslag worden van zijn laatste jaar als profwielrenner. Echte het lot besliste anders, het wielerseizoen 2018 bleek het laatste te zijn van een kleurrijke renner met een mening en een verhaal. Dat Stef Clement geen blad voor de mond neemt als hem wat gevraagd wordt over het wielrennen, zal voor de meeste wielervolgers niet onbekend zijn. Hij is één van de meest uitgesproken mannen uit het wielerpeloton…lees verder >

Mijn ware verhaal

• Schrijfster: Karin Bloemen (Nederland)
  • Karin Bloemen Mijn ware verhaal Recensie AutobiografieSoort boek: autobiografie

Enigszins verdwaasd zit ik met Mijn ware verhaal in mijn hand. Ik heb het net uit. In enkele uren ben ik door het boek gegaan. Wat moet ik hier nu over zeggen. Altijd al ben ik me bewust van het feit dat achter je laptop je “mening” geven over iets waar een ander hard aan gewerkt heeft een stuk makkelijker is, dan het schrijven van een boek zelf. Maar in dit geval, waar Karin Bloemen zo gruwelijk eerlijk is, weet ik werkelijk niet hoe ik woorden kan geven aan wat ik voel.…lees verder >

Zuurstofconfetti

• Schrijfster: Elma van Haren (Nederland)
  • Elma van Haren Zuurstofconfetti RecensieSoort boek: gedichten

Dan val ik op mijn knieën en dan dank ik De Harmonie, want er is weer een Elma van Haren! Dan val ik op mijn knieën, en dan dank ik Elma van Haren, en de poëzie, en de taal die woekert en die leeft. Wie levende en woekerende taal zegt, zou net zo gemakkelijk Eimear McBride kunnen zeggen, en die schreef een boek dat A Girl Is a Half-formed Thing heette – en de halfvorm: nu heb ik u waar ik u hebben wil…lees verder >

Wat hij mij zei

• Schrijfster: Anja Feliers (België)
  • Anja Feliers Wat hij mij zei RecensieSoort boek: thriller
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Familieverbanden, verlies, verdriet, bovennatuurlijke aanwijzingen, een zoektocht, psychologische en psychiatrische kantjes, redelijke spanning en een aardige ontknoping. Het zijn wel ingrediënten voor een goede thriller of  goed filmscenario, maar dan hopelijk met andere oneliners en dialogen. Het bovennatuurlijke tintje had van mij eruit gemogen en vervangen kunnen worden dooreen meer geloofwaardige verhaallijn…lees verder >