Boekrecensies November 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina zijn de boekrecensies november 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek.

Boekrecensies November 2017 Boekbesprekingen

We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken. Hieronder vind je alle boekrecensies november 2017 van de redactie.

< Recensies Oktober Overzicht | Recensies December >

Helden van Toen Recensie Boek over The Tielman BrothersHelden van toen

The Tielman Brothers en de Nederlandse rock-‘n-roll 1957-1967

• Schrijver: Harm Peter Smilde ♂ (Nederland)
  • Soort boek: muziekbiografie, muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Over de beginjaren van de Nederlandse rock-‘n-roll en de Tielman Brothers in het bijzonder was voordat het boek van Harm Peter Smilde – Helden van Toen nog relatief weinig geschreven. En wat er geschreven is, berustte regelmatig op vooroordelen en aannames. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen met dit goed gedocumenteerde en prima muziekboek. In tegenstelling tot een aantal van zijn voorgangers, is Harm Peter Smilde vooral zelf op onderzoek gegaan…lees verder >

Mart Smeets Mijn Amerika Recensie Boek over de Verenigde StatenMijn Amerika

• Schrijver: Mart Smeets  (Nederland)
  • Soort boek: Amerikaanse reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De Verenigde Staten, het land waardoor Mart Smeets al decennia lang door gefascineerd is en waar hij regelmatig naartoe reist, staan centraal in Mijn Amerika. Op basis van de vele reizen die Mart Smeets maakte naar de Verenigde Staten en opvallend veel onderzoek is Mijn Amerika tot stand gekomen. Persoonlijke anekdotes worden afgewisseld met informatie over de personen, plekken en gebeurtenissen die Mart Smeets fascineren…lees verder >

Magisterium 4 Recensie Holly Black Cassandra Clare Het Zilveren MaskerMagisterium 4 – Het zilveren masker

• Schrijvers: Holly Black, Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyboek, Young Adult roman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Magisterium 4 had ik binnen no time uit. De tovernaarswereld die Holly Black en Cassandra Clare hebben gecreëerd, stevent af op een grote oorlog. Mag je als tovenaar je macht inzetten om de dood ongedaan te maken? Het Zilveren Masker is de opvolger van De Bronzen Sleutel. Het laatste deel, dat in het Engels de titel “The Golden Tower” heeft gekregen, wordt in September 2018 verwacht. Daarna zullen we vermoedelijk nog moeten wachten op de vertaling. Dus voor de fans die willen weten hoe dit verhaal eindigt, zullen nog even geduld moeten hebben…lees verder >

Susana Lopez Rubio Een vrouw in Havanna RecensieEen vrouw in Havana

• Schrijfster: Susana López Rubio ♀ (Spanje)
  • Soort boek: historische roman, liefdesroman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Een vrouw in Havana is een mooi en romantisch verhaal geschreven door de Spaanse scriptschrijfster Susana López Rubio. De Spaanse titel El Encanto – de naam van het schitterende en luxe warenhuis in Havana – doet het verhaal mijns inziens meer recht dan de Nederlandse vertaling Een vrouw in Havana. Dat Susana López Rubio scenarioschrijfster is voor een aantal succesvolle Spaanse tv-series en films, is merkbaar in dit boek. Het is een zeer romantisch verhaal dat tot de verbeelding spreekt en wat het zeker niet slecht zou doen als film of serie…lees verder >

Kookboek Happy Pear Stephen & David Flynn RecensieDe wereld van de Happy Pear

Simpel, verrassend en heerlijk eten voor een gezond en gelukkig leven

• Soort kookboek: vegetarisch kookboek
  • Schrijvers: David Flynn, Stephen Flynn (Ierland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De Ierse tweelingbroers Stephen & David Flynn hebben inmiddels ook over de landsgrenzen bekendheid gekregen met hun vegetarische gerechten. Inmiddels hebben ze drie locaties waar hun gerechten gegeten kunnen worden en waar je ingredienten kunt kopen, in dorpen even ten zuiden van Dublin. Natuurlijk is het leuk om er langs te gaan als je in Ierland bent. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is er nu hun kookboek De wereld van de Happy Pear. Een kookboek vol met vegetarische recepten voor elk moment van de dag en elke maaltijd…lees verder >

Bobbi viert Sinterklaas RecensieBobbi viert Sinterklaas

• Schrijfster: Monica Maas
  • Soort boek: sinterklaas boek, omgedraaid kerstboek (2+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Bobbi viert Sinterklaas is het december omkeerboek van Monica Maas. Als je het boekje omkeert dan vind je aan de andere kant Bobbi viert kerst. Dus twee feesten in één boekje. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik nul verstand heb van hoe je voor de allerkleinsten een verantwoord boekje schrijft. Of het leuk is, daar heb ik dan nog wel een mening over. En Bobbi viert Sinterklaas is gewoon heel erg schattig…lees verder >

Richard Russo Allemans gek RecensieAllemans gek

• Schrijver: Richard Russo  (Verenigde Staten)
  • Soort boek: sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Is het vanwege het klamme hete weer, is het vanwege de verwaarlozing en het verval van North Bath, is het vanwege het te dicht op elkaar wonen, dat de inwoners van North Bath hun leven leiden zoals zij dat doen? Vanwege het gebrek aan zogenaamde “grote vooruitzichten, hoop op vooruitgang, het ontberen van de mogelijkheden een andere draai aan het leven te geven” laat Russo zien hoe het kan gaan in een gemeenschap waarin elk perspectief op verbetering c.q verandering ontbreekt. Dit betekent niet dat de inwoners van Bath onverschillig zijn, een onbetekenend leven leiden. Eerder is het omgekeerde het geval. Russo laat ons kennismaken met een kleine kring aan bewoners die op de een of andere manier erg met elkaar betrokken zijn…lees verder >

Trinus Riemersma Leven en dood volgens Jelke BosLeven en dood volgens Jelke Bos

• Schrijver: Trinus Riemersma ♂ (Friesland, Nederland)
  • Soort boek: novelle
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uistekend)

Zirimiri Press heeft een goede keuze gemaakt om de filosofische novelle Leven en dood volgens Jelke Bos uit te geven dat in 2001 in het Fries is verschenen met de titel Tinzen oer it Libben en de Dea. De verteller van het verhaal is de 11-jarige hond Jelke. Hij is een labrador die kort ervoor bijna verdronken is. Jelke is zich ervan bewust dat zijn dood aanstaande is en hij reflecteert op zijn leven. Hij heeft een enigszins nihilistische levenshouding…lees verder >

Siegfried Gohr Rene Magritte Boek RecensieRene Margitte. Het onbereikbare bereiken

• Schrijver: Siegfried Gohr  (Duitsland)
  • Soort boek: biografie, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De surrealistische schilder René Magritte spreekt zeer velen tot de verbeelding. Niet alleen kunstliefhebbers maar ook mensen die nauwelijks een museum bezoeken kennen vaak een aantal van zijn schilderijen. Over veel van zijn schilderijen is veel te vertellen. Hoe zijn ze tot stand gekomen? Wat is de betekenis van het schilderij? Wat wordt er precies afgebeeld?…lees verder >

Sandra Alvarez Sabor Sabor Recensie Spaans Kookboek¡Sabor Sabor!

De nieuwe Spaanse keuken

• Soort kookboek: Spaans kookboek, Recepten uit Spanje
  • Schrijfster: Sandra Alvarez ♀ (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Sandra Alvarez zou je kunnen kennen van het tv-programma MasterChef Holland waaraan ze in 2015 deelnam. Alhoewel geboren in Amsterdam, is ze van Spaans-Chinese afkomst. Vooral haar Spaanse familie inspireerde haar tot koken. Via haar website Sandaskitchen.nl kreeg ze een groep trouwe volgers. En nu is er haar kookboek Sabor Sabor met moderne Spaanse gerechten…lees verder >

The American Dream Boek Amerikaanse KunstThe American Dream

Amerikaans realisme 1945-2015

• Schrijvers: Annemiek RensKatharina Henkel
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Zoals bijna altijd bij de boeken van Uitgeverij WBOOKS is ook deze The American Dream mooi en zeer verzorgd uitgegeven. In verschillende hoofdstukken wordt ingegaan om de Amerikaanse realistische kunst in verschillende periodes. De korte en bondige teksten geven voldoende achtergrondinformatie om meer begrip te krijgen van wat de kunstenaars bewoog en motiveerde om hun kunstwerken te maken. Maar vooral de mooi gedrukte afbeeldingen van de schilderijen en foto’s vormen belangrijkste deel van het boek…lees verder >

John Boyne Wat het hart verwoest RecensieWat het hart verwoest

• Schrijver: John Boyne ♂ (Ierland)
  • Soort boek: familieroman, psychologische roman
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Vanaf het begin zat ik helemaal in het levensverhaal van de ik-persoon Cyril Avery. Eerst verteld hij over zijn moeder Catherine Coggin, die weg wordt gestuurd uit haar geboortedorp Goleen. Ze is zwanger en zegt niet wie de vader is. Ze begint een nieuw leven in Dublin. Ze vindt een baan in het restaurant van de Dail Eireann, het Ierse parlement. Daar ontmoet Cyril voor het eerst zijn moeder tijdens een uitje van zijn kostschool, maar dat weten zij zelf niet. Cyril wordt “opgevoed door een ketting rokende schrijfster Maude en een rijke Charles, die de belasting ontduikt…lees verder >

Jeroen Schippers Een goed lied zingt zichzelf RecensieEen goed lied zingt zichzelf

Hoe schrijf ik een kinderlied?

• Schrijver: Jeroen Schipper ♂ (Nederland)
  • Soort boek: muziekboek over componeren
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (goed)

Een goed lied zingt zichzelf – Hoe schrijf ik een kinderlied?  is geschreven door Jeroen Schipper. Jeroen Schipper is zelfstandig muziekdocent, liedjesschrijver en muzikant. Hij schrijft liedjes vanuit zijn praktijk als vakdocent muziek in het basisonderwijs – liedjes die bedoeld zijn om door kinderen zelf gezongen te worden.  Een goed kinderlied moet kloppen en moet zo aantrekkelijk zijn dat het gezongen “moet” worden…lees verder >

Aleksis Kivi De zeven broers RecensieDe zeven broers

• Schrijver: Aleksis Kivi ♂ (Finland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De zeven broers is een heel bijzondere roman. Bijzonder in vele opzichten. Allereerst is het een bijzonder goed geschreven roman; origineel, levendig en boeiend, ondanks het feit dat het boek al in 1870 in de vorm van een feuilleton verscheen. Bijzonder ook omdat het de eerste uitgegeven roman is die in het Fins werd geschreven. Tot op de dag van vandaag beschouwd wordt De zeven broeders door velen beschouwd als de allerbeste Finse roman die ooit is verschenen...lees verder >

Elizabeth Jane Howard Aftellen De Cazalets Deel 2 RecensieAftellen

De Cazalets, deel 2

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard ♀ (Engeland)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

En dan is, eindelijk, ook deel 2 van de Cazalets Kronieken in het Nederlands vertaald! Aftellen – De Cazalets deel 2 – werd geschreven door de getalenteerde Britse schrijfster Elizabeth Jane Howell. Howell brengt met prachtige, uitgebreide beschrijvingen een hele familie in het post-Victoriaanse Engeland tot leven brengt. De boekenserie, die in totaal uit 5 delen bestaat,  is autobiografisch, en gebaseerd op Howell’s eigen, welgestelde familie. Ze begon in 1982 aan dit uitgebreide werk. Het vijfde deel schreef ze op haar 90ste, een jaar voor haar dood in 2014. Het verhaal verscheen ook als dramaserie bij de BBC…lees verder >

Tanya Commandeur Uit liefde meneer Tuschinsky RecensieUit liefde, meneer Tuschinski

• Schrijfster: Tanya Commandeur ♀ (Nederland)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Uit liefde, meneer Tuschinski was voor mij de eerste kennismaking met Tanya Commandeur. De Nederlandse schrijfster studeerde Romaanse talen, werkt als redacteur en vertaler voor verschillende tijdschriften en schreef eerder de roman De man die alles achterliet. De mooie art-deco afbeelding op de voorkant van het boek spreekt meteen tot de verbeelding…lees verder >

Taran Matharu Summoner 2 De Edele RecensieSummoner Boek 2 – De Edele

• Schrijver: Taran Matharu ♂ (Engeland)
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyboek, Young Adult boek (15+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Summoner deel twee De Edele is de opvolger van De Nieuweling. In Amerika zijn er inmiddels al vier delen verschenen, in Nederland zullen we het nog even met deel twee moeten doen. Niet dat dat erg is. De Edele is een spannende rollercoaster langs demonen, rassenstrijd, gevaarlijke missies, vriendschap en verraad…lees verder >

Boek Kaz Lux Rock-adel verplicht Lutgard MutsaersKaz Lux. Rock-adel verplicht

• Schrijver: Lutgard Mutsaers ♂
  • Soort boek: biografie, muziekboek (met CD)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Kaz Lux wordt door velen gezien als de beste bluesrock zanger van Nederland. Hij is vooral bekend geworden als leadzanger van de legendarische Nederlandse rockband Brainbox waar hij furore maakte samen met gitarist Jan Akkerman en drummer Pierre van der Linden. Kaz Lux maakt van 1968 tot 1971 deel uit van Brainbox. Daarna bouwt Kaz Lux een solocarrière op. Hij brengt verschillende albums uit. Meestal met te weinig aandacht en succes…lees verder >

Thea Dubelaar Het uur van de haan RecensieHet uur van de haan

• Schrijfster: Thea Dubelaar ♀(Nederland)
  • Soort boek: jeugdboek, jeugdthriller (12+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Roy de Boer gaat de kerstvakantie doorbrengen op een tropisch eiland. Het eiland waar zijn moeder vandaan komt. Al jaren lang wil ze graag eens terug, naar haar moeder. Maar zo’n reis is duur. Gelukkig is haar nieuwe vriend Frederik bereid alles te betalen.  Maar wat zijn ware motieven zijn…? De vakantie is omgeven door spanning en mysterieuze gebeurtenissen…lees verder >

De Rare Reisgids Nederland in 99 Schandalen RecensieDe Rare Reisgids

Nederland in 99 Schandalen Recensie

• Schrijver: Korné VersluisWillem Koert  (Nederland)
  • Soort boek: alternatieve reisgids van Nederland
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

In de loop van de jaren zijn er vele tientallen, beter gezegd vele honderden reisgidsen van Nederland verschenen. Vaak traditioneel van opzet en onderwerp, soms met een originelere aanpak. Ondanks dat is het is Schrijvers Korné Versluis en Willem Koert een originele nieuwe reisgids toe te voegen. Zoals de ondertitel Nederland in 99 schandalen al aangeeft, hebben ze bijzondere gebeurtenissen als uitgangspunt genomen…lees verder >

Reis naar het Hoge Noorden Recensie De Keukenprins van Moccano 3Reis naar het Høge Nøørden

De Keukenprins van Mocano

• Schrijfster: Mathilda Masters, Georgien Overwater ♀
  • Soort boek: avonturenboek, kinderboek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De reis naar het Hoge Noorden is een maf, grappig boek met lekker veel levendige tekeningen. Het is al weer het derde deel in de serie van De Keukenprins. Mathilda Masters is verantwoordelijk voor de teksten, Georgien Overwater neemt de tekeningen voor haar rekeningen. Aangezien de verdeling tussen tekst en tekening ongeveer 50/50 is, is het dus een echte samenwerking!…lees verder >

John Green Schildpadden tot in het oneindige RecensieSchildpadden tot in het oneindige

• Schrijver: John Green ♂ (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, YA-roman (15+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Schildpadden tot in het oneindige, over vriendschap, (leren) leven met jezelf en voorzichtige liefde. Haar gedachten lijken haar vaak de baas. Ze maken haar bang. Bang voor ziektes, bang voor bacteriën, en bang voor haar eigen gedachten die haar steeds verder in hun spiraal trekken. Ontsnappen is niet mogelijk, wat Aza Holmes ook doet. Hoewel, haar medicatie slikt ze niet helemaal trouw. Ze is bang dat ze dan haar gedachten niet meer is…lees verder >

Chariva Sinterklaas voor grote kinderen Recensie Sinterklaas Boeken 2017Sinterklaas voor grote kinderen

• Schrijfster: Chariva
  • Soort boek: Sinterklaasboek (7+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Sinterklaas voor grote kinderen is bedoeld voor kinderen vanaf zeven jaar. Dan ben je zo’n beetje oud genoeg om een heel groot en spannend geheim te gaan bewaren! In het boek legt Chariva uit wat dit geheim is. Briljante manier om iets aan het Sinterklaasfeest toé te voegen, in plaats van de illusie weg te nemen. Niet dat kinderen dat niet zullen overleven natuurlijk, ook ik heb daaraan verder geen schade ondervonden ? . Maar het is wel cool voor kinderen om er zo bij te horen…lees verder >

Louis van Dievel De laatste ronde RecensieDe laatste ronde

• Schrijver: Louis van Dievel  (België)
  • Soort boek: psychologische roman, Vlaamse roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Hoofdpersoon van de nieuwe roman De laatste ronde is facteur Ludo. Met een facteur wordt trouwens een postbode bedoeld. Ludo staat aan de vooravond van zijn pensionering. Hij krijgt als een van zijn laatste klussen twee jonge vrouwen in te wijden in de werkzaamheden van de facteur. Zo aan de vooravond van een nieuwe levensfase, wellicht het voorportaal van de dood, volgen we Ludo tijdens de laatste dagen van zijn werkzame leven. Hectische gebeurtenissen tijdens deze dagen worden afgewisseld met een terugblik op het leven van Ludo…lees verder >

Donatella Di Pietrantonio Teruggeworpen RecensieTeruggeworpen

• Schrijfster: Donatella Di Pietrantonio   (Italië)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Het verhaal van Teruggeworpen is vrij recht toe recht aan. Een meisje wordt geboren in aan arm en kansloos gezin. Ze wordt daarom als baby bij een tante en oom onder gebracht die wel over geld, tijd en aandacht beschikken. Als ze 13 jaar oud is, wordt ze om voor haar onduidelijke redenen opeens teruggebracht in het gezin van haar echte ouders. Ze wordt in dit geconfronteerd met schrijnende armoede, een brute gewelddadige vader en een moeder die over geen enkele levensvreugde lijkt te beschikken…lees verder >

Barber van de Pol Hemelse dieren RecensieHemelse dieren

• Schrijfster: Barber van de Pol ♀ (Nederland)
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★★ (goed)

Zangeres Nootje, denkt en kletst graag, ontmoet de eigenzinnige, zelfverzekerde, ja zelfs arrogante Terry. De liefde en vooral de lust bloeit op, waarbij je af en toe het gevoel bekruipt dat de lust van beide kanten komt, maar de liefde vooral van Nootje. Dat kan niet goed gaan. En dat blijkt: beste vriendin van Nootje Jet komt tussen de geliefden in te staan. Maar zo simpel als het hier staat, is het toch ook weer niet…lees verder >

Rolling Stones Compleet Boek RecensieRolling Stones Compleet

Het verhaal van de 340 songs

• Schrijver: Philippe Margotin, Jean-Michel Guesdon ♂
  • Soort boek: monografie, Rolling Stones boek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Het prachtig uitgeven en vuistdikke Rolling Stones Compleet boek, vertelt het verhaal van 365 nummers die de legendarische Engelse rockband sinds hun begin hebben opgenomen en uitgebracht. Uitgeverij WBOOKS heeft het aangedurfd om dit mooie, zeer rijk geïllustreerde, vuistdikke boek (752 pagina’s) in Nederlandse vertaling uit te brengen. De Franse schrijvers Philippe Margotin en Jean-Michel Guesdon hebben zich vastgebeten in het complete oeuvre van de Rolling Stones. Werkelijk over elk nummer hebben ze een grote hoeveelheid informatie, weetjes en achtergrondverhalen weten op te sporen…lees verder >

Tommy Wieringa De heilige Rita RecensieDe heilige Rita

• Schrijver: Tommy Wieringa ♂ (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Inspiratie voor zijn nieuwe roman De heilige Rita vond Tommy Wieringa in Twente, zijn eigen geboortegrond. Hoofdpersoon Paul Krüzen handelt in militaire artikelen en uniformen. Hij is opgegroeid bij zijn vader nadat zijn moeder er vandoor is gegaan met een Russische vluchteling toen hij acht jaar oud was. Veel gebeurt er niet in zijn leven alhoewel Paul zich er wel van bewust is dat het grensgebied een broeinest is van zaken die het daglicht niet kunnen verdragen…lees verder >

Martin Hendriksma De Rijn Recensie Boek over De RijnDe Rijn

Biografie van een rivier

• Schrijver: Martin Hendriksma  (Nederland)
  • Soort boek: reisboek, geschiedenisboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De Rijn is de meest tot de verbeelding sprekende rivier van Europa. Een rivier die inspireert tot het vertellen van verhalen. Martin Hendriksma is zelf op pad gegaan om deze verhalen te verzamelen. Vanaf de bron van de Rijn in Zwitserland tot aan de monding in de Noordzee is hij op zoek gegaan naar bijzondere verhalen over deze tot de verbeelding sprekende rivier. Martin Hendriksma is erin geslaagd om deze verhalen op een uitstekende en aansprekende manier op te schrijven…lees verder >

George Saunders Lincoln in de Bardo RecensieLincoln in de Bardo

• Schrijver: George Saunders  (Verenigde Staten)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Bar do betekend in het Tibetaans ‘tussen twee’ De term komt uit het Tibetaanse boeddhistische dodenboek. Mensen die nog niet klaar zijn met hun vroegere leven blijven daar tot ze ‘heengaan’. Hans Vollmann en Roger Bevins de derde vertellen de meeste gebeurtenissen in deze tussenwereld. De historische feiten komen van allerlei (fictieve?) bronnen rondom president Lincoln in Washington. De ooggetuigen vertellen soms tegengestelde feiten over Lincoln, zijn handelen in de burgeroorlog, het ziekbed en begrafenis van Willie…lees verder >

Geert van der Kolk De witte reiger RecensieDe witte reiger

• Schrijver: Geert van der Kolk  (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De in Amerika woonachtige auteur Geert van der Kolk behoort tot een select gezelschap Nederlandse schrijvers die zich met regelmaat waagt aan de avonturenroman. Wat hij met verve doet. Met De witte reiger legt hij wederom een proeve van bekwaamheid af. Sterker nog het is een avonturenroman die zich kan meten met de boeken die in de Angelsaksische landen verschijnen waar een veel rijkere traditie bestaat in het genre. Zoals meestal heeft Geert van der Kolk zich om de roman te kunnen schrijven goed vooraf gedocumenteerd en zelfs een aantal plekken waar deze zich afspeelt in Papoea Nieuw-Guinea bezocht…lees verder >

Alexandra Heminsley Duik erin Recensie Boek over ZwemmenDuik erin

Zwemmen voor meer rust, vrijheid en energie

• Schrijfster: Alexandra Heminsley  ♀ (Engeland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, sportboek
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Duik Erin van Heminsley, woonachtig in Brighton, gaat over hoe het is om door het water te glijden, één te worden met het water, je over te geven aan de natuur. In een flow las ik dit boek uit: bijna net zo fijn als zwemmen zelf. Het eerste deel vertelt over hoe Heminsley begon met zwemmen, en dan met name openwaterzwemmen. Hoewel haar verhaal soms best verdrietig is – een zwaar traject van ivf-behandelingen verweeft zich met haar zwemavonturen – is het meestal een vrolijkmakend boek om te lezen…lees verder >

Peter Lenssen Bitterdagen Recensie Roman over LimburgBitterdagen

• Schrijver: Peter Lenssen ♂ (Nederland)
  • Soort boek: Limburgse roman, psychologische roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Wat een hartverscheurend mooi boek is Bitterdagen. Peter Lenssen grijpt je al meteen op de eerste bladzijde naar de strot. We maken kennis met een zorgmijder. Hij heeft van zijn huis hermetisch afgesloten voor alles wat naar gemeenteambtenaren of hulpverlening ruikt. Klaar ermee, absoluut niets wil hij er mee te maken hebben. Hij heeft veel te veel gezien in het leven om op wat voor wijze dan ook vertrouwen te kunnen hebben in instanties, gemeenten en andere goed bedoelende lieden…lees verder >

Mike McCormack Boek der zielen Recensie Waardering ★★★Dag der zielen

• Schrijver: Mike McCormack  (Ierland)
  • Recensie: Lia Sluijs
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De brieven van mijn vader begonnen met een hoofdletter en eindigde met een punt. Hij vertelde alles wat hij te vertellen had in een enkele zin. Je hoorde hem als het ware zijn denken. Dit boek begint niet eens met een hoofdletter en aan het eind staat geen punt. En toch is het een heel leesbaar boek. Complimenten voor de schrijver en de Nederlandse vertaler Robbert-Jan Henkes. Door het inspringen van de tekst en soms een komma of gedachtestreep is de tekst zonder moeite te lezen en de inhoud is ook interessant…lees verder >

Lucas de Waard Kraaien tellen RecensieKraaien tellen

• Schrijver: Lucas de Waard (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Kraaien tellen is de tweede roman van de Nederlandse schrijver Lucas de Waard die in 2015 debuteerde met De kamers. Hoofdpersoon van Kraaien tellen is Tobias. Hij is veegwagenbestuurder van beroep. Ambitie wil hij niet hebben en hij wil gelukkig zijn in zijn veegwagen. Maar nadat zijn zus en zielsverwant in Praag zelfmoord heeft gepleegd, blijkt dit toch lastig te worden. Tobias probeert uit alle macht de rest van de wereld buiten de deur te houden. Maar tot zijn eigen ongenoegen dringt de vijandige omgeving steeds meer zijn leven binnen…lees verder >