Boekrecensies Augustus 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Augustus 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand augustus 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies augustus 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< juli 2018 | overzicht recensies | september 2018 >

Overzicht Boekrecensies Augustus 2018

Matthew Jobin De Nedergrim 3 De Werthanknoop RecensieNedergrim 3 De Werthanknoop

• Schrijver: Matthew Jobin
  • Soort boek: avonturenboek, fantasyboek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Een vreemde, jonge jongen met een edelsteen in zijn voorhoofd duikt op net op het moment dat de huidige koning dood is. Een strijd om de kroon begint. Verschillende edellieden azen op de macht en het land. De geheimzinnige jongen blijkt ze hierbij danig in de weg te kunnen zitten. Edmond, Katherine en Tom beschermen hem tegen zijn moordlustige achtervolgers. En dan is er nog altijd de Nedergrim, die de wereld voor altijd dreigt te veranderen…lees verder >

Fred Vargas Een dodelijk venijn RecensieEen dodelijk venijn

• Schrijfster: Fred Vargas (Frankrijk)
  • Soort boek: Franse thriller, Adamsberg thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De Franse thrillerschrijfster Fred Vargas heeft al een behoorlijk aantal boeken geschreven met de bijzondere commissaris Adamsberg in de hoofdrol die zonder uitzondering boeiend en origineel zijn. Een dodelijk venijn is het nieuwe deel in deze reeks. En ook nu weer slaagt Fred Vargas erin te verrassen en slaagt ze erin haar lezers mee te nemen in de bijzondere denkwereld van haar hoofdpersoon…lees verder >

Jeroen Koch Oranje in revolutie en oorlog RecensieOranje in revolutie & oorlog

• Schrijver: Jeroen Koch (Nederland)
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Het boek was voor mij een echter pageturner, ondanks de dikte. Uiterst boeiend beschrijft Jeroen Koch (en zijn medeauteurs) politieke intriges, het privéleven van de  stadhouder, de drie koningen en hun familie, hun schandalen,  dreigende oorlogen  en -revoluties in de context van de Europese gebeurtenissen. Je leest hoe Nederland na Napoleon afzakt van een Europese mogendheid naar een onbeduidend land dat blijft mokken om het verlies van België ten koste van de economie…lees verder >

Annemarie Peeters Ook bomen slapen RecensieOok bomen slapen

• Schrijfster: Annemarie Peeters (België)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Ook bomen slapen is de schitterende, pakkende en veelbelovende debuutroman van Annemarie Peeters. Ze is muzikant en dramaturg en schrijft over muziek voor de krant De Standaard. De opmaakt van het boek vind ik opvallend en aansprekend, nodigt uit om te lezen. De roman, die doorspekt is van opera, is onderverdeeld in een proloog, drie aktes en een epiloog. Prachtig taalgebruik, poëtisch, en toch een vlotte en pakkende schrijfstijl, een boek over muziek, over opera, over mensen, over de dunne lijn tussen genialiteit en gekte. Een boek dat ik letterlijk in één ruk heb uitgelezen…lees verder >

André Hoogeboom Dodelijke ambitie Recensie Formule 1 ThrillerDodelijke ambitie

• Schrijver: André Hoogeboom (Nederland)
  • Soort boek: Formule 1 thriller, autosportboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (zeer goed)

Journalist André Hoogeboom publiceert met regelmaat veelgelezen boeken over de Formule 1. Zijn biografie Max over coureur Max Verstappen werd een bestseller. Nu heeft hij zich gewaagd aan een thriller die zich afspeeld in de wereld van de Formule 1. De Amerikaanse miljardair William Beck maakt bij toeval kennis met de Formule 1. Na een gesprek met de eigenaar van het aan de rand van het faillisement verkerende Foster Racing besluit hij, in een opwelling, om actief te worden in de Formule 1. Zijn bedrijf Dottcom is naarstig op zoek naar investeringsmogelijkheden en dit gebruikt hij om zijn Raad van Bestuur te overtuigen van het belang van deze investering…lees verder >

Paul Christiaan Smis Historische verhalen RecensieHistorische verhalen

Korte verhalen uit de Middeleeuwen

• Schrijver: Paul Christiaan Smis (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het vijfde boek uit de reeks Korte historische verhalen en gelijk weer een schot in de roos.  Deze keer van een auteur, die met 30 verhalen een uiterst onderhoudend boek heeft geschreven.  Meestal zijn de hoofdpersonen uit een verhaal verzonnen en de gebeurtenissen tot een fictief verhaal omgewerkt, maar de kern van het verhaal heeft een historische achtergrond. En die wordt na het verhaal steeds toegelicht en in het perspectief van de historie geplaatst…lees verder >

Care Santos De blauwe diamant RecensieDe blauwe diamant

• Schrijfster: Care Santos (Spanje)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De blauwe diamant is de Nederlandse vertaling van de roman Diamante azul geschreven door de Spaans-Catalaanse schrijfster Care Santos (1970). In haar romans staat steeds de vraag centraal hoe individuen omgaan met wat door generaties eerder in hun familie in gang is gezet. Dat centrale thema komt ook in De blauwe diamant duidelijk naar voren…lees verder >

Giles Milton Churchills ministerie van onfatsoenlijke oorlogsvoering RecensieChurchills Ministerie van Onfatsoenlijke Oorlogsvoering

• Schrijver: Giles Milton (Engeland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, WOII-boek
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Een groep wat vreemde mannen, eigenlijk uitvinders, moet met spectaculaire sabotageacties het leger van Hitler tegenhouden. Hun afdeling wordt aan het begin van de Tweede Wereldoorlog opgericht en met allerlei James Bond-achtige uitvindingen plegen ze aanslagen op gebouwen, boten en het Duitse leger. Hun leider, de Schot Colin Gubbins, had na het lezen van verslagen over veldslagen in het verleden geconcludeerd dat de overwinnaar beschikte over een reeks aan nieuwe wapens. En daarmee ging zijn team aan het werk. Aanvankelijk werd gebruik gemaakt van eenvoudige materialen die overal te koop waren…lees verder >

Erin Hunter Bravelands Recensie De OutsiderBravelands De Outsider

Bravelands deel 1

• Schrijver: Erin hunter
  • Soort boek: dierenroman, jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Op de savanne heerst één belangrijke regel: je dood alleen om te overleven. Als sommige dieren zich daar niet meer aan houden, worden relatieve veiligheid voor een ieder bedreigt. Een jonge welp raakt verwijdert van zijn groep. Terugkeren is onmogelijk. In zijn eentje zou hij nooit kunnen overleven. Hij krijgt bijzondere vrienden die hem helpen te overleven. Het brengt hem zelfs bij de Oppermoeder…lees verder >

Louise Boije af Gennas Bloedspoor Recensie Zweedse ThrillerBloedspoor

Resistance-trilogie deel 1

• Schrijfster: Louise Boije af Gennäs (Zweden)
  • Soort boek: Zweedse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Sara’s vader is tijdens een brand om het leven gekomen. Dit is zeer bepalend voor haar leven en wie ze geworden is. Om haar leven een nieuwe wending te geven, gaat ze wonen in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Echter al snel blijkt dat haar verleden haar blijft achtervolgen. Sterker nog er gebeuren allerlei zaken die onverklaarbaar lijken te zijn en die Sara doen twijfelen aan haar verstandelijke vermogens…lees verder >

Sofie Leyts Vitus RecensieVitus en een mysterie zo groot als het heelal misschien of nog groter

• Schrijfster: Sofie Leyts (België)
  • Soort boek: avonturenboek
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

“Vitus en een mysterie zo groot als het heelal of misschien nog groter.” Dat staat op de voorkant van dit grappige, spannende boek. Een aantal Vlaamse schrijvers zijn de afgelopen maanden de revue gepasseerd en het valt me op dat er toch subtiele verschillen zijn in toon. De humor is net iets anders, het taalgebruik iets bloemrijker, alsof ze iets meer kleuren op hun palet hebben om het verhaal mee te schilderen. Sofie Leyts is zeker geen uitzondering!…lees verder >

Claire Balding Het renpaard dat verdween RecensieHet renpaard dat verdween

• Schrijfster: Claire Balding (Engeland)
  • Tekeningen: Tony Ross
  • Soort boek: spannend paardenboek
  • Leeftijd: 9+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Het Renpaard dat verdween is de opvolger van Het Renpaard dat niet wilde racen. Uitgeverij Kluitman heeft een neus voor goede paarden jeugdboeken. Ook met de serie van Clare Balding hebben ze weer een vermakelijke serie te maken. Balding is naast schrijver ook nog presentator van diverse sportprogramma’s. Haar liefde voor dieren en voor sport combineert ze mooi in deze boeken…lees verder >

Onno Wesseling Licht RecensieLicht

• Schrijver: Onno Wesseling (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, kunstenaarsroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★ (goed)

Nadat ik de achterflap van het boek had gelezen werd ik erg nieuwsgierig. Vooral om eens uitgebreid te lezen over de Bergense school. Een kunststroming die voor zover ik weet geassocieerd wordt met vernieuwing, de weerslag die deze heeft gehad op het Noord-Hollandse Bergen,  een eigenzinnig wereldje waar veel kunstenaars graag gezien werden. Ik weet weinig van kunst dus ging er eens goed voor zitten…lees verder >

Etchica Voorn Dubbelbloed Recensie RomanDubbelbloed

• Schrijfster: Etchica Voorn (Nederland, Suriname)
  • Soort boek: familieroman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Dubbelbloed is een geloofwaardig  en vaak pijnlijk verhaal over het opgroeien in, of tussen twee culturen. Ik, als “witte “ lezer heb mij behoorlijk geconfronteerd gevoeld met mijn eigen onwetendheid en misschien kun je wel zeggen, onverschilligheid. Het blijkt, volgens Etchica, te makkelijk om te zeggen en te denken dat kleur er niet toe doet. Dat is de luxe die een de zogenaamde “ witte mens” zich kan permitteren.…lees verder >

Tarjei Vesaas De vogels RecensieDe vogels

• Schrijver: Tarjei Vesaas (Noorwegen)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De vogels is een klassieker uit de Noorse literatuur die oorspronkelijk verscheen als Fuglane in 1957. Sinds de aanprijzing van de roman door schrijver Karl Ove Knausgård die het de beste Noorse roman ooit noemde staat het boek weer volop in de belangstelling. Uitgever Oscar van Gelderen van Uitgeverij Lewbowski besloot de roman in nieuwe Nederlandse vertaling uit te geven. En volkomen terecht, want we hebben hier te maken met een waar meesterwerk…lees verder >

Omar Robert Hamilton De stad wint altijd RecensieDe stad wint altijd

• Schrijver: Omar Robert Hamilton (Engeland)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Omar Robert Hamilton schreef een erg indrukwekkend boek over de Arabische Lente. Deel 1, dat Morgen heet, is voor een groot deel geschreven als dagboekfragmenten, zodat je als lezer op de voet volgt hoe de revolutie verloopt. Dagboekfragmenten waarin vooral Mariam en Khalil gevolgd worden.  Zij zijn met nog een grote groep andere jongeren de drijvende kracht achter het mediumplatform Chaos.  Er volgt een filmisch verslag van de dagelijkse gang van zaken. En die is verschrikkelijk en mensonterend. Al hebben de mensen hoop…lees verder >

Bernhard Schlink Olga RecensieOlga

• Schrijver: Bernhard Schlink (Duitsland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (goed)

De roman Olga is geschreven door de Duitse schrijver Bernhard Schlink. Schlink schreef meerdere boeken, waarvan vooral de roman De voorlezer veel lof kreeg. Olga bestaat uit drie delen. Het verhaal van het weesmeisje Olga, dat omstreeks 1900 in het oosten van het Duitse Rijk opgroeit, wordt verteld door een verteller. Pas in deel twee van het boek maken we kennis met hem. Deel één vertelt het verhaal van de jonge Olga, een bijzonder meisje, dat opgevoed wordt door haar buurvrouw, tot het moment dat ze naar haar oma in Pommeren moet verhuizen. Haar oma wil haar eigenlijk een Duitse naam geven, maar Olga weigert naar een andere naam te luisteren...lees verder >

Gerrit-Jan Zwier Op de Schotse toer Schotland ReisverhalenOp de Schotse toer

Reisverhalen over Schotland

• Schrijver: Gerrit-Jan Zwier (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In de voetsporen van bekende Engelse en Schotse schijvers als Walter Scott en Gavin Maxwell trekt, meestal wandelend, door verschillende gebieden in Schotland. Gerrit Jan Zwier is een reisschrijver van de oude stempel. Hij maakt prachtige sfeertekeningen, lardeert zijn verhalen met kennis over de schrijvers die hij op een aansprekende manier over het voetlicht brengt. De beschrijvingen van de mensen die tijdens de reizen ontmoet worden zorgen vaak voor een glimlach…lees verder >