Boekrecensies Juni 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Juni 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand juni 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies juni 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< mei 2018 | overzicht recensies | juli 2018 >

Laura van der Haar Het wolfgetal RecensieHet wolfgetal

• Schrijfster: Laura van der Haar (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het wolfgetal is een minutieus verslag van een een vriendschap tussen twee pubermeiden in de jaren negentig van de vorige eeuw. Een van de twee meiden, de verteller van het boek, beschrijft het leven en haar ervaringen met haar vriendin Vikki die anders en excentrieker is dan haar leeftijdsgenoten. Haar leven kenmerkt zich door avontuur, altijd op zoek naar kattenkwaad, ontaardend in criminaliteit. Toch raakt de verteller gefascineerd door Vikki en laat zich meeslepen, tot wanhoop van haar ouders…lees verder >

Hans Kanters De danser van Katendrecht RecensieDe danser van Katendrecht

• Schrijver: Hans Kanters (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, Rotterdam roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Wat een hartverwarmend boek. Over boksen! Hoe is het mogelijk dat dit het eerste woord is dat bij mij opkomt wanneer ik mij afvraag hoe dit boek te recenseren. Een sport, die bij mij in principe alleen maar aversie oproept. “Een sport waarbij je je voor een zak centen in elkaar laat slaan”! Bep van Klaveren, in 1928 Olympisch kampioen in de klasse vederlicht, is op zoek naar een sparringspartner en komt uit bij Jaap Waterschoot. Zo’n sparringspartner had van Klaveren. Er is weinig over deze jongen bekend, maar Hans Kanters heeft van hem in dit boek een boeiende hoofdpersonage van gemaakt…lees verder >

John Flanagan De Broederband 7 RecensieBroederband 7 De Caldera

• Schrijver: John Flanagan (Australië)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasy boek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Als je fan bent van John Flanagan, ben je vast blij dat De Broederband deel 7 uit is gekomen! Naast de Grijze Jager-boeken is dit zijn andere succesvolle serie. Het leuke is, dat De Broederband een spin-off is van de Grijze Jager boeken. In Skandia is het schip De Reiger en haar bemanning een begrip. Skirl Hal heeft samen met de rest van zijn Broederband al menig gevaarlijke klus geklaard. En ook in De Caldera staat ze weer een avontuur te wachten…lees verder >

Leo Oldenburger Keepers zijn gek RecensieLeo Oldenburger – Keepers zijn gek

• Schrijver: Leo Oldenburger
  • Soort boek: voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Voetbalverslaggever en schrijver Leo Oldenburg is gefascineerd van keepers. Sterker nog hij is zelf ook zo gek geweest om doelman te zijn geweest. In zijn boek Keepers zijn gek heeft hij zich volledig kunnen storten op de keeper. Veel voetballers beschouwen de doelman als gek, of op zijn minst een beetje vreemd. En inderdaad moet je een bijzondere persoonlijkheid hebben om het doel tijdens een voetbalwedstrijd te gaan verdedigen. Meestal worden alleen de fouten die de doelman maakt onthouden en slechts zeer incidenteel kan een keeper uitgroeien tot een held…lees verder >

The Essential Hoof Book Paardenhoef Boek ★★★★★ RecensieThe Essential Hoof Book

The Complete Modern Guide to Horse Feet Anatomy, Care and Health, Disease Dianosesis and Treatment

• Schrijvers: Susan KauffmanChristine Cline
  • Soort boek: boek over de paardenhoef
  • Taal: Engels
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

The Essential Hoof Book maakt waar wat de titel beloofd; een super uitgebreid, maar vooral heel toegankelijk boek over paardenvoeten. Het spreekwoord “no feet, no horse” klinkt je misschien wel bekend in de oren. Paardenvoeten en vooral hun gezond zijn een essentieel aspect, als het om paarden gaat. Elke paardeneigenaar zou er goed aan doen om enige kennis te vergaren over de voeten van hun paard. Al is het maar om te weten wanneer het noodzakelijk is om je smid of bekapper er bij te halen!…lees verder >

Lina Bengtsdotter De vrouw die terug moest RecensieDe vrouw die terug moest

Charlie Lager Thriller 1

• Schrijfster: Lina Bengtsdotter (Zweden)
  • Soort boek: psychologische thriller, Zweedse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Als Annabelle, een pubermeid van zeventien verdwijnt in de Zweedse plaats Gullspång, wordt rechercheur Charline Lager gevraagd het onderzoek op zich te nemen. Blij is Charlie niet met de opdracht. Gullspång is het dorp waar ze is geboren en bepaald niet gelukkige jeugd heeft gehad. Al toen ze 14 jaar oud was, heeft ze het dorp verlaten en is er nooit meer terug geweest…lees verder >

Cynan Jones De lange droogte RecensieDe lange droogte

• Schrijver: Cynan Jones (Wales, Verenigd Koninkrijk)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De lange droogte is de indrukwekkende debuutroman van de uit Wales afkomstige schrijver Cynan Jones. Zijn latere roman Inham en De burcht oogstten al eerder veel lof en de sympathieke Uitgeverij Koppernik brengt nu zijn debuut, De lange droogte, in Nederlandse vertaling. En volkomen terecht. Weinig schrijvers zijn in staat om een eersteling te schrijven van het niveau van De lange droogte…lees verder >

Arne Dahl Achterland RecensieAchterland

• Schrijver: Arne Dahl (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Achterland is het tweede deel in een nieuwe reeks thrillers van de Zweedse meester van het genre, Arne Dahl. Hoofdpersonen Sam Berger en Molly Blom zijn nog steeds op de vlucht voor zowel de Zweedse geheime dienst en de politie. Ze bevinden zich in één van de meest afgelegen delen van Zweden, hartje winter. Niet alleen de spanning van de vlucht, maar ook de kou en sneeuw teisteren het bijzondere duo. Desalniettemin hebben ze zichzelf ook de opdracht gegeven een moord op te lossen…lees verder >

Edwin Winkels En ze deed het RecensieEn ze deed het

• Schrijver: Edwin Winkels (Nederland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Met En ze deed het heeft Edwin Winkels zich gewaagd aan een liefdesroman. Een risicovolle onderneming omdat hierbij sentimentaliteit altijd op de loer ligt. De roman beschrijft de relatie tussen Anoek en Dylan. Edwin Winkels heeft er voor gekozen om de heftige relatie tussen zijn hoofdpersonen te vertellen vanuit beider perspectief in hoofdstukken die met hij of zij worden aangeduid. In een directe stijl, ongecompliceerd en wars van vals sentiment vertelt Edwin Winkels het verhaal van een relatie…lees verder >

Kamila Shamsie Huis in brand RecensieHuis in brand

• Schrijfster: Kamila Shamsie (Engeland, Pakistan)
  • Soort boek: sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Een hartverscheurend verhaal, Huis in brand. Een inkijk in een gespleten Pakistaans immigranten gezin uit Londen. En wellicht een beeld van meerdere immigranten gezinnen waarvan één of meerdere leden zich inlaten met het jihadisme. Isma, het oudste meisje uit dit gezin vertrekt naar Amerika om te na een onderbreking van haar studie om voor haar tweeling broer en zusje te aan zorgen nadat moeder plotseling is overleden, aan haar promotie onderzoek te beginnen. De huidige sfeer ten aanzien van vermeend  religieus fanatisme wordt zo krachtig verwoord in de tweede zin van dit boek dat ik meteen het verhaal in werd gezogen…lees verder >

Taran Matharu Summoner 3 De Strijdmagiër RecensieDe Strijdmagiër Summoner 3

• Schrijver: Taran Matharu (Engeland)
  • Soort boek: fantasyboek, YA-roman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Taran Hatharu De Strijdmagiër, het boek waar ik met smart op heb gewacht na de eerste twee delen van deze spannende, meeslepende trilogie. En ik ben niet teleurgesteld. De Summoner is zo’n trilogie waarbij de boeken alleen maar beter en beter worden…lees verder >

Jean-Marc van Tol Musch RecensieMusch

Johan de Witt trilogie 1

• Schrijver: Jean-Marc van Tol (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, debuutroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Van 1593 tot 1650 was griffier van de Staten-Generaal Cornelis Musch, een van de machtigste mannen, zo niet de machtigste man de Nederlanden. Hij was een machtspoliticus avant la lettre die door machinaties, bedreigingen en alle andere machtsmiddelen die hem ter beschikking stonden een centrale positie wist te verwerven waar niemand omheen kon, zelfs de koning niet. Tijdens zijn leven voerde hij een continue strijd met raadspensionaris en zijn schoonvader de dichter Jacob Cats. Jean-Marc van Tol heeft de fictieve memoires van Musch als uitgangspunt voor zijn boeiende roman gekozen…lees verder >

Maria Vlaar Diepe aarde RecensieDiepe aarde

• Schrijfster: Maria Vlaar (Nederland)
  • Soort boek: verhalen, debuut
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De verhalenbundel Diepe aarde is het debuut van Maria Vlaar als schrijfster. Ze is geen onbekende in de literaire wereld omdat ze al jarenlang actief is als redacteur. Daarnaast schrijft ze voor de Vlaamse krant de Morgen recensies en maakt ze interviews. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we nu pas kennis kunnen maken met Maria Vlaar als schrijfster. Diepe aarde is een overtuigend debuut met zonder uitzondering zeer boeiende en uitstekend geschreven verhalen die het lezen meer dan waard zijn…lees verder >

Linda Dielemans Schaduw van de leeuw RecensieSchaduw van de leeuw

• Schrijfster: Linda Dielemans (Nederland)
  • Soort boek: prehistorische avonturenroman, jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Schaduw van de Leeuw neemt je ver terug mee in de tijd. Naast schrijver is Linda Dielemans ook archeoloog en in dit boek combineert ze die twee passies op een geweldige wijze. Als je houdt van vroegere culturen, als je het interessant vindt om te lezen hoe mensen leefden toen ze nog in hutten woonden, als stammen, dichtbij de natuur… Lees dan vooral Schaduw van de Leeuw, het gaat je beslist bevallen!…lees verder >

Hans Boland Vaderinstinct RecensieVaderinstinct

• Schrijver: Hans Boland (Nederland)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★ (goed)

Ja, wat zal ik zeggen van Vaderinstinct? Ik heb gezocht naar het woord; vaderinstinct in de Dikke Van Dale en Kramers’ woordenboek. Het woord staat er niet in. Bij instinct vind ik; natuurdrift, ingeschapen aandrift. Misschien werd Hans Boland hierdoor gedreven dit boek te schrijven. De drift om voor eens en voor altijd wereldkundig te maken dat het nooit aan hem kan hebben gelegen dat hij zijn zoon ontgroeid is en zijn kleinzoon hem een soort van ontnomen is…lees verder >

Stephen Fry Mythos RecensieMythos

• Schrijver: Stephen Fry (Engeland)
  • Soort boek: mythologische verhalen
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Als je denkt dat je de Griekse mythologie wel kent, door bijvoorbeeld Imme Dros en de Prisma pocket uit de jaren tachtig, is dit boek misschien een verrassing. Met veel noten, die vertellen wat je wilt weten, maar de leesbaarheid van de hoofdtekst ten goede komt, herverteld Stephen Fry het Griekse scheppingsverhaal met al die moeilijke namen. Veel woorden van de geneeskunde en wetenschap komen uit het Grieks Maar ook thema’s uit de kunst en literatuur zijn schatplichtig aan de Griekse mythen. Het verleden wordt op deze manier heel levendig. En laat zien dat als je het verleden beter leert begrijpen, je het heden ook beter kan snapt…lees verder >

Kasper van Beek Vogelvrij RecensieVogelvrij

• Schrijver: Kasper van Beek (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Vogelvrij is het thrillerdebuut van de Nederlandse schrijver Kasper van Beek. Op de achterflap van het boek is een zeer lovende aanprijzing opgenomen van Tomas Ross, een van de meest succesvolle Nederlandse thrillerschrijvers van dit moment. De verwachting voorafgaand aan het lezen van de thriller is dus hoog. Maar wordt deze verwachting ook ingevuld? Het antwoord hierop is een volmondig ja!…lees verder >

Bertram Koeleman Het wikkelhart RecensieHet wikkelhart

• Schrijver: Bertram Koeleman (Nederland)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Twee vrienden, Dominic, Dom genoemd in de rest dit boek, en Nick, zijn samen op weg naar Frankrijk om daar te aan kamperen. Dom, die al heel lang droomt schrijver te worden, Nick die dat ook wel wil maar het een en ander niet zo erg serieus neemt. Het leven moet wel geleefd worden. Ze zijn op weg naar Saint-Honoré. Een gehucht ergens op het platteland in het zuiden van Frankrijk. Op een avond trekken zij er op uit. Zij zijn benieuwd naar het optreden van de Chanteuze, dat op een van de morsige folders in het dorp wordt aangekondigd. Deze avond zet meteen de toon van dit boek…lees verder >

Arjaan van Nimwegen Burengeruchten RecensieBurengeruchten

• Schrijver: Arjaan van Nimwegen (Nederland)
  • Soort roman: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Wat een boek!!! Nog nooit van gehoord deze schrijver en dat is wel ernstig. Niet goed opgelet zeker. Maar ik ben blij dat ik al hallucinerend samen met Thomas op reis mocht, of was het een helletocht door de donkere krochten van zijn geest, om zijn veilige haven en zijn oudere zusje Lilian te redden van de ondergang. Want overal dreigt gevaar. Is het oorlog? “Al langer dan een eeuw heeft de witte villa vanaf de heuvel geheerst over het grote grasveld en de singel benden. Het is een grijze dag in het vroege najaar van 1967 en de wereld maakt zich op om te aan veranderen”. De eerste twee zinnen van dze roman. Moeder is al jaren dood en vader is met de noorderzon vertrokken. Hij stuurt elke maand geld zodat zijn kinderen kunnen wonen en leven. Maar dat houdt op. Waarom?…lees verder >

Louis de Bernières Blauwe hond RecensieBlauwe hond

• Schrijver: Louis de Bernières  (Engeland)
  • Soort boek: avonturenroman, psychologische roman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Blauwe Hond is een klein verhaal in het uitgestrekte landschap van West-Australië. Een boek dat blijkbaar aan sluit op de film Red Dog (die ik zelf niet gezien heb). Vrij geïnterpreteerd, dat wel. Of je de film nu wel of niet hebt gezien, Blauwe Hond is prima op zichzelf te lezen. Als je houdt van weinig woorden, veel daden, als je jezelf een beetje een Jackeroo voelt, dan is dit jouw boek…lees verder >

Edward van de Vendel De grote verboden zolder RecensieDe grote verboden zolder

• Schrijver: Edward van de Vendel (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, griezelboek, jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Die grote zolder, waar Eddie eigenlijk een beetje bang voor is, blijkt grote geheimen te bevatten. En Linea, dat bijzondere, meisje dat tijdelijk bij hun komt logeren, kent die geheimen blijkbaar. Sterker nog, ze neemt Eddie mee in de nacht. Dan ontmoet hij allerlei bijzondere verschijningen. Sommige grappig en aardig, anderen eng en gemeen. Voor Linea wil Eddie zijn angsten wel overwinnen…lees verder >

Escher op Reis Recensie Tentoonstelling en BoekEscher op reis

• Soort boek: catalogus, monografie
  • Recensie: Fons van Riet
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Met veel genoegen bezocht ik afgelopen weekend Leeuwarden, de Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Ik was nieuwsgierig naar de activiteiten die de stad en de provincie in dit kader te bieden hadden en…ik wilde M.C. Escher wel eens beter leren kennen. De catalogus had ik thuis vooraf gelezen en bekeken. Persoonlijk vind ik dit een fijne manier om me voor te bereiden…lees verder >

Husch Josten Wittgenstein op de luchthaven RecensieWittgenstein op de luchthaven

• Schrijfster: Husch Josten (Duitsland)
  • Soort boek: psychologische roman, filosofische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Journaliste Caren wacht op haar vlucht naar Parijs op luchthaven Heathrow. Echter het vliegtuig is vertraagd en kan uiteindelijk niet vertrekken omdat er gedreigd is met een aanslag. Alle passagiers voor de vlucht mogen de terminal niet verlaten. Caren raakt in gesprek met een man die een boek van de filosoof Wittgenstein leest. Het gesprek met de man en het wachten op de luchthaven roepen vragen bij haar op. Vragen over haar bestaan, over de redenen waarom ze haar werk als journaliste doet en wat de reden is dat zij verschillende keren op plekken is geweest die door terrorisme geteisterd zijn. Ook haar prive-leven is gecompliceerd…lees verder >

Hard Gras 120 Cristiano Ronaldo SpecialHard Gras 120. Het ongewenste kind

Cristiano Ronaldo Special

• Schrijver: Jan-Cees Butter (Nederland)
  • Soort boek: portret, reisverhalen, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De redactie van Hard Gras heeft ervoor gekozen om in de aanloop naar het WK Voetbal 2018 in Rusland een speciaal nummer uit te geven. Het is een portret geworden van één van ’s werelds beste twee voetballers Cristiano Ronaldo en heeft de veelzeggende titel Het ongewenste kind meegekregen. Jan-Cees Butter heeft dit sfeervolle en geslaagde portret van de bijzondere voetballer geschreven…lees verder >

Arjen van Meijgaard We hebben alles bij ons RecensieWe hebben alles bij ons

• Schrijver: Arjen van Meijgaard (Nederland)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

“In alles kan ik een betekenis zoeken. In de dode duif die vanmorgen zonder enige beschadiging op de stoep lag, recht voor onze deur.” Zo begint dit prachtige boek. Victor, later in het verhaal wordt duidelijk dat hij zo heet, ligt in bed met zijn vriendin Marjolein. Hij heeft geleerd een soort houvast in zijn leven te creëren door betekenis te hechten aan “tekens”, voorspellingen die hij zelf bedenkt, bijvoorbeeld wat hij leest in barsten in de spiegel of dat hij ongeveer goed zit als hij het aantal tegels in een badkamer goed inschat. Kortom, hij zoekt naar tekens die hem vertellen wat er gebeuren gaat. Wat er nu te gebeuren staat is dat hij met zijn vader een roadtrip gaat maken in een gammele bestelbus naar Portugal…lees verder >

Anne Mette Hancock Lijkbloem RecensieLijkbloem

• Schrijfster: Anne Mette Hancock (Denemarken)
  • Soort boek: Deense thriller, psychologische thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering; ★★★ (uitstekend)

Lijkbloem is het thrillerdebuut van de Deense schrijfster Anne Mette Hancock dat in 2017 in Denemarken verscheen onder de titel Ligblomsten. Zoals vaker met Scandinavische thrillerschrijvers, krijg je tijdens het lezen van Lijkbloem het idee dat je te maken hebt met een ervaren en gelouterde auteur. Maar niets is dus minder waar. De karakters in de thriller hebben diepgang en verschillende lagen en de plot van de thriller is origineel en het boek blijft spannend tot het einden…lees verder >