Boekrecensies Februari 2019 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Februari 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand februari 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies februari 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< januari 2019 | overzicht recensies | maart 2019

Shūsaku Endō Het meisje dat ik achterliet RecensieHet meisje dat ik achterliet

• Schrijver: Shūsaku Endō (Japan)
  • Soort boek: Japanse roman, coming-of-age roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Voor het eerst is na ruim vijftig jaar is de roman Het meisje dat ik achterliet van de Japanse schrijver Shusaku Endo in het Nederlands vertaald. Terecht want het boek behoort tot het beste dat de Japanse literatuur heeft opgeleverd in de zesiger jaren van de vorige eeuw. In Het mesije dat ik achterliet vertelt Shusaku Endo het verhaal van de ambitieuze student Tsutomu Yoshioka en het plattelandsmeisje Morita Mitsu. Tokio, waar de verwostende sporen van de Tweede Wereldoorlog nog overal zichtbaar zijn, is het decor…lees verder >

Guillermo Arriaga De ontembare RecensieDe ontembare

• Schrijver: Guillermo Arriaga (Mexico)
  • Soort boek: Mexicaanse roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Er is al veel positive aandacht geweest voor de roman De ontembare van de Mexicaanse filmer en schrijver Guillermo Arriaga. Bovendien is het boek ook nog eens uitgeroepen tot boek van de maand bij het tv-programma De Wereld Draait Door. Voorafgaand aan de lezing van het boek, is de vraag dan ook of deze positieve reacties terecht zijn of niet. Het zou niet voor het eerst zijn dat een hype rondom een boek leidt tot een teleurstellende ervaring bij het lezen. Gelukkig maakt Guilermo Arriaga met De ontembare de verwachtingen volkomen waar. Het is een fascinerende roman van ruim 800 pagina’s die van het begin tot het einde de spanning vasthoudt…lees verder >

Lucas Hirsch De Weinigen RecensieDe Weinigen

Of de bankier in de buik van het beest

• Schrijver: Lucas Hirsch (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Lucas Hirsch heeft in het afgelopen decennium al enige aandacht op zich gevestigd met een aantal interessante poëziebundels. Met De Weinigen heeft hij zich nu ook gewaagd aan een roman. Of het een dichter lukt om een goede roman te schrijven is altijd de vraag. Maar Lucas Hirsch heeft met De Weinigen een ambitieuze, maar geslaagde eersteling afgeleverd. De roman schetst een overtuigend beeld van de onverkwikkelijke machtsverhoudingen binnen de financiële wereld en de weerslag hiervan op zowel het beroepsmatige als privéleven van zijn hoofdpersoon…lees verder >

Merel Hubatka Norman RecensieNorman

• Schrijfster: Merel Hubatka (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Het is 1959 als Norman taborsky, nauwelijks tiwntig jaar, zich aanmeldt om bestuursambtenaar te worden in Nederlands Nieuw-Guinea. Tot zijn verrassing wordt hij aangenomen en vertrekt naar de ver van huis gelegen kolonie. Aangekomen wordt Norman geplaatst in het afgelegen dorpje Akimoega. Hij heeft de opdracht gekregen om de bewoners zo ver te krijgen dat ze hun gebied te verlaten om zich in het laagland te vestigen…lees verder >

1001 vrouwen in de 20ste eeuw Recensie1001 vrouwen in de 20ste eeuw

• Samenstelling: Els Kloek
  • Soort boek: biografieënverzameling, geschiedenisboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Dat vrouwen in bij de bestudering van de geschiedenis vaak veel te weinig aandacht hebben gekregen, mag inmiddels wel algemeen bekend worden geacht. Deels ligt de oorzaak hiervan in het feit dat mannen decennia lang de meest domininate machtsposities innamen. Bovendien was het ook zo dat het studie van de geschiedenis en het schrijven van biografieën het domein van mannen was. Gelukkig heeft de aandacht voor de rol van vrouwen in de afgelopen decennia steeds meer aandacht gekregen. 1001 vrouwen in de 20ste eeuw toont dit met veel overtuiging aan…lees verder >

Herlinde Leyssens Kongokorset RecensieKongokorset

• Schrijfster: Herlinde Leyssens (België)
  • Soort boek: historische roman, debuutroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

In lange tijd heb ik niet zoveel gesmuld van een boek als dit Kongo Korset van Herlinde Leyssens. Leyssens laat je kennis maken met Gabrielle Deman op 2 juni 1904. Het moment dat zij aanmonstert op SS Ansversville. Samen met haar man Albert Silley. Hij is haar ticket naar de Congo.  Maar voor we zover zijn neemt Leyssens de lezer eerst mee 24 jaar terug de geschiedenis in en over hoe het zover kwam dat Gabrielle meeging naar de Congo…lees verder >

Juliette Forrest Twister RecensieTwister

• Schrijfster: Juliette Forrest (Engeland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdboek
  • Leeftijd: 12+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Twister is een heel mooi debuut van de Britse schrijfster Juliette Forrest. Net als Vlaamse boeken, hebben ook Britse boeken een bepaald taalgebruik waar ik erg van houd. Een soort knusheid vermengd met klasse. Twister is hierop geen uitzondering. Een spannend feelgood verhaal doorspekt met humor, Britse charme en magie…lees verder >

Jan Stocklassa Stieg Larssons Erfenis RecensieStieg Larssons erfenis

De jacht op de moordenaar van Olof Palme

• Schrijver: Jan Stocklassa (Zweden)
  • Soort boek: true crime boek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De journalist en thrillerschrijver Stieg Larsson start vrijwel direct na de moord op Olof Palme in 1986, een zeer uitgebreid onderzoek. Jarenlang doet hij onderzoek naar de moord, het onderzoek en de vele missers die door politie en anderen gemaakt zijn. Hij bouwt een gigantisch dossier op en denkt dicht bij een oplossing voor de moord te zijn. Echter als Stieg Larsson  in 2004 plotseling overlijdt, belandt het dossier in een opslagbox…lees verder >

David Troch Rue des Regrets RecensieRue des Regrets

• Schrijver: David Troch (België)
  • Soort boek: verhalenbundel
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

De Gentse schrijver David Troch heeft zijn sporen al wel verdiend als dichter. Daarnaast is hij een van de oprichters van het literaire tijdschrift Kluger Hans. De verhalenbundel Rue des Regrets is het eerste prozawerk dat van zijn hand verschenen is.Mannen van verschillend pluimage bevolken de negentien verhalen die het boek rijk is. Toch hebben ze allemaal wel een overkomst. Ze lijken allemaal op zoek naar bevrijding uit de dagelijkse sleur van het bestaan…lees verder >

Marieke Lucas Rijneveld De avond is ongemak RecensieDe avond is ongemak

• Auteur: Marieke Lucas Rijneveld (Nderland)
  • Soort boek; debuutroman, psychologische roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De avond is ongemak! Ja,dat kun je wel zeggen. Ongemak voor Jas, de hoofdpersoon van deze indrukwekkende roman, maar ook zeker ongemak voor de lezers, in ieder geval voor mij als lezer. Marieke Lucas Rijneveld schrijft een afschuwelijk bedrukkend verhaal over een streng geformeerd gezin ergens op het platteland. Dit gezin bestaat uit zes personen, vader, moeder en vier kinderen…lees verder >

Julie Kagawa Schaduw van de Vos RecensieSchaduw van de vos

• Schrijfster: Julie Kagawa (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasy boek, young adult roman
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Schaduw van de Vos lijkt het begin te zijn van een nieuwe serie van de hand van deze Young Adult Fantasy schrijfster. Nog nooit eerder las ik iets van haar hand, maar dit boek maakt nieuwsgierig naar meer. Een mooie fantasy waarbij Japanse invloeden het decor bepalen van een duistere reis met een ontroerende onschuld…lees verder >

Lars Saabye Christensen Magneet RecensieMagneet

• Schrijver: Lars Saabye Christensen (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Van de Noorse schrijver Lars Saabye Christensen zijn al heel wat boeken in het Nderlands vertaald. Vooral zijn roman De halfbroer (Halvbroren, 2001) was ook in Nederland een verkoopsucces. Nu is de vuistdikke roman Magneet (Magnet, 2015) waarmee Christensen de prestieuze Brageprisen won, in Nederlandse vertaling beschikbaar. Magneet schets een kaleidoscopisch beeld van Oslo en San Francisco in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Hoofdpersoon Jokum is een slunger van bijna twee meter lang. Hij voelt zich niet echt thuis in zijn eigen lichaam…lees verder >

The Yellow Monkey Emperor’s Classic of Chinese Medicine ReviewThe Yellow Monkey Emperor’s Classic of Chinese Medicine

• Schrijvers: Damo MitchellSpencer Hill
  • Soort boek: gezondheid, levenskunst
  • Taal: Engels
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

The Yellow Monkey is ontstaan omdat een student Traditional Chinese Medicine (in vervolg: TCM) de voor westersen vaak ingewikkelde Chinese filosofie, probeerde te doorgronden. De student, Spencer Hill, deed dit door middel van tekeningen en humor. En zie daar: de geboorte van The Yellow Monkey!…lees verder >