Nieuwe Boeken April 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken April 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken april 2018? Boekentips van de redactie.

Nieuwe Boeken April 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken april 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Maart 2018Overzicht | Mei 2018 >

Nieuwe Boeken April 2018 Recensies Boekentips en Hoogtepunten

Wat zijn de nieuwe boeken die gaan verschijnen in april 2018 waar de redactie naar uitkijkt en hoge verwachtingen van heeft? Een overzicht van nieuwe boeken april 2018 boekentips en recensies.

Bianca Bellova Het meer RecensieHet meer

• Schrijfster: Bianca Bellová (Tsjechië)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Origineel: Jezero (2016)
  • Nederlandse vertaling: Kees Mercks
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 24 april 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Een vissersdorpje aan het einde van de wereld. De jonge Nami groeit op aan een opdrogend meer waarin alleen nog een geest huist. De vrouwen hebben zorgen, de mannen hebben wodka en de kinderen hebben eczeem. En Nami heeft niets, behalve een oma met vette armen en een eerste liefde die ten prooi valt aan Russische soldaten. Hij gaat op reis om zijn verdwenen moeder te vinden; gewapend tegen alle weersomstandigheden in de oude jas van zijn opa. Tijdens zijn pelgrimstocht op weg naar volwassenheid leert Nami meer over de mysteries die de wereld voor hem in petto heeft. Om het grootste van alle mysteries op te lossen moet hij uiteindelijk terug naar de plek waar het allemaal begon: het meer in zijn geboortedorp.

Mohammed Benzakour 10 op een ezel Berbers spreekwoordenboek10 op een ezel

Berbers spreekwoordenboek

• Schrijver: Mohammed Benzakour (Marokko, Nederland)
  • Soort boek: non-fictie boek
  • Uitgever: ambo | anthos
  • Verschenen: 12 april 2018
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: In het Berbers spreekwoordenboek Tien op een ezel doet Mohammed Benzakour een poging de Berbers te ontsluieren aan de hand van hun spreuken en spreekwoorden. Wie zijn de Berbers? Wat spookt er door hun wonderlijke geest? ‘Tien op een ezel’ is veel meer dan alleen een taalkundig boek. De vele mooie, dwaze en beeldende spreekwoorden voeren Mohammed Benzakour terug naar zijn jeugd in Marokko, met de verhalen en sagen waarin die ingenieuze spreekwoorden te vinden zijn. ‘Tien op een ezel’ van Mohammed Benzakour is een wonderschone ode aan een oeroud volk, de Berbers, en hun schitterende taal.

Mark Boog Café De Waarheid RecensieCafé De Waarheid

• Schrijver: Mark Boog (Nederland)
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschenen: 16 april 2018
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • inhoud boek: Jim slijt zijn avonden in Café De Waarheid, een plek waar geen regels gelden, behalve ‘die van de gewoonte’. Een plek waar hij dagelijks zijn oude schoolvrienden Bertus, Tanja en Steven treft, waar ze bier drinken, veel bier, en praten over weinig. Na sluitingstijd, terwijl de vogels weer zingen en de eerste mensen zich naar hun werk begeven, wandelt hij al mijmerend naar huis. Door de gestaag groeiende stapel ongeopende rekeningen op zijn deurmat ziet Jim zich genoodzaakt om zijn huis te verlaten. Hij trekt de deur achter zich dicht en begint een zwervend bestaan. Op zoek naar een veilige plek treft hij op een bankje achter de kerk een zwijgzame vrouw en haar hondje. Hij noemt haar Marie en zij is hem in korte tijd net zo vertrouwd als het plein bij de kerk. Als via de lichtkrant verontrustende nieuwsberichten binnensijpelen raakt zijn leven ontwricht. Het instorten van de kathedraal, troepenbewegingen aan de grens, stijgende prijzen voor brood en bier. Het wordt steeds duidelijker dat de verstotenen, hoe verdeeld zij ook zijn, hun stem moeten laten horen. Café De Waarheid beschrijft de samenleving als onverschillig, apathisch en verdeeld. Hoe houd je je staande in een wereld, die door haast en hebzucht aan het veranderen is? En in welke mate kan een stad je ‘thuis’ zijn? Mark Boog brengt een ode aan de stad, die met haar vertrouwde plekjes en nisjes, haar magnifieke gebouwen en eerbiedwaardige bruggen, haar bankjes en bomen, onhoorbaar zegt: hier hoor je thuis.

Olivier Guez De verdwijning van Josef Mengele RecensieDe verdwijning van Josef Mengele

• Schrijver: Olivier Guez (Frankrijk)
  • Soort boek: oorlogsroman, politieke roman
  • Origineel: La disparition de Josef Mengele (2017)
  • Nederlandse vertaling: Geertrui Marks
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 24 april 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Een spannende, spectaculaire roman over het voortvluchtige bestaan van nazi-kopstuk Josef Mengele. Een intrigerend spel met feit en fictie, een aanrader voor de liefhebbers van HhhH van Laurent Binet. 1949. Josef Mengele, de marteldokter van Auschwitz, arriveert na zijn vlucht in Argentinië. Zich verschuilend achter pseudoniemen, beschermd door netwerken en het geld van zijn familie, en ondersteund door een gemeenschap in Buenos Aires die nog steeds droomt van het Vierde Rijk, gelooft de voormalig folteraar dat hij een nieuw leven kan beginnen. Duitsland heeft het druk met de wederopbouw, het Argentinië van Perón is welwillend. Maar al snel wordt de jacht op voortvluchtige nazi-kopstukken weer geopend. Vanaf dat moment zal Mengele geen moment rust meer hebben, maar ondanks een klopjacht van dertig jaar sterft hij in 1979  onder mysterieuze omstandigheden in Zuid-Amerika maar nog steeds in vrijheid. Deze krachtige roman is het resultaat van Olivier Guez’ diepgravend onderzoek naar wat waarschijnlijk de meest geheimzinnige man uit het Derde Rijk is geweest en reconstrueert op boeiende wijze de mythe achter de ‘Engel des doods’.

Marc van der Holst Dembrandt RecensieDembrandt

• Schrijver: Marc van der Holst (Nederland)
  • Soort boek:
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Prijs: € 14,99
  • Inhoud boek: In theorie zal een aap als je ’m maar lang genoeg achter een typemachine laat zitten uiteindelijk ooit de complete werken van Shakespeare produceren. Marc van der Holst besloot dit gedachte-experiment in de praktijk te brengen, met Dembrandt als resultaat: een absurd, pijnlijk grappig en ontroerend boek. Er is een cursus Fins voor beginners, een recept voor aubergine met miso en een kleine Magritte-tentoonstelling. Ook wordt uitgelegd hoe je met verdriet omgaat, waar de ziel zit en wat er aan het einde van The Sopranos gebeurt. O, en Shakespeare komt ook voorbij.

Hugo Horiot De keizer, dat ben ik RecensieDe keizer, dat ben ik

• Schrijver: Hugo Horiot (Frankrijk)
  • Origineel: L’empereur, c’est moi (2013)
  • Nederlandse vertaling: Kris Lauwery, Isabelle Schoepen
  • Uitgever: Uitgeverij Oevers
  • Verschijnt: 31 maart 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17.50
  • Winnaar Prix Paroles de patients: 2013
  • Inhoud boek: Hugo Horiot is verliefd op wielen en alles wat beweegt of draait. Hij is geobsedeerd door de buitenaardse taal van pijpen – ze lopen, zo verbeeldt hij zich, van zijn huis naar het midden van de aarde. Hij veroorzaakt eindeloze problemen thuis en haat school. Hij mompelt: ‘Ik droom in mijn slaap en ik droom als ik wakker ben.’ Maar hij droomt zo hard, dat hij de wereld om zich heen buiten sluit. De school is een gevangenis waaruit hij moet ontsnappen, zijn leraren zijn onderdrukkers, en zijn klasgenoten ‘een schare van vrolijke kwelgeesten.’ Dit is het portret van een jongen die dan wel lijdt onder zijn autisme, maar tegelijkertijd ook een mooie rebel is, vastberaden om zich een weg door zijn kindertijd te banen om een blijvend gevoel van persoonlijke vrijheid te vinden.

Tessa IJzerrmans Het houten bestek RecensieHet houten bestek

• Schrijfster: Tessa IJzermans (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, oorlogsroman
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 17 april 2018
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Over de oorlogservaringen van Mathildes vader, Mart, wordt thuis niet gesproken. “Zijn verhaal is heel gewoon. Ik heb ook geleden, maar nu kijken we vooruit’, antwoordt moeder als haar dochter ernaar vraagt. Als 22 jaar na de oorlog een gebeurtenis de vader opsluit in zwijgen, dwingt zijn vrouw hem een verzetsuitkering aan te vragen. Mart wordt getoetst door psychiater Brakmeijer, aan wie hij voor de eerste keer vertelt over zijn gruwelijke tijd als dwangarbeider in Duitsland en over zijn vlucht terug. Omdat Mathilde het zwijgen van haar vader wil doorbreken leest zij op hetzelfde moment in het geheim zijn oorlogsdagboek. Geleidelijk wordt de indringende geschiedenis onthuld van een overlever die de oorlog zag als leerschool.  Dat Mathilde het verhaal van haar vader eindelijk kent, sterkt haar in het zetten van stappen op weg naar haar eigen vrijheid.

Hella de Jonge Hartschade RecensieHartschade

Hoe sterk is de liefde?

• Schrijfster: Hella de Jonge (Nederland)
  • Soort boek: autobiografisch boek, levenskunst boek
  • Verschenen: april 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Hoe sterk is de liefde? Hoe sterk is een hart dat zo veel klappen te verduren kreeg? Hella de Jonge, kind van joodse ouders, grootmoeder van een meisje met een aangeboren hartkwaal, vindt zichzelf terug in een ziekenhuis, aan de monitor: hartaanval. De signalen waren niet herkend. Er volgen confrontaties met artsen, maar ook met haar zieke vader, die zijn schrijvende dochter niet in haar waarde kan laten. Haar vroege jeugd en de zorg om haar kleindochter eisen hun tol. In een intelligent-intuïtieve stroom van herinneringen en beelden uit heden en verleden ontrafelt Hella de Jonge de mogelijke oorzaken van haar angstaanjagende conditie. Zij verzet zich tegen de vaak niet op de persoon toegemeten, zware medicatie, en hervindt daardoor haar levenslust.

Bertram Koeleman Het winkelhart RecensieHet winkelhart

• Schrijver: Bertram Koeleman (Nederland)
  • Verschenen: april 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Tijdens een vakantie op het Franse platteland zijn twee studiegenoten getuige van een incident dat hen beiden op een fundamentele manier vormt. De verbeelding van Nick Tuin raakt ontketend. In de jaren die volgen werkt hij obsessief aan een literair oeuvre dat hem grote faam bezorgt. Bij zijn vriend Dom gebeurt het omgekeerde. Al sinds zijn jeugd wil hij schrijver worden, maar het incident werpt permanente blokkades in hem op. Wanneer Nick een nieuwe roman uitbrengt met precies deze gebeurtenis als uitgangspunt voelt Dom woede en onmacht. Wat geeft Nick het recht om zo’n gevoelig aspect van hun gedeelde verleden openbaar te maken? In de weken na publicatie gaat Doms leven steeds meer parallellen vertonen met Nicks boek. Is zijn leven nog wel het zijne? Waar eindigt het boek en begint zijn werkelijkheid? En is Dom in staat de schakelaar in zijn eigen hoofd om te zetten?

Bart Koubaa Ninja Nero RecensieNinja Nero

• Schrijver: Bart Koubaa (België)
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 3 april 2018
  • Omvang: 388 pagina’s
  • Prijs: € 20,99
  • Inhoud boek: Door een brand wordt het gezicht van de dertienjarige Jona Van Rein zwaar verminkt en moet hij voortaan met een masker door het leven. Tijdens zijn dienstjaren en studietijd ontwikkelt hij zich tot een begenadigd hardloper en wordt hij geselecteerd voor de Olympische Spelen van Atlanta. Op de Spelen komt alles er voor één keer werkelijk op aan. Ninja Nero is een liefdevol portret van een eenzame jongen die onbevangen zijn hart volgt en Koubaas schrijnendste en meest ambitieuze roman tot nu toe.

Svealena Kutschke Een stad het meisje en de duivel RecensieEen stad, het meisje en de duivel

• Schrijfster: Svealena Kutschke (Duitsland)
  • Soort boek: familieroman
  • Origineel: Stadt aus Rauch (2017)
  • Nederlandse vertaling: Goverdien Hauth-Grubben
  • Verschenen: april 2018
  • Omvang: 672 pagina’s
  • Prijs: € 29,99
  • Inhoud boek: Lucie komt ter wereld op een koude winternacht in de Trave, de rivier die door Lübeck stroomt. Het is het begin van de twintigste eeuw, en Lucie bezit een gave die voor haar vrouwelijke nazaten zowel een vloek als een zegen zal zijn. Een stad, het meisje en de duivel is het verhaal van Lucie en Christoph, hun dochter Freya, en hun kleindochter Jesse: een Duitse familie in de schaduw van de onlusten van de twintigste eeuw. Een verhaal van verklikkers en helden, van meelopers en daders, en van de nazaten van Lucie, een geslacht dat uit de Trave geboren is en gedoemd is er te eindigen. De tragedie van de gewelddadige Duitse eeuw weerspiegelt zich in de eigenaardige oude stad van Lübeck, geboortestad van Thomas Mann, maar ook een stad die Hitler gretig omarmde, en die 50 jaar later, als Jesse opgroeit, ten prooi valt aan de verleidingen van het neofascisme.

Françoise Lelièvre De kleine prins zwijgt RecensieDe kleine prijs zwijgt

• Schrijfster: Françoise Lelièvre (Frankrijk)
  • Origineel: Le Petit Prince cannibale (1990)
  • Nederlandse vertaling: Lidewij van den Berg
  • Uitgever: Uitgeverij oevers
  • Verschijnt: 31 maart 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17.50
  • Winnaar Prix Goncourt des Lycéens: 1990
  • Inhoud boek: De ik-persoon in De kleine prins zwijgt is een schrijver die probeert om het verhaal van de getalenteerde zangeres Blanche te vertellen. Maar ze is in de eerste plaats de moeder van Sylvester, haar autistische kind dat ze wanhopig en tegen elke prijs deelgenoot probeert te maken van het leven en de wereld van anderen. In het boek klinkt het ontroerende duet van twee vrouwenstemmen: de een is de empathische moeder die vecht tegen de confronterende taboes en vooroordelen die haar kind bedreigen, en de ander de gepassioneerde romanschrijver, wiens hoop en wanhoop zich vermengen met die van Blanche, haar heldin. Een prachtig verhaal over een schrijver die tijdens het gevecht voor haar autistische zoon zichzelf en haar literaire kracht dreigt te verliezen. Maar als haar kind eindelijk begint te praten, kan ze ook haar roman volbrengen.

Michiel Lieuwma Gezichten van glas RecensieGezichten van glas

• Schrijver: Michiel Lieuwma (Nederland)
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 4 april 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Een idealiste, een cabaretier en een kunstenaar wonen noodgedwongen tijdelijk in hetzelfde huis. Ze staan op een kruispunt in hun leven. Debora is gedesillusioneerd uit Afrika teruggekeerd en zoekt een nieuw doel, Gilbert worstelt krampachtig met zijn oudejaarsshow en Jonathan heeft de hiërarchische kunstmarkt de rug toegekeerd om op zolder te verdwijnen in zijn eigen werk. Alle drie zoeken ze naar nieuwe manieren om een betekenisvolle bijdrage aan de wereld te kunnen leveren. Maar is het huis wel groot genoeg om onderdak te bieden aan hun verschillende en soms strijdige strategieën?

Clarice Lispector De passie volgens G.H. RecensieDe passie volgens G.H.

• Schrijfster: Clarice Lispector (Brazilië)
  • Origineel: A Paixão segundo G.H. (1964)
  • Nederlandse vertaling: Harrie Lemmens
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 17 april 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Een bemiddelde kunstenares uit Rio de Janeiro heeft haar inwonende dienstmeisje ontslagen en besluit de dienstbodekamer op te ruimen. Wanneer ze de deur opendoet, begint een vreemde reis. De kakkerlak die ze uit een kledingkast ziet kruipen roept herinneringen op aan haar armoedige kinderjaren. Ze plet hem tussen de deur en staart gebiologeerd naar het stervende insect. Wat volgt is een soort toenaderingsproces tot de kakkerlak, een variant op De gedaanteverwisseling van Franz Kafka. De kunstenares reist al denkend terug naar verschillende fasen van de beschaving en van de evolutie. Parallel aan deze filosofische zoektocht naar het ik stelt ze vragen over het vermogen tot liefde.

Willem Melchior Alles wat was RecensieAlles wat was

Wat heb je ervoor over om te blijven leven?

• Schrijver: Willem Melchior (Nederland)
  • Soort boek: autobiografisch boek
  • Verschenen: april 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Willem Melchior (1966) schreef een tiental boeken waarin het lichaam en de vergankelijkheid ervan centraal staan. Zijn stilistische gaven hebben hem een volstrekt unieke plaats in de Nederlandse letteren bezorgd. In 2012 werd hij getroffen door keelkanker. Dat resulteerde in De tijd is op, over de verwerking van de aantasting van zijn lichaam. De kans op genezing bedroeg meer dan negentig procent, maar de kanker keerde terug en maakte de verwijdering van het gehele strottenhoofd noodzakelijk. Alles wat was gaat over de omslag die hij in de maanden voorafgaand aan de ingreep geestelijk, mentaal en ten slotte vooral emotioneel moest maken om tot aanvaarding te komen van zijn lot. Zelfmoord wordt een serieuze optie, het geloof wint aan betekenis. Wat heb je ervoor over om te mogen blijven leven? Hoe houd je je staande wanneer de dood onmiddellijk dreigt? Kan een mens het verdragen om te worden vergeten? En wat doen we ondertussen met moeder? Door de nietsontziende wijze waarop Willem Melchior ons de mens in zijn uiterste naaktheid, eenzaamheid en kwetsbaarheid toont, weet hij het persoonlijke drama tot een lijdensverhaal van grote, universele zeggingskracht te verheffen.

Lina Meriuane Rood zien RecensieRood zien

• Schrijfster: Lina Meruane (Chili)
  • Soort boek: autobiografische roman
  • Origineel: Sangre en el ogo (2016)
  • Nederlandse vertaling: Brigitte Coopmans
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschenen: 3 april 2018
  • Omvang; 192 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek:

Patrick Modiano Slapende herinneringen RecensieSlapende herinneringen

• Schrijver: Patrick Modiano (Frankrijk)
  • Origineel: Souvenirs dormants (2017)
  • Nederlandse vertaling: Maarten Elzinga
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 3 april 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: Parijs in de jaren zestig. Het waren opwindende tijden, jongeren klommen op de barricaden, vochten tegen de bestaande gezagsverhoudingen en eisten meer vrijheid. Maar niet iedereen deelt hetzelfde verleden. De man die de hoofdrol speelt in Slapende herinneringen, de nieuwe roman van Patrick Modiano, herinnert zich vooral de vrouwen die hij destijds op zijn winterse zwerftochten door de stad ontmoette, mysterieuze vrouwen die hij probeerde te vergeten nadat ze uit zijn leven verdwenen maar die, soms pas na tientallen jaren, terugkeerden in zijn gedachten. Het spookt in het huis van het geheugen, dat is wat Modiano in Slapende herinneringen laat zien: als we ouder worden, dringt zich op wat we verdrongen, en het is zinloos om ervan weg te lopen.

Aki Ollikainen Een zwart sprookje RecensieEen zwart sprookje

• Schrijver: Aki Ollikainen (Finland)
  • Origineel: Musta satu (2015)
  • Nederlandse vertaling: Annemarie Roos
  • Uitgever: ambo | anthos
  • Verschenen:  12 april 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 16,90
  • Inhoud boek: Een zwart sprookje van Aki Ollikainen gaat over vaders en zonen en het doorgeven van het verleden. De naamloze verteller is net gescheiden van zijn vrouw – ze heeft hem verlaten, met hun zoon. Steeds meer verliest hij de grip op de realiteit: zijn research over een moeras net buiten Helsinki neemt zijn gedachten over. In de jaren dertig was het moeras een plek waar dranksmokkelaars hun waar opsloegen. Een van hen volgen we in zijn groeiende hebzucht. De smokkelaar heeft een gezin, maar dan slaat het noodlot toe – een tragedie die doorwerkt in de volgende generaties. Aki Ollikainen schreef met Een zwart sprookje een ogenschijnlijk kleine roman vol grootse ideeën. Ollikainen werd genomineerd voor de Man Booker International Prize en de Europese Literatuurprijs.

Eva Posthuma de Boer En het wonder dat ben jij RecensieEn het wonder dat ben jij

• Schrijfster: Eva Posthuma de Boer (Nederland)
  • Soort boek: biografische roman, psychologische roman
  • Uitgever: ambo | anthos
  • Verschenen: 12 april 2018
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: En het wonder ben jij van Eva Posthuma de Boer, auteur van o.a. ‘Eindeloze dagen’, ‘Lichthart’ en ‘De Comedy Club’, is een doorwrochte en melancholieke roman over een onmogelijke liefde, geïnspireerd door de jong overleden kunstschilder Aad Donker, die begin jaren negentig bekend werd als lid van schilderscollectief After Nature. Na het uiteenvallen van de groep trok hij in bij zijn grote liefde in New York. Op eenendertigjarige leeftijd maakte Aad Donker een einde aan zijn leven. Aan de hand van zijn dagboeken en correspondentie doorgrondde Eva Posthuma de Boer de tragiek van Aad Donkers korte leven, en vertaalde die naar deze aangrijpende roman ‘En het wonder ben jij’. ‘En het wonder ben jij’ van Eva Posthuma de Boer is een scherp, rauw verslag van een onmogelijke liefde voor een kunstenaar, met als setting het Amsterdam en New York van de jaren negentig.
  • …Meer informatie en Bestellen >

Roos van Rijswijk De olifant van de overbuurman RecensieDe olifant van de overbuurman

• Schrijfster: Roos van Rijswijk (Nederland)
  • Tekeningen: Sylvia Weve (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 3 april 2018
  • Omvang: 80 pagina’s
  • Prijs: € 15,00
  • Inhoud boek: Roos van Rijswijk woonde jarenlang onder een enorme herrieschopper; wat er daarboven werd uitgevoerd, was haar altijd een raadsel. Het leek wel alsof… ja, het móést wel een olifant zijn, die ’s nachts tapdanst, aan karaoke doet en met de bovenbuurman een luidruchtige kangoeroe heeft geadopteerd. Soms hebben ze ruzie, maar meestal is het leven één groot feest. Ze schreeuwen hun gesprekken boven de muziek uit, schuren even lekker de verwarmingsbuizen om te ontspannen en legen af en toe een zak knikkers op de laminaatvloer. Van Rijswijk liet zich inspireren door de ontspannende klanken van de zelfgemaakte bowlingbaan van de bovenbuurman, het getrompetter van de olifant en de sprongen van de kangoeroe. Ze schreef de avonturen van het wonderlijke drietal op; samen met de illustraties van Sylvia Weve vormen ze een idyllische schets van hun kakofonische geluk. Wie wil daar nu niet onder wonen?

Aafke Romeijn Concept M RecensieConcept M

• Schrijfster: Aafke Romeijn (Nederland)
  • Soort boek: dystopische roman, sociale roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 10 april 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: In het jaar 2020, in een Nederland dat sterk lijkt op het onze, leeft Hava, een vijfentwintigjarige vrouw. Haar haren zijn grijs, haar huid is doorschijnend, haar ogen zijn diepzwart. Ze lijdt aan de mysterieuze ziekte kleurloosheid die de maatschappij steeds verder ontwricht: medicatie is onbetaalbaar voor particulieren en de overheid kan de kosten nauwelijks nog dragen. Hava raakt bevriend met een groep radicalen die voorspellen dat kleurlozen binnen een paar jaar in de meerderheid zijn – het einde van de Westerse wereld. Ze begint te twijfelen aan haar eigen bestaansrecht en besluit dat het tijd is voor actie.

Edina Svoren De hondenschool RecensieDe hondenschool

• Schrijfster: Edina Szvoren (Hongarije)
  • Soort boek: sociale verhalen
  • Origineel: Nincs, és ne is legyen (2012)
  • Nederlandse vertaling: Frans van Nes
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 3 april 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Een impotente man slacht tijdens een ritueel een vis, een moeder rijdt haar eigen kind aan met haar rolstoel, een vrouw houdt een monoloog over de juiste hoek van de zitting van een tuinstoel. De harige, dansende wenkbrauwen van vader, vlees dat niet aan bomen groeit en leven op een manier die goed bij een dagboek past: de korte verhalen van Edina Szvoren beschrijven humoristisch en speels de microkosmos van het gezin. Met personages als antihelden, die gevangenen zijn van het dagelijks leven en die niet voorbij het hier en nu kunnen kijken. Met oog voor het absurde van het bestaan en in een minimalistische stijl schetst prijswinnend auteur Edina Szvoren zeer herkenbaar het drama van het gezinsleven.

Toon Tellegen De seringenboom RecensieDe seringenboom

Herinneringen aan mijn broer

• Schrijver: Toon Tellegen (Nederland)
  • Soort boek: portret, autobiografische verhalen
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 4 april 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Als kleine jongen keek Toon Tellegen op tegen zijn zes jaar oudere broer, die onverzettelijk was, alle regels aan zijn laars lapte en zijn eigen weg ging. Toen die broer een jaar geleden overleed, begon hij zijn herinneringen op te schrijven aan de tijd dat ze allebei nog thuis woonden. Zijn grote broer kon alles, hij durfde alles en vaak liep dat uit de hand. Maar al berusten Tellegens kleurrijke herinneringen voor een groot deel op waarheid, zijn fantasie geeft de stoere heldendaden een nog absurdere wending. Moeten we al die heldendaden geloven? Ja, want als het niet echt gebeurd is, had het wel zo kúnnen gebeuren! Net als in Een vorig leven roept Tellegen in De seringenboom de wereld van zijn jeugd op, en wekt hij die voorbije tijd tot leven in mooie, ontroerende en grappige anekdotes.

Brad Watson Miss Jane RecensieMiss Jane

• Schrijver: Brad Watson (Verenigde Staten)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Miss Jane (2017)
  • Nederlandse vertaling: Harm Damsma, Niek Miedema
  • Verschenen: april 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Miss Jane Chisolm, geboren in het rurale, vroeg-twintigste-eeuwse Mississippi, heeft een aangeboren genitale afwijking die haar ongeschikt maakt voor waar vrouwen in die tijd en omgeving toe dienen: seks, huwelijk en kinderen. Maar Jane groeit allerminst op als een slachtoffer, ze is een nieuwsgierig kind, later een jonge vrouw die tegen haar fysieke grenzen aanloopt, maar die zich er niet door laat beperken: ze wil naar school, bezoekt dansavondjes, beleeft een eerste verliefdheid. Haar nuchtere oudere zus, haar stugge vader, haar soms depressieve moeder, en de ongewoon openhartige dokter Thompson dragen op hun manier ertoe bij dat zij een vrouw wordt met een wilskracht en levenslust die haar vrijer maken dan de meeste van haar leeftijdgenoten. Watson heeft met Miss Jane een adembenemend personage aan de literatuur toegevoegd, daartoe geïnspireerd door een met geheimzinnigheid omgeven oudtante.