Boekrecensies December 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina zijn de boekrecensies december 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek.

Boekrecensies December 2017 Boekbesprekingen

We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken. Hieronder vind je alle boekrecensies december 2017 van de redactie.

< Recensies November Overzicht | Recensies Januari >

Menno Haanstra Foppe de Haan Recensie BiografieFoppe de Haan

Een leven lang voetbaltrainer

• Schrijver: Menno Haanstra (Nederland)
  • Soort boek: biografie, portret
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De titel Foppe de Haan Een leven lang voetbaltrainer dekt helemaal de lading van de biografie dat Menno Haanstra, in opdracht van Uitgeverij Voetbal Inside heeft geschreven. Al heel jong komt Foppe erachter dat hij aardig kan voetballen maar zeker niet goed genoeg talent heeft om de top te kunnen bereiken…lees verder >

Robert Beatty Serafina en de kronkelstaf RecensieSerafina en de kronkelstaf

• Schrijver: Robert Beatty (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdboek (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Serafina en de Kronkelstaf volgt Serafina en de Zwarte Mantel op. Beatty neemt je mee naar het Engeland rond 1900. Naar Huize Biltmore waar Serafina al haar hele leven verscholen in het souterrain heeft gewoond. Vanwege haar opvallende verschijning, durfde haar vader haar niet bloot te stellen aan mogelijke pesterijen. Maar sinds kort heeft Serafina een echte vriend: Braeden, grote dierenvriend en neefje van de heer des huizes. Maar het is ook een tijd waarin zwarte krachten de kop opsteken…lees verder >

Erich Maria Remarque - De nacht in LissabonDe nacht in Lissabon

• Schrijver: Erich Maria Remarque (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse roman, oorlogsroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Een ernstig indrukwekkend boek. Vol ongeloof, verbazing, walging, inleving, medeleven, verontwaardiging, ben je als lezer de toehoorder van een 12 uur lange relaas tussen Joseph Schwartz en een “ toevallige “ passant in de haven van Lissabon. Verplichte kost voor iedereen die zich nu (met geweld) keert tegen de toestroom van vreemdelingen in heel Europa…lees verder >

Enzo Ferrari Autobiografie Mijn Leven RecensieMijn leven

Het verhaal van mijn eenzame succes

• Schrijver: Enzo Ferrari ♂ (Italië)
  • Soort boek: autobiografie, Formule 1 boek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Enzo Ferrari is misschien wel de meest invloedrijke persoon uit de geschiedenis van de autosport en de Formule 1 in het bijzonder. Als oprichter van het legendarische en zeer tot de verbeelding sprekende Italiaanse automerk Ferrari heeft hij als geen ander in de vorige eeuw vormgegeven aan de Formule 1. Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw tot aan zijn dood op 14 augustus 1988 is zijn invloed groot geweest. In zijn autobiografie Mijn leven vertelt hij over dit bijzondere leven…lees verder >

Bill Beverly Weg Recensie Waardering Uitstekende ThrillerWeg

• Schrijver: Bill Beverly ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Amerikaanse thriller, coming-of-age roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Alhoewel gepresenteerd als thriller is Weg veel meer een soort van coming-of-age roman. East is een vijftienjarige jongen die als bewaker van een drugspand actief. De politie rolt het drugspand op. East is er getuige van dat een jong meisje slachtoffer wordt van de gewelddadigheden die tijdens het oprollen van het drugspand. Van de leider van de criminele bende krijgt hij hierna de opdracht om een belangrijke getuige die in het Midwesten woonachtig is te liquideren…lees verder >

Marianne Busser Ron Schroder De kleine engel die geluk brachtDe kleine engel die geluk bracht

• Schrijvers: Marianne Busser, Ron Schröder (Nederland)
  • Tekeningen: Mark Janssen
  • Soort boek: kerst kinderboek, prentenboek, voorleesboek (4+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De kleine engel die geluk bracht is een prachtig geïllustreerd kerstverhaal dat je helemaal mee neemt in de sfeer van de laatste weken van het jaar. Mark Janssen is verantwoordelijk voor de tekeningen, die hij zo goed heeft gemaakt dat jong en oud zich helemaal zal kunnen verliezen in het mooie sfeervolle kerstverhaal…lees verder >

Sien Volders Noord RecensieNoord

• Schrijfster: Sien Volders ♀ (België)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Met recht is Noord van Sien Volders een bijzonder goede debuutroman te noemen. Sien Volders neemt je mee naar het Canada van de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Internet en mobiele telefonie domineren het leven nog niet. Daardoor is het gemakkelijker om je terug te trekken uit het stadse leven met al de drukte en waanzin van alle dag. En dat is precies wat Sarah, een zilversmid uit Vancouver tracht te doen…lees verder >

Georg Falkner Romeo oder Julia RecensieRomeo oder Julia

• Schrijver: Gerhard Falkner ♂ (Duitsland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Romeo oder Julia van de Duitse schrijver Gerhard Falkner is een bijzondere roman. De verteller van de roman, Kurt Prinzhorn. is het slachtoffer van een bijzondere stalker die weet binnen te dringen in het hotel waar hij verblijft. Er verdwijnt niets uit de kamer behalve sleutels. Eigenlijk is hij het slachtoffer van de misdaad die (nog) niet is begaan. De reden ervan is in deze roman eigenlijk ook maar bijzaak…lees verder >

Tomas Espedal Tussen april en september RecensieTussen april en september

• Schrijver: Thomas Espedal (Noorwegen)
  • Soort boek: autobiografische roman, Noorse roman
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Door Tussen april en september waait een gure wind. Niet zozeer omdat de schrijver en hoofdpersoon van deze autobiografische roman uit Noorwegen komt, maar omdat Tomas Espedal een moeilijke periode in zijn leven beschrijft. Espedal’s ex-vrouw en moeder zijn kort na elkaar overleden. Zijn jonge dochter woont weer bij hem. Verdriet en zorgzaamheid strijden om voorrang…lees verder >

Jan Murphy Aan de slag met olieverf RecensieAan de slag met olieverf

Tips, technieken en voorbeelden om te beginnen

• Soort boek: schilderboek, hobbyboek
  • Schrijver: Jan Murphy
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Aan de slag met olieverf van Jan Murphy is een praktisch boek dat de beginner op een heldere en duidelijke manier op weg helpt. Het boek is zeer praktisch van opzet en is mooi uitgegeven. Stap voor stap wordt de beginnende schilder ingewijd in de wereld van het werken met olieverf…lees verder >

Renate Dorrestein Liever horen we onszelf RecensieLiever horen we onszelf

• Schrijfster: Renate Dorrestein (Nederland)
  • Illustraties: Sylvia Weve (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Alhoewel Liever horen we onszelf van Renate Dorrestein voor het eerst in boekvorm verschijnt, kan de novelle al bekend zijn. In 2014 is het verschenen als audio geschenk in de week van het luisterboek. Nu heeft Uitgeverij Querido het mooie liefdesverhaal in boekvorm uitgegeven. Het is een zeer mooie uitgave geworden doordat het gebonden boekje is verrijkt met prachtige illustraties van Sylvie Weve. Het verhaal van de novelle kent een verloop dat je vaak terug vindt in het werk van Renate Dorrestein…lees verder >

Ton Theunis De verrader van Elmhudde RecensieDe verrader van Elmhudde

De Witchworld Legenden, deel 2

• Schrijver: Ton Theunis (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, fantasyboek, YA-roman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De Verrader van Elmhudde is het spannende tweede deel in de Witchworld Legenden serie. Witch World is een themapark in Almere wat in 2020 open zal gaan. Gebaseerd op de “legende van de Gravin van Almere”, worden feiten en verhalen uit de Middeleeuwen gevormd tot een spannend park. Ze vormen ook het decor van de boeken, wat de Verrader van Elmhudde een Middeleeuws, magisch verhaal maakt…lees verder >