Boekrecensies April 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Op deze pagina is het overzicht van boekrecensies april 2018 reviews nieuwe boeken te vinden. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies april 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< maart 2018 | overzicht recensies | mei 2018 >

Suse van Kleef Biografie Tim Visser RecensieTim Visser

Flying Dutchman in Schotland

• Schrijfster: Suse van Kleef (Nederland)
  • Soort boek: biografie, portret, sportboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Tim Visser is de meest succesvolle Nederlandse rugbyspeler tot nu toe. Afkomstig uit een gezin waarin sport een belangrijke plaats inneemt, zijn vader speelde in het Nederlandse rugbyteam en zijn moeder speelde korfbal op een hoog niveau, schopte Tim Visser het tot prof-rugbyer en werd hij zelfs international in het nationale rugbyteam van Schotland. Suse van Kleef, correspondent van de NOS en het AD in het Verenigd Koninkrijk schreef een geslaagd en boeiend portret van Tim Visser…lees verder >

Olivier Guez De verdwijning van Josef Mengele RecensieDe verdwijning van Josef Mengele

• Schrijver: Olivier Guez (Frankrijk)
  • Soort boek: oorlogsroman, biografische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De Franse schrijver Olivier Guez heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het leven van Josef Mengele in Zuid-Amerika vanaf 1949. Veel locaties waar Mengele heeft gewoond zijn door hem bezocht. Op basis van deze bezoek en archiefonderzoek heeft hij de biografische roman De verdwijning van Josef Mengele geschreven. Hierin heeft hij de feiten als uitgangspunt genomen en deze verrijkt met fictie daar waar historische bronnen ontbreken. Zeker bij het beschrijven van het leven van een beruchte oorlogsmisdadiger begeef je je al snel op glad ijs…lees verder >

Owen Donkers Dryocopus RecensieDryocopus

• Schrijver: Owen Donkers (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In Frankrijk daar wil de schrijver en verteller uit het vierde boek van Owen Donkers wonen. Het verlangen naar de zorgeloze Franse vakanties van zijn jeugd is de belangrijkste motivatie hiervoor. Zijn vrouw is wetenschapper en krijgt een baan in de Duitse stad Saarbrucken, niet ver over de grens met Frankrijk. Ze gaan in Frankrijk wonen. De vrouw die zich een slag in de rondte werkt, ziet hij alleen in bed. Ze is al heel vroeg op pad en kom ’s avonds laat thuis. De schrijver die in het verleden al wel enig succes heeft geboekt, krijgt nauwelijks meer een letter op papier. Toch lijkt hem dat niet te deren…lees verder >

Christine Otten Als ik naar jou kijk zie ik mezelf RecensieAls ik naar jou kijk, zie ik mezelf

Vertellingen vanuit zwart Amerika

• Schrijfster: Christine Otten (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, portretten, reportages
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In de afgelopen 15 jaar maakte Christine Otten diverse reizen naar de Verenigde Staten op zoek naar de geschiedenis en het wel en wee van de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Ze publiceerde al eerder over deze reizen in een aantal kranten en tijdschriften. Deze verhalen zijn nu gebundeld in Als ik naar jou kijk, zie ik mezelf…lees verder >

Voorstelling Johan Fretz De Zachtmoedige Radicaal RecensieVoorstelling De Zachtmoedige Radicaal

• Cabaretier en schrijver: Johan Fretz (Nederland)
  • Soort voorstelling: cabaret
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Johan Fretz groeide op in Dordrecht en Almere met een Haagse vader van Duitse afkomst en een Surinaamse moeder. Hij voelde zich altijd sterk verbonden met zijn vaderland. Maar met zijn moederland, Suriname, was zijn band slechts beperkt aanwezig. Toen de juffrouw op de lagere school aan hem vroeg; waar kom je vandaan? Dan gaf hij als antwoord, Dordrecht. En na enig aandringen en doorvragen door de juf, als antwoord Onder de paramariboom, daaraan groeide mijn moeder en Ruud Gullit…lees verder >

Karel Capek Meteor Recensie WaarderingMeteor

• Schrijver: Karel Čapek (Tsjechië)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Een vliegtuig stort neer en de enige overlevende wordt uit de wrakstukken gehaald en zwaar verbrand en in coma naar een ziekenhuis gebracht. Dit zijn de basisingrediënten waarmee de Tsjechische schrijver Karel Čapek deze roman heeft geschreven; de grote vraag stellen of het mogelijk is dat de mens een ander werkelijk kent, alles van hem of haar kunt weten. Welke perspectieven moeten bij elkaar gevoegd worden om een beeld van iemand te kunnen vormen? De arts, de verpleegster, een helderziende, en de schrijver gaan allen op eigen wijze aan de haal met geval X, zoals de patiënt genoemd wordt omdat er werkelijk niets over hem bekend is. Alle vier denken zij vanuit eigen perspectief dicht bij de werkelijkheid te kunnen komen…lees verder >

Frederik Baas Herberekening RecensieHerberekening

• Schrijver: Frederik Baas (Nederland)
  • Pseudoniem van: Jan van Mersbergen
  • Soort boek: literaire thriller, Nederlandse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Leon, een jonge van een jaar of 19, komt Yousra tegen, een meisje waar hij op de middelbare school nogal van onder de indruk was. Ze vraag hem even op de bestelauto te passen waarmee ze onderweg is. Om onduidelijke reden komt ze niet terug. Plotseling klinkt er uit de auto de vrouwelijke stem van de navigatie met de opdracht Volg de weergegeven route. Leon kan de opdracht niet weerstaan, gaat op pad en volgt de opdrachten die door de routeplanner gegeven worden. Hij maakt een bijzondere tocht naar verschillende bestemmingen in Nederland en België…lees verder >

Vsevolod Garsjin De beren RecensieDe beren en andere verhalen

• Schrijver: Vsevolod Garsjin (Rusland)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Vsevolod Garsjin (1855-1888) pleegde op zijn 33e zelfmoord, een dood die voorafgegaan was aan periodes van extreme vreugde en ernstige depressiviteit. In zijn korte leven schreef hij verhalen die al gauw bij een groot publiek geliefd werden. Overigens schreef hij er niet veel: het schrijven kostte hem grote moeite. Hans Boland, de vertaler en een van de bekendste hedendaagse vertalers van Russische literatuur, meldt dan ook dat zijn beste verhalen in deze bundel staan, en dat de rest van het oeuvre minder de moeite waard is…lees verder >

Mark Tijsmans Tante Geola De Tsaar van Eender Waar RecensieMark Tijsmans – Tante Geola De Tsaar van Eender Waar

• Schrijver: Mark Tijsmans (Belgie)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De tsaar van eender waar is een ongelofelijk leuk begin van een nieuwe serie van de hand van Mark Tijsmans. Als ik in boekhandels op de kinderafdeling snuffel, valt me op dat de Belgische schrijver en acteur er maar zeer zelden tussen staat. Een enorm gemis wat mij betreft! Tijsmans is een “one of a kind” in de goede zin van het woord! Daar moeten veel meer kinderen in Nederland van kunnen genieten!…lees verder >

Carlo Lucarelli Intrigo Italiano RecensieIntrigo Italiano

• Schrijver: Carlo Lucarelli (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het is december 1953 als de magistratuur commissaris De Luca inschakelt om de moord op de vrouw van een professor in de stad Bologna op te lossen. Ten minste zo lijkt het. De professor is een aantal maanden ervoor samen met een jongen van 12 omgekomen bij een verkeersongeluk. De Luca is een commissaris van zo’n 40 jaar oud die niet bepaald een onbevlekt blazoen heeft. Zijn fascistische oorlogsverleden speelt hem nog parten. Maar voor vrijwel alles en iedereen in het naoorlogse Italië geldt dat niets is wat het lijkt en vrijwel overal de strijd om de macht en politieke intriges bepalend zijn…lees verder >

Trotter Baltische Staten Reisgids Tallinn Vilnius RigaTrotter Reisgids Baltische Staten

Tallinn – Vilnius – Riga

• Soort boek: stedengids Tallinn, Vilnius en Riga
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Trotter Balische Staten is een handzame en praktische reisgids voor wie een bezoek wil brengen aan een van de drie hoofdsteden van de Baltische Staten. De titel Trotter Baltische Staten is enigszins verwarrend omdat alleen de drie steden Tallinn (Estland), Vilnius (Letland) en Riga (Litouwen) aan bod komen. Maar daar staat dan wel tegenover dat dit op een handige en praktische manier gebeurt…lees verder >

Mathijs Deen Over oude wegen RecensieOver oude wegen

Een reis door de geschiedenis van Europa

• Schrijver: Mathijs Deen (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenis, reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Aan de hand van verhalen over Europese reizigers in verschillende tijdperken vanaf de prehistorie tot aan het heden weet Mathijs Deen een zeer boeiend beeld te schetsen van de rol die de weg speelde, de reden waarom men op pad ging, de avonturen en wederwaardigheden die op hun pad lagen. Mathijs Deen is een uitstekende schrijver en boeiende verteller…lees verder >

Emuna Elon Sonja's zoon RecensieSonja’s zoon

• Schrijfster: Emuna Elon (Israël)
  • Soort boek: oorlogsroman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De bekende Israëlische schrijver Joël Blum is door zijn Nederlandse uitgever uitgenodigd in Amsterdam om tijdens de presentatie de Nederlandse vertaling van zijn roman aanwezig te zijn. Als hij een bezoek brengt aan het Joods Historisch Museum wordt hij geconfronteerd met filmbeelden van zijn moeder tijdens de oorlog. Zij heeft een blond jongetje in in haar armen. Hij constateert dat hij het jongetje niet is. Gefascineerd blijft hij de filmbeelden steeds opnieuw bekijken…lees verder >

Patrick Modiano Slapende herinneringen RecensieSlapende herinneringen

• Schrijver: Patrick Modiano (Frankrijk)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De Franse schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur 2014 bouwt gestaagd door aan een uniek en zeer lezenswaardig oeuvre. Ook zijn nieuwste roman, Slapende herinneringen, wijkt niet echt af van de voorgaande romans. Herinneringen van een man die terugkijkt op aantal relaties die hij heeft gehad met bijzondere vrouwen vormen de kern van de roman. Misschien wel letterlijk dromend mijmert de man over de relaties die hij heeft gehad, de bijzondere ontmoetingen en gebeurtenissen die allemaal gesitueerd zijn in de stad Parijs…lees verder >

Esther Gerritsen De trooster RecensieDe trooster

• Schrijfster: Esther Gerritsen (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Jacob is als jarenlang conciërge in een klooster dat veel bezoekers van buiten ontvangt die er in retraite kunnen gaan. Hij heeft problemen met het tonen van emoties door een aangezichtsverlamming. Zijn familie vond hem eenzaam en deerniswekkend wat hij zelf anders ervoer. Alhoewel zelf geen monnik, maakt Jacob wel deel uit van de broedergemeenschap wat, volgens eigen zeggen rust en geluk brengt in zijn leven. Hierin komt verandering als Henry Loman een van de gasten wordt van het klooster…lees verder >

Lorenzo Marone Waarom het zo aantrekkelijk is om gelukkig te zijn RecensieWaarom het zo aantrekkelijk is om gelukkig te zijn

• Schrijver: Lorenzo Marone (Italië)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Cesare Annunziata is een weduwnaar van 77 jaar. Hij slijt zijn dag in zijn flat in een appartementencomplex in Napels. Cynisch beschouwt hij de wereld om hem heen. Op alles en iedereen heeft hij van alles aan te merken. Hij houdt zijn zoon en dochter op afstand met zijn cynisme. En ook zijn buren beschouwt hij met een zekere mate van neerbuigendheid…lees verder >

Bert Wagendorp Vals spel RecensieVals spel

Nieuw licht op sport, macht en geld

• Schrijver: Bert Wagendorp (Nederland)
  • Soort boek: essay
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Eerlijkheid in de sport is ver te zoeken. Maar is dat erg? Sport is een zeer serieuze bezigheid. En in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, belangrijk. Zoals Johan Huizinga al in zijn boek uit Homo Ludens (= spelende mens) 1938 beweerde is de mens eerst en vooral een spelend wezen. En sport is uitgegroeid tot een belangrijke vorm van spel. Sterker nog in de afgelopen 100 jaar is sport steeds belangrijker geworden…lees verder >

Peter Drehmanns Van de wereld RecensieVan de wereld

• Schrijver: Peter Drehmanns (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Daan Vos, de reddingswerker van het Kinder Interventie Departement. Degene die er altijd in de meest ingewikkelde gezinssituaties op uit werd gestuurd. Degene die het lukte de kinderen in nood te redden uit de klauwen van de vaak niets ontziende ouders. Het goudhaantje van de organisatie KID. Hij is een jongeman van eind twintig die vol overtuiging zijn werk doet. Stort zich als een overtuigend redder op zijn werk. “Een ridder zonder blaam” noemt Drehmanns hem. We treffen hem aan in een totale fuckedup situatie. Op zijn terras, totalloss, hallucinerend, met moeite ontwakend na een nacht doorhalen, waar ook al weer?en met wie ook al weer? En had hij een chickie mee naar huis genomen? En nu ook nog de politie voor de deur! Oh, god. Maar zij komen zijn mobieltje terugbrengen. Niets aan de hand dus…lees verder >

De Zwolse lente Dolf Henneke Fotoboek van ZwolleDe Zwolse lente

Dolf Henneke fotografeert de stad 1945-1976

• Schrijvers; Herman Aarts, Adri van Drielen (Nederland)
  • Fotograaf: Dolf Henneke (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek van de stad Zwolle, geschiedenisboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In de naoorlogse jaren tot aan zijn dood in 1976 brengt persfotograaf Henneke de ontwikkeling van de stad Zwolle en de belangrijke gebeurtenissen die er plaatsvinden in beeld. In het zeer verzorgd en mooi door Uitgeverij WBOOKS vormgegeven boek De Zwolse lente, ontstaat zo een zeer beeldend portret van Zwolle tijdens de wederopbouw. De meeste foto’s zijn op zichzelf niet erg spectaculair, maar vertellen mede daardoor het verhaal van de naoorlogse provinciestad Zwolle. De bijbehorende teksten, geschreven door Herman Aarts en Ari van Drielen, vervolmaken het fotoboek…lees verder >

Robert Seethaler De Weense sigarenboer RecensieDe Weense sigarenboer

• Schrijver: Robert Seethaler (Oostenrijk)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het is zomer 1937 wanneer het leven van de puber Franz Huchel ingrijpend zou veranderen. Door omstandigheden gedwongen moet hij het huis van zijn moeder in Opper-Oostenrijk verlaten en geld gaan verdienen in Wenen bij de sigarenboer, Otto Trsnjek. Een eigenzinnige man die niet rookt, maar wel alles over sigaren kan vertellen. “Een slechte sigaar smaakt naar paardenmest, een goede naar tabak. Maar een heel goede sigaar smaakt naar de wereld”. In de loopgraven heeft Otto een been verloren en dat maakt hem enigszins cynisch. Franz leert snel zijn klanten kennen en krijgt als taak de Weense dagbladen vooraf te lezen om de klanten hierover te woord te staan en te adviseren…lees verder >

Het complete vogelboek voor kinderenHet complete vogelboek

• Schrijfster: Nathalie Tordjman
  • Tekeningen: Judith GueyfierJulien Norwood
  • Soort boek; vogelboek voor kinderen (4+ jaar)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★

Het complete vogelboek is een mooi boek over vogels en het vogelleven voor kinderen vanaf een jaar of vier. Natuurlijk wordt er uitleg gegeven over een behoorlijk aantal van de meest voorkomende vogel. Maar het is vooral een leuk boek voor de beginnende vogelaar omdat er veel aandacht besteed wordt aan het gedrag en de leefwijze van vogels…lees verder >