Nieuwe Boeken Mei 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken Mei 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken mei 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken Mei 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken mei 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< April 2018Overzicht | Juni 2018 >

Nieuwe Boeken Mei 2018 Recensies Boekentips en Hoogtepunten

Wat zijn de nieuwe boeken die gaan verschijnen in mei 2018 waar de redactie naar uitkijkt en hoge verwachtingen van heeft? Een overzicht van nieuwe boeken mei 2018 boekentips recensies en informatie.

J.G. Ballard Hallo Amerika RecensieHallo Amerika

• Schrijver: J.G. Ballard (Engeland)
  • Voorwoord: Joost Vandencasteele
  • Soort boek: dystopische roman
  • Origineel: Hello America (1981)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 11 mei 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 22.50
  • Inhoud boek: Als gevolg van de energiecrisis vielen aan het eind van de twintigste eeuw in een paar jaar tijd alle energiebronnen in Amerika weg, en verliet de bevolking het nog haast onbewoonbare land. Om de gegroeide bevolking in de rest van de wereld te voeden, werden er maatregelen getroffen die grote invloed hadden op het klimaat, met verschrikkelijke gevolgen voor Amerika, of het landschap van wat ooit Amerika was…lees verder >

Jonas T. Bengtsson Sus RecensieSus

• Schrijver: Jonas T. Bengtsson (Denemarken)
  • Soort boek: Deense roman, sociale roman
  • Origineel: Sus (2017)
  • Nederlandse vertaling: David Grävling
  • Uitgever: Koppernik
  • Verschenen: 3 mei 2018
  • Omvang; 180 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 18,50
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Hard en meedogenloos zo kun je het leven van Sus wel omschrijven. Ze is een meisje van negentien. Maar ziet eruit als een twaalfjarige met alle ongemakken en voordelen van dien. Haar vader zit gevangen maar vrijlating dreigt. Zodra hij vrijkomt wil ze het “monster” zoals ze zelf over hem denkt, vermoorden. Haar broer ligt op de intensive care omdat hij een granaatsplinter in zijn hoofd heeft gekregen. Ze besluit een kat te nemen met de bedoeling zich te kunnen trainen in moord…lees verder >

Mano Bouzamour Bestsellerboy RecensieBestsellerboy

• Schrijver: Mano Bouzamour (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschenen: 1 mei 2018
  • Omvang; 304 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Mohamed Zebbi, een jongen van de straat, heeft één droom: de literaire wereld bestormen. Wanneer zijn debuutroman Mohamed, de proleet verschijnt, is zijn naam in één klap gevestigd. Maar zijn ouders zetten hem uit huis, en door zijn vrienden wordt hij verstoten. Hier begint zijn zwerftocht door Amsterdam op zoek naar een thuis…lees verder >

Jim Crace De melodie RecensieDe melodie

• Schrijver: Jim Crace (Engeland)
    • Origineel: The Melody (februari 2018)
    • Nederlandse vertaling: Regina Willemse
    • Uitgever: De Geus
    • Verschenen: 8 mei 2018
    • Omvang: 256 pagina’s
    • Prijs: € 22,50 / € 12,99
    • Recensie boekDe Engelse schrijver Jim Crace staat bijna altijd garant voor het afleveren van romans van hoge kwaliteit. Zijn nieuwste roman De melodie is hierop geen uitzondering. Zanger Alfred Bussi slijt zijn oude dag in een villa aan de kust. Weliswaar is de villa in verval en azen projectontwikkelaars op de grond omdat de ligging zo bijzonder is. Echter Bussi wil geen afstand doen van de villa waar hij is opgegroeid. Zijn herinneringen zijn verbonden aan het bijzondere gebouw…lees verder >

Kamel Daoud Zabor RecensieZabor

• Schrijver: Kamel Daoud (Algerije)
  • Origineel: Zabor, ou les psaumes (20 oktober 2017)
  • Nederlandse vertaling: Manik Sarkar
  • Verschenen: 17 mei 2018
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: In Zabor van Kamel Daoud, auteur van de internationale bestseller ‘Moussa of de dood van een Arabier’, neemt de jonge Algerijnse Zabor, met een overleden moeder enerzijds en een vader die hem heeft verstoten anderzijds, zijn toevlucht tot het lezen van boeken. Franse boeken, die niet alleen door de taal maar ook door de veelzijdige thema’s een nieuwe wereld aan hem openbaren. Zabor is er altijd van overtuigd geweest dat hij een gave heeft: zolang hij schrijft, kan hij de dood op afstand houden, zoals Sheherazade in ‘Duizend-en-een-nacht’. Zo ook op de avond dat hij aan het sterfbed van zijn vader zit. Zabor is de betoverende nieuwe roman van de controversiële auteur Kamel Daoud.

A.H.J. Dautzenberg Ik besta uit twee letters RecensieIk bestaat uit twee letters

• Schrijver: A.H.J. Dautzenberg (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: De Arbeiderspers, Privé-domein 298
  • Verschenen: 22 mei 2018
  • Omvang: 640 pagina’s
  • Prijs: € 27,99 / € 12,99
  • Inhoud boek: In de vroege ochtend van 13 december 1967 wordt A.H.J. Dautzenberg geboren, drie minuten na zijn broer. Pas enkele uren voor de bevalling hoort zijn moeder dat ze zwanger is van een tweeling, en in allerijl wordt een tweede naam bedacht. Een halve eeuw later gaat Dautzenberg op zoek naar zijn gelukkige jeugd…lees verder >

Friedrich Dürrenmatt De belofte RecensieDe belofte

Requiem voor de misdaadroman

• Schrijver: Friedrich Dürrenmatt (Zwitserland)
  • Soort boek: misdaadroman, psychologische roman
  • Origineel: Das Versprechen (1958)
  • Nederlandse vertaling: Ria van Hengel
  • Uitgever: Athenaeum
  • Verschenen: 15 mei 2018
  • Omvang: 152 pagina’s
  • Prijs: € 18,50 / € 13,99
  • Inhoud: Commissaris Matthäi belooft de ouders van een op gruwelijke wijze vermoord meisje op zijn erewoord dat hij de dader zal vinden, terwijl hij weet dat hij de volgende dag naar Amman zal vertrekken voor zijn nieuwe baan. Collega’s pakken de verkeerde op, die na harde verhoren die nacht nog bekent en vervolgens zelfmoord pleegt. Het onderzoek wordt afgesloten. Vol schuldgevoel annuleert Matthäi zijn reis, en hij besteedt de rest van zijn leven aan het zoeken naar de werkelijke moordenaar. De manier waarop hij dat doet is zowel zeer dubieus als geniaal, en de apotheose is zo absurd dat geen romanschrijver die voor zijn rekening zou willen nemen.

Natalia Ginzburg Al onze gisterens RecensieAl onze gisterens

• Schrijfster: Natalia Ginzburg (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse familieroman, oorlogsroman
  • Origineel: Tutti i nostri ieri (1952)
  • Nederlandse vertaling: Henny Vlot
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 8 mei 2018
  • Omvang; 336 pagina’s
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend) Mieke Koster
  • Recensie boek: Zestien jaar oud is Anna, de jongste uit een gezin met vier kinderen, ergens in een Italiaanse provinciestad. Zij observeert de dagelijkse gang van zaken om haar heen. De dagelijkse zaken van twee bevriende gezinnen. Haar gezin en het gezin uit het mooie huis aan de overkant. Haar moeder overlijdt niet zo lang na haar geboorte. De politieke situatie in het land verandert, dus ook in haar provinciestad. Het opkomend fascisme en het uitbreken van de oorlog. Wat de impact is Anna en op haar directe omgeving? De lezer volgt dit allemaal door de ogen van Anna…lees verder >

Hayat Eindelijk gewoon Hayat RecensieEindelijk gewoon Hayat

Leven tussen twee werelden

• Schrijfster: Hayat (Nederland, Marokko)
  • Soort boek: columns
  • Verschenen: mei 2018
  • Omvang: 158 pagina’s
  • Prijs: € 16,99 / € 9,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekHoewel Hayat er totaal niet op zit te wachten, heeft ze zich door de Volkskrant laten “strikken” om mensen een inkijkje te geven in hoe het is om met een dubbele afkomst op te groeien in Nederland. Zelf vraagt ze zich af hoe bijzonder dat eigenlijk is, er zijn zoveel mensen in Nederland met een dubbele afkomst (kijk maar naar het Koningshuis, zoals ze zelf terecht opmerkt). Wat wel een ding is, is dat ze is opgegroeid met twee culturen. Haar ouders zijn immigranten en wonen met hun hoofd eigenlijk nog altijd in Marokko. Ondertussen groeit Hayat op in Nederland en krijgt dus onherroepelijk ook met de Nederlandse cultuur te maken…lees verder >

Henkjan Honing Aap slaat maat RecensieAap slaat maat

Op zoek naar de oorsprong van muzikaliteit bij mens en dier

• Schrijver: Henkjan Honing (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek, populair wetenschappelijk boek
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschenen: 24 mei 2018
  • Omvang; 208 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 10,99
  • Inhoud boek: Volgens Henkjan Honing is iedereen die melodieën uit elkaar kan houden en maatgevoel heeft muzikaal. In essentie is de mens een muzikale diersoort, en waarom zou hij de enige zijn? Is muzikaliteit niet juist een eigenschap van álle dieren, een vermogen met een duidelijke biologische basis, zoals Charles Darwin vermoedde? De laatste jaren worden meer en meer dieren gevonden met muzikale trekjes…lees verder >

Elizabeth Jane Howard De Cazalets 3 Verwarring RecensieVerwarring. De Cazalets Deel 3

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard (Engeland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Origineel: Confusion (1993)
  • Nederlandse vertaling: Inge Kok
  • Verschenen: 15 mei 2018
  • Omvang: 496 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 12,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Monique van der Hoeven
  • Recensie boek: Verwarring  speelt zich af in de jaren 1942 – 1945, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Polly’s moeder Sybil, de vrouw van Hugh, is net overleden en Polly is haar spullen aan het uitzoeken. Er wordt gesproken over de dood – die met het overlijden van Sybil ineens heel dicht bij komt voor de Cazalets. Ook de dood is een onderwerp waarover door de volwassenen niet gesproken wordt en al zeker niet tegen de kinderen. Net als in de vorige twee delen, neemt Howard ons moeiteloos mee van het ene personage naar het andere, dwars door de generaties en de lagen van afkomst heen. Ik blijf het een ingenieuze manier van schrijven vinden, waardoor er een een vloeiend en organisch verhaal ontstaat…lees verder >

Arnaldur Indridason Valkuil RecensieValkuil

• Schrijver: Arnaldur Indriðason (IJsland)
  • Soort boek: IJslandse thriller, oorlogsroman
  • Origineel: Petsamo (2016)
  • Nederlandse vertaling: Adriaan Faber
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: mei 2018
  • Omvang: 284 pagina’s
  • Prijs: € 20,00 / € 9,99
  • Inhoud boek: In Petsamo, in het hoge noorden van Finland, wacht een jonge vrouw op haar geliefde. Ze willen per schip naar IJsland terug, weg van de oorlog die zich nu tot de noordelijke landen heeft uitgebreid. Haar vriend komt echter niet opdagen. In de lente van 1943 heeft de Wereldoorlog een hoogtepunt bereikt. In Reykjavík is de bevolking in rep en roer…lees verder >

Cynan Jones De lange droogte RecensieDe lange droogte

• Schrijver: Cynan Jones (Wales, Verenigd Koninkrijk)
  • Origineel: The Long Dry (2006)
  • Nederlandse vertaling: Jona Hoek
  • Uitgever: Koppernik
  • Verschenen: 25 mei 2018
  • Omvang: 136 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 18,50
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Recensie boekDe lange droogte is de indrukwekkende debuutroman van de uit Wales afkomstige schrijver Cynan Jones. Zijn latere roman Inham en De burcht oogstten al eerder veel lof en de sympathieke Uitgeverij Koppernik brengt nu zijn debuut, De lange droogte, in Nederlandse vertaling. En volkomen terecht. Weinig schrijvers zijn in staat om een eersteling te schrijven van het niveau van De lange droogte…lees verder >

Manu Joseph Miss Laila gewapend & gevaarlijk RecensieMiss Laila, gewapend & gevaarlijk

• Schrijver: Manu Joseph (India)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Origineel: Miss Laila, Armed and Dangerous (2017)
  • Nederlandse vertaling: Harry Pallemans
  • Uitgever: Podium
  • Verschijnt: 1 mei 2018
  • Omvang: 244 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: In Mumbai stort een gebouw in. Onder het puin ligt een man die iets mompelt over een jong stel dat een aanslag wil plegen. Elders volgt een agent van de inlichtingendienst twee  terreurverdachten op de voet. Een van hen is Laila…lees verder >

Natascha Kayser Jumpin Jack Middelburg Boek RecensieJumpin’ Jack

Herinneringen aan Jack Middelburg

• Schrijfster: Natascha Kayser (Nederland)
  • Soort boek: biografie, motorsportboek, portret
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: 1 mei 2018
  • Omvang: 180 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Inhoud boek: Op 3 april 1984 overleed Jack Middelburg op 31-jarige leeftijd aan de verwondingen die hij opliep bij een crash op het stratencircuit van Tolbert. Bij leven was “Jumping Jack’ al een icoon, mede dankzij zijn historische overwinning in de TT van Assen in 1980 en een onmogelijk geachte zege op Silverstone in 1981. Snelheid was de drijfveer van de legendarische motorcoureur en kassenbouwer uit het Westland. Dat leverde hem grote successen op, maar ook een hoop ellende. Familie, vrienden, coureurs, collega’s, monteurs, sponsors, officials, journalisten en anderen die Jack Middelburg goed hebben gekend, halen in dit boek herinneringen op aan zijn leven op de limiet. Met onder anderen Kenny Roberts, Franco Uncini, Graziano Rossi, Randy Mamola en Wil Hartog.

Anna Kim De grote thuiskomst RecensieDe grote thuiskomst

• Schrijfster: Anna Kim (Oostenrijk, Zuid-Korea)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Die große Heimkehr (2017)
  • Nederlandse vertaling: Goverdien Hauth-Grubben
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschenen: 22 mei 2018
  • Omvang; 528 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek:

Rachel Kushner Club Mars RecensieClub Mars

• Schrijfster: Rachel Kushner (Verenigde Staten)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: The Mars Room (2018)
  • Nederlandse vertaling: Lidwien Biekmann, Maaike Bijnsdorp
  • Verschenen: mei 2018
  • Omvang: 366
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 21,99 / € 12,99
  • Waardering redactie★★★ (uitstekend) Mieke Koster
  • Recensie romanRomy Leslie Hall, 29 jaar, is kortgeleden veroordeeld tot tweemaal levenslang, plus 6 jaar. Zij is op weg, zit in een bus, midden in de nacht, vastgeketend aan andere gevangenen, om overgeplaatst te worden. Het is immers chain night. Een beslissend moment voor de 60 vrouwen die vastzitten. Tijdens een nachtelijke rit waarin een vrouw sterft en een 15 jarig meisje op het punt van bevallen staat wordt je al meteen met het mensonterende klimaat van het gevangeniswezen ingeslingerd…lees verder >

Boek Dirk Kuyt Het geloof in succesDirk Kuyt Het geloof in succes

• Schrijver: Dirk KuytJaap de Groot
  • Soort boek: autobiografie, voetbalboek
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 14 mei 2018
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: Een jaar nadat Feyenoord de landstitel behaalde, kijkt Dirk Kuyt terug op zijn lange weg naar succes. Hij vertelt een verhaal over ambitie, betrokkenheid, teleurstelling en doorzettingsvermogen. Een verhaal dat verder reikt dan voetbal…lees verder >

Jonas Lüscher Kracht Recensie Zwitserse RomanKracht

• Schrijver: Jonas Lüscher (Zwitserland)
  • Soort boek: ideeënroman, psychologische roman
  • Origineel: Kraft (2017)
  • Nederlandse vertaling: Gerrit Bussink
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 24 mei 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Winnaar Tukan-Preis: 2018
  • Winnaar Schweizer Buchpreis: 2018
  • Inhoud roman: Richard Kracht, hoogleraar rethorica in het Duitse Tübingen, heeft een slecht huwelijk en zit financieel aan de grond. Om de scheiding te bekostigen doet hij mee aan een prijsvraag die een steenrijke internetondernemer in Silicon Valley heeft uitgeschreven. Wie in een voordracht van 18 minuten, te houden aan Stanford University, het beste antwoord geeft op de vraag waarom alles wat bestaat goed is…lees verder >

Francesca Melandri De lange weg naar Rome RecensieDe lange weg naar Rome

• Schrijfster: Francesca Melandri (Italië)
  • Soort boek: sociale roman
  • Nederlandse vertaling: Etta Maris
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: 7 mei 2018
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 24,9 9 / € 9,99
  • Inhoud boek: Rome, augustus, 2010. In een oud appartementengebouw zonder lift loopt Ilaria na een zware dag de trap op naar haar woning op de zesde verdieping. Ze is moe, ze wil alleen zijn en het verkeer en de drukkende hitte vergeten, maar boven aan de trap wacht haar een verrassing: een jongen met zwarte huid en lange benen die haar een paspoort toont. ‘Ik ben Shimeta Ietmgeta Attiloprofeti,’ zegt hij, ‘en jij bent mijn tante.’ Eerst denkt Ilaria dat de jongeman een grap maakt. Ze kent maar één Attilo Profeti: haar vader. Shimeta zegt dat hij de kleinzoon is van Attilo, die in Ethiopië tijdens de fascistische bezetting samenleefde met een inheemse vrouw. Zou dat waar zijn? Ilaria begint te twijfelen: hoeveel geheimen heeft haar vader nog meer?…lees verder >

Sara Mesa Litteken Spaanse RomanLitteken

• Schrijfster: Sara Mesa (Spanje)
  • Origineel: Cicatriz
  • Nederlandse vertaling: Nadia Ramer
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschenen: mei 2018
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Twintiger Sonia komt op een online literatuurforum in contact met een man die zichzelf Knut Hamsun noemt. Er ontwikkelt zich een intense correspondentie en een verhouding, waarin ze elkaar beurtelings aantrekken en afstoten. Knut plaatst Sonia op een voetstuk en wil van haar een ideale vrouw maken; Sonia wil wel zijn aandacht maar voelt zich ongemakkelijk bij zijn dwingende toon. Als Sonia trouwt houdt de internetverhouding met Knut stand. Ze vertelt hem over haar seksleven en haar saai geworden huwelijk. Het leidt tot de onvermijdelijke maar teleurstellende ontmoeting…lees verder >

Claire Messud Meisje in brand RecensieMeisje in brand

• Schrijfster: Claire Messud (Verenigde Staten)
  • Soort boek: psychologische roman, coming-of-age roman
  • Origineel: The Burning Girl (2017)
  • Nederlandse vertaling: Tjadine Stheeman
  • Verschenen: 17 mei 2018
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: In Meisje in brand van Claire Messud zijn Julia Robertson en Cassie Burnes al sinds de kleuterklas bevriend; een vriendschap waarin ze alles met elkaar delen. Naarmate de meisjes ouder worden, tekenen de verschillen zich af. Wanneer Bev, de moeder van Cassie, een nieuwe man ontmoet, wordt de toekomst van Cassie ongewisser, terwijl Julia’s pad steeds duidelijkere contouren krijgt. Ze kan niet anders dan toekijken hoe Cassie, die ze ooit beter kende dan wie ook, steeds verder van haar verwijderd raakt. Meisje in brand van Claire Messud is een bezwerend coming-of-ageverhaal over de band tussen hartsvriendinnen.

Erik Houben Olav Mol Ayrton Senna Biografie RecensieAyrton Senna

De carrière en erfenis van ’s werelds beste coureur

• Schrijver: Olav Mol, Erik Houben (Nederland)
  • Soort boek: biografie, autosportboek
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: 1 mei 2018
  • Omvang: 180 pagina’s
  • Prijs: € 17,50
  • Inhoud boek: Met een harde crash op het circuit van Imola eindigde op 1 mei 1994 het leven van Ayrton Senna veel te vroeg. Nog altijd wordt de Braziliaanse drievoudig wereldkampioen door vele collega’s en fans gezien als de beste Formule 1-coureur aller tijden, en onlangs noemde NRC Handelsblad hem nog “de grootste sporter aller tijden’. Maar Ayrton Senna heeft ons meer nagelaten dan een indrukwekkende en bewogen carrière vol memorabele momenten. Na zijn dood werd bijvoorbeeld het Senna Instituut opgericht, dat al jarenlang miljoenen Braziliaanse kinderen en jongeren vele nieuwe kansen biedt. Ook heeft zijn dood tot vele verbeteringen in de veiligheid van de Formule 1 geleid. Olav Mol en Erik Houben spraken Senna’s tijdgenoten en kregen daardoor een nieuwe blik op zijn veelzijdige erfenis, die nog altijd merkbaar is in de Formule 1.

Joost Pollmann Schertsfiguur RecensieSchertsfiguur

Mijn leven in 15 stukken

• Schrijver: Joost Pollmann (Nederland)
  • Tekeningen: Paul van der Steen
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: mei 2018
  • Omvang: 92 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 15,00
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boekJoost Pollmann kijkt op tragi-komische wijze terug op een aantal belangrijke persoonlijke ervaringen uit zijn leven. De verhalen zijn soms uiterst komisch door ongemakkelijke situaties waarin de verteller zich bevindt en de manier waarop zijn omgeving zich gedraagt. Maar bijna elk verhaal heeft ook een diepere laag die vaak een behoorlijke mate van tragiek in zich draagt…lees verder >

Santiago Pajares De regen van Ionah RecensieDe regen van Ioanah

• Schrijver: Santiago Pajares (Spanje)
  • Soort boek: dystopische roman, avonturenroman
  • Origineel: La lluvia de Ionah (2011)
  • Nederlandse vertaling: Jaqueline Visscher
  • Verschenen: mei 2018
  • Prijs: € 19,99 / € 14,99
  • Recensie boek Ionah en zijn moeder wonen in de woestijn. Ze kunnen hier leven in een soort van keet omdat de moeder hier een put heeft gegraven die ze met veel inspanning in stand kunnen houden. Water is schaars en regen valt er nooit. Zon, droogte en zandstormen teisteren hun solitaire leven in de woestijn. Met de schamele hoeveelheid water kunnen ze op beperkte schaal planten kweken in een kleine moestuin.  Hagedissen die ze vangen in zelfgemaakte vallen vullen hun bescheiden dieet aan. De moeder van Ionah leert hem schrijven in het zand en vertelt hem over een ander leven voordat ze in de woestijn moesten leven…lees verder >

Phlip Roth Waarom schrijven Verzamelde EssaysWaarom schrijven?

De verzamelde non-fictie 1960-2013

• Schrijver: Philip Roth (Verenigde Staten)
  • Soort boek: essays, non-fictie
  • Nederlandse vertaling; Else Hoog, Ko Kooman, Bartho Kriek
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 31 mei 2018
  • Omvang: 496 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 34,99
  • Inhoud boek: Naast zijn ongeëvenaarde literaire carrière heeft Philip Roth ook veel non-fictie geschreven over een groot aantal onderwerpen, waaronder de schrijvers die hij bewondert, zijn eigen werk, het creatieve proces en de Amerikaanse cultuur. In Waarom schrijven? wordt voor het eerst al dit werk verzameld in een band…lees verder >

Bernhard Schlink Olga RecensieOlga

• Schrijver: Bernhard Schlink (Duitsland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Origineel: Olga (2018)
  • Nederlandse vertaling: Marcel Misset
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: mei 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Dwarsligger / Ebook
  • Prijs: € 22,99 / € 18,99 / € 9,99
  • Waardering★★★★ (goed) Monique van der Hoeven
  • Recensie boek: De roman Olga is geschreven door de Duitse schrijver Bernhard Schlink. Schlink schreef meerdere boeken, waarvan vooral de roman De voorlezer veel lof kreeg. Olga bestaat uit drie delen. Het verhaal van het weesmeisje Olga, dat omstreeks 1900 in het oosten van het Duitse Rijk opgroeit, wordt verteld door een verteller. Pas in deel twee van het boek maken we kennis met hem. Deel één vertelt het verhaal van de jonge Olga, een bijzonder meisje, dat opgevoed wordt door haar buurvrouw, tot het moment dat ze naar haar oma in Pommeren moet verhuizen. Haar oma wil haar eigenlijk een Duitse naam geven, maar Olga weigert naar een andere naam te luisteren...lees verder >

Alexander Schwarz Het IJsland van Indridason RecensieHet IJsland van Indriðason

• Schrijver: Alexander Schwarz
  • Soort boek: reisboek, reisverhalen
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: 7 mei 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Theo Jordaan
  • Recensie boekIn Het IJsland van Indriðason heeft Alexander Schwarz de liefde voor IJsland en het werk van de schrijver gecombineerd. Aan de hand van de vele boeken vertelt hij verhalen over de plekken en plaatsen die erin figureren. Op deze wijze is Schwarz erin geslaagd om een soort van alternatieve reisgids van IJsland te maken. Een reisgids die je zelfs van voor naar achter gewoon kunt lezen. Daarbij slaagt hij er ook in om een beeld te schetsen van Arnaldur Indriðason…lees verder >

Kamila Shamsie Huis in brand RecensieHuis in brand

• Schrijfster: Kamila Shamsie (Engeland, Pakistan)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Home Fire (2017)
  • Nederlandse vertaling: Anne Jongeling
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschenen: 8 mei 2018
  • Omvang; 288 pagina’s
  • Prijs: € 21,99 / € 13,99
  • Waardering★★★ (uitstekend) Mieke Koster
  • Recensie boekEen hartverscheurend verhaal, Huis in brand. Een inkijk in een gespleten Pakistaans immigranten gezin uit Londen. En wellicht een beeld van meerdere immigranten gezinnen waarvan één of meerdere leden zich inlaten met het jihadisme. Isma, het oudste meisje uit dit gezin vertrekt naar Amerika om te na een onderbreking van haar studie om voor haar tweeling broer en zusje te aan zorgen nadat moeder plotseling is overleden, aan haar promotie onderzoek te beginnen. De huidige sfeer ten aanzien van vermeend  religieus fanatisme wordt zo krachtig verwoord in de tweede zin van dit boek dat ik meteen het verhaal in werd gezogen…lees verder >

Koen Strobbe De tragische eindes van Boris Bastarache RecensieDe tragische eindes van Boris Bastarache

• Schrijver: Koen Strobbe (België)
  • Soort boek: literaire thriller, psychologische roman
  • Uitgever: Angèle
  • Verschenen: 22 mei 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 21,99 / € 14,99
  • Recensie boekHoofdpersoon is Boris Bastarache. Hij is een jongen van gewone komaf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wil hij samen met een aantal van zijn vrienden een daad van verzet plegen. Als dit niet lukt, besluit Boris op eigen houtje zelf de woord bij de daad te voegen. Echter deze actie loopt uit de hand met fatale gevolgen. Het is een incident dat zeer bepalend zal blijken voor zijn handelen tijdens de rest van zijn leven. Toch weet Boris direct na de Oorlog zijn leven goed op de rit te krijgen. Hij maakt carrière in de bakenwereld en na twee decennia start hij zijn eigen zeer succesvolle reclamebureau en wordt een machtig en vermogend man…lees verder >

Jean-Marc van Tol Musch RecensieMusch

Johan de Witt trilogie 1

• Schrijver: Jean-Marc van Tol (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, debuutroman
  • Uitgever: Uitgeverij Catullus
  • Verschijnt: 26 mei 2018
  • Omvang: 511 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback
  • Prijs: € 29,95 / € 24,95
  • Waardering★★★  (uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: Van 1593 tot 1650 was griffier van de Staten-Generaal Cornelis Musch, een van de machtigste mannen, zo niet de machtigste man de Nederlanden. Hij was een machtspoliticus avant la lettre die door machinaties, bedreigingen en alle andere machtsmiddelen die hem ter beschikking stonden een centrale positie wist te verwerven waar niemand omheen kon, zelfs de koning niet. Tijdens zijn leven voerde hij een continue strijd met raadspensionaris en zijn schoonvader de dichter Jacob Cats. Jean-Marc van Tol heeft de fictieve memoires van Musch als uitgangspunt voor zijn boeiende roman gekozen…lees verder >

Koen Vergeer MaxMania Recensie Boek over Max VerstappenMaxMania

De weg naar de top

• Schrijver: Koen Vergeer (Nederland)
  • Soort boek: formule 1 boek, portret
  • Verschenen: 24 mei 2018
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Recensie boek: Koen Vergeer is als sinds zijn vroege jeugd een liefhebber en bewonderaar van de autosport en de Formule 1 en de 24 uur van Le Mans in het bijzonder. Al zeer jonge jongen raakte hij gefascineerd door de snelheid, het gevaar en en het geluid van de de Formule 1 raceauto’s. Lang voordat Max Verstappen en zelfs ruim voordat zijn vader Jos Verstappen hun entree maakte in de sport, maakte Koen Vergeer kennis met de Formule 1. Zijn vader zorgde ervoor dat hij, voor zover mogelijk, de race kon bekijken op de Duitse of Engelse televisie…lees verder >

Nieuwe Boeken Mei 2018