Boekrecensies Februari 2020

Boekrecensies Februari 2020 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand februari 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies Februari 2020 Reviews Nieuwe Boeken

Het overzicht met boekrecensies februari 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< januari 2020 | overzicht recensies | maart 2020 >

001Boek-BestellenErgens in dit duister

• Schrijfster: Natascha Wodin (Duitsland)
  • Natascha Wodin Ergens in dit duister RecensieSoort boek: Duitse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Een adembenemend mooi en heftig en dapper boek. Zij durft wel, deze Natascha Wodin. Een nietsontziende, hartverscheurende zoektocht naar een eeuwig afwezige vader, die zo een onuitwisbare stempel zette op haar kindertijd, haar ontwikkeling en op de rest van het gezin…lees verder >

001Boek-BestellenDe verduistering

Konrad Sejer thriller

• Karin Fossum De verduistering RecensieSchrijfster: Karin Fossum (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse thriller

In De verduistering speelt Karin Fossum een uniek psychologisch spel met haar hoofdpersonen. Ze neemt ruim de tijd zonder de aandacht van de lezer ook maar ergens kwijt te raken. Mooi geschreven in haar kenmerkende stijl en met de bijzondere Konrad Sejer als kapstok heeft ze een uitmuntende thriller geschreven…lees verder >

Zelfportret met Russische piano

• Schrijver: Wolf Wondratschek (Duitsland)
  • Wolf Wondratschek Zelfportret met Russische piano RecensieSoort boek: Duitse roman, psychologische roman

Wondratschek maakt het de lezer niet makkelijk met deze roman vind ik.  Verwacht vooral geen plot. Veel gefilosofeer zowel van de schrijver als de pianist. Grote levensvragen over de liefde, genieten,  muziek, dood, rouw. Vooral veel vragen maar verwacht  geen antwoorden. Het is een roman die volgens mij heel langzaam gelezen moet worden….lees verder >

001Boek-BestellenEerlijk duurt het langst

• Schrijfster: Karen M. McManus (Verenigde Karen M. McManus Eerlijk duurt het langst RecensieStaten)
  • Soort boek: Amerikaanse thriller, YA-thriller (15+ jaar)

Karen M. McManus heeft inmiddels al een aantal young adult thrillers op haar naam staan. In Eerlijk duurt het langst, neemt ze je weer mee naar Bayview. De school die ook al centraal stond in haar boek “Een van ons liegt” en waar één van de leerlingen een morbide spel met de dood moest bekopen. In Eerlijk duurt het langst lijkt Bayview opnieuw slachtoffer te worden van een ziekelijk spel…lees verder >

001Boek-BestellenIn slaap gevangen

• Schrijfster: Camilla Grebe (Zweden)
  • Camilla Grebe In slaap gevangen RecensieSoort boek: Zweedse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Camilla Grebe is er met In slaap gevangen weer in geslaagd een boeiende en originele thriller te schrijven. Wellicht niet haar allerbeste. Ze doet namelijk zo nu en dan wel erg veel moeite om de lijntjes in haar, op zich, originele plot bij elkaar te brengen waardoor ongeloofwaardigheid op de loer ligt. Gelukkig lukt het Grebe om niet al te veel te forceren waardoor de thriller boeiend blijft…lees verder >

Aan de vrouw

• Schrijver: Joris-Karl Huysmans (Frankrijk)
  • Joris-Karl Huysmans Aan de vrouw Recensie en InformatieSoort boek: Franse roman, psychologische roman
  • Recensie van Tim Donker

En allee komaan weer een decennium gedaan. Maar hoeveel met er gaan om te weten dat iets nooit echt gedaan is? Ooit heette het millenniumbug, of fin de siècle. Is het decadentisme een typische fin du siècle stroming? Is misogynie het monopolie van negentiende-eeuwse schrijvers? Ik denk ik schrijf Nietzsche, cultuurpessimise, ik schrijf Schopenhauer, ik denk ik schrijf de eeuwige wederkeer ook…lees verder >

001Boek-BestellenIk moet u echt iets zeggen

• Schrijfster: Mensje van Keulen (Nederland)
  • Mensje van Keulen Ik moet u echt iets zeggen RecensieSoort boek: verhalen
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Direct en zonder al te veel uitweiding en opsmuk en in een zeer mooie stijl weet Van Keulen het kleine en grote leed van haar hoofdpersonen te schetsen. Schijnbaar kleine gebeurtenissen in het leven van bijna anonieme mannen en vrouwen blijken grote gevolgen te hebben. En Mensje van Keulen schuwt het niet om haar hoofdpersonen te laten afrekenen waarbij regelmatig het verbale en fysieke geweld niet geschuwd wordt…lees verder >

001Boek-BestellenHier is alles veilig

• Schrijfster: Anneleen Van Offel (België)
  • Anneleen Van Offel Hier is alles veilig RecensieSoort boek: psychologische roman

Anneleen van Offel heeft een zeer indrukwekkende roman geschreven waarin ze op een bijzondere wijze ervaringen van de complexiteit van de spanningen in Israel, op unieke wijze verwoordt. Ze doet op een indringende, originele en zeer stijlvolle wijze. Haar eerste roman getuigt bovendien van een groot schrijverstalent…lees verder >

001Boek-BestellenZij in de geschiedenis

Wat mannen nooit vertelden

• Alies Pegtel Zij in de geschiedenis RecensieSchrijfster: Alies Pegtel (Nederland)
  • Soort boek geschiedenisboek, vrouwengeschiedenis
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Een boekje met een waardevolle inhoud, Alies Pegtel legt uit hoe het komt dat de geschiedenis lang zo eenzijdig is bekeken en hoe dat eenzijdige beeld ook in de huidige tijd vaak nog stand houdt, ondanks het feminisme en de inhaalslag die vrouwen maakten met de vrouwen-emancipatie in de 20ste eeuw. Er is veel veranderd en bereikt, maar er bestaat nog altijd een loonkloof tussen mannen en vrouwen, slutshaming is nog aan de orde van de dag en nieuwe onderzoeken worden – gebaseerd op een visie van vele eeuwen – zonder pardon in twijfel getrokken…lees verder >

001Boek-BestellenLesereise Färöer

Wo Wasserfälle bergauf fließen

• Lesereise Färöer Faeröer Reisverhalen RecensieSchrijvers: Peter LachnitHeike Possert (Oostenrijk)
  • Waardering boek∗∗∗∗ (uitstekend)

Lesereise Färöer schetst in ruim 130 pagina’s, in een zeer mooi gebonden boek dat je letterlijk in je binnenzak kun meenemen, een mooi en zeer informatief portret van deze bijzondere eilandengroep. Zowel geschiedenis, economie, politiek, volksaard, toeristische attracties als cultuur en sport krijgen volop aandacht. Het lukt de auteurs uitstekend om de lezer goed te laten kennismaken met dit exotische stukje Europa, verscholen in de noordelijke Atlantische Oceaan…lees verder >

001Boek-BestellenExplorer Academy – De dubbele helix

Explorer Academy deel 3

• Explorer Academy 3 De dubbele helix Recensie Boek van Trudi TrueitSchrijfster: Trudy Trueit (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdboek (13+ jaar)

Wat mij betreft is het derde deel van Explorer Academy wel het minst sterk. Het blijft iets meer kabbelen. Ondanks de ontvoering van Cruz’ vader en de pogingen die er worden ondernomen om hem vrij te krijgen. Het format van de serie is echter zo sterk, dat er nog een hoop overeind blijft. En er zijn weer flink wat vragen opgeworpen, waar we hopelijk in deel vier een antwoord op krijgen…lees verder >

001Boek-BestellenAndere Tijden achter het aanrecht

Van waschtobbe tot politiek pot

• Marchien den Hertog Andere Tijden achter het aanrecht RecensieSchrijfster: Marchien den Hertog (schrijfster)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Waardering boek: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Een prachtige bloemlezing van een woelige eeuw vrouwengeschiedenis in Nederland, die ik geboeid en met plezier heb gelezen. Een boek wat licht werpt op waar de vrouwenemancipatie stond en in onze huidige tijd staat – er is heel erg veel werk verzet en er is – ook al hebben we het als Westerse vrouwen inmiddels aardig voor elkaar – nog veel werk te doen!…lees verder >

001Boek-BestellenVergeet-mij-niet

Over het verborgen leven van een verborgen meisje

• Bart van Es Vergeet-mij-niet RecensieSchrijver: Bart van Es
  • Soort boek: oorlogsgeschiedenis

Gaat Het Achterhuis over het leven van een Joods meisje dat de Holocaust niet heeft overleeft, dit boek vertelt het leven van een Joods meisje dat de oorlog wel heeft doorstaan.  Ze heet Lientje en leeft nog steeds. Het is haar biografie die verteld wordt door Bart van Es, de kleinzoon van mensen bij wie Lientje was ondergedoken. Haar geschiedenis tijdens en na de oorlog is wrang…lees verder >

001Boek-BestellenHoly happy belly

Ayurvedische recepten voor een stralende herfst & Holy Happy Belly Ayurveda kookboek Recensiewinter

• Schrijfsters: Bianca FabrieSimone van Rees (Nederland)
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Sinds ongeveer een half jaar heb ik me qua lifestyle aardig verdiept in Ayurveda – wat een mooie, al misschien wel 5000 jaar oude, visie op het leven en op gezondheid. Ik ben dan ook hartstikke blij met het mooie kookboek met herfst- en wintergerechten uit de Ayurvedische keuken van Bianca Fabrie…lees verder >

001Boek-BestellenPerfect in balans met ayurveda

Ontdek welke levensstijl bij jouw dosha-type past Noelle-Renee Kovary Perfect in balans met ayurveda Recensie en Informatie Boekoor meer gezondheid, vitaliteit en geluk

• Schrijfster: Noelle Renée Kovary
  • Soort boek: ayurveda boek, lifestyleboek

Sinds ik een poosje zelf Ayurvedische consulten volgde bij een practitioner en daardoor de verrassend positieve veranderingen in mijn gezondheid mocht ervaren, ben ik fan van de oude wijsheid over het leven die Ayurveda is. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar Perfect in balans met Ayurveda geschreven door Noelle Renée Kovary en door Uitgeverij Deltas uitgebracht in Nederlandse vertaling…lees verder >

001Boek-BestellenHeks & Jager

• Schrijfster: Shelby Mahurin (Verenigde Staten)
  • Shelby Mahurin Heks & Jager RecensieSoort boek: fantasyboek, YA-boek (Leeftijd: 15+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Heks & Jager is een heerlijk donker boek, met veel sinistere magie. De romantiek is turbulent, zonder kleffe zoetsappigheid. Daar zorgt met name het fijne personage Lou wel voor. Het duurt even voor het boek je écht mee neemt. Maar eenmaal in haar greep, leg je het niet graag weg. Hoe verder ik in het boek kwam, hoe minder ik het weg wilde leggen…lees verder >

Leugenaar

• Schrijfster: Ayelet Gundar-Goshen (Israël)
  • Ayelet Gundar-Goshen Leugenaar RecensieSoort boek: Israëlische roman, sociale roman
  • Recensie boek: Het bijzondere van dit boek is, dat het verhaal zoals hierboven geschreven al in de eerste dertig pagina’s vertelt is. Ik kan me herinneren dat ik dacht: “en nu?”. En dat is wat het boek speciaal en heel krachtig maakt. Want dan begint het pas… alle consequenties voor mensen die direct of indirect betrokken zijn geraakt bij dit verhaal en de leugen van Noefar… Elk met hun eigen leugens en hun eigen verborgen redenen om wel of niet tot actie over te gaan…lees verder >

Alles is uitvogelbaar

• Schrijfster: Marie Forleo (Verenigde Staten)
  • Marie Forleo Alles is uitvogelbaar RecensieSoort boek: levenskunstboek

Met haar tomeloze energie en vlotte schrijfstijl brengt Marie je sowieso dichter bij het gevoel dat het allemaal wel haalbaar is – ja, óók voor jou. Ze raadt je overigens wel aan om niet alleen te lezen, maar ook echt alle opdrachten te doen. Alles is Uitvogelbaar – en deze uitspraak op zichzelf alleen al! – is zeker een inspirerend boek wat elke Marie Forleo fan in de kast moet hebben – voor die momenten waarop het bijvoorbeeld toch even niet zo uitvogelbaar voelt, zeg maar…lees verder >

001Boek-BestellenLiedjes zonder grenzen

24 liedjes van heinde en verre

• Koos Meinderts Liedjes zonder grenzen RecensieSchrijver: Koos Meinderts (Nederland)
  • Recensie boek: Het is een heel leuke en verfrissende verzameling van liedjes in mooie en uitnodigende arrangementen. Heel leuk voor kinderen, maar beslist ook te zingen en te gebruiken voor volwassenen, juist omdat het heel toegankelijke en verbindende liedjes zijn, muzikaal èn qua teksten. Actueel ook en helemaal van deze tijd. Ik denk dat heel veel mensen al zingend en luisterend veel plezier van dit boekje met CD gaan beleven. Ik ben er helemaal vrolijk van geworden…lees verder >

Held zonder vaderland

Mijn vader Pools, Joods en bevrijder

• Miriam Guensberg Held zonder vaderland RecensieSchrijfster: Miriam Guensberg (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boekPrachtig, moedig, en een heftige zoektocht naar het leven van haar vader van voor en tijdens de oorlog. Een ernstig pijnlijke geschiedenis. Maar ook een geschiedenis van onvoorwaardelijke liefde voor zijn vrouw Milleke, die hij aan het eind van de oorlog in Breda ontmoet. Deze liefde geeft hem de kracht om na de oorlog de zwarte, duistere kant van zijn leven, achter zich te laten…lees verder >

001Boek-BestellenDe tuinjungle

Tuinieren om de wereld te redden

• Dave Goulson De tuinjungle RecensieSchrijver: Dave Goulson (Engeland)
  • Soort boek: natuurboek, tuinboek

Hou je van buiten, van natuur, van een beetje zooi in je tuin, een onduidelijk stukje groen bij jou in de buurt of op weg tijdens de dagdagelijkse omzwervingen buiten dan is dit boek een feest om te lezen. Verbeter de wereld en begin in je eigen achtertuin of op de stoep voor je deur. Lees dit prachtige en inspirerende natuur- en tuinboek…lees verder >

001Boek-BestellenTropenbruid

• Schrijfster: Susan Smit (Nederland)
  • Susan Smit Tropenbruid RecensieSoort boek: historische roman

Tropenbruid is een prachtige, romantische en sociaal bewogen roman, tegen de historische achtergrond van het koloniale Nederlands-Indië. De positie van de vrouwen in het koloniale Nederland komt er ook sterk naar voren: de njai, die geen enkel recht heeft, zelfs niet op haar eigen kinderen, de Europese echtgenote, die eigenlijk alleen maar dient om een blanke zoon te baren en de minnares, die ook weinig rechten heeft, als ze niet meer in de smaak valt…lees verder >

001Boek-BestellenPinkeltje in Madurodam

Pinkeltje 35

• Pinkeltje in Madurodam Recensie Pinkeltje 35Schrijver: Studio Dick Laan (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek (6+ jaar)
  • Recensie boek: Pinkeltje beleeft weer geweldige avonturen, in Madurodam deze keer en bezoekt oude dierenvrienden, de muizenbroers in het Grote Huis, en maakt weer vele nieuwe: Miep Meeuw en Piet Papegaai om er maar eens twee te noemen. Wat ik eigenlijk het allerleukste vond is dat het verhaal nu helemaal voor kinderen van deze tijd is geschreven: Pinkeltje reist met een drone vanuit de speelgoedwinkel en hij danst op muziek van dj Armin van Buuren…lees verder >

De dood van Jezus

• Schrijver: J.M. Coetzee (Zuid-Afrika)
  • J.M. Coetzee De dood van Jezus RecensieSoort boek: psychologische roman

Met De dood van Jezus sluit de Zuid-Afrikaanse schrijver en Nobelprijswinnaar op dramatische zijn trilogie af. Op de zijn welbekende wijze weet J.M. Coetzee Bijbelse thema’s te vermengen met filosofie en literair gedachtegoed. En toch heeft Coetzee ervoor gezorgd dat de roman een zekere mate van lichtvoetigheid heeft, ondanks het dramatische verloop, en daardoor een groot genoegen om te lezen…lees verder >

Let op mijn woorden

• Schrijfster: Griet Op de Beeck (België)
  • Griet Op de Beeck Let op mijn woorden RecensieSoort boek: psychologische roman

De manier waarop Griet op de Beeck de relatie van Lise met eten beschrijft vind ik schrijnend… iets waar we liever niet naar kijken, maar iets waarvan we ook beseffen dat het heel veel voorkomt. Want dat “plaatje” daar moeten veel mensen aan voldoen – en het gevoel van “ik voldoe niet” wordt met veel verschillende strategieën weggewerkt. Ik hoop dan ook dat Lise er in slaagt de verbinding met zichzelf als basis te gaan nemen in haar leven – of dat gebeurt, weten we immers nog niet aan het einde van het verhaal…lees verder >

001Boek-BestellenHet Vrouwenpaleis

• Schrijfster: Laetitia Colombani (Frankrijk)
  • Laetitia Colombani Het Vrouwenpaleis RecensieSoort boek: Franse roman

Het Vrouwenpaleis is een mooie roman met boeiende en rakende personages, zeker de vrouwen die in het Vrouwenpaleis wonen, over een onderwerp dat nog altijd actueel is: vrouwen die de wonden van een heel zwaar leven dragen en toch nauwelijks gezien of gehoord worden binnen de gangbare maatschappij en structuur…lees verder >

De leeuwen van Sicilië

• Schrijfster: Stefania Auci (Italië)
  • Stefania Auci De leeuwen van Sicilië Recensie historische romanSoort boek: historische roman
  • Recensie redactie: De leeuwen van Sicilië, het verhaal van de beroemde familie Florio is een boek dat leest als een film. Een boek vol geschiedenis, kleuren en geuren en allerlei intrigerende relaties. De Italiaanse schrijfster Stefania Auci beleefde met de oorspronkelijke Italiaanse versie van haar roman over de Familie Florio haar doorbraak als schrijfster bij het grote publiek…lees verder >

Op de klippen

• Schrijfster: Jane Gardam (Engeland)
  • Jane Gardam Op de klippen RecensieSoort boek: Engelse roman
  • Recensie boek: Net als alle andere romans die ik van Jane Gardam heb gelezen een prachtig en sterk geschreven verhaal, met boeiende personages, waar je mee te doen hebt en die je dieper wil leren begrijpen. Het verleden van Margarath’s moeder, die niet met Charles mocht trouwen, werpt een lange schaduw de toekomst in…lees verder >

Schiphol

Biografie van een luchthaven

• Stephan Steinmetz Schiphol RecensieSchrijver: Stephan Steinmetz (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, luchtvaartboek
  • Verschijnt: januari 2020
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Recensie boek: In het boek Schiphol biografie van een luchthaven beschrijft Stephane Steinmetz de veelbewogen geschiedenis van één van de meest besproken plekken van Nederland. Hij doet dit in een heldere stijl met goed oog voor detail, zonder de hoofdlijn uit het oog te verliezen…lees verder >

001Boek-BestellenLady Smoke

• Schrijfster: Laura Sebastian (Verenigde Staten)
  • Laura Sebastian Lady Smoke RecensieSoort boek; fantasyboek (15+ jaar)

Ash Princess was het debuut van Laura Sebastian. Alhoewel ik toen moest wennen aan haar manier van schrijven en aan de personages die ze had gecreëerd, heb ik het boek met plezier uit gelezen. Bij Lady Smoke was geen sprake meer van wennen. Gelukkig weten de personages in dit deel wat meer sympathie op te wekken. In ieder geval Theo. Maar er zijn er meer die ook een wat kwetsbare kant krijgen, waardoor ze direct een stuk toegankelijker worden…lees verder >