Boekrecensies Augustus 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Augustus 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand augustus 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies augustus 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< juli 2018 | overzicht recensies | september 2018 >

Overzicht Boekrecensies Augustus 2018

Etchica Voorn Dubbelbloed Recensie RomanDubbelbloed

• Schrijfster: Etchica Voorn (Nederland, Suriname)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Dubbelbloed is een geloofwaardig  en vaak pijnlijk verhaal over het opgroeien in, of tussen twee culturen. Ik, als “witte “ lezer heb mij behoorlijk geconfronteerd gevoeld met mijn eigen onwetendheid en misschien kun je wel zeggen, onverschilligheid. Het blijkt, volgens Etchica, te makkelijk om te zeggen en te denken dat kleur er niet toe doet. Dat is de luxe die een de zogenaamde “ witte mens” zich kan permitteren.…lees verder >

Tarjei Vesaas De vogels RecensieDe vogels

• Schrijver: Tarjei Vesaas (Noorwegen)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De vogels is een klassieker uit de Noorse literatuur die oorspronkelijk verscheen als Fuglane in 1957. Sinds de aanprijzing van de roman door schrijver Karl Ove Knausgård die het de beste Noorse roman ooit noemde staat het boek weer volop in de belangstelling. Uitgever Oscar van Gelderen van Uitgeverij Lewbowski besloot de roman in nieuwe Nederlandse vertaling uit te geven. En volkomen terecht, want we hebben hier te maken met een waar meesterwerk…lees verder >

Omar Robert Hamilton De stad wint altijd RecensieDe stad wint altijd

• Schrijver: Omar Robert Hamilton (Engeland)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Omar Robert Hamilton schreef een erg indrukwekkend boek over de Arabische Lente. Deel 1, dat Morgen heet, is voor een groot deel geschreven als dagboekfragmenten, zodat je als lezer op de voet volgt hoe de revolutie verloopt. Dagboekfragmenten waarin vooral Mariam en Khalil gevolgd worden.  Zij zijn met nog een grote groep andere jongeren de drijvende kracht achter het mediumplatform Chaos.  Er volgt een filmisch verslag van de dagelijkse gang van zaken. En die is verschrikkelijk en mensonterend. Al hebben de mensen hoop…lees verder >

Bernhard Schlink Olga RecensieOlga

• Schrijver: Bernhard Schlink (Duitsland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (goed)

De roman Olga is geschreven door de Duitse schrijver Bernhard Schlink. Schlink schreef meerdere boeken, waarvan vooral de roman De voorlezer veel lof kreeg. Olga bestaat uit drie delen. Het verhaal van het weesmeisje Olga, dat omstreeks 1900 in het oosten van het Duitse Rijk opgroeit, wordt verteld door een verteller. Pas in deel twee van het boek maken we kennis met hem. Deel één vertelt het verhaal van de jonge Olga, een bijzonder meisje, dat opgevoed wordt door haar buurvrouw, tot het moment dat ze naar haar oma in Pommeren moet verhuizen. Haar oma wil haar eigenlijk een Duitse naam geven, maar Olga weigert naar een andere naam te luisteren...lees verder >

Gerrit-Jan Zwier Op de Schotse toer Schotland ReisverhalenOp de Schotse toer

Reisverhalen over Schotland

• Schrijver: Gerrit-Jan Zwier (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In de voetsporen van bekende Engelse en Schotse schijvers als Walter Scott en Gavin Maxwell trekt, meestal wandelend, door verschillende gebieden in Schotland. Gerrit Jan Zwier is een reisschrijver van de oude stempel. Hij maakt prachtige sfeertekeningen, lardeert zijn verhalen met kennis over de schrijvers die hij op een aansprekende manier over het voetlicht brengt. De beschrijvingen van de mensen die tijdens de reizen ontmoet worden zorgen vaak voor een glimlach…lees verder >