Nieuwe Boeken Mei 2018 Boekentips Recensies

Nieuwe Boeken Mei 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken mei 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken Mei 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken mei 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< April 2018Overzicht | Juni 2018 >

Nieuwe Boeken Mei 2018 Recensies Boekentips en Hoogtepunten

Wat zijn de nieuwe boeken die gaan verschijnen in mei 2018 waar de redactie naar uitkijkt en hoge verwachtingen van heeft? Een overzicht van nieuwe boeken mei 2018 boekentips recensies en informatie.

H.M. van den Brink Het ontbijtbuffet RecensieHet ontbijtbuffet

• Schrijver: H.M. van den Brink (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Verschenen: mei 2018
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: De figuren in Het ontbijtbuffet willen door het maken van een verre reis of een verblijf in een rustig vakantiehuis aan hun dagelijkse zorgen ontsnappen. Maar weg van dat alles worden ze meer dan ooit met zichzelf geconfronteerd. In deze dertien tragikomische verhalen laat H.M. van den Brink een nieuwe kant van zijn schrijverschap zien: een oog voor exotische omstandigheden en verrassende ontknopingen. Ongenadig is hij in de beschrijving van hun vergissingen, maar tegelijk vol mededogen voor zijn personages en het noodlot dat ze doorgaans zelf over zich hebben afgeroepen. Ze blijken opgesloten in een luxe resort terwijl buiten een bosbrand woedt, zijn overtuigd echte liefde te hebben gevonden in Thailand, worden overgeleverd aan de twintig gangen in het beste restaurant van de wereld, proberen in te burgeren tijdens een verregend dorpsfeest in Frankrijk – niets, kortom, blijft de naar rust, authenticiteit en vrijheid hunkerende toerist bespaard.

Jim Crace De melodie RecensieDe melodie

• Schrijver: Jim Crace (Engeland)
  • Origineel: The Melody (februari 2018)
  • Nederlandse vertaling: Regina Willemse
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 1 mei 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 22,50
  • Inhoud boek: De oude chansonnier Alfred Busi slijt zijn dagen in de prachtige vervallen villa aan de kust waar hij is opgegroeid. Zijn leven lijkt bezig aan het slotakkoord; hij is weduwnaar en mist zijn vrouw; hij wordt binnenkort geëerd om zijn verdiensten voor zijn geboorteplaats. Al kijkt hij terug op een rijk leven, de dagen die voor hem liggen, lijken vooral uit herinneren te bestaan. Maar dan zijn er enkele kleine dissonanten; een aanval van een mysterieus wezen, een projectontwikkelaar met grootse plannen, een roddeljournalist op zoek naar een thema. En plots klinken er in Alfreds leven andere harmonieën dan hij ooit voor mogelijk had gehouden.

Kamel Daoud Zabor RecensieZabor

• Schrijver: Kamel Daoud (Algerije)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Origineel: Zabor, ou les psaumes (20 oktober 2017)
  • Nederlandse vertaling: Manik Sarkar
  • Verschenen: 17 mei 2018
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: In Zabor van Kamel Daoud, auteur van de internationale bestseller ‘Moussa of de dood van een Arabier’, neemt de jonge Algerijnse Zabor, met een overleden moeder enerzijds en een vader die hem heeft verstoten anderzijds, zijn toevlucht tot het lezen van boeken. Franse boeken, die niet alleen door de taal maar ook door de veelzijdige thema’s een nieuwe wereld aan hem openbaren. Zabor is er altijd van overtuigd geweest dat hij een gave heeft: zolang hij schrijft, kan hij de dood op afstand houden, zoals Sheherazade in ‘Duizend-en-een-nacht’. Zo ook op de avond dat hij aan het sterfbed van zijn vader zit. Zabor is de betoverende nieuwe roman van de controversiële auteur Kamel Daoud.

A.H.J. Dautzenberg Ik bestaat uit twee letters Prive-domeinIk bestaat uit twee letters

• Schrijver: A.H.J. Dautzenberg (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: De Arbeiderspers, Privé-domein 298
  • Verschenen: 22 mei 2018
  • Omvang: 640 pagina’s
  • Prijs: € 27,99
  • Inhoud boek: In de vroege ochtend van 13 december 1967 wordt A.H.J. Dautzenberg geboren, drie minuten na zijn broer. Pas enkele uren voor de bevalling hoort zijn moeder dat ze zwanger is van een tweeling, en in allerijl wordt een tweede naam bedacht. Een halve eeuw later gaat Dautzenberg op zoek naar zijn gelukkige jeugd. Hij trekt tijdelijk in bij zijn tweelingbroer die sinds enkele jaren in het ouderlijk huis woont en met wie hij een gecompliceerde relatie onderhoudt. Uiterst consciëntieus houdt Dautzenberg een dagboek bij. Hij spaart zichzelf (en zijn omgeving) niet en bevraagt het idioom van de autobiografie.

Natalia Ginzburg Al onze gisterens RecensieAl onze gisterens

• Schrijfster: Natalie Ginzburg (Italië)
  • Soort boek: familieboek, oorlogsromans
  • Origineel: Tutti i nostri ieri (1952)
  • Nederlandse vertaling: Henny Vlot
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 8 mei 2018
  • Omvang; 336 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Natalia Ginzburg behoort tot dezelfde generatie als Primo Levi, Leonardo Sciascia, Alberto Moravia en Italo Calvino. Een ware klassieker met een nawoord van Arjan Peters. De zestienjarige Anna observeert de gebeurtenissen rond twee bevriende families in een Italiaanse provinciestad ten tijde van het fascisme, vlak voor en na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Kleine gebeurtenissen en alledaagse emoties staan centraal, wat zorgt voor een schrijnend beeld van de situatie waarin de families zich bevinden. Onder de personages ontstaat een groeiend gevoel van eenzaamheid en isolement omdat geen van hen in staat is werkelijk met een ander te communiceren. Als terloops wordt een historisch beeld van Italië geschetst: de groeiende intolerantie van het fascisme, het toenemende cynisme van de mensen, het antifascisme dat zich organiseert tot een gewapende verzetsbeweging. Door de ogen van Anna, met haar jeugdige eenvoud, rijgen de zinnen zich aaneen en vormen een geraffineerd web van intriges en emoties.

Elizabeth Jane Howard De Cazalets 3 Verwarring RecensieVerwarring. De Cazalets Deel 3

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard (Engeland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Origineel: Confusion (1993)
  • Nederlandse vertaling:
  • Verschijnt: 15 mei 2018
  • Omvang: 496 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Het zijn de lange, donkere jaren van de oorlog, met voedselschaarste, de constante dreiging vanuit de lucht, berichten van gesneuvelde vrienden en geliefden. De chaos op het wereldtoneel wordt weerspiegeld in de turbulente privélevens van de Cazalets. Tot ieders verbazing stort de eigenzinnige Louise zich in een ongelukkig huwelijk met de veel oudere, ambitieuze Michael. Polly moet wennen aan het leven na de dood van haar geliefde moeder. Zoë begint een affaire met een getroebleerde Amerikaan. Terwijl Clary probeert de hoop levend te houden dat haar vader ooit ongedeerd uit Frankrijk terug zal keren.

Manu Joseph Miss Laila gewapend & gevaarlijk RecensieMiss Laila, gewapend & gevaarlijk

• Schrijver: Manu Joseph (India)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Origineel: Miss Laila, Armed and Dangerous (2017)
  • Nederlandse vertaling: Harry Pallemans
  • Uitgever: Podium
  • Verschijnt: 1 mei 2018
  • Omvang: 244 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: In Mumbai stort een gebouw in. Onder het puin ligt een man die iets mompelt over een jong stel dat een aanslag wil plegen. Elders volgt een agent van de inlichtingendienst twee  terreurverdachten op de voet. Een van hen is Laila…lees verder >

Natascha Kayser Jumpin Jack Middelburg Boek RecensieJumpin’ Jack

Herinneringen aan Jack Middelburg

• Schrijfster: Natascha Kayser (Nederland)
  • Soort boek: biografie, motorsportboek, portret
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: 1 mei 2018
  • Omvang: 180 pagina’s
  • Prijs: € 18,50
  • Inhoud boek: Op 3 april 1984 overleed Jack Middelburg op 31-jarige leeftijd aan de verwondingen die hij opliep bij een crash op het stratencircuit van Tolbert. Bij leven was “Jumping Jack’ al een icoon, mede dankzij zijn historische overwinning in de TT van Assen in 1980 en een onmogelijk geachte zege op Silverstone in 1981. Snelheid was de drijfveer van de legendarische motorcoureur en kassenbouwer uit het Westland. Dat leverde hem grote successen op, maar ook een hoop ellende. Familie, vrienden, coureurs, collega’s, monteurs, sponsors, officials, journalisten en anderen die Jack Middelburg goed hebben gekend, halen in dit boek herinneringen op aan zijn leven op de limiet. Met onder anderen Kenny Roberts, Franco Uncini, Graziano Rossi, Randy Mamola en Wil Hartog.

Anna Kim De grote thuiskomst RecensieDe grote thuiskomst

• Schrijfster: Anna Kim (Oostenrijk, Zuid-Korea)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Die große Heimkehr (2017)
  • Nederlandse vertaling: Goverdien Hauth-Grubben
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschenen: 22 mei 2018
  • Omvang; 528 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek:

Boek Dirk Kuyt Het geloof in succesDirk Kuyt Het geloof in succes

• Schrijver: Dirk KuytJaap de Groot
  • Soort boek: autobiografie, voetbalboek
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 14 mei 2018
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: Een jaar nadat Feyenoord de landstitel behaalde, kijkt Dirk Kuyt terug op zijn lange weg naar succes. Hij vertelt een verhaal over ambitie, betrokkenheid, teleurstelling en doorzettingsvermogen. Een verhaal dat verder reikt dan voetbal…lees verder >

Joke van Leeuwen Hier RecensieHier

• Schrijfster: Joke van Leeuwen (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen 1 mei 2018
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: Hier is het dorp aan de grens waar Stamvader woont met vrouw en zoon. Van generatie op generatie zijn het landschap en het dorpsleven onveranderlijk, de mensen die er wonen vieren jaarlijks hun feesten. Stamvader is de grensbewaker, hij voert alles precies volgens de regels uit. Vreemdelingen zijn niet welkom, smokkelen is verboden, wantrouwen is zijn werk. Als hij eenmaal oud en ziek is, volgt zijn zoon Bardo hem op. Terwijl zijn vrouw Mara voor de oude mopperende man zorgt, zoals het hoort, al is het niet haar levensvervulling, en Kleine, hun dochtertje, onbevooroordeeld tussen iedereen door vlindert, worstelt Bardo met zijn nieuwe taak als grensbewaker. Zal hij als het erop aankomt de juiste keuze kunnen maken tussen plichtsgetrouwheid en vriendschap?

Francesca Melandri De lange weg naar Rome RecensieDe lange weg naar Rome

• Schrijfster: Francesca Melandri (Italië)
  • Soort boek: sociale roman
  • Nederlandse vertaling: Etta Maris
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: 7 mei 2018
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 24,9 9 / € 9,99
  • Inhoud boek: Rome, augustus, 2010. In een oud appartementengebouw zonder lift loopt Ilaria na een zware dag de trap op naar haar woning op de zesde verdieping. Ze is moe, ze wil alleen zijn en het verkeer en de drukkende hitte vergeten, maar boven aan de trap wacht haar een verrassing: een jongen met zwarte huid en lange benen die haar een paspoort toont. ‘Ik ben Shimeta Ietmgeta Attiloprofeti,’ zegt hij, ‘en jij bent mijn tante.’ Eerst denkt Ilaria dat de jongeman een grap maakt. Ze kent maar één Attilo Profeti: haar vader. Shimeta zegt dat hij de kleinzoon is van Attilo, die in Ethiopië tijdens de fascistische bezetting samenleefde met een inheemse vrouw. Zou dat waar zijn? Ilaria begint te twijfelen: hoeveel geheimen heeft haar vader nog meer?…lees verder >

Claire Messud Meisje in brand RecensieMeisje in brand

• Schrijfster: Claire Messud (Verenigde Staten)
  • Soort boek: psychologische roman, coming-of-age roman
  • Origineel: The Burning Girl (2017)
  • Nederlandse vertaling: Tjadine Stheeman
  • Verschenen: 17 mei 2018
  • Prijs: € 20,00
  • Inhoud boek: In Meisje in brand van Claire Messud zijn Julia Robertson en Cassie Burnes al sinds de kleuterklas bevriend; een vriendschap waarin ze alles met elkaar delen. Naarmate de meisjes ouder worden, tekenen de verschillen zich af. Wanneer Bev, de moeder van Cassie, een nieuwe man ontmoet, wordt de toekomst van Cassie ongewisser, terwijl Julia’s pad steeds duidelijkere contouren krijgt. Ze kan niet anders dan toekijken hoe Cassie, die ze ooit beter kende dan wie ook, steeds verder van haar verwijderd raakt. Meisje in brand van Claire Messud is een bezwerend coming-of-ageverhaal over de band tussen hartsvriendinnen.

Erik Houben Olav Mol Ayrton Senna Biografie RecensieAyrton Senna

De carrière en erfenis van ’s werelds beste coureur

• Schrijver: Olav Mol, Erik Houben (Nederland)
  • Soort boek: biografie, autosportboek
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschenen: 1 mei 2018
  • Omvang: 180 pagina’s
  • Prijs: € 17,50
  • Inhoud boek: Met een harde crash op het circuit van Imola eindigde op 1 mei 1994 het leven van Ayrton Senna veel te vroeg. Nog altijd wordt de Braziliaanse drievoudig wereldkampioen door vele collega’s en fans gezien als de beste Formule 1-coureur aller tijden, en onlangs noemde NRC Handelsblad hem nog “de grootste sporter aller tijden’. Maar Ayrton Senna heeft ons meer nagelaten dan een indrukwekkende en bewogen carrière vol memorabele momenten. Na zijn dood werd bijvoorbeeld het Senna Instituut opgericht, dat al jarenlang miljoenen Braziliaanse kinderen en jongeren vele nieuwe kansen biedt. Ook heeft zijn dood tot vele verbeteringen in de veiligheid van de Formule 1 geleid. Olav Mol en Erik Houben spraken Senna’s tijdgenoten en kregen daardoor een nieuwe blik op zijn veelzijdige erfenis, die nog altijd merkbaar is in de Formule 1.

Santiago Pajares De regen van Ionah RecensieDe regen van Ioanah

• Schrijver: Santiago Pajares (Spanje)
  • Origineel: La lluvia de Ionah (2011)
  • Nederlandse vertaling: Jaqueline Visscher
  • Verschenen: mei 2018
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Ionah kent niets anders dan de eindeloze woestijn waarin hij al zijn hele leven leeft met zijn moeder. Zij heeft de wereld gekend zoals wij hem kennen, voordat het misging. Ze is zich er terdege van bewust dat Ionah, om te overleven als zij er niet meer is, alles zal moeten kunnen wat zij zich eigen heeft gemaakt, inclusief vechten, hagedissenvallen zetten en de waterput inspecteren. Pajares schetst in deze moderne fabel de volwassenwording van een naïeve, wijze hoofdpersoon, die zijn barre maar veilige thuisbasis op zeker moment toch moet verlaten om naar anderen op zoek te gaan om te overleven.

Bernhard Schlink Olga RecensieOlga

• Schrijver: Bernhard Schlink (Duitsland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Origineel: Olga (2018)
  • Nederlandse vertaling: Marcel Misset
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: mei 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Dwarsligger / Ebook
  • Prijs: € 22,99 / € 18,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: Een dorpje rond 1900 in het oosten van het Duitse rijk. Olga is een weeskind. Herbert de zoon van de plaatselijke landheer. Ze vallen voor elkaar, maar het eeuwenoude lied van het klassenverschil speelt hen parten. Olga is volgens Herberts ouders geen partij voor hun zoon. Maar de twee verliefden weten elkaar altijd weer te vinden, ook als Olga als onderwijzeres naar een klein stadje verhuist en Herbert zijn romantische ideeën over Rusland, Afrika en Amerika volgt en op reis gaat. Hij droomt van koloniale macht en wil net als Amundsen de poolgebieden veroveren. Maar Olga heeft haar twijfels...lees verder >

Kamila Shamsie Huis in brand RecensieHuis in brand

• Schrijfster: Kamila Shamsie (Pakistan)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Home Fire (2017)
  • Nederlandse vertaling: Anne Jongeling
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschenen: 8 mei 2018
  • Omvang; 288 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek:

Fred Vargas Een dodelijk venijn RecensieEen dodelijk venijn

• Schrijfster: Fred Vargas (Frankrijk)
  • Soort boek: Franse thriller, Jean-Baptiste Adamsberg thriller
  • Origineel: Quand sort la recluse (2017)
  • Nederlandse vertaling: Rosa Pollé, Nini Wielink
  • Uitgever: De Geus
  • Verschenen: 15 mei 2018
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: In Nîmes bezwijken binnen een maand drie mannen van rond de tachtig aan de gevolgen van een spinnenbeet. Dat is al curieus – nog vreemder is dat de beet van deze spinnensoort, de bruine kluizenaarsspin, doorgaans niet dodelijk is. Commissaris Adamsberg voelt dat er meer achter zit. Zijn onderzoek voert hem naar de vroegere wanpraktijken in een weeshuis, waar deze spin ook al gebruikt werd om angst te zaaien. Maar daar is het spoor nog niet ten einde.

Koen Vergeer Max Mania Recensie Formule 1 BoekMax Mania

De weg naar de top

• Schrijver: Koen Vergeer (Nederland)
  • Soort boek: formule 1 boek, sportboek
  • Verschijnt: mei 2018
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Inhoud boek: De Formule 1 is niet meer hetzelfde sinds Max Verstappen de wereldtitel in het vizier heeft. Ook de beleving in Nederland is veranderd, nu ‘wij’ een superster hebben in de sport die zo lang onbereikbaar leek en zelfs verafschuwd werd. Max Verstappen brengt een heel nieuw Oranje-legioen op de been. De Formule 1 is een nationale kwestie geworden. Iedereen leeft mee. Wat maakt Verstappen zo bijzonder? En wat maakt die Formule 1 zo bijzonder? In MaxMania loopt Koen Vergeer door de pits, fileert hij Vettel en Hamilton en interviewt ex-kampioenen die de duistere tijden van vuur en dood nog hebben meegemaakt. En natuurlijk volgt hij Max in alle successen en tegenslagen op weg naar de top. MaxMania ruikt naar benzine en rubber, zindert van de hang naar het ultieme succes. Dichterbij kun je niet komen. Voor zowel de gelouterde fanaten als de nieuwe Formule 1-fans is dit boek een heerlijk avontuur.

Nieuwe Boeken Mei 2018